Milloin olette jättäneet lapselta yövaipan pois?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja simpu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

simpu

Aktiivinen jäsen
08.07.2005
1 857
0
36
Meillä lapsi on täysin päiväkuiva. Korkeintaan pitkillä automatkoilla on vaippa. Mutta yöllä, joka yö vaippa on märkä. Pissatetaan lapsi silloin, kun itse mennään nukkumaan ja monesti on jo silloin märkä vaippa. Ja kun kuiva laitetaan, on sekin aamulla pissainen.

Pitääkö vaan jättää yölläkin vaippa pois ja aloittaa mahdoton pyykkirumba? Miten te ootte tehneet? Missä vaiheessa lapsen kuivaksioppimista ootte jättäneet yövaipan pois? Kestikö kauan, että loppui yökastelut?

Ei kannata jättää yövaippaa pois ennnkuin se on lähes aina kuiva aamulla. Siitä tietää että lapsi on "oppinut" hallitsemaan rakkoa myös unissaan. Jos sen tekee aiemmin lapsi-parka syyllistyy siitä kun sänky on märkä :( Mikäs kiire tuolla, ei se ole mikään kilpailtava asia, et kenen lapsi oppii yökuivaksi nuorimpana, eihän?

Meillä meni tuon pojan kanssa kuivaksiopettelun kanssa tosi pitkään. Poika ei ollut itse valmis. Alotettiin 2-vuotiaana harjottelemaan, mutta poika sai kauheita hepuleita kun piti mennä potalle. Hiukan vajaa 3-vuotiaana sanoi itse ettei halua vaippaa ja heti oppi päiväkuivaksi. Pari kolme kuukautta tästä huomasin, että pojan yövaippa alkoi olla kuiva, kun pissatettiin ennen nukkumaanmenoa ja uskaltauduin jättämään yövaipan pois. Pisuvahinkoja on sattunut ihan alussa muutaman, mutta nyt poika herää itse pissahätään ja pyytää yölläkin vessaan jos on tarvetta.

Molemmilta pojilta jäänyt samaan aikaa yö- ja päivävaippa pois.
Esikoinen oli 2v6kk ja kuopus 2v4kk.

Niin ja yhtään yövahinkoa ei kummallekaan sattunut ja päivälläkin ihan muutama.

Meidän poika on nyt 2v 8kk ja vaipat ovat kokonaan historiaa! Yövaippa jätettiin pois vasta sitten kun oli muutaman viikon ihan totaalisen kuiva, pojalla oli ikää tuolloin 2v5kk. Ei ole kivaa herätä joka yö märässä sängyssä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
Ei kannata jättää yövaippaa pois ennnkuin se on lähes aina kuiva aamulla. Siitä tietää että lapsi on "oppinut" hallitsemaan rakkoa myös unissaan. Jos sen tekee aiemmin lapsi-parka syyllistyy siitä kun sänky on märkä :( Mikäs kiire tuolla, ei se ole mikään kilpailtava asia, et kenen lapsi oppii yökuivaksi nuorimpana, eihän?

Ei se mikään kilpailuasia olekkaan. Lapsi itse sanoo illalla, että ai halua vaippaa, ja mielelläni jättäisin sen pois. Kyllähän se hiostaakin näin kesäkuumalla.

No meillä oppi kuopus 3v ikäsenä ihan ykskaks yökuivaksi. 5v3kk taas ei ole yökuiva, on kokeiltu jättää vaippa pois ja nukkuu pissassa sitten. 3v taas herää pissaukseen, keskeyttää, menee vessaan ja pissaa sinne loput. Ja suurin osa öistä kuiva, kerran kolmessa viikossa ehkä vahinko sattuu jos sitäkään enää. 5v ikäsellä on nyt alkanu olemaan kuivia öitä, mutta ei vielä tarpeeksi, että vaipan pois jättäsin, ehkä 2 yötä viikosta on kuiva tai joskus jopa 3.

Alkuperäinen kirjoittaja Marjut:
Meidän poika on nyt 2v 8kk ja vaipat ovat kokonaan historiaa! Yövaippa jätettiin pois vasta sitten kun oli muutaman viikon ihan totaalisen kuiva, pojalla oli ikää tuolloin 2v5kk. Ei ole kivaa herätä joka yö märässä sängyssä.

