Miloin ja miten henkilöä/lasta aletaan kutsumaan toisella nimellä etunimen sijaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kerma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kerma

Jäsen
23.02.2008
874
1
16
Monesti tulee vastaan ihmisiä joiden kutsumanimi on eri kun heidän etunimensä. yleensä heitä kutsutaan toisella tai kolmannella nimellä. Monesti kutsumanimeä käyttävät myös opettajat koulussa jne. Postikin kulkee henkilön kutsumanimellä, ei etunimellä.

Milloin se sitten tapahtuu, että henkilöä ei kutsuta etunimellään?

Itse tiedän tapaukset, jossa lapsi ei pitänyt koko nimestään, vaan jätti pitkästä etunimestään toisen nimen pois. Toisessa tapauksessa lapsi oli itse kuullut tv:stä kivan nimen ja kysynyt vanhemmiltaan voisiko häntä kutsua sillä nimellä jatkossa. Kolmannessa tapauksessa oli päätetty jo nimeä antaessa että toinen nimi tulee olemaan kutsumanimi.

Näitä pohdin siksi, että pian 2v lastamme on alettu kutsumaan yhä enemmän ja enemmän hänen kolmannella nimellään. ja nyt on alkanut tuntumaan siltä, että kolmas nimi sopiikin paremmin kutsumanimeksi. on niin "tottunut" kolmanteen nimeen. Muksumme osaa sanoakin kolmannen nimensä, etunimeänsä ei ollenkaan.

Ollaan siis vain pikkuhiljaa ajauduttu kutsumaan häntä kolmannella nimellään.

Mietinkin, että voisiko hänet jatkossa esitellä vain kolmannella nimellään, eikä esim: meidän muksun nimi on elmeri, mutta häntä kutsutaan kolmannella nimellään iivari. eli ivari.

Alkuperäinen kirjoittaja Barberina:
Monesti tulee vastaan ihmisiä joiden kutsumanimi on eri kun heidän etunimensä. yleensä heitä kutsutaan toisella tai kolmannella nimellä. Monesti kutsumanimeä käyttävät myös opettajat koulussa jne. Postikin kulkee henkilön kutsumanimellä, ei etunimellä.

Itse tiedän tapaukset, jossa lapsi ei pitänyt koko nimestään, vaan jätti pitkästä etunimestään toisen nimen pois. Toisessa tapauksessa lapsi oli itse kuullut tv:stä kivan nimen ja kysynyt vanhemmiltaan voisiko häntä kutsua sillä nimellä jatkossa. Kolmannessa tapauksessa oli päätetty jo nimeä antaessa että toinen nimi tulee olemaan kutsumanimi.

Näitä pohdin siksi, että pian 2v lastamme on alettu kutsumaan yhä enemmän ja enemmän hänen kolmannella nimellään. ja nyt on alkanut tuntumaan siltä, että kolmas nimi sopiikin paremmin kutsumanimeksi. on niin "tottunut" kolmanteen nimeen. Muksumme osaa sanoakin kolmannen nimensä, etunimeänsä ei ollenkaan.

Mietinkin, että voisiko hänet jatkossa esitellä vain kolmannella nimellään, eikä esim: meidän muksun nimi on elmeri, mutta häntä kutsutaan kolmannella nimellään iivari. eli ivari.

Eli mua on aina kutsuttu toisella nimellä tai siitä tehdyllä lyhenteellä kaikki eivät varmaan edes tiedä minuna virallista etunimeäni

Mä halusin itse ottaa kuudennella tai viidennellä luokalla käyttöön toisen nimeni. Ilmoitin sen kouluunkin, papereissa en muista kuinka luki, mutta toisella nimellä olin koulupiireissä ainakin. Yläkouluun mentäessä tosin otin taas oman etunimeni takaisin jossain vaiheessa.

