Jos parisuhdetta ei jaksa huoltaa se näivettyy ja kuolee lopulta pois. Minun onneni on ollut saada kumppaniksi itselleni mies, joka kykenee ystävyyteen -eikä pidä sitä ongelmana. Nyt suhteemme on saanut potkua romantiikasta ja erotiikasta, joihin meillä ei aikaisemmin ollut mahdollisuutta -minun huonon oloni takia. Liekö ollut todellista rakkautta, kun mies kesti reilun kahden ja puolen vuoden ajan kylmäkiskoisuuttani.
Hyvä suhde on molemminpuolista välittämistä, antamista, kunnioittamista -toinen kunnioittaa ja arvostaa tekemistäsi, ei kokoajan neuvo-vaan kannustaa ja tukee. Puolisot antavat aikaa toisilleen ja antavat toisen mennä menoilleen, suorastaan ehdottavat: menehän kalareissulle, menehän tyttöjen saunailtaan, otapa lepoasento siihen sohvalle niin minä laitan astiat -molemmin puolin huomaavaisuutta!
Puolisot huolehtivat toisistaan ja itsestään. Ruumiin ja mielen hyvinvoinnista. Täydentävät toisiaan. Meillä on ollut tapana ottaa toisen ärtyisyys heti puheeksi. Miksi olet noin ärtynyt? Tämä tuli oman vaikean aikani tavaksi. Sitten asetettiin rajat: saat olla vihainen, mutta et minulle ja lapsille, koska emme ole tehneet mitään. Ja pyydetään tietenkin anteeksi, usein.
Ja sitä väriä. Sitä tulee ilosta -ei erikoista romantiikkailtaa tarvita. Sauna kovan työpäivän päätteeksi, hellyys, huomio. Yhteistä yrittämistä, esim. terveyden eteen.
On vaikeaa, jos ei pysty ilmaisemaan tunteitaan. Itselle ja puolisolle. Hienovarainen keskustelu, kuulumisten kyseleminen voi auttaa. Mikä huolettaa? Usein se on raha, ei aina.
Minä olin monta vuotta kylmä kuin kivi. Jokin minussa sytytti tulen ja olen onnellinen että lämmössä paistattelee oma tuttu mieheni, eikä joku vieras -joka saattaisi käyttää tilaisuutta vain hyväkseen. Minusta vaihtamalla ei parane.