Milloin olisi aika siirtyä nukuttamisesta itsekseen nukahtamiseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja adolfiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

adolfiina

Aktiivinen jäsen
15.05.2007
2 125
0
36
Näin aamusella ei ajatus oikein kulje, joten toivottavasti osaan ilmaista itseäni joten kuten. Kysymys siis kuuluu minkä ikäisen lapsen voisi jättää itsekseen nukahtamaan? Meidän nuorin on 4v ja hänet vielä "nukutetaan" eli ollaan vierellä niin kauan että nukahtaa. Voisiko 4v jäädä jo itsekseenkin odottamaan unen tuloa? Miten parhaiten siirrytään nukuttamisesta pois?

Ja eniten kaipaan tietoa miten siirrytään nukuttamisesta pois ja miten se on muilla sujunut. :)

Kiitos, mielellään ei enään yhtään meillä ei nukuteta vastausta :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja adolfiina:
Näin aamusella ei ajatus oikein kulje, joten toivottavasti osaan ilmaista itseäni joten kuten. Kysymys siis kuuluu minkä ikäisen lapsen voisi jättää itsekseen nukahtamaan? Meidän nuorin on 4v ja hänet vielä "nukutetaan" eli ollaan vierellä niin kauan että nukahtaa. Voisiko 4v jäädä jo itsekseenkin odottamaan unen tuloa? Miten parhaiten siirrytään nukuttamisesta pois?

Ja eniten kaipaan tietoa miten siirrytään nukuttamisesta pois ja miten se on muilla sujunut. :)

Meillä ei ole nukutettu minkään ikäistä. Vauvasta asti opetettu nukahtamaan itsekseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Miracles:

Meillä ei ole nukutettu minkään ikäistä. Vauvasta asti opetettu nukahtamaan itsekseen.

peesi tähän.

Jaa-a, meillä lapset on vauvasta asti nukkuneet nukuttamatta enkä aio tätä kolmattakaan nukuttamiseen totuttaa..
Kyllä 4-vuotias jo varmasti voisi nukkua nukuttamattakin..

Meillä ei oo nukutettu lapsia pitkään aikaan, ja he ovat 3½ v ja 5½ v. Molempia "nukutettiin" aikoinaan niin, että oltiin vieressä kunnes lapsi nukahti (mutta ei silitelty, ei laulettu, tms) mutta siitä tavasta luovuttiin joskus 2 v tienoilla.

Mä tein vaan niin, että laitoin lapsen petiin, ehkä unilaulu-cd hiljaa soimaan, sanoin hyvää yötä, ja menin pois. 4-vuotias on jo niin iso, että hänelle voi perustella & selittää asian: nukahdat tästä lähtien itse.

en oikein tiedä että minkä ikäisen. Itse en ole nukuttanut koskaan. Vien lapsen sänkyyn iltatoimien jälkeen. Ovi raolleen. Hetkessä nukahtaa. Joskus itkee jolloin käyn uudelleen peittelemässä ja suukottamassa. Sit tulee uni.

minusta ei alunperinkään kannattaisi opettaa lasta siihen että erikseen nukutetaan jne. mutta se ei nyt auta sinua, joten :D
kyllä 4v voi jo mielestäni hyvinkin jäädä yksin nukkuun. viet sänkyyn, luet iltasadun/rukouksen/höpötyksen( mikä nyt teillä on ollut tapana, laitat valot pois ,toivotat hyvät yöt ja menet pois. aikaa menee joku 5minuuttia maksimissaan. sitten vaan käyt aina viemässä takas omaan sänkyynsä jos tulee pois tai rauhoittelemassa jos huutaa älyttömästi ( esim laitat peiton ja sanot hyvät yöt ja pois taas ) . toistoa varmaan tulee joskus useemminkin.
jotenkin noin mä tekisin.
todennäköesti voi olla että lapses kuitenkin "oppii" itsekseen nukahtaa miltei heti, kun on kuiteskin jo noin isokin :) kyllä sesiitä.

Sama täällä.

Meillä siis jääty nukuttamaan ( lue vahtimaan ) sen vuoksi kun ei lapset ole sängyssä pysyneet vaan alkaneet tonkimaan kaappeja, rakentamaan majoja, häirinneet toistensa nukuttamista.

Meillä on tehty aina niin, että iltapalojen ja pesujen jälkeen ollaan laitettu lapset omiin sänkyihinsä, peitelty ja pusutettu, toivotettu hyvää yötä. Sit toinen meistä on jääny, nykysin kuopuksen sängyn viereen istumaan, tarvittaessa silitelty ja rauhoteltu.
Esikoinen, joka on nyt 4v.5kk osaa nukahtaa itsekseenkin kun peittelee ja jättää ovea vähän raolleen. Mutta kun samassa huoneessa nukkuvat, niin jos kuopus ei oo nukahtanut aiemmin tms. niin joku siellä on kun lapset nukahtavat.

