Milloin yhteys neuvolaan? Takana kaksi epäonnistunutta raskautta, nyt kolmannen kerran raskaana.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
En tiedä milloin pitäisi ottaa yhteyttä neuvolaan ekan kerran.

Menkkojen mukaan nyt olis rv 4+3. Kannattaako ottaa aiemmin yhteyttä, sillä minulla on takana keskenmeno rv 5+4 (?), sekä kohdunulkoinen raskaus.

Odottelenko pari viikkoa ja soitan sitten, vai miten? Kunnan nettisivuilla sanotaan että tulee ottaa yhteys heti raskauden alussa. Mitä se sitten tarkoittaakaan? En kehtaa turhaan soitella, jos tämä menee vaikka kesken tms. Minkäänlaisia kohdunulkoisen oireita ei ole ainakaan vielä tullut.

Espoossa kehotetaan ottamaan yhteyttä noin kuudennella viikolla, ja ensimmäinen käynti ajoittuu noin kymmenennelle viikolle. Joissain kunnissa voi päästä ensikäynnille jo viikolla 7-8, mutta aika hyödytöntä se on, koska silloin ei kuunnella edes sydänääniä. Itse soitin tässä raskaudessa innoissani heti viidennellä viikolla, mutta seuraavalla kerralla odotan vähän pidempään.

Jos tämä raskaus menee kesken, niin sittenhän sinun tulisi hakeutua tutkimuksiin. Kolme keskenmenoa on muistaakseni raja tutkimuksiin pääsylle. Onnea kuitenkin raskauteen, jospa tämä kerta olisi se onnistuminen!

Itse odottelin neuvolan varaamista sinne rv 6-7. Sen ekan neuvolan olen käynyt rv 9.
Kaksi on mennyt kesken tuon rv 9 jälkeen, ja kolme ennen sitä viikkoa 9.
Kuitenkin tuossa rv 9 viikolla keskenmenon riski on pienempi kuin aiemmilla viikoilla, joten se on ihan hyvä aika käydä.

[QUOTE="Espoolainen";27873269]Espoossa kehotetaan ottamaan yhteyttä noin kuudennella viikolla, ja ensimmäinen käynti ajoittuu noin kymmenennelle viikolle. Joissain kunnissa voi päästä ensikäynnille jo viikolla 7-8, mutta aika hyödytöntä se on, koska silloin ei kuunnella edes sydänääniä. Itse soitin tässä raskaudessa innoissani heti viidennellä viikolla, mutta seuraavalla kerralla odotan vähän pidempään.

Jos tämä raskaus menee kesken, niin sittenhän sinun tulisi hakeutua tutkimuksiin. Kolme keskenmenoa on muistaakseni raja tutkimuksiin pääsylle. Onnea kuitenkin raskauteen, jospa tämä kerta olisi se onnistuminen![/QUOTE]

Ajattelin, että kävisin yksityisellä varhaisultrassa varmistamassa onko raskaus oikeassa paikassa (jos ei sitä ennen mene kesken) ja löytyykö sykettä. Jos sen jälkeen ottaisi yhteyden neuvolaan?

Kohdunulkoista ei taideta laskea mukaan keskenmenoihin, joten ei taideta vielä tutkia, jos tämä menee kesken? Toivon niin kovasti, että raskaus jatkuisi.

Mä soittelin ihan normaaliin aikaan.. Käytiin kyllä varhaisultrassa. Suosittelen niin saat jonkinlaisen rauhan. Keskenmenoriski on todettujen sydänäänten jälkeen enää hyvin pieni. :)

Varhaisultra on mielenrauhan kannalta oikein hyvä. Kävin itse viikolla 7+1, ja syke näkyi hyvin.

Kohdunulkoisesta en osaa sanoa, sitä kannattaa kysyä neuvolasta, kun sinne menet.

Toivotaan tosiaan parasta raskauden jatkolle! Yksi keskenmeno on jo raskas paikka, ja ainakin itselle se vauva oli todella rakas jo plussauksen jälkeen. Nyt viikko 38, ja edelleen pelottaa, meneekö jotain pieleen. Mutta ei voi kuin toivoa parasta, onnea matkaan sinullekin:)

[QUOTE="Xxxx";27873412]Meillä tehdään eka ultra jo 7-8 rvk[/QUOTE]

Näissä käytännöissä on ilmeisesti paljon eroja kunnittain.

Meidän terveyskeskuksessa raskauteen liittyvät asiat otetaan aina vakavasti (lapsia syntyy vuosittain vähän) ja pääsin heti tutkittavaksi kun edellisessä raskaudessa epäilin, että minulla olisi kohdunulkoinen (noin rv. 5). Terveyskeskuksessa on ultralaitteet, ja lääkäri ultrasi alakautta, eikä löytänyt kohdusta mitään. Pääsin sen jälkeen keskussairaalaan tarkempaan ultraan, ja siellä selvisi, että olin valitettavasti oikeassa epäilyjeni suhteen :(

Siksi nyt mietin kovasti, että soitanko meidän ystävälliselle ja ymmärtäväiselle neuvolatädille ja kerron että testi näytii taas plussaa ja kysyn miten pitäisi toimia, vai kärvistelenkö pari viikkoa ja yritän yksityiselle rv 7 paikkeilla?

Jos kunnassa on terveyskeskuksessa ultra, niin soittaisin sitten itse nyt jo neuvolaan. Ihan turha maksaa yksityiselle, jos saman palvelun voi saada kunnalliseltakin. Mutta ei sitä itse ultrausta varmaan kannata yrittää ennen sitä viikkoa 7, kun sitä ennen ei ehkä näy oikein mitään. Ajanhan voi varata nyt jo sinne parin viikon päähän.

[QUOTE="Espoolainen";27873269]Espoossa kehotetaan ottamaan yhteyttä noin kuudennella viikolla, ja ensimmäinen käynti ajoittuu noin kymmenennelle viikolle. Joissain kunnissa voi päästä ensikäynnille jo viikolla 7-8, mutta aika hyödytöntä se on, koska silloin ei kuunnella edes sydänääniä. Itse soitin tässä raskaudessa innoissani heti viidennellä viikolla, mutta seuraavalla kerralla odotan vähän pidempään.

Jos tämä raskaus menee kesken, niin sittenhän sinun tulisi hakeutua tutkimuksiin. Kolme keskenmenoa on muistaakseni raja tutkimuksiin pääsylle. Onnea kuitenkin raskauteen, jospa tämä kerta olisi se onnistuminen![/QUOTE]

Voi sydänäänet kuulua hyvällä tuurilla, mulla kuului 7+3 viikolla!! :) ja mä soitin viikolla 5+ jotain neuvolaan ja varasin ekan ajan.

Yhteistyössä