Meillä perheessä virastoaikaa tekevä minä, 3-vuoroa tekevä isä ja lapset 1,5v ja 5,5v.
Iltaisin minä kotiudun puoli nejän tai puoli viiden aikaan - vuorotellaan työkaverin kanssa siis. Perheen isä voi olla kotona (jos aamu-, yövuorossa tai vapaalla). Ruoan olen pyrkinyt tekemään edellisenä päivänä valmiiksi, ettei tarvitse kuin lämmittää. Illan aikana vähän kotihommia (vessan pesu, imurointi, koneellinen pyykkiä tmv. hommaa, ettei kasaannu - roinaa meillä vähän ja koti melko minimalistinen + siksi helppo pitää järjestyksessä). Kaupassa käyntiä, kirjastossa pyörähtämistä jne. Miehellä arkipäivisin usein myös vapaata, joka helpottaa kodin ylläpitoa ja kaupassakin voi käydä lasten kanssa usein päiväseltään, ettei tarvitse iltapäiväruuhkaan lähteä.
Jos mies kotona, niin mennään vanhemman lapsen kanssa illalla usein uimaan (1-2krt/vk), niin että pienempi saa olla isänsä kanssa laatuaikaa kahdestaan ja laittaa sillä välin kanssa nukkumaan. Jos olen yksin lasten kanssa kotona, niin koitetaan leikkiä yhdessä tmv. ja kun pienempi nukahtaa 19-19:30 aikaan jää vielä isomman kanssa aikaa askarrella, kokata tmv. rauhallista puuhaa reilun tunnin verran, kunnes hänelläkin uniaika.
Tiistaisin ja keskiviikkoisin illalla kuudesta eteenpäin on isommalla lapsella treenit; jalkapalloa ja yleisurheilua. Isä käyttää ja silloin pienempi saa viettää äidin kanssa rauhassa laatuaikaa. Jos isä on töissä, naapurin vara-mummo usein käyttää lapsen treeneissä, koska väsyneen pienemmän kanssa en enää noihin aikoihin julkisille paikoille lähde.
Illat menevät siis nopeasti viikoilla ja ristiin kuljetaan miehen kanssa töissä miten sattuu. Tämä on pois yhteisestä ajasta (kahdenkeskistä aikaa ei juuri ole), mutta on hyvä lasten kannalta; hoitopäiviä on kuukaudessa n.10-15kpl ja nekin usein korkeintaan kuuden tunnin mittaisia. Lapset saavat myös huomiota molemmilta vanhemmilta erikseen, kun isompi käy harrastuksissaan. Mielen sopukoissa kummittelee pieni kipinä mahdollisesta kolmannesta lapsesta, mutta tällä hetkellä kaksi riittää oikein hyvin, eikä kolmanteen olisi aikaa, energiaa tai oikeita halujakaan. Voi olla, että kaksi lasta on meille sopiva.