millon teillä on jätetty päiväunet pois?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja niina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

niina

Vieras
poika nyt 1,5v ja todella hankala saada päiväunille. usein menee yli tunti ennen kun nukahtaa, joskus ei nukahda ollenkaan. sit illalla nukkumaan meno venyy 22 kun ei asetu.
aamulla herätään klo 7.30-8.30,
ulkoillaan ja syödään, sit päiväunille 13.00.
nukkuu yleensä aika tarkkaan sen 1,5 tuntia jos nukahtaa, enkä anna nukkua yli klo 15.
silti päikkareille meno yhtä tuskaa, samoin uöunille meno.
jätänkö päikkärit pois vai yritänkö vaans aada väkisin nukkumaan jos onkin ohi menevä vaihe?

meillä ainakin tuo oli ohi menevä vaihe...tyttö nyt 2v 8kk ja edelleen nukkuu päikkärit, jos ei sitte aamulla oo nukkunu tosi pitkään(niinkun tänään ;))...eli tänään tyttö heränny vasta puol 10, ni en ees yritä päikkäreille, koska tiedän ettei illalla sitten millään nukkumaan jos päivällä nukkuu...vähän levätään kyllä, mutta ei unia...

..esikoinen jätti päikkärit vuoden paikkeilla pois ja kuopus 10kk porskuttaa yksillä puolentunnin/tunnin unilla. Hieman rasittavaa, kun ei päivällä ole aikaa tehdä rauhassa kotitöitä, kun lapset hereillä.
Yöunille mennään siinä 20-21 aikaan ja nukutaan se 12h. Kivahan se sitten on, että yöllä nukkuvat, ongelma piilee siinä, että minä en saa unta ennen (aamu)neljää. Lääkkeitäkään en viitsi hakea, koska imetän ja pelkään jääväni koukkuun niihin :D

Meillä oli myös sellanen vaihe (1-2kk) tossa parin vuoden hujakoilla ettei mennyt nukkumaan vaan kekkaili ihan kaikkea muuta ja hyvin jaksoi iltaan saakka valvoa, nyt tyttö on 2,5v. ja nukkuu päikkäreitä n.tunnin. Luulen että lapsen unentarve vaihtelee kasvupyrähdysten mukaan?

no kiva kuulla että muillakin on näin :)
ainakin ensi kesään asti haluisin että päikkärit nukutaan kun olen niin kauan lapseni kans kotona.
on tosi tärkeä aika mulle se kun lapsi nukkuu, saan siivota, syödä kunnolla ja levähtää

aina kannattaa koittaa jos vaikka nukahtais, siis ihan eskari-ikään asti ois hyvä jos päivässä olisi rauhoittumisaika. Ei tarkoita nukkumista mut levätään rauhassa 30min-1h. Lapsen aivot ja kasvu tarvii sitä. Voi vaikka kuunnella rauhallista musiikkia tai sit olla ihan vaan hiljaa.

Juuri olin tulossa vastaamaan että poikani täyttää kohta 5v. ja kesällä saa mun puolesta jättää päikkärit pois jos haluaa, nyt vielä haluaa ihan itse mennä pienille torkuille lounaan jälkeen.

Ikinä en antaisi alle 3-vuotiaan jättää päikkäreitä pois, aivot ei kehity kunnolla jos ei saa tarpeeksi unta.
Sitähän on tutkittu että esim. ADHD:lla ja aikaisin unien poisjättämisellä on selvä yhteys, samoin kuin ylipainolla yms. Kun lapsiparan aivot ei saa tärkeää lepohetkeä kesken päivän.

joo kyllähän tuo minun puolesta sais nukkua päiväunia vaikka kymmen vuotiaaks mutta kun ei nuku.
riehuu ja kiukkuaa sängyssä usein yli tunnin..
mutta toivon vaan että olis ohi menevää ja pian taas ois nukahtaminen helpompaa.
tänäänkin käveltiin ulkona pitkä lenkki ja ajattelin että nyt se nukahtaa helposti mutta toisin kävi..

Meillä 2 v 2kk kaksosesten pinniksistä otettiin toiset laidat pois (että pääsevät itse sinne ja pois) pari viikkoa sitten ja sen jälkeen päikkäreille meno on ollut ihan tuskaa...Sängyissä ei pysytä, höpötellään, yritetään päästä leluihin kiinni jne. Tällä hetkellä pitää istua silittelemässä vuoron perään että rauhoittuvat sinne. En haluaisin juuri aivojen kehittymisen takia antaa jättää päikkäreitä poiskaan, toivottavasti tämä on nyt vaan vaihe kun oppivat että sänkyyn mennään ja siellä pysytään...

Meidän tytöt nukkuvat juuri, saattavat vetää parinkin tunnin tirsat. Aamulla heräävät reilusti ennen seitsemää, joten varsinkin ulkoilun päälle ovat väsyneitä. Vanhin on jo melkein 5v, sisarukset pian 4 ja 3.

Esikoinen nukkui unet 4vuotiaaksi asti, ja nytkin satunnaisesti jos on herännyt kukonlaulun aikaa :)
kakkonen jätti unet 2v pariksi kuukaudeksi ja nyt taas alkanut nukkumaan niitä!

Esikoinen oli vajaa 2vuotias ja kotihoidossa.

Kuopus oli reilu 2v kotihoidossa silloin, mutta nyt nukkuu päiväkotipäivinä siellä 40 minuuttia. Ikää kohta 4v.
Kotona ei nuku enää.

Ajattelin että esikoinen saisi nukkua päiväunet ainakin 3-vuotiaaksi asti, nyt on jo 3,5-vuotta ja edelleen menee päikkäreille. Välillä oli kausia jolloin annoin olla nukkumatta päikkäreitä, mutta n. viikossa palattiin takaisin samaan vanhaan päikkärirytmiin, koska iltapäivät alkoivat mennä niin levottomiksi, että selvästi tarvitsee päiväunet vielä, vaikka niitä vastaan välillä kamppaileekin.
Onneksi 3-vuotiaan saa nukkumaan jo helposti käyttämällä taidokkaasti lahjontaa/kiristystä esim. "ei Pikku Kakkosta tänään jos et nuku päikkäreitä", toimii meillä mainiosti! :kieh: Myös se että pikkusisko 1,5-v. menee samaan aikaan unille auttaa, eli "ryhmänpainostus" :)

Alkuperäinen kirjoittaja p:
meillä ainakin tuo oli ohi menevä vaihe...tyttö nyt 2v 8kk ja edelleen nukkuu päikkärit, jos ei sitte aamulla oo nukkunu tosi pitkään(niinkun tänään ;))...eli tänään tyttö heränny vasta puol 10, ni en ees yritä päikkäreille, koska tiedän ettei illalla sitten millään nukkumaan jos päivällä nukkuu...vähän levätään kyllä, mutta ei unia...

Näin meilläkin :)

Meillä oli myös tuossa iässä kausi ettei tahtonut millään nukahtaa, joskus hulinoi 2 tuntia sängyssä ennenkun nukahti. Sitten kokeilin unimusiikkia, ja se auttoi meillä jonkin verran. Unimusiikki jäi sittenmmin pois mutta palasi kuvioihin sitten kun alettiin harjoittelemaan ihan yksin nukahtamista (olin aika pitkään itse lapsen vierellä kunnes nukahti) ja se osoittautui varsin hyväksi ratkaisuksi :)

Yhteistyössä