Millaiset välikausikengät 1-vuotiaalle?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Poitsunmamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Poitsunmamma

Vieras
Meillä poika 1v 2kk ja minä mietin, millaiset välikausikengät olis parhaat. Gore tex - kenkiä en osta eli niitä on turha suositella. Jotkut sellaiset, joissa hieman vartta ja hylkivät hieman vettä. Mitä suosittelet?
 
Meillä oli Kavat:n nahkaiset kengät ja jotkut muut nilkkoja tukevat. Eli kattoisin jotkut helposti puettavat ja vähän vartta että tukis hyvin sitten =) Oon aika tarkka itse.

Meillä oli kanssa Vikingit ja en tykännyt, Paxin goret oli ihan ok ja helppo ja pukea..
 
Alkuperäinen kirjoittaja hepuli:
mä en o viel tajunnu et millaset o välikausikengät???meil o tasan 3 kengät per vuosi eli toppakengät,saappaat ja lenkkarit....ja hyvin o pärjätty!!

ette sitten käytä esimerkiksi sandaaleita? Ikävä varmaan muksun kuumana kesänä olla lenkkareissa...
 
Pakko nyt avautua tästä aiheesta ja uusavuttomuudesta mitä etenkin näillä foorumeilla näkee!
Ihan tosissasiko uskot, että joku voi täältä käsin kertoa, mitkä ovat hyvät välikausikengät juuri sinun lapsellesi? Joku ehdottaa Kavatia ja joku Viikkaria ja kuka mitäkin "nilkkaa tukevaa" ja blaa blaa. Joku tyrmää koko merkin koska on ollu vaikeuksia pukea sitä lapselleen. Niin, nehän ovat kaikki tietysti saman mallisia, eli jos jonkun lapselle ei yksi malli sopinut niin ei koko merkiltä löydy varmasti mitään mikä sinun lapsellesi sitten sopisi.

Olen myynyt lasten kenkiä ja kysyisin vaan, että missä on maalaisjärki? Ehkäpä kannattaisi mennä sinne kauppaan sen lapsesi kanssa, ja katsoa niitä kenkiä ihan itse ja miettiä, mikä sopisi sinun lapsesi jalalle, etenkin, kun hän ei itse pysty sanomaan miltä kenkä tuntuu. Esim. Ecco on yksi parhaita kenkämerkkejä, mutta jos lapsesi jalka on pullea ja rintava, et voi ostaa Eccoa koska se on useimmiten kapeaa ja sopii siroille jaloille. Se on ihan sama, vaikka sitä täällä kuinka suositeltaisiin. Sama on tuon Kavatin kanssa, joka taas päinvastoin kuin Ecco, sopii pullealle ja rintavalle jalalle. Mutta ostapa Kavatit pienelle ja sirolle jalalle niin ne pyörii jaloissa eivätkä todellakaan ole hyvät tai esim. tukevat.

Ymmärän kyllä, ettei merkeistä voi tietää tarkemmin, jos asiaan ei ole kunnolla paneutunut ja tutustunut, ja voi olla hankaluuksia löytää tai edes tietää, millainen nyt esim. tässä tapauksessa välikausikengän kuuluisi olla. En kuitenkaan ymmärrä sitä, että kuvitellaan, että joku voi täältä kertoa, mikä on hyvä kenkä kymmenistä ja taas kymmenistä vaihtoehdoista juuri sinun lapsellesi, ilman, että näkee edes koko jalkaa.. Suosittelen, että menet asiantuntevaan liikkeseen, ja tutkit ihan itse niitä kenkiä ja lapsesi jalan malli mielessäsi ja sovitat useampia kenkiä ja pohdit ovatko ne hyvät juuri sinun lapsellesi. Ei ne viikarin kengät välttämättä ole huonot sinun lapsellesi, vaikka joku täällä sanoo, etteivät ne hänen lapselleen olleet hyvät. Jos tuntuu, että tehtävä on hankala, niin KYSY myyjältä apua, he ovat ammattilaisia ja heillä on TIETOA kengistä ja he osaavat sanoa, mikä kenkä on hyvä lapsellesi ja mikä ei.

