Millasilla tuloilla lyhennätte 160 000? asuntolainaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HaaveitaVain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Totta, täytyy oikeesti ajatella että rahaa jää muuhunkin kun lainojen maksuun. Meillä on kiva koti :) Mutta tuo omakotitalo on unelma ;)

Ehkä odotetaan kuitenkin sen aikaa että päästään hoitomaksuista eroon. Väillä ihmettelen miten yksi ystäväni pärjää 160 000? asuntolainalla yksin,4 lapsen yh?! Tavis duunari :D

Alkuperäinen kirjoittaja NaapuriKyylä:
Totta, täytyy oikeesti ajatella että rahaa jää muuhunkin kun lainojen maksuun. Meillä on kiva koti :) Mutta tuo omakotitalo on unelma ;)

Ehkä odotetaan kuitenkin sen aikaa että päästään hoitomaksuista eroon. Väillä ihmettelen miten yksi ystäväni pärjää 160 000? asuntolainalla yksin,4 lapsen yh?! Tavis duunari :D

ihmisillä on toki eri prioriteetit elämässään. Mutta ihmettelen aina sitä, että kulutus on äärirajoilla: "mitä kaikkea pysytyt tekemään pienillä tuloilla". Ei ole mitään joustavuuttaa muuttuviin tilanteisiin. Jos pesukone laukeaa, ollaan kriisissä. Mietitään, miten selvitään 20 eurolla kaksi viikkoa, jne. Jos joku toinen on kusessa, miksi samaan tilanteeseen on itsensä lykättävä? Tässäkään kysyjällä ei ole tilanne, että kämppä on saatava alle pääkaupunkiseudulla isolle perheelle.

Meillä on yli 110000e vuositulot ja lainaa otettiin 170000e. Kun ottaa huomioon omakotitalon jatkuvan kunnostustarpeen ja kasvaneet asumiskustannukset ja arvostaa joustavuutta rahatilanteessansa, on tuo määrä ihan riittävä. Enempää ei todellakaan tarvitse ottaa. Se mikä ylimääräinen jää taskunpohjalle, menee sitten talon remonttiin - ei sisustusremonttiin edes.

me haettiin lainaa tuossa jokin aika sitten,just toi 160000e.kuukausimaksuksi tuli 25 vuoden laina-ajalla 915e.hyvin pärjätään,jos joskus oman kodin saamme ja tuon lainan otamme =)

Alkuperäinen kirjoittaja Nea-01:
me haettiin lainaa tuossa jokin aika sitten,just toi 160000e.kuukausimaksuksi tuli 25 vuoden laina-ajalla 915e.hyvin pärjätään,jos joskus oman kodin saamme ja tuon lainan otamme =)

Mitkä tulot teillä on?

mulla käteen jää kuukaudessa semmonen 1000e(maksan kyllä paljon veroja,täytyy varmaan hieman pudottaa prosenttia),miehellä käteen jää 1800e

Meillä lainaa 159t?, lyhennetään ~760?/kk. mut laina-aika on 35v :ashamed:
Ollaan sitä todellakin nostamassa ainakin parilla sataa/kk kunhan saadaan vielä autolainan rippeet maksettua pois. ja ne kuukausitulot on mulla ~1250?, miehellä ~1900-2000? :)

Alkuperäinen kirjoittaja bellaa:
Ollaan sitä todellakin nostamassa ainakin parilla sataa/kk kunhan saadaan vielä autolainan rippeet maksettua pois. ja ne kuukausitulot on mulla ~1250?, miehellä ~1900-2000? :)

Tulette hyvin toimeen? Nä on näitä esimerkkejä mitä kaipasin, että tavis tuloillakin voi pärjätä.

Alkuperäinen kirjoittaja bellaa:

Tulette hyvin toimeen? Nä on näitä esimerkkejä mitä kaipasin, että tavis tuloillakin voi pärjätä.

hyvin tullaan toimeen joo, TOSIN, unohdin mainita, että meillä ei lapsia ole, vielä.
Mut me ollaan kyllä aika tuhlaavia sit muuten :whistle:
Et en mä näe totaa minään ihmeenä, ettäkö pärjäis.

Mitkä tulot teillä on?

mulla käteen jää kuukaudessa semmonen 1000e(maksan kyllä paljon veroja,täytyy varmaan hieman pudottaa prosenttia),miehellä käteen jää 1800e
ja lapsia meillä 2

Alkuperäinen kirjoittaja nättitähti:
meillon kyllä yhteensä 180t lainaa mutta asunnonhinta on n.160t lyhennys on 1004? kuussa. itse olen kotona ja saan rahaa käteen nyt n. 1100? ja kotihoidontuelle kun jään niin saisin 893? mies tienaa nyt vähemmän kun on viä koulussa tän kuun,saa käteen kuukaudessa vähintään 1600? mutta ensikuusta jo keskimäärin 3000? käteen. eli meillä yhteenlasketut tulot on n.4000? tuskinkanssa mun töihin paluu vaikuttaa koska menee täysi päivähoitomaksu kaikista kolmesta mukelosta. kannattaa keskustella pankinkanssa laina-ajasta ym. ei tuo loppujenlopuksi niin iso laina ole. lyhennys korkoineen ja lainaturvineen on n.979? laajalla turvalla ja laina-aika 25 vuotta. asumiskulut saa olla 40 prossaa tuloista.

Siis miten voit "tienata" kodinhoitotuelle jäädessäsi kahden lapsen kanssa noin paljon?

Meillä lainaa 158 000 ja kuukausierä 890 euroa. Laina-aika 25v.

