Milloin tietää että autoa pitää korjata?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ninna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"ninna"

Vieras
Kysymykseni ei oo toivottavasti niin tyhmä kuin otsikosta voisi luulla :D Mistä tiedän milloin autoon täytyy tehdä jokin huolto tai korjata? Öljyjen vaihdon tiedän ja niitä osaan itsekkin tarvittaessa lisätä. Auto ollut minulla noin vuoden ja yksi vika siinä oli (lämmitys ei toiminut) jonka takia käytin korjaamolla. Mutta siis asia tuli mieleeni kun selasin autojen ilmoituksia, lukee että vaihdettu hihnoja ym, milloin tietää jos joku tuollainen pitää vaihtaa? Auto on vm. 2005. Käytättekö vuosittain liikkeessä että katsovat onko vikoja?

Mikä tuollainen kilometri määrä olisi? Minulla tulee vuodessa alle 10 000 kilometriä, vissiin aika vähä. Paljon tuollainen huolto maksaa jossa katsovat onko mitään?

[QUOTE="Lissu";29233922]Tietyt kilometrit kun tulevat täyteen tehdään noita huoltoja. Tai sitten tarpeen mukaan tietysti, jos jotain hajoaa.[/QUOTE]

Nykyään monet autot tulee huollattaa 15 000 km välein.
Tarkempaa tietoa saa esim ko auton huoltokirjasta.

Sitten on sellainen paikka kuin Internet, sieltä vaikkapa kyseisen automerkin sivuilta voi löytää tietoa.

P.S. Internet on sama paikka, jossa Kaksplussan sivut on.

[QUOTE="Sadie";29233938]Riippuu merkistä huoltovälit. Samoin jakohihnan vaihto riippuu merkistä, paitsi jos on ketju nii ei tarvi vaihtaa. Eli minkä merkkinen auto?[/QUOTE]

Honda Civic :)

[QUOTE="Lissu";29233972]Kiitos tästä valtavasta tietoiskusta? Vaikka en ketjun aloittaja olekaan...[/QUOTE]

Olepa hyvä. Lukemattomille palstalaisille näyttää olevan täydellinen yllätys, että tietoa voi saada netistä, ihan muualtakin kuin tältä palstalta kysymällä.

Olepa hyvä. Lukemattomille palstalaisille näyttää olevan täydellinen yllätys, että tietoa voi saada netistä, ihan muualtakin kuin tältä palstalta kysymällä.

Sä et nyt tunnu sisäistävän että mä en ole mitään neuvoja tässä ketjussa kysynyt eikä ne ole mulle mitenkään tarpeen. :D Mä osaan oman autoni huollattaa ja tarpeellisen tiedon etsiä, vastasin vain ap:lle ihan yleisellä tasolla. Nuo kilometrirajat yms. kun vaihtelevat eri automerkkien välillä.

Mitään virallisia Hondan sivuja en googletteluista huolimatta löytänyt, mutta keskusteluja joissa useammassa näytti olevan että jos kilometrejä tulee vähän vuodessa kuten minulla niin kannattaa huollattaa vuoden välein. Joten ehkä käynkin korjaamolla kysymässä tälläisistä huolloista :)

[QUOTE="ninna";29234036]Mitään virallisia Hondan sivuja en googletteluista huolimatta löytänyt, mutta keskusteluja joissa useammassa näytti olevan että jos kilometrejä tulee vähän vuodessa kuten minulla niin kannattaa huollattaa vuoden välein. Joten ehkä käynkin korjaamolla kysymässä tälläisistä huolloista :)[/QUOTE]

Esim. Fordilla on suomenkielinen Ford-club, bemareilla ja mitä kaikkii niit onkaan on jotain omia keskustelupalstoja.

Ei niistä niin helppoa ole löytää aina tietoa, kun autossa voi olla niin monta vikaa.

