Miltä sinusta kuulostaa tämä painonpudotus?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Ruoan määrää ja kaloreita ajatellen, tiedän että syön liian vähän kasviksia ja hedelmiä mutta pikku hiljaa, pikku hiljaa syömishäiriötaustalla. BMI 42 eli ylipainoa 45 kg ja peruskulutus yli 2000 kcal.

Eilen söin
* puolikas sämpylä juustolla, neljäsosa suklaapalasta ja 2 kuppia kahvia
* picnicin patonki, 661 kaloria
* magnum tuutti kylässä
* dominokeksi
*leipä meetwurstilla, margariinilla ja juustolla

Tänään
* puolikas sämpylä, neljäsosa suklaapala ja 2 kuppia kahvia
* 70 g juustoleipää, 1 rkl lakkahilloa
* 2 dl täysjyväpastaa, 2dl tonnikalakastiketta, ranskankermaan tehty, salaattia pari desiä (paprika, jääsalaatti, kurkku)
* porkkanapiirakka illalla ja vauvan sose
+ 2-4 kuppia vihreää teetä rasvattomalla maidolla ja makeutusaineella, tuo päivittäin
 
Kovasti on hiilaripainoitteista. Söisin itse enemmän oikeaa ruokaa (mm. PALJON kasviksia, ei kuitenkaan tärkkelyspitoisia tai hedelmiä) ja jättäisin jätskit, leivät, hillot, makaronit yms. kokonaan pois.
 
Siis onko tuo sun laihdutusruokavalio? :O
Ei tuommoisella voi laihtua terveellisesti, jos ollenkaan. Esimerkiksi sun eilisessä päivässä ei ole ollut mitään oikeeta ruokaa, pelkkää vehnäjauholeipää ja sokeria. Ei mitään terveellistä. Ja tää päivä sitten.. voivoi.
Miksi ihmeessä jonkun laihdutusruokavalioon kuuluu kermaan tehty tonnikalapasta? Porkkanapiirakka? Ja ihan turhaa jotain makeutusainetta käytät teehen, jos muuten surutta syöt sokeria.

Sun ruokavalio on ihan täysin hunningolla.

Koita nyt ensin päättää, millä metodilla haluat painoasi pudottaa ja opettele sitten se tyyli. Tuolla sun konstilla ei kyllä seuraa yhtään mitään hyvää.
 
Aika vähältä kuulostaa, jotta elimistö polttaisi rasvaa se tarvitsee energiaa.
Kuinka paljon juot vettä? Tee poistattaa nesteitä, eikä sitä voi laskea siihen tarvittavaan määrään nestettä mitä pitäisi juoda päivän aikana.
 
Itsellä ainakin hiilarit, varsinkin kaikki sokerit aiheuttaa herkästi ahmimista ja menetän täysin kontrollin. Sairastan ahmimishäiriötä jota ennen bulimiaa vuosia. Olen huomannut että jos en juo tarpeeksi, nii alkaa tehdä mieli makeaa. Eli aina makeannälän iskiessä, juo iso lasillinen vettä ja odota hetki. Jos makeannälkä ei mene ohi, niin syö hedelmiä (tee vaikka isompi satsi hedelmäsalaattia valmiiksi jääkaappiin.).

Riisin,pastan ja perunoiden sijaan syö reilusti kasviksia vähärasvaisen lihan kanssa. Niistä saa kuitua ja ravinteita ja niitä saa syödä paljon (kunhan niitä ei uita rasvassa ja kermassa). Oletko käynyt ravitsemusterapeutilla? Se ainakin auttoi itseäni :)
 
Siis onko tuo sun laihdutusruokavalio? :O
Ei tuommoisella voi laihtua terveellisesti, jos ollenkaan. Esimerkiksi sun eilisessä päivässä ei ole ollut mitään oikeeta ruokaa, pelkkää vehnäjauholeipää ja sokeria. Ei mitään terveellistä. Ja tää päivä sitten.. voivoi.
Miksi ihmeessä jonkun laihdutusruokavalioon kuuluu kermaan tehty tonnikalapasta? Porkkanapiirakka? Ja ihan turhaa jotain makeutusainetta käytät teehen, jos muuten surutta syöt sokeria.