Ai kun ihania tsemityksiä ap:lle. Ap: jos teillä on ollut vaikeasti tyyntyvä vauva ja sitä mukaa hieman hankalasti nukahtava taapero, niin ymmärrystä näiltä joiden lapset ovat nukahtaneet hetkessä itse on turha odottaa. Kun itse olet "opettamalla opettanut" lapsen siihen että pitää nukuttaa.

Mutta asiaan: nyt voisitte aloittaa vaikka pikkuhiljaa itsekseen nukahtamisen opettelun. Juttelet asiasta lapsen kanssa. Sovitte, että jätät hänet sänkyyn kokeilemaan, tulisiko uni. Lupaat tulla katsomaan jonkin ajan kuluttua, joko lapsi nukkuu. Poistut huoneesta, ja menet vaikka iltateelle. Sitten menet sinne lapsen huoneeseen. Luultavasti ei nuku. Sanot, että menet taas pois ja käyt vielä katsomassa hetken kuluttua. Näin lapsellesi ei tule tunnetta, että iso nukkumisasia pitää ihan itse kerralla hoitaa.

Meillä siis jääty nukuttamaan ( lue vahtimaan ) sen vuoksi kun ei lapset ole sängyssä pysyneet vaan alkaneet tonkimaan kaappeja, rakentamaan majoja, häirinneet toistensa nukuttamista.

ihme pelleilyä.

Meillä oppi itsekseen vähän yli 1v. Minusta nukuttamisessa ei oo mitään pahaa/väärää. 4v tekisin varmaan saman eli hyvät yöt ja pois huoneesta. Unilaululevy on pojalla käytössä. tosin nyt vajaa 2v hän ei meinaa nukahtaa ollenkaan, ei nukutettuna eikä ilman.

Näin on meilläkin. Oon ihmeissäni kyllä et 4veetä nukutetaan. Ymmärrän jos esim erityislapsesta kyse mut jos ei niin ihme on...

Meillä kyllä nukutetaan 1v 9kk ja ikinä ei ole yksin jätetty illalla huutamaan äidin tai isän perään. Kamalaa olisi, jos lapsi nukahtaisi niin, että tuntisi olonsa turvattomaksi. Lapsia on erilaisia ja osa ei ole moksiskaan vaikka itsekseen hakisikin unta, toiset sitten vaan ovat herkempiä tai miten nyt onkaan. Jokainen tehköön kuten parhaaksi nähkööt, mutta minusta lapselle opettamalla opettaminen sellaisessa asiassa kun se, että pitää olla yksin ja läheisyyttä ei saa vaikka kaipaisi on hassua.
Itse olen tähän saakka ollut sitä mieltä, että lapsi sen ihmisen sinne haluaa, jotta nukahtaisi levollisena, eikä itkuunsa. Mutta kyllä tässä sitten pikkuhiljaa kun tuo pari vuotta lähenee ja lapsi taas kasvaa, niin ajattelin alkaa opettamaan myös itsekseen nukahtamista.
Ajattelin että ensin olen hetken pois ja sitten taas käyn katsomassa jne.
Jossain oli sellainen tekniikka, että nukuttaja siirsi istumapaikkaansa ilta illan jälkeen kauemmas lapsen sängystä ja lopulta oltiin ovalla ja siitä sitten taas vaan pois päin.
Kokemusta tosiaan ei ole ja niitä kokemuksia itsekin kuulisin mieluummin kuin niistä lapsista,joita ei tarvitse nukuttaa, koska siitä ei nyt ole hyvötyä.

Onnea vaan adolfiinalle yritykseen ja toivottavasti saat onnistumaan, koska tosiasiahan on se että siinä tulee taas iltaan lisää aikaa tehdä jotain muuta.

Lapsia on kolme, enkä ole koskaan nukuttanut niitä yöunille. Sängyt on nukkumista varten ja sinne meneminen tarkottaa itsessään sitä, että mennään nukkumaan. Joskus, jos ollaan satuja luettu, niin ne on luettu olkkarissa ja sitten lapset on saaneet mennä nukkumaan.

Meillä kaikki nukahtaneet itsekseen vastasyntyneestä asti. En ole koskaan tajunnut noita nukuttamisia ja vieressä kyhnäämistä,sitten vingutaan kun lapset ei millään nukahda yksin.