Sit oliko motonetilla aika hyvät keskusteluosiot, muistaakseni.
On niistä apuakin ollut, mutta mulla iskee niin kauhee ahdistus, että koitan saada soitettua korjaamolle heti kun vähänkin haistan palaneen käryä.

Kyllä hondallakin varmaan on omat kerhosivut, luulisi.

Onko totta, että Hondalla on ketju, eikä jakohihnaa? Niin ei tarvi vaihtaa?

Saa nähdä, saanko mä koskaan enää nähdä autoani, on jäänyt taas pajalle asumaan. Saa rukoilla sen puolesta, kiitos.

Jos sä meet noin tietämättömänä autokorjaamoon pyytämään vuosihuoltoa tms. niin ne varmasti maksattaa sulla saatanasti ylimäärästä, väittävät että pitää korjata sellasta mitä ei tartte oikeesti jne. Älä ainakaan mee sinne tyyliin 'mä en sit tiiä mistään mitään mut luin netistä et pitäs huollattaa'...

• Tykkää
Reactions: lasipää edellä
Jos sä meet noin tietämättömänä autokorjaamoon pyytämään vuosihuoltoa tms. niin ne varmasti maksattaa sulla saatanasti ylimäärästä, väittävät että pitää korjata sellasta mitä ei tartte oikeesti jne. Älä ainakaan mee sinne tyyliin 'mä en sit tiiä mistään mitään mut luin netistä et pitäs huollattaa'...

Jep... tuttu vei huoltoon pissapoika aika tyhjänä, olivat täyttäneet ja kyllä sen aineen litrahinta olikin sitten to-del-la suolainen... kannattaa täyttää etukäteen. :D Ja muutenkin ehkä vähän kyseenalaistaa mitä remonttia on tarpeen tehdä, ja pyytää soittamaan ennen toimenpiteitä jos kustannusarvio menee yli tietyn määrätyn rajan.

[QUOTE="Lissu";29234180]Jep... tuttu vei huoltoon pissapoika aika tyhjänä, olivat täyttäneet ja kyllä sen aineen litrahinta olikin sitten to-del-la suolainen... kannattaa täyttää etukäteen. :D Ja muutenkin ehkä vähän kyseenalaistaa mitä remonttia on tarpeen tehdä, ja pyytää soittamaan ennen toimenpiteitä jos kustannusarvio menee yli tietyn määrätyn rajan.[/QUOTE]

juu ehlottomasti tää.

Ja alkuper. kysymykseen, mistä tietää että autoa pitää korjata...kuuluu klonks klonks - kalin - kalin - kilin- kolin.
Tai se pysähtyy eikä lähde käyntiin enää.
Tai öljyvalo syttyy palamaan.
Jne.

[QUOTE="ninna";29233909]Kysymykseni ei oo toivottavasti niin tyhmä kuin otsikosta voisi luulla :D Mistä tiedän milloin autoon täytyy tehdä jokin huolto tai korjata? [/QUOTE]

No, mitäs jos katsoisit ohjekirjasta ja/huoltokirjasta. Autojen mukana tulee yleensä sellaiset.

Ai, että ei ole mitään kirjoja? No katso sitten netistä. Taatusti löytyy autosi huolto-ohjelma sieltäkin.

Sun ei kantsi viedä sitä autoa mihinkään muuhun huoltoon ilman syytä, kuin mitä tulee eteen huoltokirjan mukaan. Hondassa jakohihnan vaihtoväli on useita vuosia tai noin 100.000 km. Turhista huolloista joutuu helposti maksamaan valtavia summia.

Kaivat sen auton huoltokirjan esiin ja katsot sieltä suositukset. Ja käytät vuosihuolloissa, uudemmissa autoissa on kojalautaan syttyvä valokin, kun pitäisi viedä huoltoon.

Ja tietysti sitten viedään, kun rupeaa kuulumaan omituisia ääniä tai auto rupeaa tuntumaan omituiselta ajaessa tai ei suostu toimimaan.

Yhteistyössä