milloin kertoa työnantajalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hetsku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hetsku

Vieras
hei. plussasin eilen ekaa kertaa elämässäni. Vielä ei tiedä edes mies, kun tulee työreissulta vasta tänään...Hyi hitto kun jännittää. En voi usko tätä todeksi. Niin kauan kun olen odottanut ja endoa ja kystiäkin on vaikka muille jakaa...Milloinkohan pitää kerto työnantajalle tälläsestä asiasta?

Hei!

Ensiksikin ONNEKSI OLKOON!!! On se ihanaa ja ihmeellistä, muistan...
Varmaan ihanaa kertoa omalle miehelle asiasta. Ihanaa, kun olette toivoneet pitkään lasta ja nyt tärppäsi. Olen iloinen puolestasi, vaikken sinua tunnekaan. Jotenkin viestisi oli niin onnellinen! ;D

Niin, työnantajalle ilmoittamisesta. Lain mukaan taisi olla niin, että kaksi kuukautta ennen äitiyslomalle jäämistä työntekijän olisi viimeistään ilmoitettava työnantajalle. Eli ei todellakaan ole mikään kiire!
Riippuu myös työnantajasta, että voiko asisasta kertoa jo aikaisemminkin (tietysti tuo masu paljastaa aikanaan ;D), eli jos on vakituinen paikka, työpaikalla suhtaudutaan yleisesti myönteisesti asiaan yms. Tai jos asiasta tietäminen on hyväksi työnantajalle/työpaikalle, että sijainen saadaan sovittua mahdollisimman aikaisin tai tehdä muita järjestelyjä äitiysloman ajaksi. Silloin siis voipi kertoa uutisen aikaisemminkin. Mutta, jos työpaikallasi ei suhtauduta asiaan iloisesti, viivyttele ihan hyvällä omallatunnolla niin pitkälle kuin pystyt. Itse taisin kertoa aikanaan uutisen noin raskausviikoilla 12 (np-ultra oli takana) Halusin itse odottaa siihen asti, että tiedän masussa olevan jotain "järkevää". Halusin kuitenkin reilusti aikanaan kertoa asiasta, sillä juuri minulle piti ajoissa hommata sijaista. Minulla oli kyllä vakipaikka. :D

Onnea vielä, eikö olekin ihanan onnellinen kutkuttava tunne!!?:D

Onnittelut Hetskulle!
Itsekin täällä jännitän 6. vkolla kuinka pitkään tämä raskaus kauan odotettu etenee, kun 1 km takana ja ikääkin turhan riskaabelisti.
Mutta yksi asia on varma: en missään nimessä kerro pomolle ja/tai työkavereille ennenkuin se on virallisesti tehtävä tai joku huomaa, tai en ainakaan ennen np-ultraa ja muita tutkimuksia. Vain mieheni ja minä tiedetään nyt, muukin suku ja ystävät saavat tietää vasta np-ultran jälkeen (jos sinne asti edes pääsen). Näin vältyn turhilta lisäpettymyksiltä ja asioiden vatkaamiselta. Tiedän kyllä, että työnantajani pitää etsiä sijaiseni talon ulkopuolelta, mutta jätän sen heidän murheeksi, avustan tietysti etsinnässä.
Muutoin olen kyllä ihminen, joka vapaasti kertoilee yksityisasioista hyville työkavereille, mutta tätä en. Eivät edes tiedä että olen yli 2 vuotta yrittänyt lasta ja käynyt asian tiimoilta useinkin "omilla asioillani".