Voisin tänne kirjoittaa useistakin merkeistä plussia ja myös miinuksia, mutta en voi, eikä kukaan muukaan voi, kirjoittaa sitä, mikä kenkä sopii sinun lapsellesi ja mikä ei.
 
^^ No herranjumala ei nyt tartte noin avautua. :O Siis mä kyselin vain et mitä merkkejä ihmiset täällä suosittelee. Ja sä tietty aattelit, että meen sit heti ostamaan just sen merkkiset kengät kaupasta mitä täällä on eniten suositeltu, enkä edes kokeile ja mallaa niitä eka oman lapseni jalkaan. Ootpa kyllä tyhmä.
 
Sinä kenkämyyjä, voisitko kertoa mitkä merkit sopivat juuri leveälle jalkaterälle? Ilmeisesti mainitsemasi Kavat? Olisi mukava tietää etukäteen, mitä kannattaa lähteä etsimään ja sovittelemaan. Vuoden ikäisen kanssa tulee tuskan hiki kaikille, lapselle, itselle ja muille ihmisille, jos joutuu sovittelemaan kaikki mahdolliset kengät.
 
Meillä ei ole ollut välikausikenkiä, ei 1-vuotiaana tai myöhemminkään.

Loskakelille on kumpparit ja sitten kun kuivuu ja on joku kymmenen astetta, ollaan menty ihan perinteisellä ensiaskelkengällä. Niissähän on varttakin.
 
"Siis mä kyselin vain et mitä merkkejä ihmiset täällä suosittelee"

Meillä myydään kaudesta riippuen 10-20 eri kenkämerkkiä, ja voin sulle suositella niistä jokaista yleisellä tasolla. Heitänpä tähän vaikka juuri nuo vastakohdat Eccon ja Kavatin.

Tämä tai joku muu vastaus täällä varmaan auttaa tosi paljon sun kaupanteko hetkeäsi. Omaa järkeähän näissä asioissa ei tarvitse käyttää, kun voit kysyä netistä ja saat aina asiantuntevia mutu vastauksia.
 
Goret pysyy varmasti paremmin 1vn jalassa kun kumisaappaat! Kauppaan vaan sovittamaan, että koko on oikea, ei ole liian kapeat/leveät. Jatkossa voi vaikka suosia samaa merkkiä jos se on hyväksi todennut ;) Meillä on kapeajalkaisia lapsia, ja ekat kengät on olleet superfittejä. Superfitin talvigoretkin on kevyemmät kun vikingin, ja nauhoineen helpommat kiristää sopivaksi kun tarralliset
 
Kuulepa kenkäkaupan katja. Olen minäkin monta vuotta kenkiä myynyt, ja vaikka kirjoitatkin faktaa noista yksilöllisistä eroista, niin olen silti eri mieltä sun kanssasi. Minusta on hyvä miettiä noita asioita ja kysellä keskustelupalstalla. Siinä sivussa porukan tietämys kenkäasioista kasvaa, ja se on kenkämyyjänkin silmissä hyvä juttu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja leveäjalkaisen taaperon äiti:
Sinä kenkämyyjä, voisitko kertoa mitkä merkit sopivat juuri leveälle jalkaterälle? Ilmeisesti mainitsemasi Kavat? Olisi mukava tietää etukäteen, mitä kannattaa lähteä etsimään ja sovittelemaan. Vuoden ikäisen kanssa tulee tuskan hiki kaikille, lapselle, itselle ja muille ihmisille, jos joutuu sovittelemaan kaikki mahdolliset kengät.