Sun ruokavalio on ihan täysin hunningolla.

Koita nyt ensin päättää, millä metodilla haluat painoasi pudottaa ja opettele sitten se tyyli. Tuolla sun konstilla ei kyllä seuraa yhtään mitään hyvää.

Kuten aloituksessani olikin "Ruoan määrää ja kaloreita ajatellen" Kysyin vain ja ainoastaan määrästä tai siis kaloreista, en sisällöstä ;) Siksi että minulla on vaikea syömishäiriötausta ja olen miljoona kertaa muuttanut kerrasta ruokatapani ja liikkumisen ja se johtaat AINA siihen että kun mokaan, mokaan kunnolla. Siksi olen lähtenyt liikkeelle vain ja ainoastaan makeiden radikaalilla vähentämisellä (syön/söin joka päivä PALJON herkkuja) ja annoskokoja pienentämällä. En myöskään halua heti siirtyä kevyttuotteisiin vaan syön sitä mitä teen perheellekin mutta vähemmän. Leivän syönti on liiallista, olin eilen reissussa ja yleensä käyn silloin hesellä tai pitsalla, nyt patongilla. Sämpylä on oma tekemää, kokojyvään ja siinä on auringonkukansiemeniä ja leseitä joten minusta ei mikään paha.
 
Oletko käynyt ravitsemusterapeutilla? Se ainakin auttoi itseäni :)

Voi kuule, kymmeniä kertoja, säännöllisesti lääkärillä, diabeteshoitajalla jne. Laihduttanut olen viimeiset 17 vuotta enemmän ja vähemmän eli reilusti yli puolet elämästäni. Tiedän kyllä miten pitäisi syödä mutta niinä miljoonana kertana kun olen laittanut "kaiken" kerralla kuntoon ja se johtaa mokailuun jolloin koko homma hajoaa taas. Kahvin kanssa haluan syödä aina jotain makeaa ja esim. suklaapatukan asemasta syön nyt neljäsosa palasen suklaasta + olen vaihtanut kahvia teehen.

Ja se porkkanapiirakka on siis tuollainen karjalanpiirakka mutta vaan porkkanatäytteellä. Ei makea piirakka.
 
Suosittelen oikeasti ruisleipää, koska se pitää nälän pois todella paljon paremmin kuin vaalea leipä. Mulla auttaa myös se että syön joka päivä tarpeeksi proteiinia, vaikka en karppakaan. Eli kalaa, lihaa tai kanaa. Ja sori, tämäkin koski sisältöä.
 
On mullakin syömishäiriö, mutta etenkin sen kanssa on ehdottoman tärkeää ruuan laatu eikä pelkkä määrä ja kalorit. Jos mä söisin noin, mulla ois syömishäiriö niin niskanpäällä, etten varmaan ois kauaa hengissä enää.

Heitä hukkaan ruokavaliostasi vehnäjauhot, sokerit, valkoinen riisi ja pasta. Samoin myös keinotekoiset makeutusaineet ja "light-tuotteet" -ne on pelkkää lisäainetta. Lisää ruokavalioon täysjyvätuotteet, kasvikset, hedelmät, marjat. Pelkästään jo tällä pääset paljon pitemmälle ja ehkä jopa syömishäiriöstäsi eroon. Mun oma ahmismishäiriö pysyy täysin kurissa tuolla menetelmällä, lisäksi syön lisäravinteista kromia (ylläpitää tasaista verensokeria ja ehkäisee makeannälkää), d-vitamiinia (edesauttaa rasvanpolttoa), kalaöljykapseleita ja b-vitamiinia. Syömishäiriö on pelkkä muisto vain. Ja kohta myös liikakilot.
 
