Millainen paikka TYKS on synnyttää?

No eipä kovin mieltäylentäviä kokemuksia ole.... voihan hemmetti. No ei auta valittaa, synnytys on pakko tapahtua siellä, että saadaan vauva heti leikkaukseen. Enkä toisaalta ees haluisi niin, että synnyttäisin Porissa ja jäisin toisen vauvan kanssa sinne, kun toinen lähtee Turkuun. Onneks mulla la vasta marraskuun puolivälissä vaikka vauvat varmaan syntyy jo lokakuun puolella. josko siellä ois sitten jo ainakin isommat remontit ohi :)

Sitte se oli kans outoa ku olivat aina sillon lähössä kahville kaikki siitä huoneesta missä mä olin kun olin jo jotain 8-9cm auki kun hyvin tiesivät että kun oon jo noin paljon auki niin siinä ei kauaa enää mee että vauva syntyy.Tuon marraskuisenki kohalla ne sano taas että nyt on kahvitauko ja kello oli sillon 14.30 ja eiköhän ne ois kaikki taas lähteny sinne jos en ois sanonu että yks saa jäädä ainaki tänne ku tää syntyy ihan kohta :D Onneksi sitte yksi täti jäi ja rupes niitä tarvikkeita ottaa esille niin sinä aikana poika olikin jo puoliksi pihalle tullut ja sitte kun se täti käänty muhun päin niin poika tulee kokonaan pihalle ihan itekseen :D

:D

Juu, ei ne vauvat kysele kahvitaukoja, tulevat kun ovat tullakseen.

Hauska muisto tähän vielä kun mulla esikoinen meni lasketun ajan yli reippaasti ja vappu lähestyi ja mietittiin, osuuko synnytys vappuun, niin eräs tuttavapariskunnan rouva totesi kokeneena synnyttäjänä (huom huom), että "ei ne varmaan kyllä vappuna ota sisään" :laugh:

No, Vappuaattona käytiin tarkistuttamassa tilanne ja Vapunpäivänä mentiin sisään ja lapsi syntyi seuraavana päivänä..

Kiitos keskustelijoille, tämä oli kiva hetki, vanhat ja tavallaan tuoreet muistot pulpahtivat pintaan!

Multa ei kysytty tollasta lainkaan!!Voi kun oltaiski kysytty niin oisin ihan mielelläni lähtenyt :)

ja kaiken kruunasi sitten vielä se että ne kehtaa tulla ihan pokkana mulle sanoo että heillä on käytäntönä tehdä ls-ilmo kaikista kenellä on kotona monta alle kouluikästä lasta ja mää olin että miten niin kun ei olla tehty koskaan ennenkää ku oon menny synnyttämään..tuossa on nyt jotain miksi ei tyksistä jääny kovin hyvät muistot...

Viisi synnytystä Tyksissä, viimeisin tänään (tai enhän mä palstan mukaan synnyttänyt kun tehtiin sektio tällä kertaa :D), aikaisemmat 97, 2000, 2006 ja 2009. Ei pahaa sanottavaa, henkilökunta ollut 99% ihanaa ja tällä(kin) kertaa sain lapsivuodeosastolla 1 hengen huoneen jossa oma vessa (ja telkkari :)), koskaan en oo osunut niinkään että 3hlö huone olisi täynnä ja käytävällä oleviin vessoihin ja suihkuihin on päässyt jonottamatta.
Positiivisin mielin vaan ap tänne :)

Viisi synnytystä Tyksissä, viimeisin tänään (tai enhän mä palstan mukaan synnyttänyt kun tehtiin sektio tällä kertaa :D), aikaisemmat 97, 2000, 2006 ja 2009. Ei pahaa sanottavaa, henkilökunta ollut 99% ihanaa ja tällä(kin) kertaa sain lapsivuodeosastolla 1 hengen huoneen jossa oma vessa (ja telkkari :)), koskaan en oo osunut niinkään että 3hlö huone olisi täynnä ja käytävällä oleviin vessoihin ja suihkuihin on päässyt jonottamatta.
Positiivisin mielin vaan ap tänne :)

.. Naantalista toivottaa rutkasti onnea!!!

ja kaiken kruunasi sitten vielä se että ne kehtaa tulla ihan pokkana mulle sanoo että heillä on käytäntönä tehdä ls-ilmo kaikista kenellä on kotona monta alle kouluikästä lasta ja mää olin että miten niin kun ei olla tehty koskaan ennenkää ku oon menny synnyttämään..tuossa on nyt jotain miksi ei tyksistä jääny kovin hyvät muistot...

