Milloin raskaaksi, että vuoden 2012 tuloilla äpv.raha?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Rakkaudestahan se nimenomaan tehdäänkin. Tai ihan oikeasti eihän niitä lapsia tehdä, niitä saadaan. Ja jos on onnistunut rääkkäämään itsensä lähes hengiltä tekemällä vuoden 2012 niskalimassa töitä, niin miksi kummassa työnsä tuloksia ei saisi koettaa saada osumaan ajankohdalllisesti oikeaksi seuraavaa rakkaudenhedelmää varten?
Kyllä se vaan kuitenkin ihan oikeasti tässä maailmassa paljon se rahakin ratkaisee, ikävä kyllä. Eli teenkö lapsen mieluummin nyt heti "rakkaudesta", kuin mietin asiaa myös järjen kannalta?

[QUOTE="Mee";27829786]Rakkaudestahan se nimenomaan tehdäänkin. Tai ihan oikeasti eihän niitä lapsia tehdä, niitä saadaan. Ja jos on onnistunut rääkkäämään itsensä lähes hengiltä tekemällä vuoden 2012 niskalimassa töitä, niin miksi kummassa työnsä tuloksia ei saisi koettaa saada osumaan ajankohdalllisesti oikeaksi seuraavaa rakkaudenhedelmää varten?
Kyllä se vaan kuitenkin ihan oikeasti tässä maailmassa paljon se rahakin ratkaisee, ikävä kyllä. Eli teenkö lapsen mieluummin nyt heti "rakkaudesta", kuin mietin asiaa myös järjen kannalta?[/QUOTE]

Suotavaa on että teet sen silloin kun haluat lapsen. Jos et kykene lapsien tekoon miettimättä taloudellisia asioita niin jätä koko lapsien teko!

En osaa vastata ap:n kysymykseen. Mutta tolle toiselle sanoisin, että mieluummin vaikka yrittää ajoittaa lapsensaannin rahallisesti hyvään kauteen, kuin että viep vielä vauvaikäisen muksun hoitoon pitkiksi päiviksi sen rahan puutteen takia.

Jospa haluankin lapsen mieluummin taloudellisesti helpompaan saumaan, kuin hankalampaan ajankohtaan, niin onko se sitten sinusta niin kamalan väärin? Eiköhän kuka vaan kykene lasten tekoon taloudellista puolta miettimättä, mutta vastuullisestihan homma menee, kun taloudellinenkin puoli mietitään kuntoon :) Koetahan nyt rykiä ne herneet jonnekin muualle sieraimistasi, olo paranee.

Siitä nimenomaan tuossa ajoittamisesa olisikin kyse, että voisi helpommin hoitaa lapsen kotona, töihinlähtöä hötkyilemättä. Ja ei, tarkoitus ei ole lusmuilla toisten verorahoilla, kuten arvaan nyt sinun "perkele" siellä manaavan. Tälläkin hetkellä hoidan kaksi rakkaudenhedelmääni kotona ja teen samalla täyspäiväistä työtä kodin ulkopuolella. Yhteiskunnalle kiitos jatkuvasti kasvavasta vuorotyöläisten tarpeesta.

[QUOTE="Mee";27829806]Siitä nimenomaan tuossa ajoittamisesa olisikin kyse, että voisi helpommin hoitaa lapsen kotona, töihinlähtöä hötkyilemättä. Ja ei, tarkoitus ei ole lusmuilla toisten verorahoilla, kuten arvaan nyt sinun "perkele" siellä manaavan. Tälläkin hetkellä hoidan kaksi rakkaudenhedelmääni kotona ja teen samalla täyspäiväistä työtä kodin ulkopuolella. Yhteiskunnalle kiitos jatkuvasti kasvavasta vuorotyöläisten tarpeesta.[/QUOTE]

Ja nyt jälkikäteen vasta kerrot sen? Nyt tietenkin iloitset kun kaikki syyttelevät minua paholaiseksi ja sinä olet sankari joka ajatteleekin muka asioita?

Eikös se mene niin että viimeksi vahvistetun verotuksen mukaan menee ne ä-rahat? Eli eikö viime vuoden verotus vahvisteta tänä syksynä? Ja se taas on voimassa vuoden? Eli tuolla välillä olisi alettava oikeus äitiysrahoihin. Jotenkin näinhän se menee, mutta mutulla...

