Millaista on alkoholin kohtuu- ja liikakäyttö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ei vaan tiedä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ei vaan tiedä

Vieras
Olen itse alkoholistiperheen kasvatti ja sen vuoksi en oikein osaa erottaa mikä on normaalia ja mikä liikakäyttöä. Minua ärsyttää mieheni kaljan kittaaminen ja hänen mielestään nalkutan turhasta.

Mies juo lähes joka viikonloppu. Välillä humalaan, mutta useimmiten juo ehkä 6-8 olutta viikonlopun aikana. Viikolla ei juo lainkaan. Kesälomilla juo yleensä useamman korin olutta. Silloin kulutus voi olla kuutisen olutta päivää kohden.

Kännejä mies joi aiemmin harvoin. Ehkä pari kertaa vuodessa. Nykyään kännikerrat on lisääntyneet ehkä yhteen kertaan kuussa. Kännit on sitten osastoa umpihumalassa useimmiten. Välillä saattaa pysyä tolkuissaankin, mutta kännissä on silti.

Lapset eivät ole nähneet aikoihin isäänsä humalassa. Näki ennen, mutta onneksi tuli mies itsekin järkiinsä. Tissuttelee kyllä lasten nähden, mutta humalaan juo vasta lasten nukahdettua. Umpikännissä on aina poissa kotoa.

Onko tämä normaalia juomista? Mies vertaa itseään omaan isäänsä, joka on alkoholisti. Ja tietysti minun isääni. Eli alkoholisteihin. Vetoaa miten paljon enemmän moni muu juo ja sillä mitätöi epäilykseni hänen ongelmastaan. Ei kuitenkaan ihan helpolla pysty olla yhtä viikonloppua selvänä. Ne harvat alkoholittomat viikonloput on kireitä ja miehestä näkee miten hän kaipaa alkoholia. Ei tietenkään itse myönnä, mutta kyllä sen vaistoaa.

Olenko nipottaja vai onko miehelläni alkoholiongelma?

Alkuperäinen kirjoittaja Ei vaan tiedä;27742505:
Mies vertaa itseään omaan isäänsä, joka on alkoholisti. Ja tietysti minun isääni. Eli alkoholisteihin. Vetoaa miten paljon enemmän moni muu juo ja sillä mitätöi epäilykseni hänen ongelmastaan. Ei kuitenkaan ihan helpolla pysty olla yhtä viikonloppua selvänä. Ne harvat alkoholittomat viikonloput on kireitä ja miehestä näkee miten hän kaipaa alkoholia. Ei tietenkään itse myönnä, mutta kyllä sen vaistoaa.

Olenko nipottaja vai onko miehelläni alkoholiongelma?

Mielestäni miehelläsi on alkoholiongelma, jos hän puolustelee juomistaan sillä, ettei juo vielä niin paljon kuin alkoholisti. Alkoholiongelma on myös silloin, kun täytyy saada alkoholia säännöllisesti eli joka päivä tai joka viikonloppu eikä voi olla ilman alkoholia.

No mä en kyllä tykkäis tollasesta yhtään. Mun ex oli alkoholisti, se kyllä joi paljon enemmän kun sun mies mutta silti toi on musta liikaa. Nykyinen mies on mun mielestä kohtuukäyttäjä, viikolla ei juo ollenkaan, viikonloppuisin 1-4 olutta, siis pe-la yhteensä. Joka vkloppu ei sitäkään. Lomilla juo ehkä 1-2 olutta päivässä, ei aina sitäkään.

Humalajuomiset liittyy aina johonkin kaveriporukan kemuihin tms. niitä on ehkä 4-6 krt vuodessa. Silloinkaan ei ole ihan tolkuttomassa humalassa yleensä.

