Milloin vauva saa nousta istumaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hiili
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hiili

Vieras
Meillä poika kohta 5kk vääntää itsensä väkisin istuvaan asentoon sitterissä (ja sylissä ja rattaissa jne.). Mites se olikaan, 6 kk ikäisenä saa laittaa istuvaan asentoon, mutta pitäisikö tässä vaiheessa vielä yrittää estellä ettei mene selkä sykkyrälle? Ei se kyllä väkisin pitämällä pötköllään pysy, hermo vaan menee herralta.

Kun vauvasi on tarpeeksi vanha noustakseen istumaan, niin hän saa istua. Kyse siinä 6 kk istumisrajasta on se, milloin lasta saa istuttaa esim tukea vasten ja pystymmässä asennossa.

Anna istua, tulee uusia näkökulmia elämään :)

Alkuperäinen kirjoittaja 4:n äiti:
siis istuttaminen on ihan eri asia kuin istuminen noin pienillä. Vauvaa ei saa laittaa asentoon, jossa hän istuu, ennenkuin itse osaa istumaan nousta.

No mites sitten kun suurin osa vauvoista ei vieä itse nouse istumaan, mutta heidät laitetaan kuitenkin syöttötuoliin istumaan? Eikös se sitten ole tuon mukaan kiellettyä? Meillä tyttö lähti ryömimään 7kk iässä ja siitä totesimme, että selkälihakset olisivat niin vahvat, että voi syöttötuolissa istuttaa. Nyt 9kk ja noussut jo kuukauden seisomaan ja nyt istuu polvien päällä, mutta ei vieläkään pönkää itse normaaliin istuma-asentoon lattialla.

Minä sain lapsiin erikoistuneelta fysioterapeutilta ohjeen, että 6kk ikäistä saa istuttaa tuettuna, mutta ei saa opettaa istumaan ilman tukea, esim. lattialla, ennen kuin itse nousee istuma-asentoon kyljen kautta. Jos vauva oppii istumaan tuetta ennen kuin on siihen riittäviä edellytyksiä, voi kehitysvaiheita jäädä välistä, koska vauvaa ei huvita "palata" vatsalleen opiskelemaan.

Meille fysioterapeutti antoi samat ohjeet tuosta istuttamisesta kuin edellisellekkin, eli 6kk eteenpäivä saa istuttaa syöttiksessä tyynyillä tukien. Lattialla ei vielä silloin saa laittaa istumaan, sillä vauvat saattavat vielä silloin istua ns kaksinkerroin. Oliskohan meillä poika ollu sit 8kk ku nousi itse istumaan konttausasennosta.

MEillä esikoinen alkoi nousta sitterissa jo 3,5kk iässä istumaan ja läkäriltä asiaa kyselinkin että saako istu vai pitääkä pakko-makuuttaa, oli lääkärin kommentti "lapsi saa tehdä mitä itse haluaa, mutta väkisin ei saa mitään tehdä mikä ei ole lapsen iälle sopivaa". No 4kk iässä saatiinkin sitten jo lupa syöttää syöttötyolissa kun sitterisyömisestä ei tuulut mitään. Siinä kun ei yksin kertaisesti enään pysynyt voistä huolimatta, kupsahti vaan aina lattialle.

Yhteistyössä