Millainen on helppo vauva/lapsi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jjk8
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja pike:
Meillä on myös "helppo" vauva ja ottaa tosiaan päähän se, että siitä ei "saa" puhua. Ärsyttää, ettei saisi iloita siitä, että meillä elämä onnistuu.. pitää vaan tyytyä voivottelemaan haastavien lasten vanhempien surkeata elämää, niellen oma ilonsa...

Niin se on hieman nurinkurista kun joku ensin kysyy merkitsevällä äänellä että "nooooh. Mites. Onkos teillä öisin nukuttukin"? Ja sit kun vastaa että on, niin näytetään nyrpeetä naamaa eikä yhtään olla positiivisia että joku on päässyt vähemmällä.

Mä oon pahoillani jos joku on kuvitellut et mä kehuskelen tai pidän sitä omana ansiona et on osunut kohdalle peräti 2 helppoa vauvaa. Oon mä saattanut kertoa miten meillä on toimittu, mutta en mä oo luullut et se on jotenkin mun ansiota. Monesti vaan, oon huomannut, et meillä on toimittu ihan päin vastoin kun niissä perheissä joissa on ns. vaativa vauva mut itse he ovat kysyneet miten meillä on tehty ja olen rehellisesti vastannut.

Alkuperäinen kirjoittaja liisa lapamato:
Alkuperäinen kirjoittaja pike:
Meillä on myös "helppo" vauva ja ottaa tosiaan päähän se, että siitä ei "saa" puhua. Ärsyttää, ettei saisi iloita siitä, että meillä elämä onnistuu.. pitää vaan tyytyä voivottelemaan haastavien lasten vanhempien surkeata elämää, niellen oma ilonsa...

Eikun tottakai saa. Itse olen kyllä yrittänyt iloita muidenkin ilosta vaikka joskus se voi olla vaikeaa. Koitetaan ymmärtää toisiamme. :)

Peesi. :) Ei se meiltä vaikeiden vauvojen äideiltä ole mistään pois, jos toisella äidillä on helppo vauva. Pääseepähän vaikean vauvan kanssa käyttämään rutkasti mielikuvistusta. :D

Meillä esikoinen on ns. helppo lapsi, ei allergioita, nukkui yöt läpeensä 2kk iästä lähtien, kasvanut hyvin etc. Vaikka nyt on uhma päällä, ikää 2v1kk, ei silti ole mitenkään vaikea. Saa hepuleita välillä,jotka kuitenkin menee ohi minuutissa. Pelkkää hymyä ja naurua koko ajan.

Ja näin jotenkin ajateltiin että toinenkin tulisi olemaan. Toisin kävi, kuopuksella sydänongelmia, nukkuu edelleen 1h pätkissä yöt, ikää 7kk, allergioita on vaikka mitä, todella hymytön ja vakava lapsi.:/

Eli kokemusta on sekä helpoista että vähän vaativimmistakin lapsista, joten uskaltaisin sanoa ettei siihen helppouteen/vaikeuteen oikein voi vaikuttaa. Samat olosuhteet meillä ollut kummallakin lapsella, ovat jopa samalla rv syntyneet...(rv 40+1) ...

Mä voin lohdutukseks sanoa kateellisille että meillä on 2 hankalaa ja uniongelmaista vanhempaa jotka myös syövät huonosti mutta myös hymyilevät. Äiti on vähän hormonihirviö joka kärsii myös mm. päänsärystä...

Alkuperäinen kirjoittaja Coffee Break:
Meillä oli helppo vauva. Mulle taikasanoja oli lapsentahtisuus ja rytmi =)

Juu meilläkin oli taikasanoja lapsentahtisuus ja rytmi. Ja monta muutakin hienoa asiaa, mutta vaativa se vauva silti oli. Kumma juttu, kun noi eivät estäneet mm. allergioita ja tulehduskierrettä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Juu meilläkin oli taikasanoja lapsentahtisuus ja rytmi. Ja monta muutakin hienoa asiaa, mutta vaativa se vauva silti oli. Kumma juttu, kun noi eivät estäneet mm. allergioita ja tulehduskierrettä.

Ei se mikään kumma juttu ole. Allergioihin ja tulehduskierteisiin kun ei vaikuteta kovin paljoa arjen valinnoilla ;)

Mua kans ärsyttää kun helppojen vauvojen vanhemmat luulevat aina että se vauvan helppous johtuu juuri niistä omista tekemisistä ja ansioista. Että kun me nyt ollaan niin rentoja vanhempia niin siksi vauva on helppohoitoinen. Huoh....

Meillä on varmaan sellainen helppo lapsi. Tyttö nukahtaa omaan sänkyyn ja nukkuu 12 tuntia yössä. Ei allergioita eikä ole ollut sairaana. Mä pidän itseäni tiukkana vanhempana..en niinkään rentona ja taloudesta löytyy selvät säännöt ja rajat lapsille. Tosin kaipa jokainen määrittelee sen helpon itse.

Kyllä mä osittain annan myös itselleni kredittiä meidän lapsen helppoudesta. Pidän yllä samaa rytmiä päivästä toiseen, ruokin lapsen mahdollisimman tervellisellä ruoalla ja opetan hyviä tapoja nje. Tosin jos sanon, että meille on vaan sattunut harvinaisen rauhallinen ja fiksu tapaus niin eikö sekin sitten ole itsekehua?

Ei kylläkään ole tapana hieroa kenenkään nenään miten meille arki luistaa ja toisilla sitten ei. Olen vaan hiljaa onnellinen ja huonoja päiviä on meilläkin vaikka lapsi onkin sellainen "helppo".