Oletko kokeillut karppausta? sehän yleensä toimii hyvin juuri reilusti ylipainoisille ja siinähän saa syödä reilusti ja herkutellakin (tosin ei makealla + leivällä).
 
[QUOTE="a p";26818114]Kuten aloituksessani olikin "Ruoan määrää ja kaloreita ajatellen" Kysyin vain ja ainoastaan määrästä tai siis kaloreista, en sisällöstä ;) Siksi että minulla on vaikea syömishäiriötausta ja olen miljoona kertaa muuttanut kerrasta ruokatapani ja liikkumisen ja se johtaat AINA siihen että kun mokaan, mokaan kunnolla. Siksi olen lähtenyt liikkeelle vain ja ainoastaan makeiden radikaalilla vähentämisellä (syön/söin joka päivä PALJON herkkuja) ja annoskokoja pienentämällä. En myöskään halua heti siirtyä kevyttuotteisiin vaan syön sitä mitä teen perheellekin mutta vähemmän. Leivän syönti on liiallista, olin eilen reissussa ja yleensä käyn silloin hesellä tai pitsalla, nyt patongilla. Sämpylä on oma tekemää, kokojyvään ja siinä on auringonkukansiemeniä ja leseitä joten minusta ei mikään paha.[/QUOTE]

Ymmärrän että et halua muuttaa ruokavaliotasi (sisältöä), mutta pelkään pahoin että se on kuitenkin ainoa keino jos haluat jotain saada aikaan. Ravitsemusterapeutit eivät tätä ole sinulle kertoneet, etkä varmasti halua sitä kuulla mutta hiilihydraattien syönti aiheuttaa elimistössä insuliinin erittymisen. Insuliini on hormoni jonka tehtävä on siirtää veressa kulkevaa sokeria kudoksiin varastoon. Kun syöt runsaasti hiilihydraatteja, insuliini tekee tehtävänsä ja varastoa kertyy. Jos vähentäisit hiilareiden saantia ja korvaisit ne ravinteikkailla kasviksilla ja sopivalla proteiinin lähteellä, sekä riittävällä rasvan saannilla niin johan alkaisi tapahtua. Kevyt -tuotteisiin ei kannata edes sortua. Niistä ei tule kuin paha mielie :)
 
On mullakin syömishäiriö, mutta etenkin sen kanssa on ehdottoman tärkeää ruuan laatu eikä pelkkä määrä ja kalorit. Jos mä söisin noin, mulla ois syömishäiriö niin niskanpäällä, etten varmaan ois kauaa hengissä enää.

Heitä hukkaan ruokavaliostasi vehnäjauhot, sokerit, valkoinen riisi ja pasta. Samoin myös keinotekoiset makeutusaineet ja "light-tuotteet" -ne on pelkkää lisäainetta. Lisää ruokavalioon täysjyvätuotteet, kasvikset, hedelmät, marjat. Pelkästään jo tällä pääset paljon pitemmälle ja ehkä jopa syömishäiriöstäsi eroon. Mun oma ahmismishäiriö pysyy täysin kurissa tuolla menetelmällä, lisäksi syön lisäravinteista kromia (ylläpitää tasaista verensokeria ja ehkäisee makeannälkää), d-vitamiinia (edesauttaa rasvanpolttoa), kalaöljykapseleita ja b-vitamiinia. Syömishäiriö on pelkkä muisto vain. Ja kohta myös liikakilot.

