Millainen on angiina?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja angiinako
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

angiinako

Vieras
Mulla on 2 päivää kurkku ollut sillain niellessä kipeä? Eilen oli valkoista peitettä oikealla puolella kurkkua, tänään se oli melkein kokonaan hävinnyt, kun taas vasemmalle puolelle oli tullut samanlaista. Voiko tää olla angiinaa, tarviiko siihen aina lääkekuurin?

Meillä on sulku viikko tk:ssa ja en viittis turhaankaan lähetä sinne päivystykseen istumaan.

Nielutulehdus (nielurisatulehdus, eli angiina, eli tonsilliitti, tai faryngiitti) on nielussa oleva sairaus, jossa on merkittävimpänä oireena jatkuva tai nieltäessä tuntuva kipu. Taudin aiheuttajana toimivat virukset tai bakteerit, joista tärkein on A-ryhmän beetahemolyyttinen streptokokki. Bakteerin aiheuttama angiina voidaan hoitaa antibiootilla. Sairauden itämisaika on yleensä lyhyt.
[muokkaa] Oireet

* Lima kurkussa
* Jatkuva tai nieltäessä tuntuva kipu
* punoitusta vaihtelevasti nielun takaosassa, kitalaessa, nielukaarissa ja nielurisoissa
* vaalea peite nielurisojen pinnalla
* korkea, jopa 40 asteen kuume, lähes aina yli 38 astetta
* suurentuneet ja aristavat leukakulman imusolmukkeet
* päänsärky
* pahoinvointi
* nuha
* yskä
* kylmyyden tunne
* äänen käheys
* silmien sidekalvon tulehdukset
* ripuli
* nielutulehduksen komplikaationa voi kehittyä kurkkupaise
* Tulirokko tai harvoin, mutta joskus toksisen sokin kaltainen oireyhtymä tai reumakuume, jotka ovat joidenkin A-streptokokkikantojen aiheuttamiin nielutulehduksiin liittyviä liitännäissairauksia tai jälkitauteja

[QUOTE="mievain";23243526]Löytyiskö googlesta?[/QUOTE]

Löytyy. Mutta ei sitä että onko kurkun pakko olla esim. todella kipeä, kun yleensä kun joku kertoo olevansa angiinassa heillä on ollut kurkku saakelin kipeä ja mulla ei ole kuin nieltäessä. Ja se että onko valkoiset peitteet AINA angiinan merkki.

[QUOTE="noh";23243604]kyllä angiinassa on aina korkeaa kuumetta![/QUOTE]

No niin. Eli mulla ei ole kuumetta ollut ollenkaan, eikä muitakaan flunssan oireita.

Joten kiitos vastauksista, en lähde kuormittamaan päivystystä turhaan, ainakaan tänään ei ole vielä tarvetta. Katsoo huomenna tilanteen uudestaan.

Yhteistyössä