Milloin vauvan voi antaa istua vaunuissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "heta"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"heta"

Vieras
Puoli-istuvassa asennossa (aika selällään kyllä) ollaan pidetty jo pitkään, mutta lapsi ei vielä nouse itse istumaan, niin ei ole annettu istua rattaissa. Tosin osaa istua kyllä, kuten syöttötuolissakin, pitelee käsillä kiinni ja katselee. Missä vaiheessa olette antaneet lapsen istua rattaissa?

Sitten kun on itse osannut istua ilman tukea. n. 8kk iässä. En aiemmin, koska selkälihakset eivät vielä ole kehittyneet ja voi tulla virheasentoja. Lapsi oppi itse nousemaan istuma-asentoon vasta 10 kk iässä. Mutta 8kk iässä lääkärineuvolassa katsottiin, että osaa istua selkä suorassa.

[QUOTE="juu";26342984]Istuttaa lasta saa vasta sitten, kun nousee itse istuma-asentoon, vaikka se sitten olisi yksivuotiaana.[/QUOTE]

Ainakin täällä neuvolassa on sanottu et kun lapsi itse punkee ylöspäin saa lasta tuettuna istuttaa, huom tuettuna!Ilman tukea ei saa istuttaa ennnekuin nousee itse istumaan..

Jos lapsi istuu syöttötuolissa niin miksei se sais istua rattaissa?

Ei ole enää itselle ajankohtainen aihe, mutta muistan kyllä, että esikoisen nostin istuvampaan asentoon rattaissa n. 5kuisena kun ei enä makuuasennossa viihtynyt ja pönkesihän tuo 4 kuisena istumaan ihan missä vaan ja 6kuisena istui syöttötuolissa.

Ei tarvitse itse osata nousta istumaan (näin sanottiin mulle neuvolasta). Sitten kun istuu ilman tukea. Meidän neiti on istunut 5kk iästä ja 6kk otettiin rattaat käyttöön kun ei enää viihtynyt vaunuissa. Vasta 8,5kk iässä nousi itse istumaan. Osas kyllä laskeutua alas istuma-asennosta 6kk iässä.

Yhteistyössä