Siis eihän tuo nyt ole mikään perustelu lastensuojeluilmoitukselle! Eikö ne sanoneet mitään muuta perustelua ja tekivätkö sitten sen ilmoituksen?!

[QUOTE="Heidi";26587917]Siis eihän tuo nyt ole mikään perustelu lastensuojeluilmoitukselle! Eikö ne sanoneet mitään muuta perustelua ja tekivätkö sitten sen ilmoituksen?![/QUOTE]

Mitään muuta eivät sanoneet vaikka asiasta kysyinkin niin aina vaan sanoivat että heillä on käytäntö että pitää tehdä ilmotius jos kotona on jo muita pieniä sisaruksia vauvan lisäksi ja joo tekivät he sen,mutta kun ne tädit kävi meillä kerran niin sitte se lopetettiin kun heistä se oli ihan turha ilmotus niinku olikin kun ei ollut mitään aihetta ees siihen.

[QUOTE="Kahden äiti";26587841]:D

Juu, ei ne vauvat kysele kahvitaukoja, tulevat kun ovat tullakseen.

Hauska muisto tähän vielä kun mulla esikoinen meni lasketun ajan yli reippaasti ja vappu lähestyi ja mietittiin, osuuko synnytys vappuun, niin eräs tuttavapariskunnan rouva totesi kokeneena synnyttäjänä (huom huom), että "ei ne varmaan kyllä vappuna ota sisään" :laugh:

No, Vappuaattona käytiin tarkistuttamassa tilanne ja Vapunpäivänä mentiin sisään ja lapsi syntyi seuraavana päivänä..

Kiitos keskustelijoille, tämä oli kiva hetki, vanhat ja tavallaan tuoreet muistot pulpahtivat pintaan![/QUOTE]

Juu ei ole ei :D Mää muistan kun olin kakkosta menossa taysiin synnyttää niin sairaalaan päästyäni huomattiin että olinki jo täysin auki ja pää tulossa jo :D Ne ois kuiteski laittanu mut viel 30min käyrille makaamaan :D Kolmas tyttökin tuli lapsivesien mukana "syöksynä" pihalle :D

Olen synnyttänyt ekan kerran Tyksissä 2004 eikä silloinkaan osastolle päässyt vieraita kuin vierailuaikana.
Ahtaat tilat ovat ja vessat käytävillä. Henkilökunta ei ole ollut mitenkään miellyttävää osastolla. Salissa kyllä.

Mitään muuta eivät sanoneet vaikka asiasta kysyinkin niin aina vaan sanoivat että heillä on käytäntö että pitää tehdä ilmotius jos kotona on jo muita pieniä sisaruksia vauvan lisäksi ja joo tekivät he sen,mutta kun ne tädit kävi meillä kerran niin sitte se lopetettiin kun heistä se oli ihan turha ilmotus niinku olikin kun ei ollut mitään aihetta ees siihen.

Kuulostaapas todella oudolle. Eli siis heidän mielestään lastensuojelu ilmoitus pitäisi tehdä tai tehdäänkin kaikille muille paitsi esikoista synnyttämään tulleille?! Tosi kummallista kyllä.

Synnytin Tyksissä vuonna 2010 ja minulla ei ole mitään pahaa sanottavaa, päinvastoin! Synnytyssalissa oli minulla oma vessa, todella asiantunteva kätilöopiskelija oli läsnä lähes koko ajan ja aina tarvittaessa muu henkilökunta. Synnytysvuodeosaston henkilökunta oli ihanaa, ja meillä oli perhehuone koko sairaalassaoloajan. Kävin vielä muutaman viikon jälkeen vauvan kanssa kaavintareissulla (kohtuun oli jäänyt istukan paloja), ja myös silloin kokemukset olivat todella hyviä.

Ei hyvää päivää mitä kauhutarinoita :O
Mä olen 3 lasta siellä synnyttänyt ja kaikki mennyt aina tosi hyvin. Mukava ja osaava henkilökunta ja kaikki ok.

