Millainen on suuritarpeinen/vaativa vauva/taapero?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mamma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Katoin teidän päiväohjelmaa. Jos aamupalan jälkeen olette himassa lounaaseen asti ja sitten vasta lähdette ulkoilemaan niin en ihmettele ettei lapsesi nukahda. 1,5.v. on jo sen ikäinen, että tarvitsee aktiviteettiä ennekuin ns. väsyy.
En ole ikinä kannattanut pakkonukuttamista.

Eli siis minä muuttaisin rytmiä niin, että aamupalan jälkeen lähdette pariksi tunniksi ulos, sitten kotiin lounaalle klo 12 ja päikkäreille.

Kannat omaan sänkyn niin monta kertaa kun tarve vaatii ja silität hetken.

Silloin lapsi on jo väsyttänyt itsensä pihalla ja on valmis päikkäreille.

Meidän tyttö (2.v.) ei ainakaan ole väsynyt ko 12, jos ei aamupäivällä ole ollut ulkona.

Koita edes.

Illalla aloitat nukkumaanmenorutiinit jo klo 18 jälkeen. Kuulostaa aikaiselta, mutta alat rauhottua.
Jos ulkoilette klo 18 aikoihin niin lapsi on vielä pari tuntia siitä virkeä eli en ihmettele ettei nukahda ja on yliväsynyt.

19 maissa nukkumaan ja taas sänkyyn palautus vaikka tuhat kertaa.
Yöllä ei tarvitse ruokaa tms.. vettä lasiin jos janottaa.

Yksin olosta sen verran, että sanot tiukasti: "nyt äiti juo tämän lasin vettä ja lukee lehden loppuun ja sitten leikimme legoilla tms.."
Varmasti ottaa raivarit jos olet aina hypännyt lapsen pillin mukaan. Tuon ikäinen osaa jo käyttää sitä hyväksi.

MUOK. Ei siihen lehden lukuun oikeasti tarvitse keskittyä, mutta näytät ainakin siltä ja pidennät aikaa joka kerta.

Toivon, että koitat edes :)

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: emppu75
Vaativan ja normaalin/ helpon lapsen ero on minusta siinä, että vaativa ei ole ikinä tyytyväinen vaikka vanhemnat tekisivät kaikkensa ja enemmänkin. Sellainen lapsi on henkisesti hyvin kuluttava vanhemmille.

Miellä just allerginen oli tällainen lapsi. Onneksi oli ensimmäinen, seuraavat normaalt ja koliikkivauvatkin tuntuivat hyvin helpoilta. Ja onneksi ajan kanssa helpotti. Meillä ei vauvalla ollut muita oireita alkuun kuin hyvin huono nukkuminen ja tyytymättömyys päivisin.

Kuulostaa niin tutulta, meilläkin oli vaativa vauva ja ihan samanlainen, kaksivuotiaana alkoi nukkua suhteellisen ok eikä itkenyt jatkuvasti päivisinkään, kaikki lääkärit, rutiinit ja unikoulut/tassuttelut kokeiltiin. Vieläkin lapsi reagoi herkästi kaikkeen, esim. pieneenkin epämukavuuteen itkemällä, toisin kuin isoveljensä. Olen päätynyt siihen, että lapsi reagoi poikkeuksellisen voimakkaasti tuntoaistimuksiin ja on temperamentiltaan vaativa. Jaksamista!

no omaa aikaahan on kaikki aika. jos viet lapsen päivähoitoon, niin ei sielläkään hänen pillin mukaan mennä. teet mitä haluat ja laitat lapsen vaikka sellaiseen kehikkoon kuten ennenkin oli.

tottakai tottuu siihen että joku juoksee ja viihdyttää koko ajan.

ehdit kyllä siivota mummosikin kodin ja omasi jouluksi yhden lapsen kanssa.

