Milloin sektio?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Itsellä sovittu jo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Itsellä sovittu jo

Vieras
Millä viikoilla teille on tehty/tullaan tekemään ennalta sovittu sektio?
Miksi? Missä?

Mulla sovittu sektio rv 38+4, synnytyspelko, Hki.

Onko ihan normaalia, että tehdään jo 38 viikolla??

Kiitos vastauksistanne!

Ihan mielenkiinnolla kysyn missä sinulle tehdään pelkosectio? Olen itsekin samassa tilanteessa onko jossain sairaalassa helpompi kynnys tehdä sectio kun olen kuullut että kaikki sairaalat eivät hevillä tee. Kerro lisää mitä pelkopolilla käydään läpi? :ashamed:

Minulla eka suunniteltu tehty viikoilla 36+6 perätilan vuoksi ja ei saanut lähteä syntymään ku oli toinen jalka edellä tulossa ja kohdun suu jo tuolloin auki 3cm.
Toisen kohdalla meni hätäsektioon ihan laskettuna päivänä synnytysyrityksen epäonnistuttua.
Nyt kolmas leikataan suunnitellusti 13.4 ja viikkoja tasan 39.
Ja sen takia leikataan kun kaksi leikkausta jo takana ja edellisessä selvisi se että lantiossa on liian suuri epäsuhta ja en pysty synnyttämään alakautta.
Ensimmäisessä aika sovittiin heti parin päivän päähän ja nyt tässä kolmosessa kaksi viikkoa sitten.<br><br>

Minulla sovittu pelkosektio ajankohtaan 39+4. Mahdollisimman lähelle laskettua aikaa halusivat ajankohdan laittaa. Viikolle 38+4 olisi kuulemma ollut vaikea saada lastenlääkärin hyväksyntää.

Aika jännä, että muualla rv38 on ok, kun täällä ollaan niin tiukkoja tuon lasketun ajan suhteen. :/

hei,

itseäni jännittää kun en tiedä pääsenkö sektioon kun mulla on fysiatri todennut röntgenkuvista, että mun häntäluu on pitkällä synnytyskanavassa ja että alatiesynnytyksessä luultavasti murtuu useasta kohdasta. ja ei sekään välttämättä riitä siihen, että lapsi pääsisi syntymään helposti eli kovasti välilihan leikkausta voi ola edessä, jos sitten sekään auttaa, sillä isoja ovat lapset ovat olleet niin mun kuin miehenkikin suvussa.
mua pelottaa lähinnä se, että ensin alatiesynnytys ei onnistu näiden rakenneasioiden vuoksi, josta mennään hätäsektioon ja joiden seuraamuksia parantelen sitten kotona useamman kuukauden, vaikka esikoisesta tahtoisi päästä nauttimaan niin pian kuin mahdollista.
nyt te jotkut puhutte 'pelkosektiosta' hgissä. menettekö kättärille vai naistenklinikalle? miten paljon naista kuunnellaan synnytystavan valinnassa ja ohjaako päätöstä ideologiat, sympatiat tai sit lääketieteelliset perusteet?

Kyselit pelkosektion saamisesta häntäluujuttujen takia. Kait sen pelkosektion saat missä vaan, mutta kun menet pelkopolille, niin mieti perustelusi huolellisesti ja selvitä itsellesi haluatko oikeasti sen sektion vai oletko valmis lähtemään alatiesynnytysyritykseen. Jos et ole valmis alatiehen, niin tuo se selvästi ilmi keskusteluissa. Varsinainen sektiopäätös tuli minulla 34 rv:lla siis pelon takia. Kerran kävin pelkopolilla, tämä ei ollu Helsingissä.

.........Kyselit pelkosektion saamisesta häntäluujuttujen takia....

en ole yrittämässä saada pelkosektiota, nyt vasta kuulin koko termin, vaan pikemminkin sitä, että millaiset lääketieteelliset / rakenteelliset perusteet sektion perustana on? mahtaisiko jollain olla vastaavaa tilannetta?
tiedän, että synnytystapa-arvio tehdään tällaisissa tapauksissa, mutta on vain välittynyt sellainen käsitys, että ensisijaisesti nainen "painostetaan" alatiesynnytykseen, se kun jostain kumman syystä on ideologisoitu siksi ainoaksi ja oikeaksi. olen pitänyt mahdottomana, että pelkä pelko olisi sektion perustana, sillä eräällä tuttavallani tätä ei hyväksytty. eli ts. että naista itseään ei kuunneltaisi tilanteessa lainkaan ja se mikä siis itseä pelottaa, on lähinnä se, että synnytystapapäätökseen vaikuttaa pikemminkin sairaalan/kätilön omat ihanteet kuin esim. just rakenteelliset asiat...teidän kertomukset siis antoi jotain toivoa siitä, että asiaa voitaisiin käsitellä vuorovaikutuksellisesti äidin ja sairaalan henkilökunnan kanssa... mutta täytyy varmaan odotella, että tätä asiaa käsitellään jossain yhteydessä..

Juu, siis sinulla on tod näk rakenteellinen syy sektioon. Siis mahdollisuus olisi että pyydät lähetteen pelkopolille (neuvolastasi), jossa kerrot mitä pelkäät tai mitkä ovat huolenaiheesi. Ne voivat siis olla jostain fyysisestä lähtöisin tai sitten vain puhdasta "henkistä" pelkoa. Sieltä tilanteesi kuitenkin lähtisi purkautumaan ja jos haluat yrittää vaivastasi huolimatta alatietä niin sekin varmaan arvioidaan. Itse olen käynyt pelkosektion läpi. Menin ensin pelkopolille, jossa käytiin minun monimutkainen pelkovyyhtini läpi (henkisiä, ruumiillisia sekä riskiraskaus ja aiempia keskenmenoja + vaikea ison lapsen alatiesynnytys). Kätilön kanssa puhuin 1,5 tuntia. Koska olin itse motivoitunut sektioon enkä halunnut ajatella alatiesynnytystä, niin suositukseksi pelkopolilta kirjattiin sektio, jonka lääkäri sitten myöhemmin päätti.

