Millainen välikausivaate puolivuotiaalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mama"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mama"

Vieras
Siis haalarit vai takki ja housut vai mikä? Aika vähän on sen kokoisia ulkovaatteita ylipäätään missään myynnissä. Samoin talvihaalaria ensi talveksi olen metsästänyt, mutta niin pieniä kokoja ei ole, vai onko ne myyty jo loppuun? Mitä te puette puolivuotiaille ja 1-vuotiaille ulos välikausina ja talvella?

Välikausivaatteet on myyty juhannuksen jälkeen alessa loppuun ja jäljellejääneet on pistetty varastoon. Keväällä tulee sitten uudet mallit myyntiin. Ja ennemmin haalari kuin takki ja housut.

Riippuu siitä, mitä se puolivuotias tekee pihalla. Meidän nukkui vaunuissa, joten joku fleece- tai velour-asu on riittävä. Ei sen kummempaa.

Vuoden vanhalle ostin vettäpitävän talvihaalarin. Sen ikäinen konttaa/kävelee/möyrii maassa jo kummasti ja käydään pulkkailemassa jne. Niin ja kyllä haalareita on ihan pienistä kokonumeroista lähtien.. Meillä oli tuolla helmikuun lopussa vuoden täyttävällä koon 74 haalari, tälle helmikuun alussa vuoden täyttävälle (ens talveksi), ostan koon 80 haalarin.

Viimeksi muokattu:
Meillä oli puolivuotiaalla (joka ei siis vielä maassa möyrinyt) ihan Cirafin teddyhaalari. 1-vuotiaana (ei vielä kävellyt joten ei viihtynyt hangessa istumassa) oli ihan perustoppahaalari, ei mitään kosteussuojia. Keväällä oli sitten jo Reimatecin vk-haalari kokoa 68 sekä Cirafin kaksiosainen puku kauppapukuna. Syksyllä taas Reimatec ja Cirafin kaksiosainen (ikää 1,5v) ja nyt talvella on Minymon toppahaalari kokoa 86. Neiti täyttää helmikuussa 2 ja kevääksi ostan taas (kuoseista riippuen) Reimatecin tai Minymon vedenpitävän haalarin pihatouhuihin ja jonkun halvan kaksiosaisen kauppa- ja kyläilypuvuksi.

[QUOTE="heh";22824836]Välikausivaatteet on myyty juhannuksen jälkeen alessa loppuun ja jäljellejääneet on pistetty varastoon. Keväällä tulee sitten uudet mallit myyntiin. Ja ennemmin haalari kuin takki ja housut.[/QUOTE]

Kyllä niitä alkaa tuossa kevään mittaan ilmaantua tankoihin, siis viime kauden ylijääneitä. Itsekin ostin viime keväänä aletangosta vk-haalarin. Mutta en usko, et kovin helppo on vielä löytää. Ehkä satunnaisesti. Mutta tossa parin kuun kuluttua ehkä jo paremmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;22824864:
Riippuu siitä, mitä se puolivuotias tekee pihalla. Meidän nukkui vaunuissa, joten joku fleece- tai velour-asu on riittävä. Ei sen kummempaa.

Totta tuokin. Meidän puolivuotias taas istuskeli (ja mönki) hiekkalaatikolla siitä lähtien kun oppi istumaan, siksi siis suosittelin haalaria.

Meillä esikoinen ja kaksosista poika olivat puolivuotiaina hyvin liikkuvaisia ja ryömivät mielellään maassa. Tämän vuoksi vedenpitävä ja kestävä haalari oli paras ulkoiluun. Kaupoille ja muuten söpöstelyyn oli sitten hienompi takki-housut yhdistelmä.

Kaksosista tyttö on taas paljon rauhallisempi eikä ollut vielä puolivuotiaana kovin innoissaan liikkumisesta. Lähinnä istuskeli tai vaati kantelua. Joten hän selvisi halvemmalla haalarilla (ei vedenpitävä) ja kurahousujen kanssa.

Meillä käytettiin äp:n vanuhaalaria tai sitten jotain hieman paksumpia housuja ja villatakkia. Alle vuodenikäisenä ei hirveästyi viihtynyt hiekkalaatikolla, vaan ennemminkin köllötteli ja konttaili viltillä tai keinui. 1-vuotiaana oli käytössä äp:n talvihaalari ja Reiman toppahaalari. Kosteussulkuja ei tarvittu, ennen kuin keväällä kun lapsi oli jo lähemmäs puolitoistavuotta.

Pakko sanoa vielä, että 80 senttinen talvihaalari 1- vuotiaalle kuulostaa kyllä hurjan suurelta. meillä meni koko talven koko 68. Haalarit on tosi isoa mitoitusta.

