Milloin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja juniorisänkyyn?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

juniorisänkyyn?

Vieras
Minkä ikäisenä vauvan voi/kannattaa laittaa juniorisänkyyn? Siis sellaiseen jatkettavaan malliin. Sittenkö vasta kun osaa itse tulla sieltä pois eli kävelevänä? Siksi kyselen kun meillä vanha pinnasänky meinaa hajota ja patjakin pitäis uusia. Kannattaakohan enää ostaa uusia kun vaavi on jo konttausiässä (11 kk) ja nukkuu välillä myös vanhempien välissä..? Oli alunperinkin typerää huolia sänkyä ja patjaa käytettyinä. Miehen sukulaiset vaan vakuuttivat, että ne on vielä hyvässä kunnossa, mutta eipä sitten kyllä olleetkaan. Olisi vain pitänyt ostaa kunnolliset heti aluksi, tyhmiä oltiin. Vinkkejä, kokemuksia?

meillä on kohta 11 kk:n ikäinen lapsi, ryömii, ei nouse vielä pystyyn.

meidän pitäisi laittaa lapsi 1,5 vuoden iässä jatkettavaan, koska uusi vauva tulee silloin taloon. en kyllä tiedä onnistuuko se, vielä en ainakaan uskaltaisi. alashan sieltä tultaisiin ryminällä.

varmaan muutaman kuukauden saa lisäaikaa, jos vauva nukkuu äitiyspakkauksen laatikossa aluksi.

Meillä siirryttiin pinnasängystä lastensänkyyn n.1,5-vuotiaana ja hienosti on mennyt. Lähes samanaikaisesti hankittiin unipussi, joka ""jarruttaa"" sängystä nousemista/tipahtamista unissaan. Joissakin lastensängyissä on korkeampi turvalaita, tai sellaisen voi itse ideoida esim. muiden huonekalujen avulla. Toisaalta pitää varoa, ettei pikku kiipeilijä tule sitten pää edellä alas. Meillä kyllä opittiin paljon ennen kävelyä jalat edellä laskeutumisen taito, esim. vanhempien sängystä tai sohvalta lattialle. Kannattaisi ehkä aloittaa sen taidon opettelu.

Poika on vuoden ja kohta neljä kuukautta päälle. Hän osaa laskeutua hyvin taitavasti korkealtakin jalat edellä, joten sen vuoksi en ole huolissani.

Mutta mutta... jos vaihdamme sängyn tavalliseen lastensänkyyn, mahtaako ipana pysyä siellä koko yötä ja/tai nukahtamisen ajan? Eihän se ole kuin yksi viuhahdus ja poika on lattialla jatkamassa leikkejään.

Kokemuksia?

Olin samasta asiasta huolissani kuin Lina. Mutta hyvin on tyttö pysynyt sängyssään. Meillä on ollut tällaisia keinoja käytössä:

- Peitto (pussilakana) käännetään sängyn avoimelta laidalta tiukasti patjan alle, estää lasta nukkuessa valumasta ja kääntymästä siten, että putoaa sängystä.
- Unipussi käytössä, koska potkii peiton usein pois ja sitten palelee, rauhoittaa myös pientä potkijaa ja pussiin meno on mieluinen iltarituaali. Lähtee hyvin harvoin pussin kanssa pois sängystä, pääsee kyllä kävelemään pussi päällä.
- ""Markkinoimme"" uuden sängyn kivana asiana, tyyliin oma uusi sänky, jossa SAA nukkua.

Meillä siirryttiin tavallisen sänkyyn kun tyttö oli 1v ja muutama päivä päälle. Meille on tulossa toinen vauva 1v4kk ikäerolla ja haluttiin että tyttö oppii pois pinniksestä ennen sitä ettei pinnistä oteta häneltä pois. Hän ei osaa itse mennä sänkyyn eikä tulla sieltä pois, mutta ei ole kylla kokeillutkaan. ALusta asti on hyvin siellä pysynyt, ei mittän ongelmia. Ei kävellyt vielä isoon sänkyyn siirryttäessä...

-Santtu 32+0 ja tyttö 1v2kk

Meillä on nyt 1v2kk vanha esikoinen ja keväällä olisi tarkoitus syntyä seuraavan. Pinniksessä nukutaan yhä. Meidän esikko on yksinkertaisesti niin villi(kävellytkin 5kk), että ei tosiaan uskalla siirtää isoon sänkyyn. Koska esim. kiipeilee sohvalle ja tipahtaa sieltäkin, koska nousee heti seisomaan jne... Ite ajattelin, että retkisänkyä voidaan käyttää hätävarana ja pikku2.n todennäköisesti muutenkin tulee perhepetiin alkuunsa niinkuin tuo esikoinenkin loppuviimein...Helpottaa sekä tilajärjestelyjä ja rauhoittaa öitä..;) Kunhan tuo esikko hiukan rauhoittuu(ehkä puolen vuoden päästä) oon ajatellu sitä isompaa sänkyä...

