milloin otollisin hetki potalla käymiseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pottis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pottis

Vieras
Lehdistä sun muista nettiartikkeleista olen lukenut että lapsi kannattaa istuttaa potalle heti herättyään ja syönnin jälkeen. Ei tuo ainakaan meillä toimi. Yöunilta kun herätään, on tapana syödä aamupala ja päiväunten jälkeen välipala. Eli tuon mukaan pitäisi eka istua potalla, sitten laittaa vaippa ja päivävaatteet ja syödä aamupala jonka jälkeen riisua taas vaippa ja mennä potalle. Ja päiväunten jälkeen potalle, puhdas vaippa, välipala ja taas potalle. Ei kai siellä potalla nyt yhtäkyytiä ole aikaa istua. Ainakin aamuisin jos on kiire johonkin, niin ei kyllä kerkeä monia pottaistuntoja. Meillä ei ainakaan tyttö viihdy yksin potalla, minun pitää istua vieressä. Jos lähden käväsemään vaikka itse vessassa tai jotain niin heti on noustu potalta ja juostaan ympäri huushollia. Tai vaikka tyttö istuisi potalla keittiössä samalla kun itse keittelen puuroa, niin heti siitä noustaan. Ja ikää on 1v9kk, ei osaa vielä itse ilmoittaa milloin on hätä, sanoo kyllä että kakka, silloin kun se on tullut jo housuun. Ruuan jälkeen mennään yleensä heti potalle, ellei kakka jo kerkeä sinne pöksyyn tulla.
Miten muut pottailette?

Meillä on molemmat päässeet potalle, kun ovat sinne itse halunneet. Ei olla koskaan käytetty mitään rytmitystä. Niin vaan esikoinen oppi alle 3-vuotiaana kuivaksi ja kuopus nyt 1v10kk on todella innostunut potalla istuskelija.

aamulla kun herää, ennen aamun ulkoilua, lounaan jälkeen, päiväunien jälkeen, ennen iltapäivän ulkoilua, päivällisen jälkeen, ennen nukkumaan menoa ja tarvittaessa :)

Joka välissä?
Meillä kyllä on paljon nuorempi mukula, mut oon nyt tehny niin, että aamulla vaihdan vaipan ja tullaan puurolle. Siitä onkin sit jo kiire potalle kun alkaa kaakelit tulla. Joka aamu saadaan kaakelit pottaan, joskus myös iltapuuron jälkeen. Ipana on 9kk vanha ja pottaillut, tai potatettu (on ehkä sopivampi kuvaamaan) 5kk lähtien. Mulla olis semmonen ajatus että olis aika nuorena ainakin päiväkuiva. Saapi nähdä kuinka käy..

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Meillä on molemmat päässeet potalle, kun ovat sinne itse halunneet. Ei olla koskaan käytetty mitään rytmitystä. Niin vaan esikoinen oppi alle 3-vuotiaana kuivaksi ja kuopus nyt 1v10kk on todella innostunut potalla istuskelija.

KUIN myös! Esikoista aikoinaan potatin jo 9kk ikäisestä aälaen, oli päiväkuiva 2v2kk, yövaipasta pääsi vasta yli 3v, toinen sai pottailla kun itse halus, oli sekä yö-että päiväkuiva 2v3kk.
KOlmonen oli pitkään ihan totaalikieltäytyjä pottahommien suhteen, 2v8kk halus jättää vaipan pois ja siitä asti kuiva.
Kuopus 1v9kk on ollu n. kuukauden ajan ilman vaippaa ja sanoo kun on hätä;)

Eli näin...

Alkuperäinen kirjoittaja teppana:
Joka välissä?
Meillä kyllä on paljon nuorempi mukula, mut oon nyt tehny niin, että aamulla vaihdan vaipan ja tullaan puurolle. Siitä onkin sit jo kiire potalle kun alkaa kaakelit tulla. Joka aamu saadaan kaakelit pottaan, joskus myös iltapuuron jälkeen. Ipana on 9kk vanha ja pottaillut, tai potatettu (on ehkä sopivampi kuvaamaan) 5kk lähtien. Mulla olis semmonen ajatus että olis aika nuorena ainakin päiväkuiva. Saapi nähdä kuinka käy..

Siis joka välissäkö teillä käydään siellä potalla istuskelemassa tai jaksatko tosiaan koko ajan kysellä onko pissa, onko kakka?? Mä olen sitten vissiin laiska kun en ole jaksanut tuosta pottailusta otttaa mitään stressiä. Lapsi on ihan omaan tahtiin nyt 2v täytettyään kiinnostunut potasta ja välillä pyytää itse sinne istumaan. Joskus jotain tulee sinne ja joskus ei. Edelleenkään en ala tavan vuoksi istuttamaan johonkin tiettyyn aikaan, vaan odotan että itse hoksaa homman jujun ja oppii ilmoittamaan hädästä.

Hieman kyllä pistää naurattamaan sukulaisperhe, joka jaksaa 2kk ikäistä jo potattaa joka välissä. Siellä tutkivat vauvan ilmeitä ja yrittävät pyydystää pisut ja kakat kippoon tai jaksavat seistä kököttää lavuaarilla odottelemassa tuotoksia. No, kukin käyttää energiansa ja aikansa haluamallaan tavalla...

Yhteistyössä