Millaisia vanhempia te oikein olette jos ette kykene tarjoamaan lapsellenne virikkeitä?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miettii

Vieras
Kun aina välillä kuulee vanhempien selittävän kuinka 1v laitettiin tarhaan sen takia että saa siellä virikkeitä.

Millaisia virikkeitä 1v muka tarvitsee mitä vanhemmat eivät voi tarjota?? Kysynpähän vaan....




Ja jos on lähdetty töihin niin sehän on nyt täysin eri juttu. Tai jos lapsella on jo ikää sen 5v niin sittten varmasti kaipaa kavereiden seuraa.

Mutta ihmettelen suuresti näitä jotka laittavat 1-2v lapsen tarhaan saamaan virikkeitä. Luulisi että jokainen vanhempi kykenee itse järjestämään ne noin pienelle lapselle, ihan vinkiksi, pieni lapsi ei vaadi mitään ihmeellisyyksiä.
 
Ihan tavallisia vanhempia, joille on "ylemmältä taholta" iskostettu päähän, että vain yhteiskunta kykenee olemaan hyvä kasvattaja.

Itsekin kyllä olen ihmetellyt samaa kuin sinäkin, mujtta mä olenkin vanha kalkkis ja lapsiparkani joutuneet olemaan kotona silloin, kun minäkin olen ollut kotona. Luultavasti esikoinen olisi ydinfysiikan professori ja kuopus maailmankuulu kapellimestari, jos eivät rassuparat olisi koskaan joutuneet olemaan äitinsä hoivissa.
 
Meillä tuo esikoinen oli 1v10kk kun aloitti päivähoidon kuntoutuksellisista syitä. 3h päiviä oli ja vaikken nyt tietenkään voi sanoa miten kehityksensä kotona olisi mennyt, hyvää tuo tuntui hänelle tehneen.

Terve 1-2v nyt ei varmasti päivähoidon virikkeitä kaipaa. Kuitenkin kuopuksen kohdalla päädyttiin siihen että hän aloitti hoidossa 1,5v miehen lähtiessä opiskelemaan. Olisi ollut mahdollista jatkaa koti-isyyttä vielä puolella vuodella mutta päädyttiin silti tuohon. Hänenkin kohdallaan yksi syy oli tavallaan virikkeet/kuntoutus; tyttö ei vielä osannut kävellä ja uskottiin kävelevän lapsiryhmän tukevan häntä tuossa paremmin mitä me vanhemmat ja kävelemätön isoveli pystyttiin. 3kk myöhemmin tyttö sitten alkoi kävellä. =)

Eli tällaisissa erikoistapauksissa voin hyvin harkita tekisikö päiväkodin virikkeet hyvää myös "terveelle" lapselle.
 
No enpä ole ikinä kuullut että kukaan ihan oikeasti olisi pientä lasta laittanut hoitoon vain tuon takia. Kai se on sellaista kaupunkilegendaa.

Itse hoidan lapset kotona, eikä meillä mitään kummoisia virikkeitä ole tarjolla
 
ap:lla on varmaan sitten outo tuttavapiiri kun on kuullut tämmöistä.
Ihan suoraan siis lapsen äiti sanonut minulle että kun meidän pikku Jessica kaipaa niin kovasti virikkeitä ja viihtyy niiiiin hyvin siellä päiväkodissa.


Ja tottakai tuollaiset kuntoutukselliset syyt ovat täysin eriasia.

Kyse onkin nyt täysin normaaleista ja terveistä pienistä lapsista joiden vanhemmat eivät kykene tarjoamaan niitä hurjia virikkeitä mitä lapsi tarvitsee. Vai liekkö sitten vanhemmilla jotain henk. kohta ongelmia.....
 

Yhteistyössä