Milloin ekat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kengät?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kengät?

Vieras
Milloin kannattaa hankkia ensiaskelkengät? Joko silloin kun vauva nousee tukea vasten? Vai sitten kun lähtee kävelemään? Meidän puolivuotias nousee tukea vasten ja on alkanut liikkua sivuttain. Kannattaako jo lähteä kenkäostoksille?

mun mielestä ei vielä!!! jalan kehitykselle on erityisen tärkeää, että jalkaa käytetään sukkasiltaan ja paljain jaloin myös. näin jalan lihakset kehittyvät oikein, eikä jalka vain tukeudu kenkään vasten.
jos kävely ei suju vielä ilman kenkiä, anna ajan kulua. älä hoputa. ettei tule mitään ongelmia sitten hoppuilun vuoksi...

itse hankkisin ekat kengät siinä vaiheessa kun lapsi alkaa kävellä ulkona itse.

liian aikaisin ei siksikään kannata kenkäostoksille suunnata, että ovat sitten oikean kokoiset.

Meidän pojan pakkauksessa oli beiget toppatossut ja nyt ulkona on + 25... Kengät on kyllä kivemmat. Ja onneksi kenkiä on vaikka minkälaisia ja monenlaisista materiaaleista valmistettuja.

Mä pidän elefanttenin nahkaisia koon 18 kenkiä 8kk ikäisellä vauvallani. Hän ottaa askelia kun pitää käsistä, tykkää treenata kävelyä. Ulkona kävellään kengillä ja sisällä tietty paljain jaloin tai sukissa. Miten te jotka pidätte vauvaa töppösissä kävelytätte häntä ulkona? silloin kun leikitte pihalla? vai eikö vauva saa kävellä ulkona????

En oikein osaa noita töppösiä laittaa. Muutenkaan en pidä vauvalla potkupukuja yms. vaan housut ja paita linjalla. Hyvin tykkää vauva ja äiti. Eikös nää ole näitä kuka mitenkin-juttuja !

et tainnut lukea kunnolla aiempia viestejä??? töppösiä käytetään ulkona vauvoilla, jotka eivät kävele!! ei pitäis kai edes mainita, että ei kukaan töppösissä lastaan ulkona kävelytä. sen nyt luulis tajuavan tyhmemmänkin ihan itse. eikö? alunperinhän puhuttiin lapsesta, joka vasta nousee tukia vasten pystyyn ja joku sanoi hommaavansa kengät heti kun lapsi kävelee ulkona.
ja joku mainitsi siitä, että töppöset toppakangasta ja ulkona +25... kuullostaa ihan pikkasen saivartelulta tämäKIN. kyllä mun lapsi ainakin on ulkona paljain varpain jos lämpötila on hellelukemissá!!!

pikkasen toivoisin asiallisuutta taas näihin kommentteihin, kiitos!

Ap:lle

Sain neuvolasta ohjeeksi hankkia vauvalle ensiaskelkengät siinä vaiheessa, kun poika nousi tukea vasten seisomaan. Vauva on silloin vähän päälle puolivuotias ja varvasti jonkin verran, koska kiipesi pystyyn niin aikaisin. Neuvolan täti korosti sitä, että jalan asennon kannalta on tärkeää pitää kenkiä heti alusta alkaen. Niitä ei tietysti kannata käyttää jatkuvasti vaan esim. aina pidemmillä leikkijaksoilla.

Ensiaskelkenkien on tuettava nilkkaa ja oltava ehdottomasti oikeaa kokoa. Pohjallinen kannattaa olla irrotettavaa mallia, jotta oikeaa kokoa on helppo mallata kasvavaan jalkaan. Sisäkäyttöön hankin aluksi sandaalit ja ulkokäyttöön umpinaiset nahkakengät. Nyt hain jo järjestyksessä neljännet, huoh.. (vauva kohta 11 kk) ja jalka kasvaa VAUHDILLA.

Niin ja tuohon muuhun keskusteluun: Jos vauva seisoo tukea vasten, ei ulkona pärjää enää töppösillä. Ei ainakaan silloin, jos ulkoilee muuallakin kuin vaunuissa.

Monasti tukea vasten nouseva vauva myös hieman kävelee ts. askeltaa. Näin ainakin meillä. Ja itse ainakin tykkään käyttää hengittäviä kunnon kenkiä vauvalla kun töppösiä. Eihän ne kengät pilalle mene jos niitä pitää vaikka ovat hieman isojakin.

Viestini oli ystävällissävyinen, sinun ei rakas ???? kiihkoilija.

ei kait mulle pitäny olla tuo kysymys...
** oli kommentoinu sitä isojen kenkien käyttöä. minä kritisoin ihan muuta aiemmassa viestissäni ;)
olen muuten pahoillani jos syytin saivarteluksi aiemmin ystävällismielistä viestiä. niin sitä voi lukea väärin.. luin oikein uudelleen toppatossuissa kävelytys -kohdan ja.. olisin ymmärtänyt toisella kerrallakin samanlailla väärin. hyvä että korjasit, olisin pian jäänyt siihen uskoon että halusit (kuka sitten olitkaan) väännellä toisen viestiä toppatossuista, jotka kuitenkin on ihan asianmukaiset varusteet pienelle (lue: kävelemättömälle/vauvalle jota ei kävelytetä ulkona) vauvalle talvella.

mutta vaihteeks ihan asiallinen vastaus: ei tehdä

mulla oli esikoisen kans juuri sama ongelma. sillä oli tosi pieni jalka silloin kuin ois tarvinnu ekat kengät. ei mistään niin pieniä löytyny. onneks oli kylmät ilmat pukkaamassa päälle, me ostettiin ne pienimmät talvikengät mitkä löyty ja villasukka väliin! ja hyvin se toimi. ei siitä mitään jalkaongelmia tullut.

Yhteistyössä