Juu siis itselläni tehdään naistenklinikalla, joo tosiaan, itse täällä kyselen, mutta en osaa vastailla, heh. ;)

Nii, ei tullu ajatelleeks, kun kättäri ja naikkari on aika samoilla linjoilla, niin pidän niitä samalla viivalla.
mulla kaverille tehdään kättärillä rv 38+3 suunniteltu sektio eli kai se 38 viikko on sit ihan normaalikäytäntö, riippuu tosiaan varmaan leikkausajoista ja jonoista.

Mitäs te vielä kyselittekään, siis mulla ei oo siis minkäänlaista lääketieteellistä syytä sektioon, ainoastaan oma toive.
Kolme kertaa pitänyt käydä lääkärin juttusilla siellä, viimesellä kerralla sovittiin sektio aika.(Oisko ollu viikko 34-35) Ei siellä mitään ihmeellistä tapahdu, kertoilevat sektion ja alatiesynnytyksen eroavaisuuksia ja riskejä ylipäätään. Eikä ne ketään pakota synnyttämään alakautta.

Kuulisin mielelläni lisää missä ja milloin synnytätte suunnitellulla sektiolla?

Onko sulla alkuperäinen aikaisempia synnytyksiä? Ihan sillä että miten suhtautuvat asiaan ensisynnyttäjien kohdalla tai jo ennestään synnyttäneiden kanssa, onko kohtelussa eroa? Onko sun kaverilla?
Sori että udellaan näin mutta :saint: :flower:

Olen piakkoin menossa sektioon ja se tehdään rv 39+0. Sektio tehdään omasta halustani ja päätöksen siitä sain synnytystapa-arviossa TAYSsissa rv 36+6. Yleisesti ottaen lupa sektioon tuli todella helposti, raskauden alussa ilmoitin heti ekalla neuvolalääkärikäynnillä, että alateitse en aio synnyttää ja sen takia sain lähetteen pelkopolille rv 24:llä.
Ensimmäisellä käynnillä tapasin lääkärin 20 min ja kerroin hänelle sektiohaluni syyt. Vaikka lääkäri oli tiukka, hän sanoi varsin asiallisesti, että mikäli olen samaa mieltä loppuun asti, tulen sektion saamaan, koska ketään ei voida vasten tahtoaan alateitse pakottaa synnyttämään.
Lääkäri passitti seuraavaksi keskustelemaan asiasta kätilön kanssa pelkopolille, ihan siitä systä, että saan tietoa molempien synnytystapojen eduista ja haitoista ja että sen jälkeen voin päättää itse mihin tapaan kallistun. Mitään käännytystä alatiesynnytykseen ei siis ollut missään vaiheessa ja sain todella asiallista kohtelua.
Kätilökeskustelun jälkeen (kesti 1,5 h) sovittiin, että mikäli TAYSin synnytysvalmennuksen jälkeen haluankin alatiesynnytyksen, voin tulla uudelleen juttelemaan kätilön kanssa, muutoin menen synnytystapa-arvioon, jossa sektiopäätös annetaan.
Näin siis TAYSsissa, sektiota odotellen...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.04.2007 klo 11:39 alkuperäinen kirjoitti:
Eli mulla ei ole aiempia synnytyksiä, tää on ensimmäinen.
En usko että asialla on mitään merkitystä sektion kannalta, lähtökohta on kuitenkin sama:pelko.

Ei se nyt ihan sama ole... Jos on alatiesynnytyksen kokenut, niin tietää ainakin mitä pelkää ja pelko on ns. todellisempaa. Mistä sitä voi tietää millaista se on jos ei ole koskaan kokeillut?

Niin, tarkotin, että sillä ei varmaan oo mitään väliä, mikä syy on, kun ketään ketään ei kuitenkaan pakoteta alatiesynnytykseen.

Itselläni pelkosektion syy on lähinnä vauvan turvallisuus (pitkä tarina), enkä tosiaan uskalla sen takia synnyttää alateitse.
Asialla ei ole siis mitään tekemistä sen kanssa onko synnyttänyt aimmin vai ei.

Olipa sekavaa..

:D

Mulla sektio tulee osumaan rv 38+5-39+2 välille näillä näkymin. Tosin se tehdään perätilan takia jos nyt viikossa ei ihmekääntymistä tapahdu. Mutta mulle tää taas on kauhun paikka, itken itseni uneen iltaisin koska en saa synnyttää alakautta, mulle sektiossa on niin paljon pahaa että ennemmin ampuisin itseäni jalkaan. Odotin niin että saisin taas synnyttää, vaikka eka kokemus olikin traumaattinen.Mutta pakko koittaa kestää lapsen takia, koska uloshan se on saatva vaikka onkin huonossa asennossa. Ensi viikolla saan sitten sen ajan mutta terkkarin mukaan se ajoitetaan tolle viikolle (eli käytännössä toukokuun toka viikko).

Pääasia, että kaikki menisi hyvin. Meillä kaikilla synnytyksiin menevillä, tavasta riippumatta!

On tää synnytys asia tosiaan niin yksilöllinen, mutta kaikilla on varmaan sama päämäärä, terve vauva! :)

Yhteistyössä