Milloin teidän lapset on oppineet päiväkuiviksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kvart över
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kvart över

Aktiivinen jäsen
26.03.2007
4 876
9
38
Meillä 2v kohta 4kk ei vielä oikein tajua tuosta hommasta mitään, käy kyllä potalla (iso asia tulee kyllä sinne aina) ja välillä sinne saadaan pisutkin. Mutta ei osaa itse ilmoittaa hädästä, saati sitten että pidättäisi kauemman aikaa. Eikä oikein aina ihan edes huomaa, vaikka pissat tulisi housuun.

Mun äiti ihmetteli että miten se ei jo ole päiväkuiva, itse muistelisin että ystävälle sanottiin neuvolassa että vasta lähempänä 3v pitäisi alkaa homma kiinnostamaan. En oo ollut huolissani tuosta. En oo myöskään ehtinyt paljon opettaa, meillä on myös vauva.

Onko mun lapsi jotenkin hidas tässä asiassa?

Alkuperäinen kirjoittaja meillä;23944374:
poika oli päiväkuiva 2v3kk ja täysin kuiva kuukautta myöhemmin. Oppi sitten kerralla, se jotenkin napsahti.

Sanasta sanaan kuten meillä. Lapsi hiffaa sen mielestäni kerrasta, kun on siihen fyysiesti valmis. Toiset ovat sitä jo 1,5 vuotiainen, toiset taas vasta nelivuotiaina. Yksilöitä ollaan jokainen. :)

Ei ole mitenkään hidas mun mielestä, meillä on oikeastaan ollut ihan samanlaista. Vaippa jätettiin pojalta pois tammikuussa 2-vuotiaana ja kakan alkoi tehdä oma-aloitteisesti sinne heti. Pissojen kanssa on ollut vähän niin ja näin. Aika usein on tullut housuun, jos ei ole muistettu muistuttaa tai viety potalle. Nyt vasta oikeastaan on alkanut käydä oma-aloitteisesti pissatkin tekemässä pottaan, poika nyt siis 2v 5kk.

meiläl ensimmäinen taisi olla 2v3kk kun vaippa otettiin pois, oppis aman tien päiväkuivaksi, ja nyt vasta 3v yökuivaksi. Kakkonen on 1v5kk sekä päivä-että yökuiva, mutta yöllä laitan silti varuiksi vielä vaipan, samoin uloslähdettäessä. Meillä lastenlääkäri aikanaan sanoi että alle 2v ei ole valmis potalle edes oppimaan, varmaan on aika yksilöllistä koska oppii.

Meillä tyttö oli jo 2v9kk kun oppi päiväkuivaksi. Olin jo melkein epätoivonen koko asian suhteen, kun yks kaks tyttö itse ilmoitti haluavansa potalle ja siitä kerrasta jäi vaippa. Vahinkoja on sattunut ihan muutamia, lähinnä niin, ettei olla ehditty vessaan asti kun pissa on jo tullut.

Ei tällaisia kannata palstalla kysyä, näihin aina tullaan kertomaan että se oma kullannuppu on jo 1½-vuotiaana ollut kuiva ja ne jotka ei 2-vuotiaina ole vaipatta, ovat kehityksestä jäljessä... :kieh:

Meillä on pojilla mennyt himpun päälle 3 v että ovat olleet täysin kuivia, tyttö oli tasan 2 v täysin kuiva.

Esikoinen oli 2v 4kk kokonaan kuiva, hetki sitä ennen päiväkuiva. Keskimmäinen on nyt 2 v5kk ja ollut noin 2kk päiväkuiva. Joskaan ei ihan pomminvarmasti.

Jos 3v ikään päästessä pottailu on jo hyvällä mallilla, niin mielestäni se riittää. Toki mukavaa jos lapsi on valmis jo aiemmin, mutta ennen tuota rajapyykkiä en hoppuuttelisi.

[QUOTE="kookoo";23944526]Ei tällaisia kannata palstalla kysyä, näihin aina tullaan kertomaan että se oma kullannuppu on jo 1½-vuotiaana ollut kuiva ja ne jotka ei 2-vuotiaina ole vaipatta, ovat kehityksestä jäljessä... :kieh:

Meillä on pojilla mennyt himpun päälle 3 v että ovat olleet täysin kuivia, tyttö oli tasan 2 v täysin kuiva.[/QUOTE]

Heh :) Mutta ihan asiallisia vastauksia kyllä mun mielestä tullut :D Lähinnä halusin vaan varmistaa että äitini on väärässä ja minä oikeassa :D :D

Pojat päiväkuiviksi 1v 1kk ja 1v 9kk, tytöt 1v 2kk ja kuopus harjottelee nyt 1v 6kk. Yksilöllistä, mutta kesällä helppo harjotella. :)

No tätä nyt en ihan usko, että 1v1kk olisi ihan itse kuiva. Toki voi olla jos sitä ehtii vartin välein viedä potalle, mutta jotenkin kyllä vaikea uskoa. Mutta näinhän sä Kookoo just sanoit että tällaisia tulee :D

kaksi tyttöä ja kummatkin oppinu n.2v synttäreiden aikoihin päiväkuivaksi. Esikoinen oppi n.2v4kk myös yökuivaksi. Vaippa vaan pois,äkkiä ne oppii. Nyt on hyvät ilmat harjoitellakkin.

