Milloin aloititte vaipatta olemisen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Minkä ikäisenä olette alkaneet pitämään lasta ilman vaippaa? Sis totuttelemaan pikkuhiljaa vaipattomuuteen.

Meillä lapsi käy hoidossa potalla aina, tekee kakankin sinne. Kotona ei mene potalle, ei halua, ei, ei, ei. On vastaus kun kysyy ja jos laittaa istumaan niin hetken ehkä hyvällä tuurilla malttaa olla ja sitten nousee ylös. Pottaan ei ole mitään tullut aikoihin, joskus tuli pissat aina välillä, nyt ei enää. Lapsi on nyt 1,5v. Millä mä saan lapsen istumaan potalla kauemmin? Olen yrittänyt kirjaa tms virikettä. Voisinko alkaa kokeilemaan ilman vaippaa olemista jos sitten oppisi pottailun kotonakin? Kiire ei kylläkään ole asian kanssa.

Meidän kuopus 1v9kk käy satunnaisesti potalla, ei koskaan tee siihen mitään. Keskimmäinenkin on vielä vaipoissa, kakit onneksi tekee pottaan ja joskus liritkin. Ikää 2,5v. Esikoinen oppi kunnolla päiväkuivaksi vasta 3v.

toisaikaisesti vaipat ollu pois n 1,5 vuotiaasta lähtien välillä menee parikin viikkoa ihan hyvin ja sitten taas tosi pahasti takapakkia :|
mut sitten se oppi kiipeämään pöntölle ja ei enää edes suostu menee potalle tässä kohtaa tuleekin muutama ongelma nro 1 herralla ei saa olla housuja jalassa (koska ei malta riisua niitä) nro 2 kakkaamaan ei suostu mihinkään muualle kuin vaippaan |O

ja se kiipeilee siihen pöntölle niinkuin väärinpäin istumaan kai hän sit ajattelee olevansa iso poika jo ja ikää 2v

käydään yhdessä pisulla ja on jännää kuunnella kummalta tulee. kakan tekee aina pottaan ja sanoo hädän. pisuvahinkoja tulee. yökuiva, varalta vaippa. tyttö nyt 1v11kk.

Kahdelta vanhemmalta on päivä vaipat otettu pois 1v 10 kk ikäisinä. Unilla ollut vaippa varoiksi ja yöllä. Kokonaan vaipatta 2v 2 kk.

Nuorin on nyt 6 kk ja kakkat tulee pääsääntöisesti pottaan. Jos kerran kakkaa vaippaan on sitten kakkaa koko ajan vaipassa, sillä ei kaikki tavara mahdu kerralla.

1v5kk on tällä hetkellä paljaalla pepulla aina kotona. Tuossa pari päivää sitten alkoi itse käymään potalla. Sitä ennen vaan kanniskelin häntä sinne säännöllisin väliajoin. Häntä ei kauheasti tuo pottailu aiemmin kiinnostanut. Isoveli tais olla pari kuukautta nuorempi, mutta hän istukin mielellään potalla.
Kokeile kuin siin käy, jos jätät vaipan pois. Meillä ainakin tää onnistuu vaan sillon jos ei ole mitään jalassa, koska ei osaa ite ottaa housuja pois. Välillä meil on ollu potta olohuoneessakin.

Esikoinen oli päiväkuiva 1v10kk ja yökuiva 2-vuotiaana. Kuopus jo 1v6kk sekä päivä- että yökuiva. Johtui paljon esikon esimerkistä ja siitä, että oli kesä: ei laitettu vaippaa eikä aina housujakaan kotona. Ystäväni, joka on lastentarhanopettaja, puhuu usein siitä, miten herkkyyskausi kuivaksi oppimiselle päättyy n. 2 ja puolen vuoden iässä: sen jälkeen potalla käymisestä tulee tuskaa. Itse olen sitä mieltä, että jos päikässä potatetaan, kotona riittää se, että potta on näkyvillä ja lapsi saa olla ilman vaippoja aina, kun mahdollista.

aikaisin teillä onnistutaan vaipattomuuteen :o
meillä vielä 3vuotias kulkee vaipassa. käy kyllä potallakin mutta ei ilman vaippaa tulis mitään esim ulkoilusta. monet pissit olen sohvalta pessyt kun ei osaa mennä ajoissa potalle.
kaverin lapsella ei ole kotona kuin vaippa päällä aina, ei siis vaatteita ollenkaan. lapsi sitten ottaa itseltään vaipan pois vähän väliä ja sitten sitä pissaa ja joskus kakkaakin on missä sattuu. lapsella ikää 1v4kk.

Yhteistyössä