Millainen on helppo vauva/lapsi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jjk8
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jjk8

Vieras
Millainen on sinun mielestäsi vauva tai lapsi jota kuvaillaan "helpoksi"?

Minkä takia ns. haastavista vauvoista ja lapsista saa valittaa, mutta jos kertoo oman jälkikasvunsa olevan "helppo" katsotaan äitiä kieroon ja pidetään häntä kehuskelijana?

Monesti ns.helppojen vauvojen vanhemmat tuo asian esiin niin että se helppous johtuu vanhemman omista tekemisistä tai tekemättä jättämisistä. Ei tosin aina.
Ja sitten tietysti nk. vaikean vauvan vanhempi on varmasti hieman kade kun toisella on se ns. helppo vauva. Itse ainakin olin.

Mulla on mielestäni helppo poika. Vauva-aikana oli hyvä nukkumaan, söi hyvin rintaa ja oppi soseille hyvin ja oli helppo totuttaa myös rutiineihin ja päivärytmiin. Ei juuri kärsinyt pulautteluista, mahavaivoista, hammastulokivuista ym. Koko ikänsä ollut hyvä iholtaan. Luonteeltaan hyvin naurava ja iloinen.

No mä luulen, että jos mulla oisi ollut rankkoja öitä ja päiviä takana, niin sitten kun joku kertoo miten aurinkoista ja helppoa vauvan kanssa on... niin en usko, että olisin kateellinen, mutta varmasti jossain alkaisi kiristellä...

Sillä olen yleensä vähän miettinyt mitä sanon missäkin tilanteessa. Jos toinen äiti on todella väsynyt ja kovilla, niin ei se kyllä yhtään helpota, jos kerron miten auvoista mulla on ollut. Siis kyllä mä lastani kehun, mutta eihän sitä tarvi tehdä kovin suurieleisesti. Sen mä voin tehdä suoraan pojalleni :)

Kaverin vauva oli "helppo". Vauva nukku yöt alusta lähtien kunnolla.6-8h unia. Itse sain heräillä aluks 2h tunnin välein.. ja vuoteen asti 3 kertaa yössä. En ollut kade, olin iloinen että kaveri sai nukkua kunnon unet.

Minä pidän helppona vauvana vauvaa, joka on ns. normaali eli ei ole allerginen millekään eikä sairas ja tyyntyy kun sen tarpeet tyydytetään. Helppo vauva myös nukkuu öisin, en tarkoita että ei söisi montakin kertaa yössä vaan nimenomaan sitä, että nukkuu syöttöjen välin.
Kyllä "helpossakin" vauvassa tekemistä on, joten turha olla kateellinen.

Juuri noin kuten lapamato sanoi. Ei mua ärsytä tippaakaan, jos jonkun vauva on ns. helppo. Onnellinen vain olen hänen ja vanhempiensa puolesta. Mutta jos vanhemmat uskovat helppouden olevan heidän ansiotaan ja siten rivien välistä viestittävät, että vaativan vauvan vanhempi on joko aiheuttanut lapsensa vaativuuden (esim. koliikin), ei osaa hoitaa lastaan tai on laiska valittaja, alan näkemään punaista.

Minä pidin vauvaani helppona, vaikka hän söikin tissiä 3 kertaa yössä ja iho oli atooppinen. Muuten oli aina hyväntuulinen, söi ja nukkui hyvin, eikä sairastellut.

Juu, se on aika ärsyttävää, jos siitä otetaan kunnia itselle, että vauva vaikka nukahtaa helposti omaan sänkyyn tyyliin "meillä on alusta asti opetettu nukahtamaan omaan sänkyyn"..... kun itse kertoo, että joutuu kanniskelemaan omaansa, että nukahtaisi syliin. Kun tilanteet on aika erilaisia. Mielestäni enemmän nukkumis- ym. tavat on enemmän kiinni lapsesta kuin vanhemmista, kun puhutaan ihan pikkuvauvoista. Isompana toki eri asia.

Meidän on helppo. Ns.supertyytyväinen vauva. Itkee aika harvoin tai kitisee. Hymyilee ja on iloinen.
Se nyt vaan on semmonen.
Ei kylläkään parhaasta päästä nukkuja ja tosi vilkas ja ehtiväinen.
Jos nyt jotain oon tehny oikein niin ehkä se on saanu tarpeeks ruokaa :)

Niin.... meitin tyttö ei juurikaan itkeskellyt, nukku yöt suunnilleen heräämättä ollenkaan, viihtyi missä vaan ja naureskeli. Ei vaikuttanut hampaan tulot, ei ikinä, kertaakaan pulauttanut, ei mahakipuja, ei kipee jne... tätä voisi jatkaa. Uusin tulokas onkin sit päinvastainen

Alkuperäinen kirjoittaja TELI:
Minä pidän helppona vauvana vauvaa, joka on ns. normaali eli ei ole allerginen millekään eikä sairas ja tyyntyy kun sen tarpeet tyydytetään. Helppo vauva myös nukkuu öisin, en tarkoita että ei söisi montakin kertaa yössä vaan nimenomaan sitä, että nukkuu syöttöjen välin.
Kyllä "helpossakin" vauvassa tekemistä on, joten turha olla kateellinen.

