Milloin kertoa kaksosten odotuksesta esimiehelle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ehkä tuleva tuplamamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ehkä tuleva tuplamamma

Vieras
Odotan kaksosia, ja olen miettinyt, että missä vaiheessa minun pitäisi kertoa raskaudesta esimiehelleni, jotta he osaavat varautua tuurausten järjestelyyn? Kaikkihan tämän raskauden suhteen on vielä hyvin epävarmaa, mutta yksityisellä käydyssä varhaisultrassa näkyi ja kuului kaksi sykettä <3

Työpaikallani tilanne on tällä hetkellä sellainen, että raskauteni aiheuttaa hankaluuksia, sillä tuuraajia ei oikein ole saatavilla.

Itse ajattelin, että (jos tämä raskaus jatkuu normaalisti eteenpäin) np-ultran, rv.11-13, jälkeen soittaisin esimiehelleni ja kertoisin asiasta.
Olisi reilua työkavereitakin kohtaan, että voisivat porukalla ajoissa suunnitella töiden järjestelyä, jota mahdollinen äitiyslomani aiheuttaa. Kaksosraskaudessahan suositellaan jäämään sairauslomalle rv 26-28, sillä kohtu on jo siinä vaiheessa täysiaikaisen yksösraskauden kokoinen.

Mitä olette mieltä asiasta?

Kerroin jo vkolla 8 johtuen siitä että työni on niin vaikea myös täyttää ja tuumaakaan vaatii koulutusta aika pitään. Meidän henkilöstöpäällikkö on kyllä aivan mahtava joten vaikutti asiaan. Kerroin myös siksi, että jos menee kesken joudunvarmasti saikulle, pääni ei sitä enää kestäisi. Töissä tosin tiedetty jo yrityksestä joka ollut kivinen tie...mulla taitaa tässä suhteessa olla aika hyvä työpaikka kun silti vakinaistettiin tehtävään...

• Tykkää
Reactions: soja
Kun odotin kaksosia, kerrottiin mulle sairaalan polilta että keskenmenoriski on suurempi kuin yksösraskaudessa, eli odottaisin jonnekin viikolle 15 asti. Asiasta joutuu kertomaan aiemmin kuin tavallisesta raskaudesta, koska loppuvaiheessa on hyvin todennäköistä että joudut aikaisemmin sairaslomalle.

Mutta ei ole kiva kertoa monikko-odotuksesta jos toinen siköistä meneekin vielä kesken. Sairaalan gyne sanoi että vko 15 jälkeen ollaan yleensä turvallisilla vesillä ja sinne asti odtin ennenkuin kerroin.

Mulle taas sanoi lääkäri varhaisultrassa että kun kaksi sykettä näkyy niin hyvin menee, eli keskenmenon riski on pieni... Mutta muistaakseni kerroin esimiehelle joskus np-ultran jälkeen, eli kai viikolla 12-13. Muille työkavereille kerroin joskus viikolla 16 kun mahakin alkoi näkyä. Saikulle jäin toimistotyöstä vasta viikolla 29+6, tosin viimeiset viikot oli jo aika tukalia mutta lääkäri ei nähnyt syytä sairaslomaan koska kaikki oli periaatteessa hyvin.

Joo siinä 11-15 vk on varmaan ihan hyvä, itse kerroin 13 viikolla. Eikös se lain mukaan ole jotain 2 kk ennen kun jää äitiyslomalle se aika kun pitää viimeistään kertoa.

Kerrot sitten kun sopivalta tuntuu. Muista, että tuurausten järjestäminen ei ole sinun kontollasi. Jotkut esimiehet saattavat kertoessa tuhahtaa ensin, mutta pohjimmiltaan ovat iloisia perheenlisäyksestä. Ainakin omalla kohdallani ensireaktio oli "ei kai" mutta hyvin pian se kääntyi onnitteluiksi.

Jos ja kun kaikki menee hyvin, muista painottaa sitä että voisit olla hetken aikaa tuuraajan kanssa samaan aikaan töissä. Jotta saatte "viestikapulan vaihdettua". Voit kertoa kaiken tarpeellisen hänelle ja hän voi kysyä kun tulee jotain mieleen. Muista myös painottaa sitä, että tuuraaja tulisi mahdollisesta sairaslomasta saakka, eikä äitiysloman alkamispäivästä saakka, jos työ on sellainen että jonkun on oltava toimenhaltija koko ajan! Joskus se tuppaa esimiehiltä unohtumaan ja rekrytointiprosessi venyy.

Yhteistyössä