Piltin mansikkajälkkäreitä voi antaa suositusten mukaan, mutta tuoreista en tiedä. Jostain kuulin, että alle vuoden ikäiselle ei tuoreita mansikoita suositella (toki muutaman voi syödä). Myös isommille lapsille voi tulla mansikkakuume, jos syö tuoreita mansikoita ison kasan
Mansikoita voi alkaa antamaan silloin kun muitakin hedelmiä/marjoja.
Ainoo että mansikka aika yleisesti allergisoiva, että varovasti aloittaa.
Nyt kannattaa antaa tuoreita kun niitä on !
Meillä poika 7kk ainakin tykkää.
Meille sanottiin 5kk neuvolassa, että kotimaisia mansikoita voi antaa maistella. eli aina kun olen itse ostanut mansikoita, niin pari pientä palaa olen pojalle antanut.
Neuvolassa sanoi täti ettei kannata antaa alle 1v ettei tule pahaa allergiakohtausta.Itse olen antanut jo 5kk asti ensin pakastettuja puurossa ja sittemmin tuoreita suupaloja eikä ole mitään allergiaa. Kun itse syön mansikoita, vauva saa kans =)
Mistä vaan ruoka-aineesta voi tulla paha allergiakohtaus, vuoden ikäisenäkin, eli en oikein ymmärrä tuota suositusta mansikan välttämisestä ennen vuoden ikää... Voimakkaan reaktion riski on mm. kananmunassa, kalassa ja niitä kuitenkin suositellaan aloittelemaan puolen vuoden jälkeen.
Itse juuri annoin kohta 7-kuiselle tytölleni lusikan kärjellä muutaman tuoreen mansikan palasen ja jään odottelemaan reaktiota. Jos ei mitään, niin huomenna vaan mansikkaa lisää suuhun. Siitä saa paljon foolihappoa ja C-vitamiinia!
meillä n.6kk maisteli ("kaupan" )mansikkaa hieman ja samalla iltasella oli pientä kiukkuisuutta. hampaita on myös tulollaan joten ei varma mikä kiukutti. nyt odottelen että meidän 3 omaa mansikkapuskaa tekisi edes yhden syötävän mansikan niin voisi myrkytöntä marjaa maistattaa. aion kyllä viljeltyjä marjaa maistattaa myöhemmin. näin selviää onko allerginen vai ei.
suosituksenakin,että mitään ruoka-ainetta ei tulisi vältellä allergia riskin takia. Välttelyssä ja myöhäisemmässä maistatuksessa on jopa suurempi riski saada allerginen reaktio...Että ei muuta kuin mansikkaa suuhun .