jos lapsi on terve, niin kitinät eivät haittaa mitään. annat kitistä vain ja teet mitä naisen pitää tehdä! teet aivan turhaan asioista vaikeita, vai onko se tarkoituskin? yrittää päteä että lapsi on "vaativa"

meillä 1,5v kaksoset. toinen tyytyväinen kun löytää sopivat lelut käsiin (esim legot, lelukännykän tms) ja kulkee ja touhuaa niiden kanssa pitkät tovit eli helppo tapaus. toinen täysin kiinni minussa, jos poistun vessaan, alkaa huuto, samoin jos yritän tehdä kotitöitä/laittaa ruokaa. vierastaminen on onneksi helpottanut :) nukkuminen molemmilla huonoa. nukahtavat helpolla (tissille) klo21-22 aikaan ja nukkuvat noin 1,5-2h hyvin (valitettavasti en itse ehdi tuolloin nukkumaan vaan hoidan kotia) ja sit se alkaa, vuorotellen heräillään tissille tai muuten vaan huutamaan. usein en ole neljään mennessä ehtinyt vielä ummistaa silmiäni. aamulla seiskalta noustaan ylös. päiväunet menee usein vuorotellen, joskus toki yhtäaikaa. olen niin väysynyt äiti tällä hetkellä.

Alkuperäinen kirjoittaja 5n äiti;25202266:
meillä 1,5v kaksoset. toinen tyytyväinen kun löytää sopivat lelut käsiin (esim legot, lelukännykän tms) ja kulkee ja touhuaa niiden kanssa pitkät tovit eli helppo tapaus. toinen täysin kiinni minussa, jos poistun vessaan, alkaa huuto, samoin jos yritän tehdä kotitöitä/laittaa ruokaa. vierastaminen on onneksi helpottanut :) nukkuminen molemmilla huonoa. nukahtavat helpolla (tissille) klo21-22 aikaan ja nukkuvat noin 1,5-2h hyvin (valitettavasti en itse ehdi tuolloin nukkumaan vaan hoidan kotia) ja sit se alkaa, vuorotellen heräillään tissille tai muuten vaan huutamaan. usein en ole neljään mennessä ehtinyt vielä ummistaa silmiäni. aamulla seiskalta noustaan ylös. päiväunet menee usein vuorotellen, joskus toki yhtäaikaa. olen niin väysynyt äiti tällä hetkellä.

Hmm oiskohan aika vierottaa jo tissiltä pois, ainakin yösyöttö pois. Kuulostaa vähän siltä että lapset oppineet nukahtamaan tissi suussa ja kun heräävät eivät osaa itsekseen nukahtaa vaan vaativat sen tissin suuhunsa ja siksi huutavat herätessään.

Tuolla Hoodradilta tuli sulle AP hyviä neuvoja.
entä oma mielenterveytesi, onko ok? Ne ovat asioita, jotka lapsi herkästi vaistoo ja joutuu hakemaan sitä tilaa ja huomioita jollakin, että olisit oikesti läsnä tilanteissa.

Olkaa johdonmukaisia: jos vaihdatte esm illalla nukkumaanmeno aikaa, siirtäkää se vain 5min kerralla. Jos heti 1-2h, lapsi menee vain enempi sekaisin.
Rattaisiin valjaat, älä vaan ala kanniskelemmaan lasta ulkona ja kaupoilla tai teet sitä vielä 2v kuluttuakkin. Aamupäivällä ulkoilua, vaikka ilman rattaita menette omaan pihaanne niin saa lapsi purkaa energiaansa.

Pieni lapsi oppii jo veteleen oikeista naruista vanhempiaan ja tuntuu että myös sinun lapsesi tekee sitä jonkin verran jo.

Jollei teillä ala helpottamaan, kysäse neuvolasta teidän paikkakuntanne unikoulusta. ainakin ensi- ja turvakoti järjestää sellaisia, joissakin perhetyö ja esm Tays.

Kuopus oli ihan samanlainen tapaus kun teillä.
Ei nukkunut missään muualla vauvana kuin sylissä. Ei vaunuissa edes, ei autossa. Vaunuihin kun yritti laittaa niin alkoi välitön parkuminen. 3kk iässä oli ensimmäisen kerran vaunuissa huutamatta n. 15 minuutin ajan...