Meidän esikko muutti jatkettavaan lastensänkyyn 1v3kk-ikäisenä. Ei mitään ongelmia. Osasi jo tuolloin kiivetä sänkyyn ja tulla sieltä itse pois, siitä huolimatta pysyi yöt hyvin omassa vuoteessa ja huoneessa.

Pinnasängystä esikko opetettiin pois jo suunnilleen vuoden ikäisenä. Lähinnä sen takia, ettei häntä tarvinnut tulla sieltä esim. päikkäreiden jälkeen nostamaan pois, vaan pääsi itse pois nukkumasta herättyään. Ennen jatkettavaa sänkyä esikko nukkui muutaman kuukauden patjalla lattialla. Voi kuulostaa karulta, mutta oikeasti lapsella oli lattialla todella soma ja pehmoinen soppi. Patja oli lastenhuoneen nurkkauksessa ja sen vieressä oli patjallisen sohvan keskeltä taitettava selkäosan patja (verhoiltuna lastenhuoneeseen sopivaksi). Ei päässyt lapsi tippumaan lattialle, vaan sai rauhassa pyöriskellä; kahdella sivulla oli suojana seinä, yhdellä patja. Suosittelen, jos joku sai tolkkua tuosta järjestelystä.

Kiitos kun vastasitte. Oli kiva lukea kokemuksia kun tämä asia on niin mietityttänyt. Olen kanssa miettinyt sitä lattiapetiä hetkeks aikaa kunhan vaavi oppisi tulemaan jalat edellä sängystä ensin. Voishan sitä itsekin mennä sinne lattiapedille vauvan viereen siksi aikaa kunnes uskaltaa laittaa toisen jatkettavaan sänkyyn. Vieressä kun on vanhempien sängyssä niin saa pelätä joka aamu että milloin vauva putoaa tai kömpii laidan kautta lattialle ennekuin itse ehtii herätä. Tippumisvaara on koko ajan olemassa jos ei ole pinniksessä (joka sekin siis meinaa hajota). Tämä kausi kun ei vielä osaa tulla jalat edellä mahtaa ollakin aika hankala vaihe noissa nukkumisjutuissa. Ehkä tähän nyt joku ratkaisu pian keksitään, väliaikaisesti. Täytyy kai alkaa opettamaan sitä jalat edellä tulemista jo pian..

meillä poika nyt 11kk ja nukkunu 9 kk asti""isojen""poikien sängys:)hyvin on pysyny sängys..toinen laita omaa sänkyä vasten ja toinen laita ratkastiin silleen et käännettiin vaatekaappi sitä vasten..nyt on oma ""pesä"" mis nukkua!poika ei suostunu missään vaihees jäämään pinnasänkyyn ni ajateltiin et kokeillaan jatkettavaa niin rupes unet maistuu!!hyvin on pysyny sängyssä mitä nyt yöl kömpii äitin kainaloon välil =)

meillä siirryttiin 11kk iässä isojen sänkyyn. Siihen asti nukuttiin äitin vieressä. Lapsi vaan oli unissaan niin vilkas että mulla tuppas jäämään unet vähiin,vielä kun aloin odottaa seuraavaa niin kärsin unettomuudesta...
Hyvin tuo on omassa sängyssä pärjännyt ja pyöriminenkin on vähentynyt. Sänky on kyllä seinän ja meidän sängyn välissä, joten siitä ei pääse putoamaan. Aamulla penikka sitten herättyään mönikii sieltä sitten mun viereen.

Meillä kaksi lasta käyneet jo tuon vaiheen läpi ja molemmat siirtyivät jatkettavaan 1v.3kk ja lisäksi hankittiin lastentarvikkeesta turvalaita jonka saa mukavasti kasattua pieneen pussukkaan. oli tosin kätevä! Jalkopäähän jäi sopivasti 40cm kulkurako josta lapsukaiset aina aamulla osasivat itse kömpiä pois. Nyt olisi kohta kolmannen vuoro, sänky odottaa jo:)

Mistä olet löytänyt isoja unipusseja? Tuntuu että ne loppuvat kokoon 80cm eikä sen isompia löydy mistään? Meillä myös kauhea pyörijä, mutta edessä olisi kohta isoon sänkyyn laitto, mutta hieman hirvittää kuinkahan kestää siinä. Hyvä idea tuo peiton kääntäminen patjan alle, täytyypi kokeilla.

Meillä siirto piakkoin edessä. Pojalla nyt ikää 1v2kk ja varmaan tuossa parin kuukauden sisällä siirrän, että ehtii tottua ennen seuraavan tuloa muutaman kuukauden. Ja ettei koe vauvan vievän hänen sänkyä

Yhteistyössä