Ja toi lastensuojeluilmoitus-juttu on kyl ihan huuhaata. Siinä on taustalla pakko olla muutakin. Ei todellakaan oo mikään normikäytäntö. Käyttäkäähän vähän maalaisjärkeä ;)

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Alkuperäinen kirjoittaja jöpö;26589715:
Ei hyvää päivää mitä kauhutarinoita :O
Mä olen 3 lasta siellä synnyttänyt ja kaikki mennyt aina tosi hyvin. Mukava ja osaava henkilökunta ja kaikki ok.

Ja toi lastensuojeluilmoitus-juttu on kyl ihan huuhaata. Siinä on taustalla pakko olla muutakin. Ei todellakaan oo mikään normikäytäntö. Käyttäkäähän vähän maalaisjärkeä ;)

Näin juuri, samat sanat!

Mitään pahaa kerrottavaa ei ole. Tosin tällä hetkellä osastot yhdistetty eli ruuhkaa saattaa olla ja perhehuonetta ei ole. Jos saat yhden hengen huoneen, niin tällöin kyseessä on eristyshuone eli kannat jotain pöpöä (esim. MRSA, VRE...) tai sitten jos esim. kotona lapsilla on jokin infektiotauti meneillään, äitikin yleensä eristetään. as if:lläkin todennäköisesti jompi kumpi, koska yhden hengen huoneen saanut, tai sitten osasto tällä hetkellä niin täynnä että ainoa vapaa huone ollut tuo yhden hengen huone. Tosin senkin saattaa menettää jos vuodeosastolle otetaan äiti, joka täytyy laittaa eristyshuoneeseen.

Ap:n synnytys on vasta loppuvuodesta, joten siihen mennessä TYKS:n synnytysvuodeosastot toivon mukaan ovat jo palanneet normi elämään eli eri osastoiksi ja tilaa on.

Mä olin just 2kk sitten 310:lla joka oli siis rempan takia kerrosta alempana. Siellä oli 2 hengen huoneet joissa oma suihku ja vessa. Kaikki toimi niinkuin pitikin. Vierailuja on tosiaan rajoitettu niin että isä ja sisarukset saavat olla 10-20 ja isovanhemmat 17.30-18.30 tai jotain sinne päin.

Itse synnytyssalissa on aina ollut mukavia kätilöitä ja olen tuntenut oloni turvalliseksi ja kaikki on mennyt hyvin.

Joten huoli pois, uskon että TYKS on yksi parhaista paikoista synnyttää!

Tällä hetkellä ei kuulemma osasto ihan piukassa ole (utelin eilen tuolla synnärillä kun tosiaan liikkui juttuja että vois joutua käytävällekin).
En tiä miksi 1hlö huoneen sain mutta kovin kiitollinen olen että ainakin ekoiksi päiviksi pääsin tänne, aika huonossa kunnossa olen ja jo pelkkä istumaan nousun yrittäminen vetää kalpeaksi... Sit mulle ei saatu epiduraalia laitettua eli ei oo mitään kipupumppua käytössä vaan meen noiden suun kautta otettavien kanssa. Jos eristystarpeisia äitejä ja vauvoja tulee niin joudutaan varmaan siirtymään yhteishuoneeseen, nyt nautin tästä :)

Minä olen 4 kertaa tyksissä synnyttänyt tai siis ollut sectiossa. Eli varsinaisesti synnytysosastolta ei ole kokemuksia kun kakkosesta jota käynnisteltiin vuorokauden ja lopulta päädyttiin sectioon siinäkin.

Vuodeosastosta ei pahaa sanottavaa kolmella ensimmäisellä kerralla. Paitsi esikoisen kohdalla (joka oli huonossa kunnossa keskolassa) sain kuulla sen perinteisen: "olette vielä nuoria, jos tämä nyt kuolee, niiin teillä on aikaa tehdä lisää".

