milloin on pakko puuttua asioihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ahdistunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ahdistunut

Vieras
yh-äiti ja 5v. tytär.
-äiti vie tyttären veljelleen perjantai-iltana yöhoitoon ja lupaa tulla lauantaina puoliltapäivin hakemaan.
- ei ota mitään yhteyttä veljenperheeseen lauantaina kolmeen mennessä. veli soittaa ja puhelimeen vastaa vieras mies ja sanoo että tytön äiti on hänen asunnollaan ja hän on kaupungilla äidin puhelin matkassaan. ei muuta järjellistä tietoa....
- veli menee illalla klo 21 sisarensa asunnolle 5 v. matkassaan. äiti sekava ( aikaisempi huumetausta), mutta haluaa tytön jäävän kotiin ja veli ei voi ottaa koska lähtee matkalle seuraavana päivänä.
- seuraavana päivänä äiti soittaa tytön isoisälle; tarha suljetaan heinäkuuksi, "sun on pakko ottaa tää"
- isoisä otta tytön matkaan 500km päähän kotoa
-isoisän puoliso on työssä ja tulee maanataina töistä kotiin,lapsi katsoo dvdtä ja isoisä nukkuu (= on sammunut) sohvalla... päivällä on syöty yksi voileipä ja jäätelö, yöpuku päällä jne

olen se isoisän puoliso ja en tiedä mitä tehdä, lomaa ei ole ei täällä maalla muuta hoitajaa kun isoisä

sammunut viinasta vai torkkuu? Mun isä saattaa ottaa harmittomat torkut ja nukkua koiranunta kun on lapsenvahtina. Ei ole ollut ongelma.

Mä varmaan puhuisin tytön äidin kanssa ensin ja soittaisin sitten lastensuojeluun jos äiti itse ei suostu sinne soittamaan. Virkamiesten lähtökohta on, että lapsen paras paikka on äidin luona, joten ei lasta esim huostaanoteta jollei tilanne sitä ehdottomasti vaadi.

Voimia.

Tiedän mieltä tuntuu olla keskellä vastuuttomia sukulaisia, joihin ei pitäisi mitään yhteyttä jos ne olisi omia.

Kuulostaa sellaiselta että olisi ehkä hyvä jos lapsi saataisiin sijaiskotiin.
Lapsen kannalta hänen äitinsä hoiva on hajoittava ja vaaraksi lapsen mielenterveydelle ja terveydelle. Olisin kertonut nämä kaikki jo aikaa sitten sosiaaliviranomaisille. He auttaisivat heti!
Paras tietysti olisi mummola :)

Alkuperäinen kirjoittaja ahdistunut:
muuta mummolaa ei ole kun meidän koti... ja minua ei hyvksytä lapsenhoitajaksi saatikka mummoksi

Eli sun mies on tuo sammunut isoisä?! Etkö voi hänen kanssaan puhua asiasta, takoa järkeä päähän, vai oletko naimisissa alkoholistin kanssa?

Hyi hitto, millaista elämää lapsiparka joutuu viettämään :( Omasta lapsuudesta johtuen tulee kylmät väreet... auta sitä pikkuista, ole niin kiltti!

Soita lastensuojeluun ja tee ilmoitus lapsen äidistä...silläkin uhalla että sinusta tulee tämän isoisän ex-puoliso.
Eikä tuo lapsen isoisäkääm näemmä mikään luotettava tapaus ole. :/

Se on lapsen parhaaksi!!

en kadonnut... töissä olen.
niin siis ko. isoisä on mieheni... hmmm ainakin vielä eilen oli ja hänelle maistuu aika-ajoin hyvin viinakset. en tiedä, mikä nyt johti tähän tilanteeseen että alkoi ryyppäämään. en oikeen luota häneen näissä asioissa ja olin siksi lapsen meille tuloa vastaan, koska olen itse päivät poissa. tänään olen soittanut kotiin kerran ja olivat aamiaisella klo 11.30

tytön äiti ei ole kertaakaan soittanut... ihmetyttää..

mihin sossuun mun pitäisi soittaa: lapsen kotipaikkakunnalle vai meidän paikkakunnalle???
mun mielestä ei ole oikein ja turvallistakaan jos mieheni on pienessä hiprakassa lapsen kanssa, koska pihapiirissä on mm. ranta

Alkuperäinen kirjoittaja ap vielä:
tytön äiti ei ole kertaakaan soittanut... ihmetyttää..