Mikä tuota "perkele"-ttä vaivaa??

[QUOTE="xXx";27829824]Eikös se mene niin että viimeksi vahvistetun verotuksen mukaan menee ne ä-rahat? Eli eikö viime vuoden verotus vahvisteta tänä syksynä? Ja se taas on voimassa vuoden? Eli tuolla välillä olisi alettava oikeus äitiysrahoihin. Jotenkin näinhän se menee, mutta mutulla...

Mikä tuota "perkele"-ttä vaivaa??[/QUOTE]

Vaivaa se, että te mietitte milloin olisi taloudellisinta tulla raskaaksi.
Häpeisitte edes!

En minä iloitse kenenkään pahoista ajatuksista, eikä kukaan sinua nyt "perkele" ole paholaiseksi toivon mukaan haukkunut tai haukkumassa. enpäs tajunnut, että simppelin kysymyksen ilmoille esittäessäni, minun olisi pitänyt samalla kertoa vuolaasti elämäntilanteestani. Ei tässä sinulle ole tainnut kukaan pahaa haluta.

ja niin minäkin "mutu"-tuntumalla asian ymmärrän, että noiden viimeksi vahvistettujen verotietojen perusteella, mutta kun en nyt kuolemaksenikaan ole saanut päähän, milloin ne verotiedot vahvistetaan. Eli jos syksyllä vahvistetaan, niin se tieto jo helpottaa minua. Eli raskauden yrityksen voi silloin aloittaa jo huoletta aiemmin ja jos raskaus alkaa yrityksestä noin vuoden sisällä, pitäsi ä.pv rahojen tulla 2012 tulojen mukaan. Minua hämää kyllä myös se, että kun ä.pv rahoja aletaan laskea, niin eikös se hakemus pidä jättää kahta kk. ennen laskettua aikaa. Eli silloin lasketun ajan on osuttava tuon vuoden sisälle, tai tarkemmin siis tuon hakemuksen jättöajan on osuttava sen vuoden sisälle.

Ja "perkele" hyvä, uskoisin, että paljon enemmän sinua kannattaisi vaivata ne tapaukset, jotka miettivät raskaaksitulossa taloudellista puolta siksi, ettei muuta toimeentuloa ole. Minulla on kuitenkin vakituinen toimeentulo ja ymmärrän, että vaikka ajoittamalla yrittäisin saada ä.pvrahoilleni hiukan suuremman summan, niin välttämättä se ei onnistu. Niitä lapsia kun ei oikeasti tehdä, niitä saadaan. Tämänkin karun puolen elämästä kokeneena, hoidoissa kolme vuotta viettäneenä ymmärrän.

Mutta kaikkea hyvää sinulle :)

Sen äitiyspäivärahan voi saada joko viimeiseksi vahvistetun verotiedon mukaan tai ä viimeisen 6 kk:n tulojen mukaan ennen äitiyslomalle jäämistä, jos kktulot ovat 20% suuremmat kuin ne vahvistetut verotulot. Itse tein äitiyslomalle jäädessäni tuon viimeisen 6 kk:n mukaan, sillä vahvistetussa verotulsessa tulot olivat vielä 1900 e/kk kun sen hetkiset tulot olivat nousseet 2300 e/kk. Olisiko ap sinulle näppärämpi myös viimeiset 6 kk?

Kelan sivuilla on laskurit, niin voit laskea tuota juttua paremmin...

Juu, tiedän tuon vaihtoehdon noissa tulojen laskussa. Viimeksi saamani äpv rahat on laskettu juuri noin viimeisten 6kk tulojen mukaan. Mutta nyt tuloni olivat vuonna 2012 suuremmat, kuin tuolla 6kk laskukaavalla viimeksi saamani äprahat, eli siksi toivoisin raskauden osuvan sillälailla, että saisin äpv rahat nyt vuoden 2012 tulojen mukaan. Paiskin töitä urakalla viime vuonna, enkä usko voivani jatkossa tehdä töitä niin hurjalla tahdilla. Eli näinollen tuo 6kk. laskukaava ei taida olla minulle se kannattavampi, vaan 2012 tulot. ja vuoden 2012 tulojen mukaan oletettu äpv rahojeni suuruus olisi suurempi kuin viimeksi minulle laskettu äpraha. siksi tahtoisin tässä kohtaa "hyötyä" tekemästäni työstä. Lapsi kun ei ole suunniteltu toimeentuloksi, vaan harras toive ja unelma, jota yritettäisiin jokatapauksessa. Koen kuitenkin viisaammaksi yrittää ns. "rahakkaampaan" saumaan, kuin pienemmillä tuloilla laskettavaksi.