Öisin heräili tunnin välein. Ei nukkunut koskaan yli tuntia pidempään, muutakuin 8kk iässä 2h päiväunet parvekkeella.
Alku oli suoraan sanottuna yhtä helvettiä. Siinä kun oli esikoinenkin hoidettavana, öisin ei nukuttu ja kaiken asian sai hoitaa vauva sylissä.
Vauva ei pulautellut/oksennellut, paino nousi ja vaikutti hyvin voivalta.
Kuitenkin löytyi lapselta refluksi 1v iässä (silent refluksi) jossa ei nimenomaan ole mitään oireita! Painokin nousee, koska lapsi juo maitoa ja syö hyvin vain saadakseen kurkussa olevan ruuan nousun takaisin alas.

Nyt lapsi on saanut närästyslääkkeitä vajaa 2kk ajan ja siitä lähtien alkoi nukkua kokonaiset yöunet!
Meilläkään ei lääkäri tutkinut ensin asiaa tarkemmin, mutta itse epäilin vahvasti refluksia. Sain reseptin kokeilumielessä käyttöön, koska sen kokeilusta ei pitänyt olla mitään haittaakaan. Ja kas, lapsi on kuin eri lapsi nykyään!
Pitää osata vain itse vaatia.. Refluksi on aika aliarvioitu tauti eikä sitä epäillä ollenkaan ilman pulautuksia...

Meillä on mielestäni vaativa lapsi, nyt 2v. Hän ei tuntunut vaativalta ihan vauvana, pikemminkin helpolta. Nukkui esim 8 viikon iästä alkaen koko yön ilman heräämistä.

Ongelmat ovat alkaneet vähitellen siinä kohtaa kun omaa luonnetta on tullut näkyviin. Ihan ensimmäinen juttu oli se, että hän ei millään meinannut oppia syömään kiinteitä, ei edes avannut suuta. Saimme ottaa melkoiset temput käyttöön että jotenkin sujui. Oli todella stressaavaa.

Tällä hetkellä suurin ongelma on lapsen voimakas luonne. Ei tottele ollenkaan ja alkaa huutaa ellei saa huomiota koko ajan. Ei anna äidin tehdä yhtikäs mitään rauhassa, ikinä. Ei suostu istumaan rattaissa vaan pitäisi kantaa. Emme toki aina kanna mutta sitten saaattaa huutaa hysteerisenä 20min. Tosi kiva:( Muutenkin saa raivareita.Meillä ei kanssa lapsen valveilla ollessa ole juurikaan omaa aikaa. Pitemmän päälle aika kuormittavaa.

Lapsi on päivähoidossa ja viihtyy hyvin. Raivareita tulee kuulemma myös siellä;) Ihana tyttö hän on kyllä mutta toivoisin että olisi rauhallisempi ja säyseämpi. Ehkä sitten ajan kanssa.... mutta tällä hetkellä tuntuu selvältä että meille riittää yksi lapsi, en jaksa toista kierrosta tätä.

[QUOTE="vieras";25202362]Hmm oiskohan aika vierottaa jo tissiltä pois, ainakin yösyöttö pois. Kuulostaa vähän siltä että lapset oppineet nukahtamaan tissi suussa ja kun heräävät eivät osaa itsekseen nukahtaa vaan vaativat sen tissin suuhunsa ja siksi huutavat herätessään.[/QUOTE]

toinen osaa nukahtaa itekseen vallan mainiosti oman unirievun kanssa ja joskus näin käykin kun odottelee omaa tissittelyvuoroa. toinen nukahtaa takamuksen päälle taputtelulla. eli tissi ei ole välttämättömyys, toki usein illalla se on helpoin ja nopein tapa saada heidät nukkumaan.
tissittely on tarkoitus lopettaa nyt jouluna, kun mieskin on kotona. en vain ole yksin jaksanut alkaa tehdä sitä. onhan tuota ikää jo sen verta, että pärjännevät ilmankin :)
pahin ongelma meillä on tuo jatkuva heräily. kun yhden saa nukkumaan, niin toinen aloittaa vinkumisen. ja päivällä kotona ei voi tehdä mitään kun kaikki aika menee pienten vahtimiseen.
yritän ajatella, että aikansa kutakin, mutta jos takana on kaks täysin valvottua yötä, on hyvin vaikea ajatella positiivisesti.

