Olen piakkoin menossa sektioon ja se tehdään rv 39+0. Sektio tehdään omasta halustani ja päätöksen siitä sain synnytystapa-arviossa TAYSsissa rv 36+6. Yleisesti ottaen lupa sektioon tuli todella helposti, raskauden alussa ilmoitin heti ekalla neuvolalääkärikäynnillä, että alateitse en aio synnyttää ja sen takia sain lähetteen pelkopolille rv 24:llä.
Ensimmäisellä käynnillä tapasin lääkärin 20 min ja kerroin hänelle sektiohaluni syyt. Vaikka lääkäri oli tiukka, hän sanoi varsin asiallisesti, että mikäli olen samaa mieltä loppuun asti, tulen sektion saamaan, koska ketään ei voida vasten tahtoaan alateitse pakottaa synnyttämään.
Lääkäri passitti seuraavaksi keskustelemaan asiasta kätilön kanssa pelkopolille, ihan siitä systä, että saan tietoa molempien synnytystapojen eduista ja haitoista ja että sen jälkeen voin päättää itse mihin tapaan kallistun. Mitään käännytystä alatiesynnytykseen ei siis ollut missään vaiheessa ja sain todella asiallista kohtelua.
Kätilökeskustelun jälkeen (kesti 1,5 h) sovittiin, että mikäli TAYSin synnytysvalmennuksen jälkeen haluankin alatiesynnytyksen, voin tulla uudelleen juttelemaan kätilön kanssa, muutoin menen synnytystapa-arvioon, jossa sektiopäätös annetaan.
Näin siis TAYSsissa, sektiota odotellen...