Milloin aloitatte äitiysloman?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja zazzi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Z

zazzi

Vieras
Ä-loman aloitus 30-50 päivää ennen laskettua aikaa. Millä perusteella valitsette aloitusajankohdan? Minä jään jossain vaiheessa kesällä ja kohta pitäisi ilmoittaa, kun kesälomia sumplitaan... Kiitos nopeista vastauksista! =)

Itse aloitan maksimissaan 30 päivää ennen. En tuhlaa yhtään kesälomia enkä muitakaan lomia nyt ennen lapsen syntymää, niitä tarttee sitten loppupäässä, kun mulla ei näillä näkymin ole mahdollisuutta jäädä taloudellisista syistä hoitovapaalle..

Jään jo melkein 3 kuukautta ennen laskettua, otan vuosilomia ja 50 pvää ennen laskettua aikaa.
Olen 3 vuotta pois tällä kertaa, esikoisen oli vajaan kahden vuoden, kun lähdin töihin ja silloin oli tiukempaa, nyt asiat vähän paremmin :)

30 päivää ennen, kuten yksi vastaajista haluan venyttää loppupäätä mahdollisimman pitkälle ettei ihan pientä tarvitse hoitoon laittaa, jos en jää hoitovapaalle. Vielä en ole päättänyt. Sain sovittua kaikki vuosilomatkin vanhempainvapaan loppuun.

30 päivääkin menee ihan pelkäksi ODOTTAMISEKSI, nimimerkillä viikko laskettuun aikaan...

Kysyisin hieman alkukysymyksestä poiketen, että onko se päiväraha saman suuruinen sekä äitiysrahakauden (105 pv) ja vanhempainrahakauden (158 pv)? Kelan esitteestä näin luin. Taitaa joskus mennä tuo vanhempainvapaa ja hoitovapaa sekaisin minulta. Aluksi luulin että raha putoaa heti äitiysrahakauden jälkeen, mutta näin ei siis olekaanko? Ei ensikertalainen oikein pysy kärryillä.

Tuo taitaa riippua työnantajasta. Itse sain äitiysloman ajan täyttä palkkaa, jonka työnantaja maksoi (ja velkoi osan Kelalta). Sen jälkeen sain sitten vanhempainrahakauden ajan ansiosidonnaista päivärahaa.

Hoitovapaa taas alkaa vanhempainrahakauden päätyttyä ja siitä ei paljoa kostu, jos mies on normaalisti töissä.

Niin ja ap:n kysymykseen vielä vastaisin sen verran, että loppuraskaudessa saa tosi helposti myös sairaslomaa. Että sen vuoksi ei tarvitse päivärahoja kuluttaa.

Aika siinä vaiheessa kuluu hyyyviiiin hiiitaasti, joten itse aion olla töissä loppuun saakka, jos oma ja lapsen vointi sen sallivat. (Ja raskaus sinne asti normaalisti jatkuu.)

Jos oma ja lapsen vointi sallii ja työ ei ole vaarallista tms. suosittelen olemaan töissä mahd. pitkään. Ja tosiaan ne lomat yms. on kiva pitää sitten vanhempainvapaan jälkeen etenkin, jos ei ole mahdollista jäädä hoitovapaalle.

Nimim. 7 viikkoa ennen synnytystä kotona, kun neiti syntyi vasta rv. 41+4

Eikös se ole kuitenkin niin, että kesälomat pitää käyttää sen ""kauden"" aikana, johon ne kuuluukin? Monimutkaisesti sanottu, mutta siis tämän vuoden kesälomat ennen maaliskuun loppua, jolloin alkaa uusi kausi?
Itse jään äipälle vasta syyskuussa, mutta mietin nyt jo, kun meilläkin kesälomalistat kiertää.. Että pidänkö elokuun lomaa ja siitä suoraan äipälle, vai miten..

Minä aloitan ä-loman 30 päivää ennen laskettua aikaa ja säästän kaikki lomat varmaankin seuraavaan vuoteen, jolloin saadaan olla yhdessä koko perheen voimin mahdollisimman pitkään ja tilipussi karttuu ihan kivasti ""ankeamman kauden jälkeen"". :)

Taikalle, työnantajasta riippuu miten ovat valmiita joustamaan lomien ajankohdissa. Omalleni sopi että pidin kaikki (kertyneet talvi- ja kesälomat + äitiyslomalla kertyvät lomat) vasta vanhempainloman lopussa. Hyvä järjestely minulle myös siksi, että kiva saada vanhempainrahakauden päätteeksi 2 kk normaalia palkkaa (tuolloinhan olen ikäänkuin töissä mutta lomalla) ennen mahdolliselle hoitovapaalle siirtymistä. Sopi myös työnantajalle koska sijaisen löytäminen kesti, eli mieluummin pitivät minutkin remmissä pidempään. Eli ei kun neuvottelemaan!

Jos vain millään jaksaa, siis ettei ole mitään supistuksia tms., niin kannattaa olla töissä siihen asti, kun ä-loma alkaa 30 pv ennen laskettua aikaa. Siellä kotona oloon ehtii nimittäin kyllästyä, vaikka etukäteen voi tuntuakin, että ei varmasti pitkästy kotona... Itse pidin kesäloman ennen ä-lomalle jäämistä ja kylläpä oli pitkät 2 kk kotona! Alkuun tuntui tietysti ihanalta, kun töissä oli ollu niin pitkäveteistä jo pidemmän aikaa, mutta kohta se muuttuikin se kotona oleminenkin vain sellaiseksi vauvan syntymisen odotteluksi...

Ja jos aloittaa äitiysloman esim. 50 päivää ennen laskettua aikaa, niin se lyhentää sitä ä-lomaa toisesta päästä sen 20 päivää.

Yhteistyössä