Mulla esikoinen oli ja pysyi perätilassa siitä asti kun asentoa ylipäätään tarkkailtiin. Vauvan pylly oli jumissa alhaalla ja kasvot ja jalat olivat vastakkain rintojen alla, eli vauva oli ns. "linkkuveitsiasennossa". En entinyt synnytystapa-arvioon koska vauva syntyi jo sitä ennen, mutta en usko että omalla kohdallani käännöstä olis yritetty (koska vauva oli ollut jumissa samassa asennossa jo niin pitkään), joten tod. näk. tulossa olisi ollut suunniteltu sektio, koska kyseessä oli esikoinen.
Vauvan omatoiminen kääntyminen, käännösyritys ja mahdollinen alatiesynnytys riippuu siitä miten vauva perätilassaan on. Jos esim. vain toinen jalka on jumissa alhaalla, ei käännöstä yleensä voida tehdä hankalan asennon takia eikä vauva itse saa mitenkään enää jalkaansa nostettua lantion kuopasta, ja alasynnytyksen kannalta yhden jalan tarjonta on käsittääkseni myöskin se huonoin vaihtoehto (napanuoraprolapsi, mahdollinen paha jumitus toisen jalan asennon kanssa). Olen ymmärtänyt että pylly edellä tuleva perätila on se tavallisin ja sitä ehkä eniten alakautta synnytetään, myös molemmat jalat edellä voi ilmeisesti kohtuu turvallisesti synnyttää. Varsinkaan esikoista ei koskaan laiteta väkisin alakautta synnyttämään, ja ymmärtääkseni myös käännösyrityksestä voi kieltäytyä tai ainakin se keskeytetään heti jos on äidille kovin tuskainen.
Tämä toinen vauvani oli riemukseni pitkään ihan oikein päin, mutta viimeksi neuvolassa olikin sitten noussut poikittain. Ensi viikolla on synnytystapa-arvio, joten saapa nähdä tullaanko siellä jo sektiopäätökseen... Viikkoja on silloin vasta alle 33, mutta koska esikoinen syntyi hätäsektiolla 36. viikolla, niin voipi olla että päätöksiä tehdään jo nyt.