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
minusta ei alunperinkään kannattaisi opettaa lasta siihen että erikseen nukutetaan jne. mutta se ei nyt auta sinua, joten :D
kyllä 4v voi jo mielestäni hyvinkin jäädä yksin nukkuun. viet sänkyyn, luet iltasadun/rukouksen/höpötyksen( mikä nyt teillä on ollut tapana, laitat valot pois ,toivotat hyvät yöt ja menet pois. aikaa menee joku 5minuuttia maksimissaan. sitten vaan käyt aina viemässä takas omaan sänkyynsä jos tulee pois tai rauhoittelemassa jos huutaa älyttömästi ( esim laitat peiton ja sanot hyvät yöt ja pois taas ) . toistoa varmaan tulee joskus useemminkin.
jotenkin noin mä tekisin.
todennäköesti voi olla että lapses kuitenkin "oppii" itsekseen nukahtaa miltei heti, kun on kuiteskin jo noin isokin :) kyllä sesiitä.

Just tuolla tavalla olen ajatellut toimia, että aina vaan uudelleen sänkyyn. Kuitenkin kun lapsia on kaksi niin keksivät äkkiä kaikenlaista :whistle:

Haluan vaan kommentoida täällä, et meilläkään ei oo vauvaa opetettu siihen, et nukutetaan erikseen, mut kaikki eivät vaan itsekseen nukahda. Tai jos antaa pari kolme tuntia huutaa putkeen, niin varmaan sammuis jo pelkkään turvattomaan huutoon....

Kyllä mäkin oisin vauvan antanut nukahtaa ihan itsekseen jos se niin vaan ois tapahtunut... Ja siks luulenkin, et me "opetellaan" ulos nukuttamisesta jossain vaiheessa... EIköhän se riipu lapsesta, et milloin on tarkalleen ottaen kypsä...Mut varmaan jo 4v. osaa, tosin voi olla niin tottunut, ettei ilta pari vielä näytä totuutta, vaan kärsivällisyyttä tarvitaan...

Alkuperäinen kirjoittaja Anna:
Meillä kyllä nukutetaan 1v 9kk ja ikinä ei ole yksin jätetty illalla huutamaan äidin tai isän perään. Kamalaa olisi, jos lapsi nukahtaisi niin, että tuntisi olonsa turvattomaksi. Lapsia on erilaisia ja osa ei ole moksiskaan vaikka itsekseen hakisikin unta, toiset sitten vaan ovat herkempiä tai miten nyt onkaan. Jokainen tehköön kuten parhaaksi nähkööt, mutta minusta lapselle opettamalla opettaminen sellaisessa asiassa kun se, että pitää olla yksin ja läheisyyttä ei saa vaikka kaipaisi on hassua.
Itse olen tähän saakka ollut sitä mieltä, että lapsi sen ihmisen sinne haluaa, jotta nukahtaisi levollisena, eikä itkuunsa. Mutta kyllä tässä sitten pikkuhiljaa kun tuo pari vuotta lähenee ja lapsi taas kasvaa, niin ajattelin alkaa opettamaan myös itsekseen nukahtamista.
Jossain oli sellainen tekniikka, että nukuttaja siirsi istumapaikkaansa ilta illan jälkeen kauemmas lapsen sängystä ja lopulta oltiin ovalla ja siitä sitten taas vaan pois päin.
Kokemusta tosiaan ei ole ja niitä kokemuksia itsekin kuulisin mieluummin kuin niistä lapsista,joita ei tarvitse nukuttaa, koska siitä ei nyt ole hyvötyä.

Onnea vaan adolfiinalle yritykseen ja toivottavasti saat onnistumaan, koska tosiasiahan on se että siinä tulee taas iltaan lisää aikaa tehdä jotain muuta.

Tällä kauemmas siirtymisellä meillä opittiin.
Minä olen kirjoittajan kanssa samaa mieltä että jokainen on yksilö.
Nyt tuo vanhempi poika on mennyt nukkumaan niin että lueskelee Akuja jonkin aikaa ja menen sammuttamaan valot kun nukahtanut.

Meillä on 2v9kk esikoinen ja 10kk vauva. Nyt mä istun sänkyjen välissä niin kauan että nukahtavat. Oon aatellut että pikku hiljaa siirryn pois päin huoneesta.
Meillä vielä hetki sitten siliteltiin esikoista jne. Joten tää on jo iso muutos.
Olisko sun hyvä olla alkuun oven takana, vahtimassa. Ja sanoa lapselle että äiti on ihan lähellä eikä tarvitse huolehtia/pelätä mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja Anna:

Missä täällä sanotaan, että lapsi jätetään yksin huutamaan? Mä en jätä koskaan itkevää lasta! Lapsia on erilaisia. Väitän myös että suurin osa lapsista jossain kehitysvaiheessa vastustaa sitä nukkumaanmenoa nukutettiin tai ei.

Yhteistyössä