Milloin se synnytystapa-arvio tehdään ja pari muuta kysymystä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja heippa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

heippa

Vieras
Eli milloin synnytystapa-arvio tehdään ja yleensä missä (synnytyssairaalassa vai neuvolassa?). Ultrataanko silloin vai mikä on tuo ultra, jossa monet on käyneet vielä rv 36 (jossa on paljastunut vauvan sukupuoli)? Onko se kaikilla?

Ja milloin se olikaan, kun neuvolakäynnit tiheni neljästä viikosta?

Onko teillä ultrattu neuvolassa tokalla neuvolalääkärikäynnillä?

Minulla on tehty esikoisesta synnytystapa-arvio vk 36 TYKS:ssa vuonna 91, tehtiin ultrakin (muistaakseni), ei kerrottu sukupuolta, muista ei ole päässyt arvioon, jos on mahtunut eka, niin mahtuu muutkin ;)
32 viikon paikkeilla aletaan käymään joka toinen viikko ja sit viimeset noin 4 viikkoa kerran viikossa neuvolassa, mutta siinä on paikkakuntakohtaisia eroja ja siinä onko ensi vai uudelleen synnyttäjä tai onko jotain riskejä tiedossa.

Se tehdään loppuraskauden neuvolalääkärissä ja se koostuu lääkärin tekemästä painoarviosta käsituntumalla sekä siitä, että mallaa nyrkillä jotain luuväliä jalkovälistäsi. Ilman, että koskee sinuun, joten et edes huomaa koko tutkimusta.

Alkuperäinen kirjoittaja heippa:
Alkuperäinen kirjoittaja siiri:
On ihan neuvolasta riippuvaisia nuo jutut. Eli kerro paikkakunta

Tammerfors. :D

Tampereella ei tehdä automaattisesti synnytystapa-arviota. Se tehdään vain jos edellisessä synnytyksessä on ollut ongelmia tai muutoin jotakin epätavallista (vauva perätilassa tms.). Arvio tehdään noin viikolla 36.

Mulla neuvolakäynnit tihenivät muistaakseni rv 32 jälkeen.

Ahaa, kiitoksia vastauksista. :D Todennäköisesti olisivat siit viisanneet mua tuosta käyntien tihentymisestä seuraavalla neuvolakäynnillä kuitenkin, kun alkaa olla niillä tienoin. :)

Kattoos, onko mulla arviota vai ei. Eka synnytys vasta edessä. =)

Minulla ei ole vielä ollut synnytystapa-arviota ja olen viikolla 35+2, minun tietääkseni se tehdään täyssissa ainakin minulle. Minä käyn neuvolassa kerran viikossa, on varmasti osittain myös tapauskohtaista kuinka usein on tarvetta käydä.

meillä täällä karkkilassa mennään synnytyssairaalaan tuohon synnytystapa arvioon, ja etenki me lyhyehköt ihmiset.. Ultrattiin ja "kopeloitiin" =)
mulla oli viikolla 36+... ja viikko sen jälkeen sit poika syntykin...

Alkuperäinen kirjoittaja p:
Se tehdään loppuraskauden neuvolalääkärissä ja se koostuu lääkärin tekemästä painoarviosta käsituntumalla sekä siitä, että mallaa nyrkillä jotain luuväliä jalkovälistäsi. Ilman, että koskee sinuun, joten et edes huomaa koko tutkimusta.

Noh...tosta voi olla montaa mieltä tuntuuko se. Tutkiva lekuri varotti että tää sattaa olla ilkeää ja ei se herkkua ollutkaan. Neuvolalekuri vaa ultras ja lähetti klinikalle.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja p:

Noh...tosta voi olla montaa mieltä tuntuuko se. Tutkiva lekuri varotti että tää sattaa olla ilkeää ja ei se herkkua ollutkaan. Neuvolalekuri vaa ultras ja lähetti klinikalle.

Minun sattui tuo tutkimus aika kovin myös :(

Mulla ekasta kävin äitiyspolilla TAYSissa synnytystapa arviossa rv39 kun epäiltiin isoa vauvaa (lähinnä käynnistetäänkö synnytys vai antaako mennä omalla painollaan). Otettiin lapsen sydänkäyrä ja lääkäri katto ultralla koon ja teki sisätutkimuksen.
Lapsi syntykin sitten seuraavanan päivänä.

Uusimmat

Yhteistyössä