johan tulee vastauksia ap:lle! meilläkin oli sylinkipeä, itkuinen & huonosti nukkuva vauva/taapero. kahdesti käytiin terveyskeskuksessa, kerran yksityisellä, lopulta ylipuhuin lääkärit ottamaan meidät sairaalaan osastolle KOSKA kaikki jankkasivat että lapsella on jokin hätä, käytös ei normaalia ja tuoreena äitinä tietysti uskoin. mitään ei kuitenkaan löytynyt ja nyt meillä on hyvin nukkuva, mutta edelleen takertuva "sylivauva" 3v . suoraan sanoen vituttaa ne turhat tutkimukset, mitä lapselle tehtiin... :(

[QUOTE="mamma";25201279]Jännä asia, kun palstalaiset tietää heti kyseessä olevan refluksi ja olen huono äiti, kun en ravaa mielipuolisesti eri lääkäreitllä? Jos kyseessä olisi refluksi, luulisi että taapero olisi aika tyytymätön ja itkisi yöllä, jos kerta sattuu eikä nukahtaisi?[/QUOTE]

Mamma, olen samaa mieltä kanssasi ja olen itse lääkäri. Aina EI syy ole sairauksissa, mikä siinä on vaikea ymmärtää? Eikä hoitoa vaadita, vaan ihmisiä hoidetaan, mikäli hoidettavaa on. Ei kaikkia ongelmia ratkaista lääkkeillä, huoh...

Mutta voisit kokeilla nukuttaa aiemmin eli aikaistaa rytmiä siten, että annat iltapuuron esim. klo 19-20 aikaan? Voi tuntua hullulta, mutta voi vähitellen auttaa.

[QUOTE="mamma";25201367]Eihän lapsella kuule ole välttämättä mitään fyysistä VAIVAA. Vai millä sä perustelet lapset, jotka nukkuvat hyvin perhepedissä, mutta eivät millään omassa sängyssä?[/QUOTE]

osa palstan mukalääkäreistä varmaan ehdottaisi, että lapsella on allergia ja refluksi omassa sängyssä....:D joo, mamma, samaa mieltä kanssasi!

Katoin teidän päiväohjelmaa. Jos aamupalan jälkeen olette himassa lounaaseen asti ja sitten vasta lähdette ulkoilemaan niin en ihmettele ettei lapsesi nukahda. 1,5.v. on jo sen ikäinen, että tarvitsee aktiviteettiä ennekuin ns. väsyy.

Meinaatko, että 11-13(14) ei ole tarpeeksi ulkoilua? Toisaalla mua on taas moitittu, että pidän lasta liikaa ulkona. Lounas klo 12 ei onnistu, sitäkin on kokeiltu, tuo lapsi tulee nälkäiseksi varhaisin, vaikka yritämme tankata sitä aamupuuuroa. Olen toki kokeillut erilaisia päiväohjelmia, mutta suurin ongelma on, että lapsi alkaa tulla todella nälkäiseksi, ellei saa ruokaa jo ennen klo 11.

Kannat omaan sänkyn niin monta kertaa kun tarve vaatii ja silität hetken.

Tätätkin on kokeiltu pitkäjänteisesti ja myös muiden ihmisten avustuksella. Ei toimi. Lapsi jaksaa huutaa tuntikausia. Ei olla saatu koskaan selälleen sänkyyn tuolla menetelmällä.