Alkuperäinen kirjoittaja mie vaan:
Alkuperäinen kirjoittaja Barberina:

Eli mua on aina kutsuttu toisella nimellä tai siitä tehdyllä lyhenteellä kaikki eivät varmaan edes tiedä minuna virallista etunimeäni

Miten sulla lukee virallisissa papereissa?

sit ku kaikki alkaa tunteen sen ihmisen....vaan sillä toisella nimellä...eivät edes tiedä ensimmäistä nimeä....niin postikin tulee sillä nimellä...paitsi"virallinen" posti tulee aina "oikealla" nimellä B)

Minua on kans kutsuttu ihan vauvasta lähtien toisella nimelläni :) Äiti oli päättänyt jo ennen synnytystä, että minusta tulee "Kristiina". Oli kuulemma hankala keksiä (isän piti siis keksiä) toista nimeä, joten isi päätti etunimen mutta kutsumanimeksi jäi tuo äiteen päättämä :) Sama siskollani...

Veljeäni kutsutaan toisella nimellä suvun ja ystävien kesken. Perinne on alkanut ihan siitä, kun hänet on kastettu ja minä olen enemmän tykännyt tästä toisesta nimestä. Koulussa ja töissä hän käyttää virallista nimeä. Minulta onkin useni kysytty, onko minulla kaksi veljeä.

Lukiossa luokallani oli poika, jota kutsuttiin kolmannesta nimestä tulleella lyhenteellä, joka sekin oli almanakasta löytynyt nimi.

Meidän tytön kutsumanimi on toinen nimi. Halusimme juuri nuo tietyt kolme nimeä mutta ne kuulostavat paremmilta tietyssä järjestyksessä. Ensimmäinen nimi ei kuitenkaan ole kutsumanimi vaan päätimme jo ihan ristiäisissä että toinen tulee olemaan "oikea" nimi. Kaikki ovat kutsuneet aina tällä kutsumanimellä. Jotkut viralliset paperit vaikka Kelasta tai terv.keskuksesta tulevat ekalla nimellä ja esim. terkkarilla lääkäri kutsuu tytön ekalla nimellä.

Alkuperäinen kirjoittaja hempee:

Virallisissa papereissa on virallinen etunimeni. Joissain papereissa lukee kutsumanimi alle viivattuna, jolloin alle viivaan aina tuon kutsumanimen. Allekirjoituksen teen kutsumanimellä jos molemmat nimet esillä, mutta jos paperissa on vain virallinen etunimi niin sitten kirjoitan allekirjoituksen tuolla virallisella etunimellä. Ikää minulla jo reilusti yli 40 eikä tuo ole koskaan tuottanut ongelmia.

Virallisissa papereissa on virallinen etunimeni. Joissain papereissa lukee kutsumanimi alle viivattuna, jolloin alle viivaan aina tuon kutsumanimen. Allekirjoituksen teen kutsumanimellä jos molemmat nimet esillä, mutta jos paperissa on vain virallinen etunimi niin sitten kirjoitan allekirjoituksen tuolla virallisella etunimellä. Ikää minulla jo reilusti yli 40 eikä tuo ole koskaan tuottanut ongelmia.

asiaa hieman sivuten, mut tiedän yhden pojan jota on aina kutsuttu ihan eri nimellä kuin yksikään hänelle anntuista nimistä on... virallisissa papereissa ja sun muissa tietenkin oikea nimi, mutta koulussa opettajatki kutsui häntä tuolla epävirallisella nimellä

No ne kaikki muut nimet, paitsi sukunimi, on ETUNIMIÄ ja niistä vanhemmat saa valita lapsen KUTSUMANIMEN. Virallinen kutsumanimi voi olla ensimmäinen, toinen tai kolmas etunimi. Mikä nyt parhaalta tuntuu. Siksi virallisissa papereissa kysytäänkin etunimiä ja pyydetään alleviivaamaan kutsumanimi.

En tajua, miksi kaikki aina puhuu "virallisesta etunimestä" tms, kun ne kaikki nimet on virallisia!! Kutsumanimen voi valita niiden joukosta.