Aika asenteellinen ja kitkerän katkera vastaus. Varmaan olet omalta osaltasi helpottanut kuitenkin vauvasi arkea ja oloa ja ilman noita hienoja asioita olis talostanne raikunut enemmän itkua.

Alkuperäinen kirjoittaja MoetMuM:
Kyllä mä osittain annan myös itselleni kredittiä meidän lapsen helppoudesta. Pidän yllä samaa rytmiä päivästä toiseen, ruokin lapsen mahdollisimman tervellisellä ruoalla ja opetan hyviä tapoja nje. Tosin jos sanon, että meille on vaan sattunut harvinaisen rauhallinen ja fiksu tapaus niin eikö sekin sitten ole itsekehua?

Tää ehkä onkin juuri se mikä minun korvaan särähtää.
Meillä esikoinen huusi ensimmäiset 3kk ja syytä siihen ei kukaan tiennyt eikä tiedä vieläkään. Mitä lie suoliston kypsymättömyyttä tms?
Ja senkin jälkeen esim. nukkumaanmeno oli vaikeaa lähes 3vuotiaaksi. Takuulla sai terveellistä ruokaa, ulkoilua ja kaikkea muutakin ja silti vaan oli vaikeaa.

Alkuperäinen kirjoittaja liisa lapamato:

Tää ehkä onkin juuri se mikä minun korvaan särähtää.
Meillä esikoinen huusi ensimmäiset 3kk ja syytä siihen ei kukaan tiennyt eikä tiedä vieläkään. Mitä lie suoliston kypsymättömyyttä tms?
Ja senkin jälkeen esim. nukkumaanmeno oli vaikeaa lähes 3vuotiaaksi. Takuulla sai terveellistä ruokaa, ulkoilua ja kaikkea muutakin ja silti vaan oli vaikeaa.

No en mä sano, että joillain on ongelmia koska he eivät hoida lastaan riittävän hyvin. Mä vaan haluan ajatella, että noilla asioilla on merkitystä siihen miten lapsi voi. Meillä menee heti pasmat sekaisin jos muutetaan rytmitystä tai ruokia.. tiedä sitten millainen toi meidän neiti olisi ilman noita asioita. Pitäiskö mun korvaan nyt särähtää, että se mitä mä teen ei toimi tai ei oikeasti vaikuta lapseen?

:whistle:

No en mä sano, että joillain on ongelmia koska he eivät hoida lastaan riittävän hyvin. Mä vaan haluan ajatella, että noilla asioilla on merkitystä siihen miten lapsi voi. Meillä menee heti pasmat sekaisin jos muutetaan rytmitystä tai ruokia.. tiedä sitten millainen toi meidän neiti olisi ilman noita asioita. Pitäiskö mun korvaan nyt särähtää, että se mitä mä teen ei toimi tai ei oikeasti vaikuta lapseen?

:whistle:

Niin totta. Vaikeeta tää äitien välinen kommunikointi :D

Minusta normivauva on sellainen joka ei turhia itkeskele jos ollaan lapsentahtisia ja johdonmukaisia. Helppo vauva taas sellainen joka ei itke vaikka ruoka viipyisi 5minuuttia tai päiväunille ei pääsekään ihan just sillon kun on se aika. Näitä vauvoja on nyt lähipiirissä jotka tyynenä odottavat vaikka silmät jo meinaa mennä väkisin kiinni.

Meillä on erittäin tempperamenttinen vauva koska vanhemmatkin on niin sitä on odotettukin, mutta en silti välttämättä vaikeaksi luokittelisi vaikka itkee erittäin herkästi. Olisin huolissani jos vauva tyytyisi siihen mitä annetaan. Meillä ei siis ikikuuna toimisi muu kuin lapsentahtisuus ja sekin on haastavaa koska kaikki pitää tapahtua sillä sekunnilla tai sitten huutaa jo hysteerisenä. Mutta syömisten ja nukkumisten suhteen on ollut aina todella helppo. Ennenkuin oppi ryömimään oli 2kk vaikeaa kun lapsi oli niin turhautunut siitä ettei päässyt mihinkään. Mutta itkut loppui kuin seinään sinä päivänä kun oppi liikkumaan.

Meidän molemmat lapset ovat olleet niitä helppoja vauvoja.
Ja mä miellän helpon vauvan sellaiseksi joka on ns. perustyytyväinen, viihtyy muuallakin kuin sylissä ja jonka kanssa on helppoa kulkea oikeastaan missä vaan.
Ja kyllä joo temperamentti vaikuttaa paljon, muttei pelkästään siitä ole aina kyse.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
No meillä tämä toinen on ollut helppo. nukkui hyvin, söi hyvin ja itki vain silloin kun oli nälkä, väsynyt tai kipeä. Turhia itkuja ei ole koskaan kuulunut =)

Samoin meillä :)
eka olikin sitten kaikkea muuta.

Minä pidän helppoutta lähinnä temperamentin kuvauksena. Jokaisella vauvalla on mieli mutrulla, jos on nälkä, mahaan sattuu tai muuta vastaavaa. Helppo vauva on sellainen, joka on tyytyväinen silloin, kun tarpeet on tyydytetty ja mihinkään ei satu. Vaativa vauva on sitten sellainen, joka vaatii esimerkiksi jatkuvaa viihdytystä tms.

Meidän tyttö oli "helppo" vauva, mutta enpä todellakaan kuvitellut sen johtuvan omista ja/tai mieheni tekemisistä. Tyttö oli kaikin puolin tyytyväinen, nukkui ja söi hyvin jne. Kokemusta ei ole kuin tästä meidän ainokaisesta, mutta luulisin tuohon kuvaukseen sopivan vauvan olevan yleisesti ottaen aika "helppo" :)

Yhteistyössä