Illalla aloitat nukkumaanmenorutiinit jo klo 18 jälkeen. Kuulostaa aikaiselta, mutta alat rauhottua.
Jos ulkoilette klo 18 aikoihin niin lapsi on vielä pari tuntia siitä virkeä eli en ihmettele ettei nukahda ja on yliväsynyt.19 maissa nukkumaan ja taas sänkyyn palautus vaikka tuhat kertaa.
Yöllä ei tarvitse ruokaa tms.. vettä lasiin jos janottaa.

Tätäkin on siis toki kokeiltu, olemme vaihdelleet erilaista päiväohjelmaa ja yrittäneet toimiiko.

Toivon, että koitat edes :)

Voit toki kuvitella, että olemme yrittäneet kaikenlaista. Emme ole seisseet tumput suorina tässä 1.5v ajan. Eri ihmisillä on aika eri mielipiteet ja teoriat. On vain uskomatonta, että ihmiset vielä ehdottelee tälläisä perusasioita, kuten "vaihtakaa vähän päiväohjelmaa", koska kyllähän kaikenlaista on kokeiltu.
Ja lopulta on päädytty parhaana tämänhetkisenä ratkaisuna tuohon päiväohjelmaan.

[QUOTE="vieras";25201988]Vaativan ja normaalin/ helpon lapsen ero on minusta siinä, että vaativa ei ole ikinä tyytyväinen vaikka vanhemnat tekisivät kaikkensa ja enemmänkin. Sellainen lapsi on henkisesti hyvin kuluttava vanhemmille.

Miellä just allerginen oli tällainen lapsi. Onneksi oli ensimmäinen, seuraavat normaalt ja koliikkivauvatkin tuntuivat hyvin helpoilta. Ja onneksi ajan kanssa helpotti. Meillä ei vauvalla ollut muita oireita alkuun kuin hyvin huono nukkuminen ja tyytymättömyys päivisin.[/QUOTE]

Meillä on kyllä ihan tyytyväinen päivisin, jos mä tanssin hänen pillinsä mukaan. Jos en, niin sitten suuttuu. Tietenkin jos päiväunet on jäänyt alle 10min, niin silloin loppuilta on väsynyttä.

[QUOTE="heh";25202083]no omaa aikaahan on kaikki aika. jos viet lapsen päivähoitoon, niin ei sielläkään hänen pillin mukaan mennä. teet mitä haluat ja laitat lapsen vaikka sellaiseen kehikkoon kuten ennenkin oli.

tottakai tottuu siihen että joku juoksee ja viihdyttää koko ajan.

ehdit kyllä siivota mummosikin kodin ja omasi jouluksi yhden lapsen kanssa.[/QUOTE]

Mä kyllä siivoan joka päivä, se on taaperonkin suosikkipuuhaa, kun saa auttaa. Muut puuhat ei kyllä sitten onnistu pahemmin: kokkaus on yhtä huutoa, koska vaikea siihen on ottaa mukaan (ja ei halua istua ollenkaan paikoillaan), tiskaaminen, puhelimessa puhuminen, silittäminen, laskujen maksu yms.

Tuolla Hoodradilta tuli sulle AP hyviä neuvoja.
entä oma mielenterveytesi, onko ok? Ne ovat asioita, jotka lapsi herkästi vaistoo ja joutuu hakemaan sitä tilaa ja huomioita jollakin, että olisit oikesti läsnä tilanteissa.

Lähinnä hänen mielestään meidän pitäisi ulkoilla pari tuntia ja niin kyllä teemme, usein jopa 3h. Olen kokenut erittäin huonoksi ratkaisuksi lähteä puistoon heti aamupalan jälkeen, koska lapsi ei jaksa klo 12 asti ilman lounasta.

Mun mielenterveys on niin ok kuin se nyt voi olla henkilöllä, joka ei ole nukkunut yli 3h yhtäkestoisesti yli 1.5 vuoteen.