[QUOTE="viivi";22824955]

Pakko sanoa vielä, että 80 senttinen talvihaalari 1- vuotiaalle kuulostaa kyllä hurjan suurelta. meillä meni koko talven koko 68. Haalarit on tosi isoa mitoitusta.[/QUOTE]

On, mutta mun tyttö kasvoi/kasvaa +1-pituuskäyrällä enkä oleta, että tästä toisesta on tulossa sen pienempää.. + tämä on himpun verran vanhempi. :) Koko riippuu toki lapsesta, yleisimmin mun tuttavapiirissä 1 v. on 74-80 cm haalarilla. Meillä on nyt 1 v 10 kk vanhalla jo 98 haalari.

(niin ja jos siihen äp-haalariin viittasit, niin sehän on kooltaan 68-80 cm. Meni se meilläkin tuon talven, yhtä aikaa kuin tuo 74 cm reimatec = reilua mitotusta oleva.)

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="viivi";22824955]Meillä käytettiin äp:n vanuhaalaria tai sitten jotain hieman paksumpia housuja ja villatakkia. Alle vuodenikäisenä ei hirveästyi viihtynyt hiekkalaatikolla, vaan ennemminkin köllötteli ja konttaili viltillä tai keinui. 1-vuotiaana oli käytössä äp:n talvihaalari ja Reiman toppahaalari. Kosteussulkuja ei tarvittu, ennen kuin keväällä kun lapsi oli jo lähemmäs puolitoistavuotta.

Pakko sanoa vielä, että 80 senttinen talvihaalari 1- vuotiaalle kuulostaa kyllä hurjan suurelta. meillä meni koko talven koko 68. Haalarit on tosi isoa mitoitusta.[/QUOTE]

Täytyy tuota kokoa miettiä vielä, mutta meillä siis reilu kaksikuukautinen poika, joka on nyt siirtymässä 68 cm vaatteisiin...

No mä oon vähä sitä mieltä ettei puolivuotias tartte mitää varsinaista vk kampetta, se kun tuskin vielä konttailee pihalla tms.Meillä mentiin syksy ja alkutalvi ihan joko paksummalla fleece ja villakamppeella tai äp:n haalarilla...Ja meillä käytössä nyt koon 74 haalari, ikää 7kk.

Muksu täytti 1vee huhtikuussa ja kyllä kurahousut ja kosteussuojavaatteet olivat koko kevään ihan tärkeitä, enemmän kuin tärkeitä.

Mä olen vannoutunut 2-osaisten puolustaja ja jopa 1-veellä ne olivat paremmat kuin haalari. Esimerkiksi toukokuussa kelit saattoivat olla muuten lämpimät, mutta takapiha ihan märkä. Möyri siellä nyt collegeissa tai paahdu haalarissa... Reimatekit housuina ja takiksi huppari/pitkähihainen oli kaikista mukavin vaihtoehto, ihan kesäaamuinakin hyvä juttu kun oli vielä aamukastetta. Oli minulla se pakollinen vk-haalari, mutta 2-osaisia käytettiin paljon paljon enemän.

[QUOTE="mama";22824973]Täytyy tuota kokoa miettiä vielä, mutta meillä siis reilu kaksikuukautinen poika, joka on nyt siirtymässä 68 cm vaatteisiin...[/QUOTE]

Mä miettisin jopa kokoa 86, jos on nyt pari kuukautta ja tuon kokoinen. :) Tai sit reilua kokoa olevaa 80 cm-kokoista (esim. reimatec).

[QUOTE="viivi";22824955]Pakko sanoa vielä, että 80 senttinen talvihaalari 1- vuotiaalle kuulostaa kyllä hurjan suurelta. meillä meni koko talven koko 68. Haalarit on tosi isoa mitoitusta.[/QUOTE]

Riippuu lapsesta :D
Meillä esikoiselle oli varattu ekaksi talveksi 80cm Reiman haalari. Pojalla kun oli ikää 1v2kk jouduttiin ostamaan toinen haalari, kokoa 86. Kävi olka-haara väli liian lyhyeksi...
Kaksosista poika käyttää nyt 80cm Reimaa (täyttää tässä kuussa 1v) ja tytöllä on koon 74 Lassie. Ja minun tapoihini ei kuulu pukea lapsia ylisuuriin vaatteisiin. Ennemmin ostan useamman sopivan haalarin kaudessa, kuin laitan lapset opettelemaan liikkumista isoissa haalareissa.

[QUOTE="viivi";22824955]
Jaa, lapsia on varmasti eri kokoa. Meillä kyllä olisi voinut ekana talvena (alle vuosi) olla 74cm puku, mutta 1.5veenä siirryttiin 86cm pukuun (ja ihan kai reilu mitoitis). Mun lapseni ei ollut mikään jättiläinen...

[QUOTE="viivi";22824955]

Tyttö täytti joulukuun alussa 1 vuoden ja talvihaalari on kokoa 86, eikä yhtään liian iso.

Yhteistyössä