mihin sossuun mun pitäisi soittaa: lapsen kotipaikkakunnalle vai meidän paikkakunnalle???
mun mielestä ei ole oikein ja turvallistakaan jos mieheni on pienessä hiprakassa lapsen kanssa, koska pihapiirissä on mm. ranta

varmaankin lapsen kotipaikkakunnalle. tai ihan sama lienee kunhan joku käynnistäisi "tarkkailu tiimin"

Alkuperäinen kirjoittaja No:
Ensinnäkin teet sille miehellesi (=isoisälle) selväksi että lapsen teillä ollessa EI JUODA!!!

tämä asia on tehty niin selväksi kun sen puhumalla selväx voi tehdä... mutta minkä aikuiselle ihmiselle mahtaa

lapsen kotipaikkakunnan sossuun mun mielestä kannattaisi soittaa, koska lapsi on siellä kirjoilla ja "heidän vastuullaan". Hehän voivat sitten ottaa yhteyttä teidän paikkakunnan sossuun jos katsovat asian kuuluvan heille. Toivottavasti saat tähän asiaan jonkun ratkaisun!

Onpa surullinen tilanne, lapsikin kuitenkin jo niin iso että ymmärtää... Minäkin soittaisin lapsen kotipaikan sosiaalitoimistoon ja kysyisin neuvoa. Alkoholisti on aina alkoholisti, ei siinä auta komentelut eikä myötätuntoa ole edes lapsenlasta kohtaan jos viina vie.

eilinen meni hiukan paremmin... papalta meni vaan kaljaa ( jota en myöskään hyväksy silloin kun lapsia on paikalla)... syöty ei oltu, ei ilmeisesti leikitty, kun leluja ei oltu haettu ullakolta.
tytön äitiä ei puhelimella tavoita.
näillä mennään,jänskättää vaan mennä kotiin kun ei tiedä mikä tilanne

Alkuperäinen kirjoittaja ahdistunut:
eilinen meni hiukan paremmin... papalta meni vaan kaljaa ( jota en myöskään hyväksy silloin kun lapsia on paikalla)... syöty ei oltu, ei ilmeisesti leikitty, kun leluja ei oltu haettu ullakolta.
tytön äitiä ei puhelimella tavoita.
näillä mennään,jänskättää vaan mennä kotiin kun ei tiedä mikä tilanne

No voi jumaliste, tee ny jotain asialle!! Eipä ole todellakaan teidänkään koti oikea paikka, soita niille sosiaaliviranomaisille ja kerro KAIKKI, jotta voivat järjestää lapselle turvallisen paikan jossa HUOLEHDITAAN!!

Miten v***ssa sulla VOI olla tommonen asenne?!?!?!? "meni paremmin ku pappa joi vaan kaljaa, ei lapsi kyllä ruokaa saanu mutta onhan tää ny ihan hyvä jo"...voi jumalauta!!!!!!!!!!!!!!!!

No soitappa lapsen äitille. Että nyt penska hakemaan ja elämä kuntoon, ei voi muille antaa hyysiksi. VArsinkin jos sinä et ole kovin toivottu.

Ja toinen asia on se, uskaltaako lasta tälle äidille antaa. Jos häll on huumetausta ja tämä on ainoa tämmönen tapaus, niin tarttis varmaan aika nopeesti hoitoa ennen kuin tilanne räjähtää käsiin.

Ja ottaisin varmaan yhteyttä lastensuojeluviranomaisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja mm:
No soitappa lapsen äitille. Että nyt penska hakemaan ja elämä kuntoon, ei voi muille antaa hyysiksi. VArsinkin jos sinä et ole kovin toivottu.

Ja toinen asia on se, uskaltaako lasta tälle äidille antaa. Jos häll on huumetausta ja tämä on ainoa tämmönen tapaus, niin tarttis varmaan aika nopeesti hoitoa ennen kuin tilanne räjähtää käsiin.

Ja ottaisin varmaan yhteyttä lastensuojeluviranomaisiin.

Mun mielestä kannattaa suoraan soittaa lastensuojeluviranomaisille.

no voi helvetti,soitat nyt sinne sossuun..aivan sama mihkä paikkakunnalla olevaan. V:ttaa kunnolla, oikeasti..lapselle jää muistikuvat noista ajoista ja miettii varmasti pitkin elämää noita kuvia..arhg..

Yhteistyössä