Olkaa johdonmukaisia: jos vaihdatte esm illalla nukkumaanmeno aikaa, siirtäkää se vain 5min kerralla. Jos heti 1-2h, lapsi menee vain enempi sekaisin.
Rattaisiin valjaat, älä vaan ala kanniskelemmaan lasta ulkona ja kaupoilla tai teet sitä vielä 2v kuluttuakkin. Aamupäivällä ulkoilua, vaikka ilman rattaita menette omaan pihaanne niin saa lapsi purkaa energiaansa.

Mä kanniskelin, kun oli vauva alle 6kk. Silloin huusi, jos ei kantanut koko ajan. Nykyään en tietnekään kanniskele, en edes jaksa kantaa. Ja sitäpaitsi kuten olen sanonut, tuo lapsi ei SUOSTU istumaan eikä olemaan paikallaan siis edes sylissä kannettavana. Rattassa on valjaat, mutta kyllä se huuto alkaa, jos niissä pitää olla vaikka bussissa yli 15min. Kaupassa on pakko antaa kävellä/juosta, koska rattaissa on täydet raivarit, jos ei pääse pois.

Mä en tiedä, miten muuten voisi purkaa lapsen energiaa, koska mä en istuta häntä yhtään pidempaään kuin ei ole pakko. Vain syödessä ja nopeasti matkatessa jonnekin bussissa. Muuten saa olla ulkona ja purkaa sitä energia. Käydään avoimessa päiväkodissa ja monissa tapahtumissa.

Pieni lapsi oppii jo veteleen oikeista naruista vanhempiaan ja tuntuu että myös sinun lapsesi tekee sitä jonkin verran jo.

Jollei teillä ala helpottamaan, kysäse neuvolasta teidän paikkakuntanne unikoulusta. ainakin ensi- ja turvakoti järjestää sellaisia, joissakin perhetyö ja esm Tays.

Olen kysynyt, mutta sinne ei ole päästy.

Nyt lapsi on saanut närästyslääkkeitä vajaa 2kk ajan ja siitä lähtien alkoi nukkua kokonaiset yöunet!
Meilläkään ei lääkäri tutkinut ensin asiaa tarkemmin, mutta itse epäilin vahvasti refluksia. Sain reseptin kokeilumielessä käyttöön, koska sen kokeilusta ei pitänyt olla mitään haittaakaan. Ja kas, lapsi on kuin eri lapsi nykyään!
Pitää osata vain itse vaatia.. Refluksi on aika aliarvioitu tauti eikä sitä epäillä ollenkaan ilman pulautuksia...

Mä tiedän hyvin silent refluksin, koska serkkuni lapsella sellainen todettiin ja olen seurannut tilannetta. Yleensähän silent-version tunnistaa siitä, että vauva nieleskelee paljon pitääkseen hapot pois suusta ja ruokatorvesta. Nuo tutkimukset on kyllä aika kammottavia, kun putkia joudutaan työntämään ruokatorveen etc. Sinne ei ihan heti kyllä mieli tee lähteä. Enkä voi uskoa, että lapsella olisi refluksia, koska kaikki on hyvin, kun saa tehdä oman päänsä mukaan. Nuo heräämiset yöllä sekä päivällä liittyvät AINA hälyääneen. Ja ongelma on, että ei osaa ikävä kyllä nukhataa itsekseen ja nukkuminen on viimeisin asia, mitä koskaan haluaa tehdä. Vauvoillakin on analysoiti erilaisia temrepamentteja. Yksi niistä on sellainen, että väsyneenä alkaa vain käydä vilkkaammaksi. Kaikki stimulantit pitää sulkea, jotta saisi uneen (äänet, valot ja kaikki häiriötekijät).

Mä en ole koskaan saanut nukkumaan tuota lasta edes vauvana kauppakeskuksessa. Liikaa ääniä, valoja yms.

Vaativasta vauvasta tulee vahva ja voimakastahtoinen tyyppi, ja helposti tyytyvästä sellainen joka mukautuu tilanteisiin. Ei ole huono kumpikaan, mutta ihmisillä on syntyessään vähän erilaiset tempperamentit.

