Milloin/millaisiin tutkimuksiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mimmis84
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mimmis84

Uusi jäsen
05.04.2011
2
0
1
Hei!

Halusin kysyä asiantuntijalta, milloin kannattaisi mennä lapsettomuustutkimuksiin. Ja minkälaisiin.

Tilanne on tämä: Lopetin e-pillerit keväällä 2010 ja aloitimme esikoisen yrityksen kesällä 2010.
Kiertoni pituudet ovat 25-31 päivää, yleensä 27.
Ovulaatioita olen tikuttanut (en joka kierrossa) ja ne ovat osuneet kiertopäiville 13-16, yleensä kp 14.
Luteaalivaihe kestää 12-13 päivää.
Kuukautiseni eivät ole mitenkään erityisen kivuliaat ja ne kestävät 3-4 päivää ja alkavat aina kunnon vuodolla.
Yhtäkään plussaa en ole saanut raskaustesteihin.

Olen lopettanut tupakoinnin yli vuosi sitten enkä oikeastaan käytä alkoholia. Mieheni tupakoi ja käyttää alkoholia. (Silloin tällöin hän saattaa myös polttaa hieman pilveä.) (Päihteiden käytöstä olemme kyllä keskustelleet, hän ei aijo käyttää niitä jos joskus saamme lapsen (ja tämä on varmaa). Hän ei vain ymmärrä miksi hänen pitäisi lopettaa se jo yritysvaiheessa, kun kerran enemmän rappioituneetkin ihmiset saavat lapsia, esim. narkkari pariskunnat.)

Onkohan missä vika? Onko jotain mitä voisimme itse vielä tehdä ennen tutkimuksiin menoa? Ja milloinka niihin tutkimuksiin sitten kannattaisi mennä?

Kiitos jo etukäteen!

Viimeksi muokattu:
Hei "mimmis84"!

Kiitos kysymyksestäsi.

Kohdallanne tulee kyseeseen varmasti aivan peruslapsettomuustutkimukset, joista yleensäkin aloitellaan lapsettomuustutkimukset kun raskausyritystä on takana jo yli vuosi. Näihin perustutkimuksiin kuuluu sinun gynekologinen tutkimus ja ultraääni, hormoniverikokeet ja mahdollisesti myös munatorvien aukiolotutkimus. Myös aivan alkututkimuksiin kuuluu tuo miehen siemennesteanalyysi. Ilman näitä tutkimuksia on kovin vaikea lähteä arvailemaan missä vika olisi.
Kun teillä on raskausyritystä takana jo tuo yli vuosi, niin silloin teidän pitäisi päästä tutkimuksiin myös julkisellekin puolelle, yksityisellä näitä tutkimuksia voi toki tehdä jo ennenkin.

Aivan ensiksi kuitenkin miehesi pitää lopettaa jo nyt kokonaan tuo pilven polttaminen, lisäksi ainakin vähentää alkoholin käyttöä ja tupakointia, mielellään tietysi myös lopettaa tupakointikin. Jos hän aikoo tuon pilven polttamisen lopettaa lapsen tultua, miksi ei aivan hyvin voisi sitä nyt jo tehdä koska tuolla on ilmiselvä heikeintävä vaikutus miehen siemennesteenlaatuun?
Näistä asioista varmasti myös lapsettomuuslääkäri kanssanne keskustelee, joskus sekin saattaa auttaa kun asiaan puuttuu joku ulkopuolinen. Lapsettomuuslääkärillä on myös lainkin mukaan mahdollisuus evätä teiltä hoito tuon miehen pilven polttamisen vuoksi, tämänhän luokitellaan Suomessa huumeeksi.

Kun elämäntavat ovat pääsääntöisesti kunnossa, ei kauheasti ole asioita millä itse voisi vaikuttaa raskaaksi tulemiseen. Suurin osa raskauksista saa kyllä alkunsa n. reilun vuodenkin yrittämisen jälkeen, joten onhan aivan mahdollista että teillä pian onnistaa!

Onnea matkaan!

Yhteistyössä