Milloin teidän lapset on oppineet päiväkuiviksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kvart över
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voiko sanoa että lapsi on kuiva jos vahinkoja vielä tulee? Aamulla saattaa olla sänky märkänä ja päivälläkin välillä. Yksi tuttuni puhuu näin, että hänen lapsensa on täysin kuiva ja samalla kertoo vahingoista.

Tasan 2v heitti vaipan ja lähes samantien kuiva päivisin. Hyvin satunnaisia vahinkoja. Alle 2v ei mitään hajuakaan asiasta ja potasta vaikka oli vaipatta jne ja sai potan alle 1v. Mut vaadittiin pojalta se oma hokaaminen ennenkun alko tapahtua mitään. Ite oon alle 3v ryhmässä töissä ja hajonta+oppimistahti on tosi vaihtelevaa heilläkin joilla koti on mukana juonessa. Ei sitä tosta vaa voi päättää että nyt sä opit kuivaksi. Nyt on saatu yksi lähes 3v vaipoista ja kyllä on yritetty niin kotona kun hoidossakin. Samalla kun toinen himpun alle 2v oppi päiväkuivaksi.
Yövaippa tolla 3v7kk on edelleen, ei onnistu ilman ja kukaa saa nukuttua kun lapsi herää sitten jokayö märkyyteen. Pissii silti vaikkei illallla jois juuri mitään. Ehtiipä tuo kypsyä vielä.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Kvart över;23944365:
Meillä 2v kohta 4kk ei vielä oikein tajua tuosta hommasta mitään, käy kyllä potalla (iso asia tulee kyllä sinne aina) ja välillä sinne saadaan pisutkin. Mutta ei osaa itse ilmoittaa hädästä, saati sitten että pidättäisi kauemman aikaa. Eikä oikein aina ihan edes huomaa, vaikka pissat tulisi housuun.

Mun äiti ihmetteli että miten se ei jo ole päiväkuiva, itse muistelisin että ystävälle sanottiin neuvolassa että vasta lähempänä 3v pitäisi alkaa homma kiinnostamaan. En oo ollut huolissani tuosta. En oo myöskään ehtinyt paljon opettaa, meillä on myös vauva.

Onko mun lapsi jotenkin hidas tässä asiassa?

kaks vanhinta oli täysin päiväkuivia 2v4kk ja 2v6kk ikäisinä,sit nuo kaks joilta jo kans vaipat jääneet olivat vain 1v8kk ja 1v10kk ikäisiä,kahdella vielä täysin vaipat...

Meillä ovat olleet kuivia lähempänä kolmea vuotta. Oikeastaan samantien ovat sitten olleet yökuiviakin.

Minun kokemukseni mukaan monella on päiväkuiva lapsi aika aikaisin, vahinkoja vaan sattuu useamman kerran päivässä :laugh:

Meillä esikoinen oppi kokonaan kuivaksi alle 2 vuotiaana ja kuopus (nyt 2v 9kk) juuri opettelee päiväkuivaksi vaihtelevalla menestyksellä eli pissavahinkoja tulee sillon tällöin, mut ei läheskään päivittäin. Päikkäreillä ja yöllä vaippa käytössä ja usein sekin on kuiva.

Ihan henk. koht olen sitä mieltä, että yli 2,5 vuotias on hidas kuivaksioppija tai sitten sen ikäisellä vaippapepulla on laiskat vanhemmat.

Ja sillä on paljonkin merkitystä, jos joku lapsi on sun luokituksesi mukaan "hidas kuivaksioppija"? Luokitteletko muutkin lapset "hitaiksi istumaan oppijoiksi", "nopeiksi kävelemään oppijoiksi" ja "keskinopeiksi lukemaan oppijoiksi"?

Kiitos kommenteista! Löysin vielä MLL:n sivuilta tietoa tuosta. Tosiaan hajonta voi näköjään olla suurta.

Oon ite ajatellut, että kyllä varmaan pienenkin voi saada "kuivaksi" jos jaksaa vaan koko ajan potattaa niin kuin joku kertoikin että väh. tunnin välein käytti. Eikä siitä tosiaan varmaan mitään haittaakaan ole jos on aikaa. Meillä on nyt ainakin se tilanne, että aika on muutenkin tosi kortilla (ja kun tuo tyttö viihtyisi siellä potalla KAUAN :)) tuon 8kk ja tämän 2v4kk kanssa niin luotan siihen että tuo jossain vaiheessa keksii jujun. Yritetään toki tukea pottailua tarroilla, kehuilla ym. Helpottaisi nimittäin aika paljon jos ei olisi enää kun yksi vaippapeppu huollettavana...

on kaksospojat, toinen poika oli päiväkuiva 2v4kk iässä, ja toinen 2v8kk iässä. Samalla tavalla harjoteltiin molempien kanssa pottailua, ja vaipatta oloa, mutta silti oppivat eri aikoihin.

Tasan 2v jätettiin vaippa pois ja satunnaisia vahinkoja lukuunottamatta tyttö on ollu kuiva. Vanhempi tyttö taas täytti 8v ja kastelee edelleen...

.. että monenmoista on, enkä sinuna olis yhtään huolissani.

Vähän yli 3v silleen, että suurinosa pissoista tulee jo pönttöön, mutta joudun muistuttelemaan päivittäin tai muuten tulee vahinkoja useinkin. Nyt on 3v5kk, ja pissavahinkoja tulee muistuttelusta huolimatta 2-3 kertaa viikossa. En ole ollut laiska asian suhteen, tuo poika on vaan ollut todella hitaasti lämpeävää sorttia asialle, ei esim. edelleenkään haittaa ollenkaan jos on pissat housussa.

Vähän yli 3v silleen, että suurinosa pissoista tulee jo pönttöön, mutta joudun muistuttelemaan päivittäin tai muuten tulee vahinkoja useinkin. Nyt on 3v5kk, ja pissavahinkoja tulee muistuttelusta huolimatta 2-3 kertaa viikossa. En ole ollut laiska asian suhteen, tuo poika on vaan ollut todella hitaasti lämpeävää sorttia asialle, ei esim. edelleenkään haittaa ollenkaan jos on pissat housussa.

On se jonkunlaista laiskuutta jos ei pidä luonnollisena asiana sitä, että nimenomaan muistutteluunhan kaikki perustuukin! Ja sitä todellakin harrastetaan niin kauan että lapsi oppii. Eikö edes ikätovereiden ihmettelyt ja nenän nyrpistelyt haittaa lastasi jos on litimärät haisevat housut jalassa?

[QUOTE="niinpä";23946527]On se jonkunlaista laiskuutta jos ei pidä luonnollisena asiana sitä, että nimenomaan muistutteluunhan kaikki perustuukin! Ja sitä todellakin harrastetaan niin kauan että lapsi oppii. Eikö edes ikätovereiden ihmettelyt ja nenän nyrpistelyt haittaa lastasi jos on litimärät haisevat housut jalassa?[/QUOTE]

Siis pidän todellakin luonnollisena asiana sitä, että asiasta muistutellaan vielä tuon ikäistä. Mielestäni en sanonut, että se olisi epäluonnollista? Mutta pointti oli se, että vaikka muistuttelen niin vahinkoja tulee silti, että en sitten tiedä onko virallisen määritelmän mukaan oppinut kuivaksi. Mun mielestä se on luonnotonta jos lapset nyrpistelisi jollekin jos on pissat housussa, mistä ne sellaista olisi oppinut?

Yhteistyössä