Kirjoittelinkin jo eilen ja kyselin teidän päivärytmistä, josta olitkin kirjoitellut.

Mä kokeilisin kanssa siirtää sen rytmin niin, että aamulla menette aamupalan jälkeen samointein ulos ja tulette lounaalle sisään ja siitä nukkumaan päiväunet. Kuulostaa varmaan tyhmälle, koska kirjoititkin, että olette rytmejä kokeilleet.
Mun mielestä kuitenkin paras rytmi on se kun ensin on aktiviteettia (parasta/väsyttävintä ulkoilu) sen jälkeen ruoka ja sitten jo luonnostaankin ramasee. (Päiväkodissakin on esim sellainen rytmi, että ensi ulos ja jo ennen 11 ruoka ja siitä nukkumaan.)
Tämän muutoksen avulla voisi lapsi olla uneliaampi illallakin kun herää jo 13-14 aikaan, eikä mene sinne 15-17. Varsinkin tuo klo 17 päiväunilta herääminen on aikalailla myöhään ja mun muistaakseni jo 6kk ikäisille on suositus ettei nuku enää klo 16 jälkeen, että yöunet ei kärsi. Toinen pointti tässä aikaisemmassa päiväunessa on se, että moni alle 2v. on jo yliväsynyt 13-14 aikaan, eikä uni tule.

Jos taaperosi (käsitin, että 1,5v.?) ei nukahda lounaan jälkeen, anna valvoa, mutta lepohetki on oltava. Luet vaikka kirjaa rauhallisesti, olet hiljaa, silittelet sängyn VIERESSÄ, kuuntelette unilauluja ja silittelet. Anna lapsen olla yksin sängyssä, mutta ole lähellä ja kosketa. Jos menee hysteeriseksi ota syliin ja pane takaisin. Jatka vaikka 45min ja sitten jos ei nuku, anna valvoa. Vaikeaa on kaupassa käynti (automatka jne) illalla kun on vaara, että uinahtaa esim. 18 aikaan autoon. Jos näin käy, älkää antako nukkua. herätelkää ja valvokaa vielä tovi. Sitten yöunille.

Mä jättäisin totaalisesti myös yösyötöt veke. Se lapsukainen aika varmasti herää yöllä syömään. Vai sekoitinko nyt jonkun toisen taaperoon? No joka tapauksessa jos itkee yöllä, ei tissiä, vettä ja silityksiä. Tiedän unikoulun olevan kamalaa ja rankkaa, mutta luulen sen olevan nyt ainut tie jos eroon ongelmasta haluat ja olet varma ettei lapsi ole sairas tai kipeä.
Pahin karhunpalvelus on se jos olette jo kokeilleet unikoulua ja yösyöttöjen lopetusta, mutta antaneet periksi. Lapsi muistaa sen ja se itkee ja valvoo vaikka maailman tappiin kunnes taas saa sitä mitä tahtoo. Olkaa siis johdonmukaisia ja kun toinen väsyy, toinen paikkaa. Tätä voi kestää viikon, kuukauden tai pari yötä. Pääasia, että ette anna periksi ja luovuta, koska näin oravanpyörä alkaa taas alusta.

Mun poika muuten lopetti päiväunet päivää alle 2-vuotta. Ystävän poika 1,5-vuotiaana. Nyt molempien pojat nukkuu sillointällöin...ystäväni poika melki joka päivä ja on yli 3 v. Sellaista sattuu, mutta siis pakottaa unille ei kannata. Lepohetkestä sen sijaan kannattaa pitää kiinni, koska lapsen on rauhoituttava päivän aikana ja jos on tarpeeksi väsynyt nukahtaakin kun lepohetki koittaa.

Jos päätätte rytmittää aamut kuten kirjoittelin, ja saatte päiväunet aikaistettua, kannattaa lapsi nukuttaa illalla jo 20.00 aikaan. Jos ei nuku päiväunia, aikaisemminkin jo. Ulkoilkaa vaikka päivittäin 9-10.30 ja 14-16...tai jotain tuonne päin.