Viimeisellä kerralla siellä oli kova kiire osastolla, paikat täynnä ja hoitajia vähän. Minut tuotiin osastolle vauva kainalossa ja siihen myös jätettiin. Vauvan isä lähti sisaruksia hakemaan, eikä voinut vauvaa siirtää omaan sänkyyn kun sitä ei ollut. Vauva sitten valui kainalossani huonoon asentoon, ihan kainaloon. Enkä saanut itseäni taikka vauvaa siirrettyä, kun puudutusta oli vielä aika tavalla. Soitin kelloa, kukaan ei tullut, kysyttin kyllä mitkä hätänä ja kun kerroin, sanoivat tulevansa ihan kohta. Ihan kohta oli n. 1/2 tunnin kuluttua ja vauva oli jo niin pahassa asennossa, että pelkäsin hänen tukehtuvan. Eikä sängyssä ollut laitoja ja itse olin todella väsynyt, mutta en voinut nukkua, koska pelkäsin vauvan putoavan.

Aivan ihana paikka :). Torstaina juuri sieltä kotiuduttiin.

Kolme ipanaa oon Tyksissä maailmaan pusertanut, enkä keksi mitään ikävää sanottavaa.

Tällä kertaa kaikki ei mennyt ihan käsikirjoituksen mukaan, kun vauva joutui heti synnyttyään teholle. Mun kätilö oli IHANA, samoin synnytyksessä avustaneet pari muuta kätilöä. Ja synnytysosaston lastenlääkäri myös; tuli heti kertomaan vauvan kuulumiset, lohdutti ja silitti (kyllä :D) mua, jne. Lasten tehon porukka oli aivan mahtavaa, joka ikistä hoitajaa ja lääkäriä myöten. Vuodeosaston poppoo oli ihanaa, samoin lapsivuodeosaston porukka (sama osasto, mutta eri henkilöt hoitamassa vauvattomia äitejä ja vauvallisia äitejä, itse olin siis molempien roolissa osastolla).

En mä suostu missään muualla synnyttämäänkään, jos vielä tästä lisäännyn.

Mun mielipiteitä on kuunneltu niin äitiyspolilla (esim. käynnistyksen suhteen) kuin synnytyssalissakin (kivunlievitys, ponnistusasennot, jne). Samoin lapsivuodeosastolla (kotiinlähdöstäkin sain itse päättää). Ahdasta lapsivuodeosastolla toki nyt oli, mutta sehän ei ole sinänsä henkilökunnan tai sairaalankaan vika - kun about koko lääni synnyttää Tyksissä, niin tottakai joskus on ahdasta. Mutta ei se ahtauskaan mitenkään mihinkään vaikuttanut.

Kas kummaa, kun esim. meistä tai yhdestäkään tutustani ei oo ilmoitusta tehty, vaikka on ollut vauva ja kotona muita pieniä sisaruksia...joku haiskahtaa tässä tarinassa nyt aika pahasti.

• Tykkää
Reactions: as if
Vierailijoista;
Vierailuaikana sai tulla kuka tahansa. Isä ja sisarukset sai olla paikalla muistaakseni 10-20 välillä. Ja muuten sai treffata ystäviä/sukulaisia päiväsalissa, tai aulassa.

Näin ainakin osastolla 312, jossa siis on tällä hetkellä lapsivuodeosasto myös koska 310 on rempassa.

Kas kummaa, kun esim. meistä tai yhdestäkään tutustani ei oo ilmoitusta tehty, vaikka on ollut vauva ja kotona muita pieniä sisaruksia...joku haiskahtaa tässä tarinassa nyt aika pahasti.

No oudoltahan se kuulosti kun tulivat mulle tollasta sanomaan kun olin vauvan kanssa siellä osastolla.Koskaan aikasemmin en ole vastaavaa kuullut vaikka olin jo 3 lasta synnyttänyt ennen tuota mutta vaan eri sairaalassa tosin. Koskaan aikasemmin ei olla jouduttu ees tekemisiin minkään sossu eikä lastensuojeluväen kanssa,tuo oli ihan eka kerta.Kyllähän niitten ois sitte pitäny kertoo mulle että miksi ne sellasen tekee jos toi mitä ne mulle hoki ollutkaan se oikea syy...!!!Ihmetyttää vieläkin se niitten käytös mua kohtaan siellä tyksissä kun välillä tulivat jopa viemään pojan ihan yhtäkkiä mun sylistä pois sanoen että mitä sä täällä enää teet että eikös sun pitäs olla tuolla omalla osastolla eikä pojan seurana kun hän oli 2 päivää tarkkailussa sokereitten takia.Olin pojan luona aina sillon kun siellä sai olla kun siellähän oli ne ajat millon sai ja milloin ei saa olla...

Yhteistyössä