Ei vastaa ihan kysymykseen, mutta minusta on aika sekavaa (ja ihmettelen, eikö lapsikin mene sekaisin) , kun erään tuttavaperheen äiti kutsuu lastaan oikealla etunimellä ja isä kutsuu lasta toisesta etunimestä keskityllä lyhenteellä... Itsekin siinä sittenon sekaisin, että kummalla he haluavat meidän vieraampien lasta kutsuvan. Lapsi on sen verran pieni, ettei osaa esim. itse puhua.

Näin mullakin, poikkeuksena ulkomailla, siellä allekirjoitan etunimelläni sekaannusten välttämiseksi, samaten lentoliput ym. tilaan etunimellä.

Muutama vuosi sitten menin naimisiin, jolloin sukunimeni muuttui. Jouduin sitten melkein heti häiden jälkeen käymään lääkärissä, missä lääkäri huuti etunimeni+uuden sukunimeni. Minä kattelin hölmönä ympärille et kuka idiootti ei mene vaikka huudetaan :)

En jaksanut lukea koko ap:n tekstiä. Yleensähän nimi menee niin että lyhyt nimi on edessä ja pitkä takana, jos siis vanhemmat haluavat että lasta kutsutaan pitkällä nimellä niin otetaan se kutsumanimeksi. Esim. Iida Matilda. EIkö olisi hassu jos olisi Matilda Iida Nieminen tms.? Itsellä kutsumanimi on toinen nimi, joka on siis pitempi. Koska vanhempani halusiva näin, päätyivät myös aikanaan johonkin kompromissiin, äiti päätti etunimen ja isä toisen nimen, josta tuli kutsumanimi.

Mun kutsumanimi on ollut aina toinen nimi, äiti ja isä ovat päättäneet niin mun ollessa vauva. Samoin on siskoni nimiasioiden laita. Ja vahingosta viisastuneena mä vältin tätä tilannetta oman lapseni kanssa. :D

Oma toinen etunimeni on aina ollut kutsumanimeni... kunnes kyllästyin aina selittelemään ja vaihdoin nimieni järjestystä ja hieman "viilasin" toista nimeä, että sointuu.

Ihan suotta, mutta täysi-ikäisyyden huumassa se oli hienoa.

Mä en ymmärrä sitä ideaa, että jo silloin, kun vauvalle on nimi annettu, niin sitä kutsutaan toisella nimellä. Esim. Eeva Aada Katariina. Laittais sit heti sen nimen toisinpäin.. Aada Eeva Katariina!

Alkuperäinen kirjoittaja Neilikka77:
Mä en ymmärrä sitä ideaa, että jo silloin, kun vauvalle on nimi annettu, niin sitä kutsutaan toisella nimellä. Esim. Eeva Aada Katariina. Laittais sit heti sen nimen toisinpäin.. Aada Eeva Katariina!

Niinkuin yleensä lyhyt nimi on ensin ja sitten pitkä. Esim. Eeva Katariina vai miten sointuu Katariina Eeva.

Ei kaikki nimet sovi toisinpäin. Jos mun nimet esim olisi toisinpäin, ne olisi ihan tyhmästi. Samoin on siskon nimen laita. Lyhyt ensin ja pitkä perään sointuu paremmin kuin päinvastoin, mutt äippä on halunnut ne pitkät meidän kutsumanimiksi. :D

Kaikki nimet eivät tunnu tunnu sopivalta suuhun ja saattaa olla, että vanhemmilla on selkeä syy antaa juuri kyseiset nimet (esim. suvussa käytössä olevia tai muutoin läheisiä). Ja kuitenkin yksi on ylitse muiden, jolloin siitä tulee puhuttelunimi.

mua on aina kutsuttu toisella nimellä. kaverit ei edes varmaan kaikki tiedä ettei se ole etunimi.
virallisissa papereissa lukee vaihtelevasti kumpi vaan, pitää vaan ahkerasti alleviivata kutsumanimi joka paikassa.

Yhteistyössä