Milloin olette pakanneet sairaalakassin ? (keskustelua loppuraskaudesta,isyyslomasta ym)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti pian kolmelle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äiti pian kolmelle

Vieras
laskettuun aikaan on nyt 2 kk,alkuperäiseen kuukautisten mukaan laskettuun päivään vain 7 vkoa....kaikki hommat rästissä,edes pinnasänkyä ei olla kasattu,kassit pakkaamatta jne...

Tarkoitus oli ennen laskettua aikaa tehdä ensinnäkin suursiivous että mies pärjää lasten kanssa kotona sen aikaa,kun joutuu samalla hoitamana myös eläimet! Ruokaa pakkaseen ym..
Synnyttämään olen siis lähdössä yksin :( Ei ole lapsenvahtia.

Ongelmia tuottaa myös isyyslomasta ilmoittaminen,pitäisi ilmoittaa 2 kk ennen aiottua isyyslomaa. Mies ei ole ilmoittanut työpaikalleen mitään,koska heillä on menossa yt-neuvottelut! pelkää siis saavansa kenkää jos nyt asiasta ilmoittaa...
mutta mites tuo minun ja vauvan sairaalassaoloaika,voiko mies jäädä sillä syyllä hoitamaan lapsia kotiin? Kyseessä siis vieläpä vuorotyö,eli on myös yövuoroa!
Jäisi isyyslomalle vasta sitten kun irtisanomisista on päätetty..

Omaisen äkillisem sairaalaan houtumisen vuoksi voi kai sen kolme päivää saada, yleensä kyllä palkatonta. Vaan kai se miehes voi käydä vaikka selkäkipuihin vedoten hakemassa saikkulapun muutamaks piväksi että pääset synnyttämään..

Mun mielestä on vaan pakko ilmoittaa :/ miehen työkaveri sanoi että missään nimessä ei nyt,vaan vasta 2 viikon kuluttua jolloin yt:t ovat ohi.

Mutta siinä tapauksessa ei täyty tuo että 2 kk ennen on ilmoitettu... :(

Mulla on huono tapa jättää kaikki aina viimetinkaan.. :-) Eli sairaalakassi, vauvan peti, kaikki on jääny just viimesille päiville.
Kyllä sun miehesi varmasti pääsee mukaan synnytykseen, jos ei nyt mikään aivokirurgi ole, eli ei yksinkertasesti VOISI lähteä kesken työn... Ja sen isyysloman voi pitää sitten vaikka vähän myöhemmin? Teinä tekisin just noin, että vasta ytn jälkeen ilmottaisin, vaikka se sitten tarkottaskin sitä että vauva olis jo muutaman viikon ikänen kun loma alkaa..

mut eihän synnytys ole sairaus eikä odottamaton, joten sillä perusteella ei pitäis saada vapaata. Perhevapaiden takia taas ei voida irtisanoa, joten ehkä olis kannattanut ilmoittaa isyyslomasta ajoissa, niin vois olla hyvä tuuri, että välttyykin nimenomaan juuri sen takia irtisanomiselta. Jos epäilee, että irtisanotaan juuri tuon isyysvapaan takia, niin silloin yhteys liittoon, että saa apua asian selvittämiseen.

Ja koska lapsen syntymää ei voida tarkasti tietää, niin työnantajalle riittää lasketun ajan ilmoittaminen, mutta voi sanoa, että lähtöhän voi olla milloin vain. Se on työnantajan asia järjestää hänelle sijainein työvuoroihin. Jos isyysvapaasta ei ole ilmoitettu, niin ei työnanatajallakaan ole velvollisuutta järjestää asiaa. Teillä olis kyllä tärkeää miehen ilmoittaa se isyysvapaa, kun ei ole hoitajia ja on vuorotyö.

Ja mitä noihin muihin asioihin tulee, niin ei niillä vielä kiirettä ole. Sulla on vielä monta viikkoa aikaa järjestellä ja kasailla huonekaluja. Sairaalakassiakaan moni ei ole pakannut etukäteen.

Itse lähdin synnyttämään niin yllättäen, ettei ollut esikoiselle mitään muuta valmiina kuin kärryt ja kaukalo sekä kassillinen kavereilta saatuja vaatteita. Äitiyspakkauskaan ei ollut ehtinyt tulla. Se on vain järjestelykysymys.

Tsemppiä loppuodotukseen!

Mulla oli la syyskuun puolivälissä ja kesäkuun lopussa oli kaikki jo valmiina.
Ja 3 päivää saa miehes olla pois vedoten äkilliseen perhetapahtumaan, mutta ei kauempaa. En kyllä ymmärrä miksi ei voi ilmoittaa isyyslomasta, siis laskettua aikaa, eihän sitä tarvitse pitää heti? Mä kyllä ilmoittaisin. Ja jos kenkää tulis niin voisi vedota juurikin isyyslomaan. Moni firma ei uskalla sanoa sellaista joka on käyttämässä perhevapaita.

