Koitan vastata lyhyesti... Olet samaa luonetyyppiä kuin minä; herkkä, vaistoat asioita, teet oikeita tulkintoja, mutta et sitten kuitenkaan usko itseäsi. Analyysi on turhaa, sitä voi päätyä tekemään vuosia. Kun näet, koet ja tunnet jotain, niin usko itseäsi.
Empaattisia miehiä on olemassa. Itselläni oli nuorempana mies, jolla tuli silmät kyyneliin, koska hän oli tunteissaan niin vilpitön. En vain ollut kypsä rakkauteen, sitoutumiseen ja nyt muistelen häntä haikeudella ja olen itseeni kiukustunut, koska pilasin sen suhteen. Minua on ainakin rakastettu ja huomaan eroan esimerkiksi nykyisen ja hänen kohtelua vertaillessani. Ihminen uskoo rakkaudeksi sellaisiakin suhteita, joissa perusta on riippuvaisuudessa, ei rakkaudessa.
Kaverisi käytös on huolestuttavaa. Usko itseäsi, äläkä ala epäilemään, mitä näet ja koet. Hyvä juttu on se, että hän tunnustaa käytöksensä ja korjaa sitä. Huonompi vaihtoehto olisi, että hän kieltäisi käytöksensä ja väittäisi sitä lööperiksi. Ja aikaa myöten sinusta tulisi hermoraunio etkä enää tietäisi mitä uskoa (koska et uskoisi omia silmiäsi vaan hänen valheitaan). Itse menen niin pitkälle, että uskon että kaverisi tietää tasan tarkkaan miten on käyttäytynyt, mutta koska reagoit hänen huonoon käytökseensä, niin hän ikään kuin näyttelee, että se on ollut tiedostamatonta ja haluaa korhjata käytöstään. Yksinkertaisesti, häntä voi esimerkiski ärsyttää luonteesi ja hänen piilosadisminsa tulee esiin ja alkaa kiusaamaan sinua ryhmässä. Oli syy mikä tahansa, mutta epäilen, että hän tietää itsekin, että kohtelee sinua loukkaavasti.
Pointti on, että minusta sinun ei kannattaisi niin aktiivisesti ja hiemna tyhmänä osoittaa hänelle, miten hän teki niin tai teki näin. Kannattaa hiljaa seurata hänen tapaansa kohdella sinua (muiden ihmisten seurasssa jne) ja sitten tehdä omat johtopäätelmäsi. Sinulla itselläsi on jokin ongelma, jos jatkuvasti kyseenalaistat omia odotuksiasi sen suhteen, että sinua pitäisi kohdella hyvin. Kun toinen ei sitä tee, analysoit ummet ja lammet, että missä on syy. Ei kannata. Tee johtopäätelmäsi ja irtaannu suhteesta. Jälkikäteen ihmetelet, miksi et lähtenyt aikaisemmin. Toisaalta, sinun on mentävä prosessi loppuun, eli tajuttava syy, miksi itse hyväksyt moista käytöstä ja kohtelua? Jos et löydä syytä (esim lapsuuden perheessä), niin ajaudut mahdollisesti uudestaan samanlaisten tyyppien kanssa. PS Se tyyppi oppii ainoastaan, kun hänet jätetään.