Joo ja siis mä ainaki säästän sillä itteäni. Sen verran oon joutunu siivoamaan vuosien aikana yli menneitä vaippoja. Jatkuvasti piti pestä lakanapyykkiä ja joskus meni petariinkin saakka (muovitettu frotee käytössä), kun sattu huono tuuri. Se on tosi rasittava herätä yöllä siihen ku on peti märkänä. Oli ihan sama oliko kertakäyttönen vai kestovaippa niin jatkuvasti tuli yhteenväliin yli. Yhteensä jopa viitenä yönä viikossa, kun oli kaks yövaippalaista.

Esikoiselta jätettiin yövaippa pois 2,5v kun alkoi olemaan aamuisin ihan kuiva vaippa.
Kuopus tulee kohta 3v, päiväkuiva ollut puolisen vuotta mut yövaippa on vielä ihan märkä aamuisin. Enkä aio ottaa yövaippaa pois ennenkun on kuiva. Siihen kun ei oikeen voi "oppia".:whistle:

meijän nyt 3 v on ollut vuoden verran päiväkuiva,mut yövaippa on aina märkä.vaikka kuinka rajoittais iltasin juomista niin silti. päikkäreillä ei pidä vaippaa ja kerran on tullu pissat sänkyyn, sillonkin nukku niin sikeästi ettei ees heränny siihen. mut en pidä kiirettä kyllä tuo joutaa vielä vaippaan pissaileen jos siltä tuntuu :D

Mun poika oppi kertaheitolla päivä- ja yökuivaksi 2 ja puoli vuotiaana.
Ensin jätettiin päivävaippa pois ja n. kahden viikon päästä yövaippakin, koska se oli aina kuiva.
Jos yövaippa on vielä märkä, sitä ei kannata jättää pois.

Tyttö päivä- ja yökuivaksi samaan aikaan tasan 2,5vuotiaana.

Poika päiväkuivaksi alle 2v3kk ja yökuivaksi reilu 4,5vuotiaana. Sikeä nukkuja, joka ei yksinkertaisesti herännyt pissahätään. Vaippa oli viikossa n.4 yönä kuiva ja 3 yönä märkä. Samalla tahdilla meni siis lähes koko tuon 2vuotta...

Me jätimme tässä ihan viime viikolla kun yövaipoista alkoi olla suurin osa aamulla kuivia. Poika 2v9kk. Nyt ollaan parina yönä herätty pissattamaan kun lapsi alkanut liikehtiä levottomasti unissa, muuten on nukkunut pissaamatta läpi yön. Lapsi menee nukkumaan klo 21 ja kun vanhemmat mennään nukkumaan klo 23-24 välillä niin ollaan pissatettu.

Meillä kuopuksella (5v3kk) on edelleen vaippa. Pariin otteeseen on halunnut nukkua ilman, mutta silloin on sitten petivaatteet saatu vaihtaa 1-3 kertaa yön aikana. Joten saa luvan olla niin kauan ainaskin kunnes on enemmän kuivia kuin märkiä vaippoja aamuisin, toistaiseksi on niitä märkiä lähes joka aamu.

Esikon kohdalla niitä kuivia vaippoja oli ennen kolmea vuotta, ja vähän reilu kolmen vanhana sitten jätettiin vaippa kokonaan pois. Vahinkoja sattui sillon tällön.

Meillä jäi yövaippa pois heti sen jälkeen kun oltiin päästy eroon päivävaipoista. Viitenä aamuna oli vaippa ollut täysin kuiva kun päätin että enää ei laiteta vaippaa, eikä yhtään vahinkojakaan tullut. Ikää oli melko lailla tasan 2 v.

Päiväkuivaksi esikoinen oppi pari kuukautta sitten. Yövaippakin oli jonkin aikaa pois, mutta oli pakko laittaa takaisin kun oli joka yö märkä peti. Nyt oltu taas kaks viikkoa ilman yövaippaa, ikää 2½ vuotta. Esimerkiks eilen pissatettiin vielä ennen kuin itse menimme nukkumaan ja aamuyöstä heräsi itse potalle, muutamaa päivävahinkoa lukuunottamatta jäi helposti vaippa pois. :heart:

Yhteistyössä