Kyllä mä olen ollut kateellinen kun vaikka toisen lapsi on terve. Eikä se sitä tarkoita että toivoisin sen toisenkin vauvan olevan sairas vaan sitä että mieluusti omakin olisi terve. Ja tiedostan sen että kaikissa vauvoissa on työtä. :)

Se n kyl totta et kateelliseksi siinä tulee jos omalla lapsella on koliikkia, ripustautuu, vierastaa hullunaan ja ei opi ennen 3v. ikää nukkumaan yötään läpi vaikka kokeilisit kaikki keinot päällä seisomista myöten läpi.

Helppo vauva on varmaan just semmonen joka ei oo ihan hirveä punttitakiainen. Itkee kun on oikea hätä ja kiukuttelee harvoin (kiukuttelu on sallittua helpoillekkin mut ei vedä hirveitä raivareita ihan joka ikisestä asiasta) ja tärkein se että oppii jo suht varhain nukkumaan yönsä läpi ilman huutoa.

Alkuperäinen kirjoittaja dfdf:
Minä pidin vauvaani helppona, vaikka hän söikin tissiä 3 kertaa yössä ja iho oli atooppinen. Muuten oli aina hyväntuulinen, söi ja nukkui hyvin, eikä sairastellut.

No mun mielestä tuo onkin aika helppo. Ei kolme kertaa yössä ole mitenkään paljon vaan normaalia. Atooppinen iho ei sinänsä tee vauvasta vaativaa, vaan se miten se oireilee.

Meillä on myös "helppo" vauva ja ottaa tosiaan päähän se, että siitä ei "saa" puhua. Ärsyttää, ettei saisi iloita siitä, että meillä elämä onnistuu.. pitää vaan tyytyä voivottelemaan haastavien lasten vanhempien surkeata elämää, niellen oma ilonsa...

Meidän neiti on helppo, ikää 5kk. Nukkuu hyvin ja jos valvoo, niin ei herättele tai itse vaan on vieressäni sivuvaunusängyssään ihmetellen käsiään hämärässä valossa. Syö hyvin ja kasvaa hyvin. Kun itkee niin syy on selvä: nälkä, väsymys tai vaippa. Kestää sisarustensa ääniä, eikä ota käytännössä mistään pultteja. On kaikenkaikkiaan luonteeltaan iloinen ja sopeutuvainen.

Minulla on myös kokemus toisesta ääripäästä, eli tiedän millaista on valvoa yöt ja kuunnella illat vielä isoltakin vauvalta täysin käsittämätöntä itkua, jolle ei siis löydy mitään syytä. No tämä neitokainen joka siis oli vauvana vaativa on kyllä sitä vieläkin.

Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Nukkuu yöt läpeensä tai lähes, syö hyvin kaikkea ongelmitta, päivisin kuin aurinko, nukkuu kiltisti kunnon päikkärit, ei arastele vieraita. Meillä oli yksi tälläinen vauva/taapero.

Samoin meillä oli esikoinen, ja silkka munkkihan siinä oli kyseessä eikä omat ansiot.

Kuopus on toistaiseksi työllistänyt hiukan enemmän, mutta helpolla on mielestäni nytkin päästy.

Alkuperäinen kirjoittaja tiki:
joo, usein vanhemmat pitävät omana ansionaan, kun vauva on helppo.

no mulla on ollut vaativia vauvoja ja 1 tosi helppo vauva. Eipä siinä omilla ansioilla ollut mitään tekoa. Tai korkeintaan geenien muodossa. Vaativat huusivat vähän joka asiaa ja joka välissä ja tää helppo oli tyytyväinen kaikkeen. Nyt kun nää vauvat ovat jo isoja, niin vaativat ovat vaativia vieläkin ja tää helppo on edelleenkin helppo, joka anopin unelma!

Alkuperäinen kirjoittaja pike:
Meillä on myös "helppo" vauva ja ottaa tosiaan päähän se, että siitä ei "saa" puhua. Ärsyttää, ettei saisi iloita siitä, että meillä elämä onnistuu.. pitää vaan tyytyä voivottelemaan haastavien lasten vanhempien surkeata elämää, niellen oma ilonsa...

Eikun tottakai saa. Itse olen kyllä yrittänyt iloita muidenkin ilosta vaikka joskus se voi olla vaikeaa. Koitetaan ymmärtää toisiamme. :)

Mua kans ärsyttää kun helppojen vauvojen vanhemmat luulevat aina että se vauvan helppous johtuu juuri niistä omista tekemisistä ja ansioista. Että kun me nyt ollaan niin rentoja vanhempia niin siksi vauva on helppohoitoinen. Huoh....

Yhteistyössä