Kavatit on usein hyvät ja Tepsut myös. Kannattaa katsoa suomalaisia tai pohjoismaalaisia merkkejä, koska ne ovat usein leveämpiä ja reilumpia. Jos pienen lapsen jalka on lähes kuin pallo ja tuntuu mahdottomalta edes saada sitä kenkään, kannattaa katsoa juuri tuota Tepsua tai Kavatia ja jos on nauhallinen kenkä, jonka saa avattua kunnolla, on pukeminenkin helpompaa. :) Sen myös näkee etenkin pienissä kengissä jo päällepäin, onko kenkä kapeaa vai reilua vai millaista. Rohkeasti vaan sinne katsomaan ja vertailemaan ja tuumailemaan. Myyjä avuksi jos tuntuu hankalalta, se on heidän työ ja varmasti auttavat mielellään. Ja avaralla mielellä, monet ovat päättäneet että Eccot on saatava kun ovat niin hyvät kengät, eivätkä ymmärrä, että Ecco ei vain sovi kaikille jaloille oli se laadultaan kuinka hyvä tahansa.


Öitä! :)

 
Katja voisi kertoa missä on töissä, niin voitaisiin tulla sinne asiakkaiksi vauhdikkaan taaperon kanssa pohtimaan tätä kenkäjuttua kyselemättä ja selvittelemättä ensin yhtään etukäteen mm. täällä netissä. En tiedä kauanko jaksaisit katsella, kun minä katselisin kenkiä, pohtisin niitä, katselisin lapsen jalkaa, käyttäisin aivojani, yrittäisin sovittaa niitä rimpuilevalle lapselle samalla kymmentä kenkäparia lapselle samalla, kun taapero yrittää vetää koko kenkäkaupan kengät lattialle.

Usko tai älä, mutta säästää sinun hermojasi, kun olen vähän kysellyt etukäteen, jotta tiedän pikkuisen mitä tulen hakemaan.
 
...eli en pidä gore-tex-kengistä mutta siis ihan vaan ulkanäöllisistä syistä, ja myös siitä syystä ettei gore texin myrkyttömyydestä ole varmuutta, että liukeneeko siitä haitallisia kemikaaljea kostuessa ja pahimmassa tapauksessa imeytyy lapsen ohuen ihon läpi elimistöön, mutta ainakin ympäristöön... Hui, kauheelta kuulostaa, mutta siis kyllä kunnon nahkakenkä menee monella säällä, ja sitten kumisaappaat kun lätäköissä pyöritään =)
Eli niiksi välikausikengiksi ihan kunnon nahkakengät kunnon kumipohjalla. Mitä lesteihin tulee, niin onhan usein jotain "sääntöjä" jotka pätee kuhunkin merkkiin. Vaikka että Naturinon kengät on lähes poikkeuksetta hoikkajalkaiselle sopivat. Bundgaardilla taas on varpaille tilaa, mutta ei suinkaan kaikki ole leveitä; jotkut leveämpiä mutta moni malli normaali. Että tällasta. Ja kiva on kysellä palstoilla mielipiteitä, ketä se ärsyttää niin ei kande tulla palstoille norkoilemaan, hus sammuta kone jos ärsyttää ;))
 
[QUOTE="seikku";22463133]...eli en pidä gore-tex-kengistä mutta siis ihan vaan ulkanäöllisistä syistä, ja myös siitä syystä ettei gore texin myrkyttömyydestä ole varmuutta, että liukeneeko siitä haitallisia kemikaaljea kostuessa ja pahimmassa tapauksessa imeytyy lapsen ohuen ihon läpi elimistöön, mutta ainakin ympäristöön... Hui, kauheelta kuulostaa, mutta siis kyllä kunnon nahkakenkä menee monella säällä, ja sitten kumisaappaat kun lätäköissä pyöritään =)
Eli niiksi välikausikengiksi ihan kunnon nahkakengät kunnon kumipohjalla. Mitä lesteihin tulee, niin onhan usein jotain "sääntöjä" jotka pätee kuhunkin merkkiin. Vaikka että Naturinon kengät on lähes poikkeuksetta hoikkajalkaiselle sopivat. Bundgaardilla taas on varpaille tilaa, mutta ei suinkaan kaikki ole leveitä; jotkut leveämpiä mutta moni malli normaali. Että tällasta. Ja kiva on kysellä palstoilla mielipiteitä, ketä se ärsyttää niin ei kande tulla palstoille norkoilemaan, hus sammuta kone jos ärsyttää ;))[/QUOTE]

Miksi vastailet näin vanhoihin ketjuihin?
 

Yhteistyössä