Milloin lapsi tykästyy tyynyyn ja peittoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nukkumaija.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nukkumaija.

Vieras
Meillä nyt 1,5v poika ei ole koskaan tykännyt peitosta, niin kauan kuin on osannut sen alta ryömiä pois. Aikasemmin yritin vielä hivuttaa peittoa päälle varovasti lapsen jo nukkuessa, mutta hetken päästä lapsi jo siihen heräsi tms. Poika siis joko nukkuu peiton päällä tai peitto on vieressä rullalla. Poika nukkuu aina pelkässä yökkärissä, sukat jalassa. Eikä ilmeisesti palele. MIlloin lapsi alkaa itse vetämään peittoa tarpeen tullen päälle?

Poikamme tykkää kyllä tyynyistä leikeissä, mutta olen nyt vasta alkanut pitää litteää tyynyä sängyssä. Sekin tuntuu turhalta, sillä eihän lapsi nuku yhdessä paikassa vaan vaihtelee asentoa pitkin yötä, ja nukkuu paljon ns. jalkopäässä. Milloin lapsi oppii tykkäämään tyynystä?

No eihän hänen tarvitse käyttää tyynyä/peittoa koskaan jos se tuntuu hänestä jotenkin turhalta tms. Ja varmasti laittaa peiton jos palelee, tai ainakin ilmoittaa palelevansa, ja hyvä yökkäri kun päällä niin mihinkäs sitä peittoa. Peitto on monelle lapselle sellainen turvajuttu, ainakin minulle oli pienenä. Vaikka oli pyjama päällä ja lämpimät sukat, piti peitto vetää päälle jotta tuntui turvalliselta, eli ei lämmön vuoksi.. TYynystäkin voi tulla niskat kipeiksi, jos on huono tyyny, joten ilman tyynyä on ehkä hyvä olla, jos sitä ei tarvitse.

Meillä esikoinenkin, 3v. nukkuu lähes aina ilman peittoa edelleen, ja usein myös ilmoittaa ettei halua tyynyä. Tyyny sängyssä kuitenkin on, laittaa sitten pois tarvittaessa. Joskus tosin haluaa peiton päällensä ja nukkuukin sitten sen alle. Eli ei heräile siihen. Pikkusisko 1,5v. ei käytä peittoa eikä tyynyä. Jos laittaa peiton päälle nukahtamisen jälkeen, potkii sen pian pois. Eikä myöskään kumpikaan palele.

Tyttö alkoi parivuotiaana tunkea itseään meidän tyynyille, jos joskus nukuttiin vierekkäin. Nyt ikää 2v4kk ja haluaa molemmat -peiton ja tyynyn. Meilläkin peitto on enemmän turva, joka saa kyytiä kun tulee liian kuuma, mutta tyyny pysyy pään alla koko yön.

Meilläkin on alkanut 2-v synttäreiden jälkeen käyttää molempia. Eli nyt vasta osaa vetää peittoa päälleen jos on kylmä, aiemmin peittoa ei käyttänyt, mutta paleli ja heräili siihen. Tyynyn funktiokin on selvinnyt samalla.

Yhteistyössä