Milloin helpotti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Taitaa olla jo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Taitaa olla jo

Vieras
Olen oikeastaan ihan varma, että olen jo ainakin vuoden verran ollut vaihdevuosissa. Nyt 41 v.
Luin ketjun ""milloin vaihdevuodet alkoi"" ja minua jäi askarruttamaan onko se hikoilu, masennus jne. vain alkuajan asia. Vai mahtaako jatkua vuosia?
Ensin naureskelin kavereille, että taitaa olla vaihdevuodet kun tulee ajoittain tulee kuuma. Nyt kun tutkailen hieman taaksepäin minulla on ollut yöheräilyjä, migreeni pahentunut, PMS-masennusoireet pahenivat jossain vaiheessa (nyt helpompaa kun tietää aina niiden tulevan), kuukautiset jossain vaiheessa ryöpsähtelivät, ettei mitkään suojukset riittäneen, nyt ovat tosi lyhyet, sain finnejä (ei edes nuorena). Harmaita hiuksia ollut jo muutaman vuoden.
Kun tämä ei ole sen pahempaa (vielä?) ei kai sitä nyt erityisesti tarvitse lähteä hoitamaan jotenkin? Ajattelin mittailla niita jotain arvoja, kun seuraavaksi menen gynekologille.

Yksilölliset vaihtelut ovat tietysti suuria, mutta valitettavasti joudun toteamaan, että todennäköisesti vaivat kestävät vuosia. Olen kuullut naisista, jotka käyttävät hormonikorvaushoitoa vielä lähemmäs 70-vuotiaina, koska ilman korvaushoitoa vaivat tulevat takaisin!

Olen 53-vuotias, mutta varsinaiset vaihdevuodet eivät ole vielä alkaneet. Näitä epämääräisiä alkuoireita on sen sijaan ollut jo ainakin kolme-neljä vuotta. Tietysti siinä vaiheessa, kun korvaushoidon voi käynnistää, vaivat voivat helpottaa nopeastikin, mutta aina ei sopivaa lääkettä löydetä heti.

Gynekologille kannattaa kertoa kaikki epämääräisetkin tuntemukset, hänen ammattitaitoonsa kuuluu tunnistaa, mitkä oireet ennustavat vaihdevuosia ja mitkä taas johtuvat jostakin muusta. Hormonikorvaushoitoa ei anneta naisille, joilla vielä on omaa estrogenituotantoa olemassa (= kuukautiset).

Kommentoisin vain edellistä vastaajaa, sillä olen 44v. minulle määrättiin hormoonikorvaushoito, vaikka kuukautiset tulevat vielä. Oireista riippuen se määrätään, masennus ,ahdistus,hikoilut, levottomuus yms. sekalaiset oireet. Lääkäri kertoi sen olevan ennakoivaa ns. premenopaussivaihetta, jolloin on hyvä aloittaa hoito jotta elämänlaatu säilyy hyvänä. Että kyllä se määrätään jo silloin kun estrogeenitasot madaltuvat.

Anteeksi epätäsmällisyyteni, nimimerkki ""tuota noin"" on ihan oikeassa. Hormonikorvaushoitoa voidaan määrätä, vaikka kuukautiset tulevatkin, jos estrogenitaso on alhainen. Yleensä vain nämä asiat kulkevat käsi kädessä niin, että taso putoaa samaan aikaan kuukautisten loppumisen kanssa.

Tosiaan voi olla että minullakin olisi jo loppunut kuukautiset, mutta kun olen syönyt terolut keltarauhashormoonia, niin uskon että se saa aikaan myös niukat kuukautiset...Oikein hyvää joulun odotusta, koitetaan jaksaa näiden vaivojen kanssa!

Yhteistyössä