Millaisen ja minkähintaisen asunnon ostaisit, jos perheellänne oli käytössä tämä rahamäärä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mietiskelijä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mielestäni asunnon ostossa tärkeintä on sijainti. Jos teillä on työpaikat/ystävät/elämä helsingissä niin miksi muuttaa jonnekkin keravalle?! 160 000€ on paljon omaa rahaa. Nyt voisi hyvin ottaa isommankin lainan kun korot ovat matalalla. Voitte neuvotella lyhennysvapaata siihen asti kun mies alkaa myös tienaamaan. Itse ostimme 340 000€:n asunnon ja meillä oli 100 000€ omaa rahaa. Olen itse ollut välillä poissa kotona hoitamassa lapsia ja kun on tiukkaa tullut niin lyhennysvapaata kehiin.

En kyllä suosittelisi ottamaan lainaa, jota ei pariin vuoteen kykenisi lyhentämään. Itse en ikimaailmassa uskaltaisi sellaista ratkaisua tehdä. Ja mites siinä se matala korkotaso hyödyttää, jos laina ei lyhene. Parin vuoden päästä korkotilanne voi olla jo toinen.

Tuo tilannekin kuulostaa sen verran erikoiselta, siis että mies on töissä muttei pariin vuoteen tienaa mitään, että voiko oikeasti luottaa siihen, että sitten kahden vuoden päästä hän varmasti tienaa sen yli 5 tonnia? Pelaisin varman päälle ja uskaltaisin ottaa lainaa vain sen verran, että kykenette nykyisellä tulotasolla lainanlyhennyksistä selviytymään. Maksuvaranne riippuu menoistanne, mutta jos vaikkapa pystyisitte maksamaan lyhennystä + korkoa tonnin kuussa, voisitte maksimilaina-ajalla (23-25 vuotta) saada lainaa n. 200 000 €. Jos tulonne kasvavat myöhemmin, voitte tehdä lisälyhennyksiä ja maksaa lainaa nopeammin pois (kunhan ette ota kiinteää korkoa, joka yleensä tämän estää).

360 000 eurolla saatte varmaankin suht hyväkuntoisen rivarineliön Helsingistä, ehkä jopa paritalon puolikkaan.

[QUOTE="Veera";30046796]Nyt on ostajan markkinat joten jos löytyy mieleisiä kohteita niin lähtisin rohkeasti vaan tarjoamaan reilusti alta pyynnön jos sattuis natsaamaan.
Teidän tilanteesa ostaisin espoosta tai länsivantaalta okt:n.[/QUOTE]

No Helsingissä on paljon halvemmat hinnat kuin Espoossa tai Länsi-Vantaalla (Espoon rajalla) pientaloissa. Kaikkein kalleimat asunnot on Espoossa (ok-talot) ja länsi-vantaalla.

En muuttaisi kehyskuntiin, jos sydän sanoo, että haluaa jäädä Helsinkiin. Se ei kauaa lämmittäisi, että tulisi säästöä jossakin Keravalla käkkimisestä. Espoo ja Vantaa vielä menisi, kun niistä olisi helppo pitää kuitenkin yhteyttä kavereihin ja kulkea Helsingin tapahtumiin julkisillakin. Ottaisin lainaa ihan hyvän summan, kun kerran sitä loppuelämän kotia olisin ostamassa. Järki mukana tietysti kuitenkin. Kyllä "sen oikean" sitten asuntoa ostaessakin tunnistaa, kun sen näkee :)

[QUOTE="hmm";30050464]En muuttaisi kehyskuntiin, jos sydän sanoo, että haluaa jäädä Helsinkiin. Se ei kauaa lämmittäisi, että tulisi säästöä jossakin Keravalla käkkimisestä. Espoo ja Vantaa vielä menisi, kun niistä olisi helppo pitää kuitenkin yhteyttä kavereihin ja kulkea Helsingin tapahtumiin julkisillakin. Ottaisin lainaa ihan hyvän summan, kun kerran sitä loppuelämän kotia olisin ostamassa. Järki mukana tietysti kuitenkin. Kyllä "sen oikean" sitten asuntoa ostaessakin tunnistaa, kun sen näkee :)[/QUOTE]

No onhan toki jonkun halvemman kodin ostaminen mahdollista kahdeksi vuodeksi, mutta inhottaa muuttaminen lapsen takia.

Ymmärrän täysin, että ette halua kehyskuntiin muuttaa. Kulkemiseen kuluu sekä rahaa että aikaa!

Jokainen tekee miten itse haluaa. Itse en haluaisi ottaa 200 000€ asuntolainaa, vaikka sen pystyisimme hyvin maksamaankin. Mutta jos haluatte omakotitalon, niin teidän kohdalla se tuollaista lainasummaa tarkoittaa. 350 000€ saa Vantaalta omakotitalon, toki täytyy muistaa, että siihen tulee päälle vielä 4% vero!

[QUOTE="Hanna";30045723]Vantaalta saa ihan kelpoisia omakotitaloja reilulla 200 000 eurolla. Uudenveroisistakaan ei tarvitse nykyään maksaa kuin reilu 300 000 euroa.[/QUOTE]

Höpö-höpö! Koska olet käynyt katsomassa Vantaan omakotitalojen hintoja. Mistä saat uudenveroisen omakotitalon reilulla 300 000€?

Yhteistyössä