Milloin siirrytte toppahaalariin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja omppu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

omppu

Vieras
Kyselin tuolla haalariketjussa, mutta aloitan nyt uuden kyselyn, kun siellä kysymykseni meni vähän ot. Eli missä pakkasasteessa siirrtytte välikausihaalarista toppahaalariin? Ensimmäisen lapsen kanssa joutuu pähkäilemään näinkin tyhmiä kysymyksiä.... jos pakkasta on nollasta viiteen astetta, laitanko jo toppahaalarin, vai välikausihaalarin alle fleeceä lämmikkeeksi? Aamut on tietty kylmempiä, ja hoidossa ulkoillaan aamulla, joten voisi olla ihan passelia laittaa jo toppahaalari. Mutta miten lapsi sitten tarkenee kovilla pakkasille?

Mä olen muutamana päivänä laittanu äp-toppahaalarin kun on ollut vaan pari astetta plussaa ja aika kylmä tuuli. Tosin ei toi äp-haalari varmaan hirmusesti tuulta pidä eikä oo mun mielestä kauheen paksukaan. Alle en oo laittanut kun normaalit sisävaatteet. Järeämpään toppapukuun siirrytään varmaan kun on pakkasta enempi kun -5.

Mun mielestä on sama onko toppapuku ja siellä alla ohuemmin vaatetta vai välikausipuku ja siellä sitten alla enemmän. Ollaan kyllä tuossa muutaman asteen lämpötiloissa oltu vielä välikausipuvulla. Alle aina tarpeen mukaan vaatetta.

Anoppini tosin on sitä mieltä että toppapuku pitää olla jo kun on alle +10.... sekä lapsilla että aikuisilla...:O Mitenköhän sitä tosiaan talvella tarkenis jos nyt jo vetäis kauheet toppaukset päälle?

Meillä on toppapuku ollut jo käytössä näillä +2 keleillä. Kun tulee enemmän kylmä, eli ihan kunnolla pakkasta, niin puetaan sitten alle villahaalari.

Viime talvena, kun vauva oli ihan pieni, en kertaakaan käyttänyt toppahaalaria. Poika oli villahaalarissa, vanupuvussa ja äippäpakkauksen pussissa, ja lähes aina silti vähän kuumissaan - vaunujen koppaosa on ilmeisesti tosi kuuma.

Nyt kun poika on jo taapero, niin vaatetta tarttee ihan eri malliin. Kun lapsi istuu kylmässä maassa tai tuuli tuivertaa rattaisiin kovasti, on vaatetusta mietittävä paljojn tarkemmin.

No, meillä ollut ilman muuta käytössä jo viikkokaupalla. Tänään aamulla -13 kun lähdettiin vauvauintiin ja nyt ulkona -9 kun tyttö siellä nukkuu. Kun muutama plussa aste oli niin silloin taisin eka kerran pukea. Alle tosin aika vähän. Nyt yleensä kevyet toppahousut ja takki, jos vähemmän pakkasta ja kylmemmillä sitten äp haalari. Ilmathan tästä vielä kylmenevät paljonkin. Ja ihan kylmimmillä laitan varmaan sellaisen välitoppahaalarin tai villahaalarin alle kun menee ulos nukkumaan.

Mäkin oon vauvan kanssa ensikertalainen, ja pähkäilen kanssa näitä pukemisasioita. Meidän poika on kyllä melkein aina kuumissaan vaunuissa (kerran tais olla jo lämpöhalvauksen partaalla bussissa, vaikka oltiin jo alkumatkasta otettu kaikki ylimääräinen pois (vaan sisävaatteet päällä) ja makuupussi avattu. Ilmeisesti johtui siitä, että bussissahan on siinä vaunupaikan kohdalla patterit ja ne tais olla kuumalla. Siitä lähtien on aina kokeiltu onko ne kuumalla ja koittanut sitten laittaa vaunuja toisin päin tai kauemmas siitä patterista)

Ja siis tähän mennessä päällä ollut body, potkarit + villavaatteet/kevyt toppis. Ja äp:n makuupussi. Eilen kun oli kylmä tuuli ja itsellä tosi kylmä, oli vauvalla tosi lämmin vaunuissa untuvamakuupussissa ja ohuessa haalarissa. Eli itse en ainakaan meidän vauvan kohdalla ole varmaankaan vähään aikaan siirtymässä kunnon toppahaalariin kun tuntuu, että melkein riittäisi, että olisi vaan pipo ja lapaset päällä tuossa untuvapussissa.

Luulen että sitten kunnon toppa päälle kun pakkasta -5 ja enemmän.Siihen saakka välikausipuvulla jonne alle plyysipuku sisävaatteiden päälle tai sitten äp toppis,riippuu tietysti jos tuuli kovin pureva niin sitten aikaisemmin paksu toppapuku päälle.Meillä taapero hikipää!

Meillä laitetaan toppavaatteet päälle heti kun mittari näyttää pakkasta. Tänään aamulla oli ekan kerran ;). Alla ei ollut kuin sukkikset ja body. Sitten kun lähentelee kymmentä astetta niin laitetaan väliin villahaalari tmv.

Ei ole siis vauva enää vaan ikää 1v4kk =)

Meillä poika juuri ulkoilee isänsä kanssa, ikää 1v 7 kk. Päällä suukkisten ja ohuen paidan lisäksi on villahaalari ja toppapuku. Pakkasta mittarissa on n. -5 ja tuulee. Asumme järvenrannalla, joten pihalla tuulee tavallista enemmän.

Viime viikolla, kun mittari oli nollassa, pojalla oli päällä toppapuku, mutta ei villapukua ja vaatetta oli sopivasti. Villa on hengittävää.

Nämä alkutalven kelit ovat kylmempiä, tuntuvat tottumattomuutta kylmemmiltä,kun vertaa sitten "oikean" talven - 10 ja -15 pakkasia.

Saa nähdä oliko sopivasti vai olisiko pelkällä toppapuvulla tarennut, kun tulevat sisälle :) Eihän taaperot vielä niin kovin paljoa liiku, joten vaatetta saa olla. Meillä aiankin on rauhallista sorttia :) Vauvathan ovat vaunuissa, joten vaatetta tarvii vähemmän.

Niin tuo toppapuku on viime kevään puku, kerran pesty. Uusi puku odottaa tuolla kaapissa.

Yhteistyössä