Kiitos vastauksistanne :)

Vuoden 2012 verotus vahvistetaan lokakuussa 2013. Äitiyspäiväraha lasketaan päääsääntöisesti viimeksi vahvistetun verotuksen mukaan. Kun äitiyslomasi alkaa 01.01.2014 jälkeen niin tuota tuloa käytetään joten raskaudu tuossa touko-kesäkuussa niin saat äiitiyspäivärahan noilla tuloilla

Meillä oli laskettu aika 20.1 ja jäin äippälomalle 15.12 ja jos meinaa saada rahan 2012 tuloilla, pitää äippälomalle jäädä viimestään tuohon aikaan, meillä lapsi sai alkunsa vapun tienoilla kyseisenä vuotena eli ennen sitä pulla uuniin.

[QUOTE="perkele";27829795]Suotavaa on että teet sen silloin kun haluat lapsen. Jos et kykene lapsien tekoon miettimättä taloudellisia asioita niin jätä koko lapsien teko![/QUOTE]

eikun tämä on viisasta ajattelua! näin pitääkin toimia. miettiä asioita pitkälle tulevaisuuteen ja että on varaa jäädä hoitovapaalle lapsen kanssa. idiootit ei mieti asioita tulevaisuuteen.

saat äp rahan hakea myös viimeisten 6kk tulojen mukaan myös. eli onnea vauva yritykselle!

Kelan sivuilla tietoa!

Jos laskettu aika vuoden 2014 puolella niin äitiyspäiväraha määräytyy vuoden 2012 verotietojen mukaan! Jos juuri ennen äitiyslomalle jäämistä edeltävät tulosi ovat 6 kuukauden ajalta ollut 20% suuremmat kuin vuoden 2012 puolen vuoden tulot, niin äitiyspäivärahasi määräytyy isompien tulojen mukaan

[QUOTE="huoh";27832207]Ai että olen katkera tällaisista avauksista, koska suurimmaksi osaksi kaikilla meneekin just niin kuin suunnitellaan ja raskaudutaan juuri silloin kun halutaan. :([/QUOTE]

Miksi ihmiset ovat nii katkeria ja kateellisia joka asiasta?!

Voi kiitos teille ihanille!

ja älä sinä muru viimeinen vastaaja ole katkera, se vain tekee sinulle elämästä painavamman. Ymmärrän, ettei elämä aina mene, niinkuin toivoisi. Kuten aiemmin mainitsin, olen itsekin kolme vuotta lapsettomuushoidoissa käynyt esikoiseni alkuunsaamiseksi. Meillä vain kakkosen kanssa kävi niin äärettömän ihana onni, että hänen odottamisensa alkoikin sitten paljon helpommin. Mutta toki ymmärrän, ettei kolmosen kanssa niin välttämättä käy, voihan olla etten kolmosta ikinä saakaan. Mutta jos voin tuolla muutaman kuukauden yritysaloituksen lykkäämisellä tehdä vauva-ajasta koko perheelle taloudellisesti helpompaa, kokeilen mieluummin niin. Voihan siinä käydä silti sitten niinkin, että raskaus alkaa, kun toivomani verovuoden sisälle menevä laskenta-aika on jo ummessa. Silti lapsi on minulle se pääasia ja unelma, mutta kyllä se taloudellinenkin puoli elämässä täytyy miettiä.

Toivon kovasti ja koko sydämestäni, että sinulla joko on oma pikkuinen, tai sitten saisit sellaisen. Helpommalla pääset elämässä, jos joku päivä osaat luopua katkeruudesta muiden elämän "helppoutta" kohtaan. Minulla itselläni meni aivan liian kauan päästäkseni yli katkeruudentunteista, joita lapsettomuutemme aiheutti. Se on rankkaa, rankempaa kuin kukaan lapsettomuutta itse kokenut voi uskoa tai ymmärtää. Mutta yritä silti nähdä elämässäsi oleva hyvä <3

Yhteistyössä