L
Lillis77
Vieras
Meillä on 11 kk ikäinen tyttö, joka on n. 8 kk ikäisestä valvonut välillä aamuyöllä 1-2 tuntia. Hän on nukkunut omassa huoneessaan puolivuotiaasta asti. Iltaisin mennään nukkumaan klo 20, ja uni tulee nopeasti (varsinkin nyt kun ollaan siirrytty yksiin päiväuniin). Sitten hyvänä yönä nukkuu puoleenyöhön asti kunnes vähän itkeskelee mutta rauhoittuu tutilla. Huonompana yönä täytyy käydä useamman kerran rauhoittamassa ennen puoltayötä. Sen jälkeen saattaa nukkua kuuteenkin asti, mutta sitä on tapahtunut vain pari kertaa. Yleensä heräilee tai itkeskelee 2-3 aikaan. Ja useampana yönä viikossa valvoo 2-5 välillä tuon tunnin tai jopa kaksi tuntia pahimmillaan. Lapsi ei itke, vaan makaa rauhallisesti sängyssään silmät auki. Tosin heti, jos lähden vierestä pois, hän alkaa itkemään ja nousee seisomaan. Eli on pakko istua vieressä kunnes nukahtaa. Jos tämä valvomisjakso tulee lähemmäs aamuviittä, otan hänet jo meidän väliin. Siinä hän sitten pyörii, kiskoo mua hiuksista (siksi laitankin nykyään pipon päähän!), tunkee sormiaan mun nenään/suuhun/korviin... Ja nukahtaa sitten vihdoin jossain vaiheessa. Imetän yleensä 6-7 aikaan, jonka jälkeen ollaan vielä nukuttu. Jos lapsi on nukkunut ilman valvomista yön, hän herää lopullisesti 8 aikaan. Jos taas ollaan yöllä valvottu, kuten kahtena edellisyönä, nukutaan aamulla jopa 9:30 asti.
Kysyisin nyt vinkkejä, että miten nuo yöheräämiset saisi pois? Vai onko ihan mahdoton ajatuskin? Jäävätköhän pois itsestään, ja koska...? Mä en öisin puhu lapselle, ja vältän katsekontaktia (pidän omia silmiä kiinni). Joskus pidän kättä rinnan/kyljen päällä, mutta usein hän makaa niin rauhassa ettei sitäkään tarvitse. Auttaisikohan se, että lapsi opetettaisiin iltaisin nukahtamaan itsekseen? Jos sitten osaisi yölläkin nukahtaa uudelleen ilman vieressä istumista? Iltaisin meillä nukutetaan samalla tavalla kuin öisinkin, eli vieressä istumalla, ja pidetään kättä lapsen päällä.
Kysyisin nyt vinkkejä, että miten nuo yöheräämiset saisi pois? Vai onko ihan mahdoton ajatuskin? Jäävätköhän pois itsestään, ja koska...? Mä en öisin puhu lapselle, ja vältän katsekontaktia (pidän omia silmiä kiinni). Joskus pidän kättä rinnan/kyljen päällä, mutta usein hän makaa niin rauhassa ettei sitäkään tarvitse. Auttaisikohan se, että lapsi opetettaisiin iltaisin nukahtamaan itsekseen? Jos sitten osaisi yölläkin nukahtaa uudelleen ilman vieressä istumista? Iltaisin meillä nukutetaan samalla tavalla kuin öisinkin, eli vieressä istumalla, ja pidetään kättä lapsen päällä.