Muita ideoita ei nyt tullut mieleen. Tärkein asia mun mielestä on se, ettei päiväunet veny iltaan ja että yöllä ei syödä.

Niin ja mitä tulee siihen lapsen huomioimiseen niin tiedän todellakin mistä puhut!!! Meidän poika osaa ottaa kaiken huomion. Kuten aiemmin mainitsi, vauvana oli vaan kantoliinassa tyytyväinen. Nyt ollaan koko taaperoikä opeteltu olemaan yksin. MUTTA kun "en haluu, en tahdo, ei, ei ja ei!!!" ...itkua, potkua, raivoa, tavarat lentää, kaikki lentää... tätä oli meidän 2veen opettelu. Nyt tulee auttamaan tiskien koneeseen laitossa ja pyykeissä. Leikitään toki päivittäin, mutta kun sanon ei nyt, kääntyy kannoilleen, mököttää tovin ja keksii oman leikin. Tai sitten lentää kaukosäätimet ja pikkuautot ja sitten istutaan arestissa ja mietittään, halataan ja ollaan taas kavereita. :)

Tuohon valo-, ääni- yms.herkkyyteen en oikein osaa kommentoida. Se kuulostaa lääkärin pakeilla käymisen asialta. Mutta jos kerta on jo selvitetty KAIKKI MAhDOLLINEN niin en tosiaan tiedä mikä siihen on syynä. Lapsi ei varmaan vaivu syvään uneen ollenkaan ja on siksi niin herkkä? Tuli äkkiseltään mieleen...en tiä..

Tsemppiä ap:lle! Meillä ei ole vaativa mutta kylläkin melko huonosti nukkuva kaksivuotias. Häntä ei saa päiväunille kotiin oikein nukahtamaan, vaikka miten olisi ulkona ennen lounasta ja yrittäisi sinnikkäästi nukuttaa heti lounaan jälkeen tai vähän myöhemminkin. POikaa ei vain nukuta ennen klo kahta tai kolmea. Jos sitten nukahtaa sisälle, saattaa nukkua kolmekin tuntia, mikä luonnollisesti vaikuttaa iltanukahtamiseen. JOs taas herättää päiväunilta kesken kaiken, on erittäin kiukkuinen ja itkuinen pitkään.

Kuulostaa kyllä suuritarpeiselta taaperolta kovastikin ap:een lapsi. Meillä on suuritarpeinen 1-v. Ekat 9 kk heräsi 45 min - 1 tunnin välein, ei huolinut tuttia, ei tuttipulloa, vain äiti kelpasi lohduttamaan/nukuttamaan. Hän ei halunnut olla hetkeäkään yksin. Kantoliina ja rinkka olivat ja ovat yhä meillä must. Vaunuissa ei koskaan ole opittu nukkumaan, eikä autossakaan.

Sitten lähti vyyhti selviämään. Meillä on maito- ja kananmuna-allergia, joka oireilee pääsääntöisesti yölevottomuutena. Allergeenit ovat olleet pois nyt hetken ruokavaliosta ja meidän perhe saa viimein nukkua! Yhä herätään 3-5 kertaa, mutta se on jo luksusta ekaan 9 kk:een verrattuna.

Pelkkä allergeenien poisto ei olisi kaikkeen auttanut. Meidän tarvitsee pitää hirveän tarkkaan rutiineita yllä. Pienikin muutos ja rytmi on sekaisin, taas nukutaan miten sattuu. Taaperomme vaatii läheisyyttä melkoisesti. Pidänkin huolen sylissä lukemisesta, halittelusta jne. Turvallisuuden tunne on tärkeä. Täydellisestä aistipimeydestä poiketen, meillä on pakko olla yövalo, koska muuten pelottaa.

Nyt olisi tarkoitus kokeilla tassuttelu-unikoulua. Ans kattoo mitä siitä tulee, kun tahtoa taaperolla riittää vaikka pienelle pitäjälle.

Yhteistyössä