Silloin, kun viimeksi olin raskaana, niin tapahtuikin jotain harmittavaa työurani kannalta; vähän sen jälkeen kun olin plussannut, entinen esimieheni(nainen) soitti ja tarjosi uutta (unelma)työpaikkaa yrityksestään. Vaikka olisin halunnut vaihtaa, niin olin hänelle reilu ja kerroin että "valitettavasti" olen raskaana. Hän oli tietysti iloinen puolestani, mutta katsoin myös velvollisuudekseni kertoa hänelle myöhemmin keskenmenosta, jottei ilmaan jää turhia väärinkäsityksiä. Jos olisin tuolloin tiennyt esim. sen, etten voisi tulla koskaan raskaaksi, niin olisin lentäen vaihtanut työpaikkaa. Päätin kuitenkin pysytellä nykyisessä, kunnes olisin varma mitä luonto minulle antaa. Tiedän kyllä, että täälläkin olisivat innoissani mammalomastani...

Elämä ei todellakaan aina mene siten kuin haluaisi. Nytkin jännään olenko syksyisissä häissäni nykymitoissa vai 27. viikolla... Vai esim. vuodelevossa sairaalassa, jossa sitten pappi saa meidät vihkiä ilman kemuja, heh! Häistäkään ei vielä kukaan tiedä, olemme vain vihjanneet 40-vuotisjuhlista...

Paljon onnea mahan johdosta!=)

Mulla on/oli erittäin ärsyttävä pomo, joka ei kyllä iloitse jos tulee raskaaksi yms. Hänellä on erittäin jyrkät mielipiteet esim ei saa jää sairaslomalle kipeän lapsen takia ja muuta mukavaa.
Kerroin pomolla vasta rv23. Mun työpaita oli sen verran iso (XL) ettei kukaan huomannut. Kerroin työkavereille viimeisenä päivänä ennen kesälomaa ja pomolle soitin vasta lomalta. Loman jälkeen jäin suoraan saikulle, kunnes äitiysloma alkoi. Enkä kyllä aijo siihen firmaan enää palata.

Mitenkä AP aijot miehellesi kertoa?

Kiitti kauheesti onnentoivotuksista, en vaan tajua että te onnittelette MINUA. On NIIN epätodellinen ja sekava olo. En tajua vielä että olen raskaana, kun olen aina pitänyt sitä niin epätodennäköisenä juuri endon takia. ..Mieheni tuli tunti sitten kotiin ja sydän jyskyttäen odotinkin jo häntä..En saanut sanottua mitään ja mies sanoiki että ootko raskaana..ja siitä se keskustelu sitten alkoikin. Hän ei kyllä vielä ymmärrä sitä että hänestä tulee isä..mutta sanoi olevansa iloinen puolestamme..Ja sehän on pääasia..Voi hitsi kuinka tämä elämä voikin kääntyä yhtäkkiä...Toivottavasti kaikki vaan menee hyvin, ja kiitti vastauksista kaikille. En kyllä haluaisi kertoa töissä kellekään, mutta on vain ajan kysymys milloin huomaavat etten enää juo kahvia...Tsemppiä kaikille!!

Huomiothan, että vaikka raskaana olevalla onkin tietty lain suoma suoja irtisanomista yms vastaan, niin tuo suoja astuu voimaan vasta siitä päivästä kun kerrot työnantajalle raskaudesta. Työnantajan tulee mahdollistaa, että neuvoloissa yms raskauden seurannasta johtuville lääkärikäynneille on mahdollisuus päästä myös työaikana. Tuotakaan ei työnantaja ole velvollinen järjestämän, jos ei tiedä raskaudestasi.

Itse olen nyt rv15, enkä ole kertonut työnantajalle. Kyseessä on määräaikainen työ, kirjallisen työsopimuksen sain vasta nyt, joten en siksikään ole aikaisemmin kertonut. Olen ajatellut, että seuraavan neuvolan jälkeen kerron. Helpottuu neuvolassa käyntikin ja vatsakin on alkanut jo kasvamaan siihen malliin, että kohta tulee näkyviin.

Onnea odotukseesi!

Älkää kertoko ainakaan ennen ensimmäistä ultraa, ihan mahdollisten tuulimunien tms. takia. On sitten inhottavampaa ehkä setviä vieraalle ihmiselle miksi raskaus ei jatkukaan. Sen jälkeen km-vaara on aika pieni.

Yhteistyössä