2v 11kk on nyt ikää ja 2viikkoa pottailtu - ei alkuun pidättäny tai kertonu koska on tulossa...
...nyt 2viikkoa vaipattomana ja kertoo kun pissa tulee, sekä pidättää potalle asti,
harvoin käy enään vahinkoa pissan kanssa. Osaa laskea ja nostaa pikkuhousutkin itse. Kakat tulee vielä pikkuhousuihin - se kun pitää "salaa" tehdä (sen siitä sai kun appivanhemmat sanoo kakasta "hyh hyh" ja me taas ite käytetään samaa kun on ollu tuhma)

Jätettiin siis vaan yks kaks vaippa pois ja alettiin viemään tunnin välein potalle - jos teki pissan tai kakan ni sai tarran jonka itse laittoi potan selkänojaan. Alkuun tuli monet pissat lattialle mutta nopeesti tuo tyttö jujun hokas. Nyt ollaan jo jätetty tarratkin pois ja "palkinto" on se että saa kaataa pissat pönttöön ja vetää sen :D

Tänään ei enään suostunu ees vaippaan tekemään kun kaverilla käytiin vaan piti päästä vessaan - ekat pönttöpisut tekemään...

Mikä toi muuten on että "hyvä ilma harjoitella"?? Kaikki aina sanoo että kesällä vaippa pois? Ei me asuta missään maalla missä muksut voi juoksennella nummilla pyllyt paljaina. Kotona on sohvat ja matot ihan samalla tavalla kun talvellakin. Enkä mä viitsi leikkipuistossa olla koko ajan housuja vaihtamassa, varsinkaan kun ei se muksu tajua yhtään että pissa on tullut housuihin. Jatkaa vaan leikkejä ihan normaalisti. Eilen pidin kotona ilman vaippaa (harkkahousuissa) niin illalla löysinn sitten pissat meidän sängystä.

Me asutaan omakotitalossa, mut pihalla on ötökkää jne. nii paljon ja kengät olis oltava et pihalle ei menty ilman vaippaa ja housujakaan...

meil toi viis veisas mistää harkkiksista. Seurasin pari päivää ku hai laivaa tota tyttöö ja aina ku alko pissaan kannoin potalle (plus ne pottailut tunnin välein). sohvat - sängyt kaikki märkinä mut kyl ne siitä kuivaa ;)

Poika oli kuiva tasan 3-vuotiaana. Oppi 5 päivässä kertaheitolla sekä päivä- että yökuivaksi. Sitä ennen ei juuri lainkaan pottailtu, koska poika ei halunnut. En näe mitään järkeä "harjoitella" sitä pottailua loputtomiin, ennen kuin lapsi on valmis. Ei potalla istumisen oppimiseen mene kovin montaa tuntia!

[QUOTE="kookoo";23944526]Ei tällaisia kannata palstalla kysyä, näihin aina tullaan kertomaan että se oma kullannuppu on jo 1½-vuotiaana ollut kuiva ja ne jotka ei 2-vuotiaina ole vaipatta, ovat kehityksestä jäljessä... :kieh:

Meillä on pojilla mennyt himpun päälle 3 v että ovat olleet täysin kuivia, tyttö oli tasan 2 v täysin kuiva.[/QUOTE]

Hei, meillä 1v 8 kk on nyt kuiva, ei käyt vaippaa edes päivähoidossa. Mutta esikoinen oli vielä 5v yökastelija. Ni saako tosta pienemmästä kertoa kun esikoinen oli niiiin surkea? :)

Poika oli kuiva tasan 3-vuotiaana. Oppi 5 päivässä kertaheitolla sekä päivä- että yökuivaksi. Sitä ennen ei juuri lainkaan pottailtu, koska poika ei halunnut. En näe mitään järkeä "harjoitella" sitä pottailua loputtomiin, ennen kuin lapsi on valmis. Ei potalla istumisen oppimiseen mene kovin montaa tuntia!

No yöpissailuun taas ei opettelu auta. Se on hormonaalinen juttu, milloin lapsi kykenee yökuivaksi. Ja toisaalta, jos vanhemmilla on aikaa ja haluja jättää vaippa pois vaikka 2-vuotiaalta, joka ihan mielellään käy potalla, vaikka hänet sitten sinne pitäisikin itse viedä joka kerta, niin tuskin siitä mitään haittaakaan on.

Tyttö täyttää tässä kuussa 2v ja on lähes päiväkuiva (pottailtu on vajaa vuoden ikäisestä ), päiväunille laitan vielä vaipan ja välillä siellä pissat onkin. Toki pissavahinkoja toisinaan sattuu, esim. ulkona ei aina malta sanoa ja sitten onkin hätä housuissa.:D

Ihan henk. koht olen sitä mieltä, että yli 2,5 vuotias on hidas kuivaksioppija tai sitten sen ikäisellä vaippapepulla on laiskat vanhemmat.

Mutta nykyään on ihan tavallista, että 3 vuotiaalla on vielä vaippa.

Yhteistyössä