Millaisia teidän 2-5v. ovat "kehitystasoltaan"? Mitä osaavat? Miten pärjäävät tarhassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Uusavuton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"Uusavuton"

Vieras
Meinaan, kun olen aikeissa hakea hoitovapaan pidennystä siihen saakka, kun lapsi olisi 2,5 vuotias, ja mietin, millainen sen ikäinen on ja miten pärjää päivähoidossa, mitä osaa jo itse jne.

Toki varmaan huimat vaihtelut, ja tietty tarhassa olleet saattavat olla "kehittyneempiä" joissain asioissa, mutta olis kiva kuulla kuitenkin jotain luonnehdintoja, kun en ite satu nyt tuntemaan ketään ton ikäistä.

Tyyliin: puhuuko jo kuinka hyvin? osaako itse syödä? onko vaipoista päästy eroon jne?? ja mitä muuta nyt keksittekään, eli millaisia teidän 2,5 vuotiaanne ovat?

Meidän 2 v 1 kk ei ole päiväkodissa, mutta osaa puhua jo ihan kunnolla, eli siis osaisi varmasti kertoa päivän kulusta kysyttäessä. On vielä vaipoissa, mutta käy potalla. On syönyt itse 1 vuotiaasta saakka. Leikkii itsekseen mielikuvituksellisia leikkejä (nyt tää menee tänne, nyt tää menee kauppaan) ja kaverin seurassa rinnakkaisleikkiä. Nukahtaa itsekseen päiväunille. Pukee itse, vetoketjussa ja kengän nauhoissa tarvitsee apua, joskus housuissa (jos on väsynyt). Lauleskelee lastenlauluja :)

Piirtää ihan vaan sotkua, ei siis osaa tehdä ympyröitä tms. Mutta kun piirtää, selittää mitä piirtää. (autoja, omenia, taloja, tyttöjä). Ei olla harjoiteltu saksien käyttöä ja askartelu on muutenkin ollut vähäistä.

Viimeksi muokattu:
Meidän 2v 2kk osaa puhua osittain saa hyvinkin selvää joskus joutuu vähän kauemmin miettiä mitä tarkoittaa. Leikkii mielikuvitus leikkejä. Syönyt itse jo ennen vuoden ikää. Piirtää viivoja ja palloja. Tekee palapelejä (nuppi palapelejä 10-15 palan). Ei suostu potalle.

Meidän 2,5-vuotias on ollut viime syksystä asti päiväkodissa ja kehitystasoltaan on hmm.. mun mielestä aika "pitkällä".
- puhuu valtavan hyvin, osaa kertoa esim. mitä ruokaa pk:ssa on ollut ja mitä/kenen kanssa leikkinyt
- syö itse
- pukee itse (joskus tarvitsee sormikkaissa/kengissä apua)
- on vielä vaipoissa, mutta on pk:ssa 1-2-vuotiaiden ryhmässä, eli ei sinänsä tuota minkäänlaista ongelmaa.

Meidän tyttö on todella aktiivinen ja reipas ja viihtyy/pärjää päiväkodissa loistavasti.Tulee hyvin toimeen uusien ihmisten kanssa ja rakastaa päiväkodin jumppia ja lauluhetkiä. Laulaa itsekin kotona pitkiä lauluja, joita pk:ssa on oppinut.

2,5 vuotiaana tyttö oli ilman päivävaippaa, mutta vaati muistuttelua että kävi vessassa, nykyään(2v10kk) käy itsekseen. puhuu täysin, pitkiä lauseita muutamaa äännevirhettä lukuunottamatta. syö toki itse, on syönyt 1-vuotiaasta(aluksi tietysti osin sormin). puki ja riisui itse. hanskoissa, vetskareissa, jalkalenksuissa yms tarvii toki apua. Ja kovasti uhmakas toki joka asiassa.

tyttö on melko arka luonteeltaan mutta on nyt 2.5 v alkaen rohkaistunut ottamaan kontaktia muihin aikuisiin ja muihin lapsiin ja nauttii yhteisleikeistä muiden kanssa. aiemmin ei juuri uskaltanut vieraille äkkiseltään puhua, vasta tutustumisen jälkeen. nyt on selvästi valmis menemään päiväkotiin, hänen kohdallaan olen tyytyväinen että on saanut olla kolmivuotiaaksi kotona, pienempi lapsi taas on luonteeltaan ihan erilainen.

Meillä lapsi oli ennen tarhaan menoa sellainen passattu tai ainakin avustettu lähestulkoon kaikessa, ainoastaan nukahtanut hän on yksin. Muutama viikko tarhassa niin osaa pukea itse, syö itse, on oppinut juomaan tavallisesta mukista kaatamatta juomaa päälleen, kävelee portaat itse ylös ja alas, puhuu hyvin ja kertoo mm. päiväkodissa tapahtuneita asioita, askartelee ja leikkaa saksilla, pitää kynästä kiinni oikeaoppisesti. Ja lapsi 2v 4kk.

Joten kyllä se tarha opettaakin. :) Lähinnä lapsen luonteesta ja vastaanottavaisuudesta kiinni pärjääminen.

Meidän lapsi puhuu pitkiä lauseita, pukee halutessaan itse, apua tarvii vetoketjuissa ym, on päivä- ja yökuiva, syö itse sotaten. Mutta erot ovat isoja tämän ikäisillä. Kaverin samanikäinen puhuu vähän, muutaman sanan lauseita ja on ihan normaalisti kehittynyt.

Olipa mielenkiintoista lukea ja miettiä, että ensi vuonna meidänki lapsi on jo sitten "noin" iso ja osaa monenlaista... Kertokaa vaan lisää 2,5 vuotiaistanne!

Meillä 2,5v tyttö osaa puhua päläpättää ku mikäki papupata, lauleskelee titi-nalle lauluja, pyöräilee ja tulee toimeen toisten lasten kanssa. Uhma-ikää on havaittavissa.
Osaa tehdä nuppipalapelejä ja koittaa ahkerasti värittää värityskirjoja.

Tyttö tuohon erikseen mainittu, etttä mun kokemuksella (ainakin meidän) tytöt on huomattavasti taitavampia kun samanikäiset pojat.
Meidän ton ikäinen
- täysin kuiva yöt/päivät - jo vuoden
- pukee kaiken itse (vetoketjut, napit yms. nauhoja ei kyllä osaa solmia) eikä edes halua apua
- puhuu pitkiä lauseita, ei niin hyvin että kaikki tajuis kaiken, mutta oma perhe kyllä (puhuu siis ihan selvästi mutta r ei tule ja joku muukin kirjain vähän välillä hassusti)
- syö kaiken itse (pilkkomisessa voi tarvita apua jos on isoja juttuja)

Molemmat lapset oli kuivia, olivat jo kauan pukeneet ja syöneet itse, yms.

Tyttö oli jo vuoden päivät puhunut pitkiä lauseita. Pojan puhe taas alkoi toden teolla vasta 2,5 v iässä.

Yhteistyössä