Ei ole mielestäni vielä liika käyttöä, mutta jos on selkeästi lisääntynyt ja pakottavaa joka viikonloppu niin olisin huolissani. Tuostahan se sitten pikku hiljaa lisääntyy ja lisääntyy kunnes on oikeasti jo aivan liikaa. Alkoholismikin kun tuntuu olevan periytyvää, vaikka ei kai sitä missään ole oikein osattu osoittaa. Tai ainakin alttius riippuvuuteen (oli kyse sitten peleistä, alkoholista tai mistä vaan).

Musta tossa on kyllä ihan selvästi ongeman merkit ilmassa. Ensinnäkin tuo määrä on paljon ja tuo ettei pysty olemaan ilman alkoholia viikonloppua on myös selvä ongelman merkki. Ja erityisen ongelmallista tuo mielestäni on siksi että se vaivaa sinuakin eikä ole oikeen hyvä jos lapset näkee jatkuvasti isän tissuttelevan. Hyvä sentään ettei enää kännejä vedä lasten nähden. Jos mies on alkanut juomaan nyt enemmän niin kyllä minusta on huolestuttavaa mihin tuo kulutus menee vuosien kuluessa.

Ei kenenkään pitäisi koskaan juoda umpihumalaan itseään, varsinkin jos mies tekee sitä joka kuukausi, niin ei kuulosta hyvältä :( Ihan ok ottaa viikonloppuna muutama, mutta ei se saisi hallita elämää niin että alkoholiton viikonloppu on mahdottomuus.

Olin omasta alkoholinkäytöstäni huolissani ja kävin sen vuoksi A-klinikalla puhumassa siitä. Joten sen pohjalta voisin sanoa miehesi hallitsevan alkoholinkäyttöään.

Jos juominen on joka kerta humalahakuista ja sitä on pakko tehdä säännöllisesti kannattaa olla huolissaan. Ja miten vahvoja juo.

Kuten tiedät miehen keho käsittelee alkoholia eri tavoin kuin nainen. Mies kestää runsaampia määriä, mutta ei se silti puolusta kuntoa alentavia elintapoja.

Koska olet huomannut miehen käytön lisääntyneen puhu asiasta vakavasti, mutta älä syyttele ja nalkuta. Kerro vain, miten sinä sen koet ja jätä hänet miettimään asiaa. Elintapojen muutokset tapahtuvat aina hitaasti ja asioita pitää katsoa puolen - vuoden säteellä. Lisäksi voisit miettiä teettekö mitään kivaa yhdessä koko perhe. Joskus alkoholi hoitaa stressiä tai täyttää tyhjiä hetkiä.

Minun mieheni on alkoholistiperheestä ja meillä on käynyt niin päin, että miehen mieleestä olen uskovainen, koska minusta alkoholinkäytön ei kuulu olla sellaista, että vedetään perseet olalle. Mieheni alkoholinkäyttö on onneksi kohtuullista, mutta oman juomisen havannoinnissa hänellä on pahoja puutteita. Hän saattaa esimerkiksi sanoa, ettei ole juonut vuoteen vaikka viimeisimmästä kerrasta on vain 2 viikkoa. Ilmeisesti hän ei laske juomiseksi ollenkaan niitä kertoja, jolloin kontrolli tai muisti ei mene tai on pysynyt suurin piirtein tolkuissaan :( Olen saanut syyttelyä osakseni myös siitä, etteivät meidän lapsemme ( 16 - 20 v) käytä alkoholia. Kaikkea sitä voi ollakin.

[QUOTE="vieras";27743763]Sinulle tuollainen käytös vielä sopii, muttei enää perheelliselle.

Silloin on ongelma, jos joku viikonloppu joutuukin olemaan selvinpäin ja se on vaikeaa. Ajattelee vain sitä juomista, joka jäi väliin. Miten mieheltä onnistuu, että ei juo nyt ollenkaan pariin viikkoon eli jouluna ja uutenavuotena ei tippaakaan?[/QUOTE]

Sorry, tuli kirjoitusvirhe, piti olla että sinkulle.

Yhteistyössä