Miehen työpaikka on siitä erikoinen,että vaikka työntekijöitä on yli 200 henkeä,ei ole esim.työterveyshuoltoa.Sen luulisi olevan laissakin?
Toki joku tarkastus on pari kertaa vuoteen,mutta ei mitään vastaanottoa tms...
Se tässä jännittää,että miten noudatetaan muutenkin lakia..

Ekasta lapsesta kaikki oli valmiina jo ennen rv 25. Tokasta kaikki oli valmiina jo alkuraskaudessa, esikoisen jäljiltä, tuplarattaat ostin syyskuussa kun laskettu aika oli joulukuussa, sairaalakassin pakkasin varmaan rv 35 viimeistään.

Kolmannesta pakkasin sairaalakassin jotenkuten hutiloiden rv 40+6, kun lähdettiin mökille jussinviettoon ja kaikki tutut & naapurit pelotteli että menet sieltä suoraan synnyttämään. En mennyt, synnytin 41+3.

Mä aattelin vaan kirjottaa jonkun listan valmiiksi mitä pakkaan ja sitten mies tai minä pakkaan kun ollaan lähdössä. Muuten meillä on kaikki valmiina jo, paitsi turvakaukalo puuttuu. Ja jotain kertiksiä vois ehkä varuiks ostaa kotiin, vaikka meillä on kyllä tossa kauppa vieressä joka auki 7-23 joka päivä. Niin ja vauvan lipasto pitäis entisöidä loppuun ja hoitopöytä koota.

Laskettu aika aika lailla tasan 3kk:n päästä. Ei oo sairaalakassia pakattuna, pinnasänkyä kasattuna jne. Kun esikoista odotin, meillä oli talo remontissa, ja vaikka mies kuinka lupasi että saadaan ajoissa valmiiksi, mies teki remppaa vielä silloin kun mä olin vauvan kanssa sairaalassa. Muistan kun piti lähteä synnyttämään, jouduin käymään jääkylmässä suihkussa kun lämmintä vettä ei tullut :D Ei paljon kyllä naurattanut silloin. Ja yllätys yllätys, näyttää siltä että taas on edessä samanlainen tilanne :( Sairaalakassin pakkaan nytkin varmaan 2-3 viikkoa ennen laskettua aikaa, koska jos meillä on taas paikat remontin takia sekaisin niin täältä ei löydä mitään nopesti sitten kun pitää lähteä.

Mulla huomenna laskettuaika. Sairaalakassia ei ole pakattu. Ei tässä mikään kiire, tiedän tän menevän reippaasti yliajalle. Tunnen sen luissani :D

Sitä isyyslomaa ei tarvitse ilmoittaa 2kk ennen sille jäämistä, koska mistä sen tietää koska synnyttää. Se koskee sitä vanhempainvapaata.

Kyllä aianakin meillä (Kvtesin mukaan) isyysloma on anottava etukäteen. Joko 1 tai 2kk ennen. Ja se on sitten voi voi, jos ei osu synnytyksen ajankohtaan. Mutta onneksi monelta työnantajalta löytyy tässä kohtaa joustoa, eli meillä kyllä antoivat isyysloman juuri silloin kun synnytys oli. Mutta automaattinen oikeus se ei välttämättä ole.

Joo tosiaan nyt pitäisi ilmoittaa mutta yt-neuvottelut ovat kesken.
taidan jättää asian miehen päänvaivaksi. viime viikolla on kuulemma ollut asiasta infotilaisuus,siitä vaan ei ollut muistettu mun miehelle kertoa.Miehellä oli siis silloin vapaiden putki menossa,ja nyt viikonlopusta lähtien on taas töissä..

Mun mies ilmoitti kyllä 2kk ennen, mutta ei täsmällistä päivää, vaan niin että jää sitten synnytyksestä alkaen lomalle. Kamala jos olis esim. tarvinnu ilmoittaa laskettu päivä ja vauva oliskin syntyny viikolla 42+0.

[QUOTE="aapee";27493199]Joo tosiaan nyt pitäisi ilmoittaa mutta yt-neuvottelut ovat kesken.
taidan jättää asian miehen päänvaivaksi. viime viikolla on kuulemma ollut asiasta infotilaisuus,siitä vaan ei ollut muistettu mun miehelle kertoa.Miehellä oli siis silloin vapaiden putki menossa,ja nyt viikonlopusta lähtien on taas töissä..[/QUOTE]

Meillä kyllä mies ilmotti isyyslomastaan nyt 2kk ennen, vaikka yt-neuvottelut onki menossa. Ei olla ees mietitty, että moinen voisi johtaa potkuihin. Huh. no jos johtaa, mies on mielissää. On jo miettiny alan vaihtoa... :D

Meillä kyllä mies ilmotti isyyslomastaan nyt 2kk ennen, vaikka yt-neuvottelut onki menossa. Ei olla ees mietitty, että moinen voisi johtaa potkuihin. Huh. no jos johtaa, mies on mielissää. On jo miettiny alan vaihtoa... :D

Ehkä vähän liioiteltua,mutta nyt ei voi ottaa mitään riskiä,kun mulla itselläni on työpaikka hakusessa äitiysloman jälkeen.jos mieskin jäisi tyttömäksi...Huh :(

Yhteistyössä