Milloin tikattavaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Osaako kukaan sanoa milloin haava kannattaa tikata tai liimata? Mulla on n. 4cm pitkä 4-5mm leveä haava, ja sen Syvyys on noin 3mm. Mitenköhän kauan tällaisten arven katoamisessa menee?

Kuulostaa siltä, että tikata pitää. Ei mene laastarilla umpeen tuollainen. Ja myös haavan syntymekanismi on syytä ottaa huomioon koska aina vauriot eivät ole vain pinnallisia, vaan iho on saattanut revetä alla olevista kudoksista, jos vaurio on syntynyt iskun seurauksena.

Jos epäilet, että haava pitäisi ommella, sitä kannattaa käydä näyttämässä terveyskeskuksessa, koska haavaa ei enää voida ommella 6-12 tunnin jälkeen (riippuen haavasta). Eli haavaa kannattaa käydä näyttämässä. Laittavat siihen siistin liimateipin, jos eivät pidä tarpeellisenä ompelua.

• Tykkää
Reactions: Jonsku88
Haavan voi myös itse kiinnittää haava teipillä. Hae apteekista ja vedät sillä haavan reunat mahdollisimman kiinni toisiinsa. Ja annat teipin olla niin kauan kun paranee, haava umpeutuu. Mulla oli isompi haava ja sanottiin ettei välttämättä tarvitse tikata, teippi riittää. se meni sillä kyllä hyvin kiinni, tuli siistimpi arpi kun ne tikkausjäljet puuttuvat.

Haavan voi myös itse kiinnittää haava teipillä. Hae apteekista ja vedät sillä haavan reunat mahdollisimman kiinni toisiinsa. Ja annat teipin olla niin kauan kun paranee, haava umpeutuu. Mulla oli isompi haava ja sanottiin ettei välttämättä tarvitse tikata, teippi riittää. se meni sillä kyllä hyvin kiinni, tuli siistimpi arpi kun ne tikkausjäljet puuttuvat.
Onnistuukohan vielä? Haavan synnystä noin 20h.

Haava ei välttämättä enää tartu niistä pinnoista yhteen. Itse jäin kerran arpomaan ja niinhän siinä kävi että ruma jälki jäi. Tuttavalla joutuivat viiltämään uudet pinnat haavaan ja ompelivat kiinni sitten.

Yhteistyössä