Meillä nettotulot yhteensä 3400 e mutta nyt on kyllä vähemmän kun mä olen äitiyslomalla ja syksyllä jään kotihoidontuelle. Mutta ollaan laskettu että pärjätään kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Jopas jotakin:
Meille sanottiin pankista, että lyhennyksen määrä saa olla max. 40 % nettotuloista mutta nykyään on monella jopa puolet. Silläkin tulee (ehkä) toimeen mutta tosi tiukille menee.

.

En jaksaisi elää "käyttövaraköyhänä" vuosia, vaikka sitten olisi jokin unelmien asunto. Ei ole järkevää ottaa lainaa, jonka juuri ja juuri pystyy hoitamaan. Korot saattavat nousta. Ruuan, bensan ja sähkön hinta nousee varmasti, ja erilaisiin remppoihinkin pitää varautua. Elämä taloudellisten huolien keskellä on raskasta.
Ihmisillä on nykyään aivan liian suuria odotuksia ja toiveita asunnon suhteen. Ehkä nämä kaikki sisustusohjelmat ja -lehdet vaikuttavat asiaan. Pienempikin asunto, jopa kerrostaloasunto :) , voi olla ihana koti perheelle, jos itse ei pilaa sitä tuskailemalla omakotiunelman perään.

Meillä lainaa tulee olemaan 175 000, lyhennys on jotain tonnin luokkaa, ja kun töihin menen ensi vuoden alussa ni käteen jää n. 4000e/kk ja meinataan kyllä pärjätä. Kaksi lasta, ei muita lainoja ja yksi auto. Työmatkat mies menee pyörällä ja minä bussilla, joten säästetään bensassakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Cleopatra:
Alkuperäinen kirjoittaja Jopas jotakin:
Meille sanottiin pankista, että lyhennyksen määrä saa olla max. 40 % nettotuloista mutta nykyään on monella jopa puolet. Silläkin tulee (ehkä) toimeen mutta tosi tiukille menee.

.

En jaksaisi elää "käyttövaraköyhänä" vuosia, vaikka sitten olisi jokin unelmien asunto. Ei ole järkevää ottaa lainaa, jonka juuri ja juuri pystyy hoitamaan. Korot saattavat nousta. Ruuan, bensan ja sähkön hinta nousee varmasti, ja erilaisiin remppoihinkin pitää varautua. Elämä taloudellisten huolien keskellä on raskasta.
Ihmisillä on nykyään aivan liian suuria odotuksia ja toiveita asunnon suhteen. Ehkä nämä kaikki sisustusohjelmat ja -lehdet vaikuttavat asiaan. Pienempikin asunto, jopa kerrostaloasunto :) , voi olla ihana koti perheelle, jos itse ei pilaa sitä tuskailemalla omakotiunelman perään.

Mikä on liian suuri odotus kotinsa suhteen? Mun mielestä ei ole liikaa toivoa nelihenkiselle perheelle perusomakotitaloa (n.120 neliötä). Se vaan, kun tuntuu että hinnat on taivaissa vaikka talo olis 20-30 vuotta vanha. Tottakai kerrostaloasunto on riittävä mutta miksi unelmat pitäisi haudata?

Meillä lainaa jäljellä se 160 000, lyhennetään 860e/kk, muita asumiskustannuksia 250e/kk. Nettotulot yhteensä ainakin sen 3500e/kk, välillä enemmän. Kesästä tulot tippuvat, kun mies jää kht:lle, mutta sitä varten on rahaa säästössä. Hyvin pärjäämme, rahaa jää säästönkin ja isompiakin hankintoja pystyy tekemään.

Ja kummasti helpottaa sekin (niin kun joku muukin kirjoitti), että saamme varmaan tästä talosta omat pois. On uusi okt, jonka arvo tuplaten se, mitä meillä on velkaa

=)

Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Alkuperäinen kirjoittaja julia:
meillä lainaa 185 000 ja nettotulot 3000e ja tiukkaa, tiukkaa.....

Ai kauheeta... Meillä 90 tonnia lainaa ja tulot 4 tonnia. Ja lähes kaikki menee, remontoidaan ja laajennetaan taloa.

talon arvo on noin 300 000e, onneksi. on tuliterä. tulot kyllä nousee joskus kun takaisin töihin menen, nyt sinnitellään näin :)

Niin aina: En tarkoittanut, että unelmista pitäisi luopua tai että omakotitalo olisi mitenkään liioiteltu unelma. Itse vain olen läheltä seurannut tapausta, jossa otetaan maksimimäärä lainaa ihanaa, vanhaa taloa varten ja sitten paljastuukin kaikkia ikäviä yllätyksiä, jotka nielevät rahaa, vaikka talous on jo lainan takia äärirajoilla. Pitää siis olla realisti ja miettiä, missä vaiheessa unelma kannattaa toteuttaa. Lähinnä tarkoitin kritisoida sellaista ajattelua, että vain omakotitalossa voi olla onnellinen.

Alkuperäinen kirjoittaja ei ei:
ei tommosilla tuloilla kannata ryhtyä asuntoa ostamaan, ei mitään järkeä, ette saa ees lainaakaan.

Ollaan kyllä laina saatu tähänkin mennessä ;) Ja sillon miehellä oli viellä pienemmät tulot ja mulla samat. Aikoinaan meillä on mennyt yli 1000? kuussa lyhennyksiin kun siinä on ollut muita omia lainoja asunnon lisäksi.

Käytiin taloa katsomassa ja kyllä se ihana oli.. meinataan tarjota aika paljon alakanttiin pyyntihinnasta. Kunhan pankin kanssa ensin neuvoteltu :D

Yhteistyössä