Kun mä olen kärsinyt lapsuudestani saakka vaikeasta syömishäiriöstä ja nykyäänkin ahdistun kaikista ruokarajoitteista (ei herkkuja, ei hiilareita jne) niin paljon että alan oksentamaan ja syömään pahimmillaan jopa rauhoittavia (kokemusta kymmenistä kerroista eri vuosien aikana) niin mä tiedän sen että teen itselleni vain ja ainoastaan hallaa sillä että lähden muuttamaan elintapojani kerralla juuri noin. Mä olen jo aina syönyt täysjyvätuotteita ja täysjyväleipää, se on ihan normi juttu. Vitamiinit jne on varmasti hyvä juttu mutta mulla on jo nyt niin monia pillereitä ja niitäkään en muista aina syödä, vaikka pitäisi...Ja kyllä, terapia varmasti auttaisi mutta käyn jo nyt yksityisessä terapiassa masennustaustan ja ahdistushäiriön takia, kun on vaikea traumatausta. Siksi tämä laihduttaminen ei todellakaan ole mikään helppo juttu. Tosi hienoa että sulla on lähtenyt syömishäiriö noin mutta mä tiedän itse että se vaatisi aktiivisen terapian.

Karppausta olen kokeillut, mutta rajoitteet aiheuttivat ahdistuksen, lisäksi koin jatkuvan kokkaamisen raskaana, karppasin ohjeiden mukaan "täydellisesti" pari kuukautta mutta minulla oli jatkuva nälkä (syön rasvaa reilusti) ja lisäksi mun kolesteroliarvot nousi pilviin, nimenomaan huonot.
 
Ymmärrän että et halua muuttaa ruokavaliotasi (sisältöä), mutta pelkään pahoin että se on kuitenkin ainoa keino jos haluat jotain saada aikaan. Ravitsemusterapeutit eivät tätä ole sinulle kertoneet, etkä varmasti halua sitä kuulla mutta hiilihydraattien syönti aiheuttaa elimistössä insuliinin erittymisen. Insuliini on hormoni jonka tehtävä on siirtää veressa kulkevaa sokeria kudoksiin varastoon. Kun syöt runsaasti hiilihydraatteja, insuliini tekee tehtävänsä ja varastoa kertyy. Jos vähentäisit hiilareiden saantia ja korvaisit ne ravinteikkailla kasviksilla ja sopivalla proteiinin lähteellä, sekä riittävällä rasvan saannilla niin johan alkaisi tapahtua. Kevyt -tuotteisiin ei kannata edes sortua. Niistä ei tule kuin paha mielie :)

Totta kai haluan muuttaa, mutta kuten jo kerroin olen tehnyt täydellisiä muutoksia hetkessä kymmeniä kertoja ja nähnyt mihin se johtaa. Minulla on ollut sokereiden kanssa vuosia ongelmia + muitakin joten insuliininerityksetkin tiedän kyllä varsin hyvin ja niistä on ravitsemusterapeutilla, lääkärillä ja diabeteshoitajalla puhuttu. Leikkaukseen en pääsisi edes tämän syömishäiriön takia.
 
Jos elämäntapamuutokset on vaikea ajatus niin ehkäpä parasta olisi saada sitten "pääkoppa" ensin kuntoon ja palata asiaan sitten kun se tuntuu hyvältä. Jos nyt jälleen yrität laihduttaa ensimmäisessä viestissäsi manitsemallasi "ruokavaliolla" niin kaikista todennäköisimmin tulet jälleen pettymään. Siitä tulee odotettavasti lisää harmia ja kierre sen kun jatkuu.
 
Jos elämäntapamuutokset on vaikea ajatus niin ehkäpä parasta olisi saada sitten "pääkoppa" ensin kuntoon ja palata asiaan sitten kun se tuntuu hyvältä. Jos nyt jälleen yrität laihduttaa ensimmäisessä viestissäsi manitsemallasi "ruokavaliolla" niin kaikista todennäköisimmin tulet jälleen pettymään. Siitä tulee odotettavasti lisää harmia ja kierre sen kun jatkuu.

Totta, mutta mulla painaa sairaudet jo niin pahasti päälle ettei tilanteen voi antaa ollakaan. Ja kuten sanoin jo, haluan tehdä muutoksia pikku hiljaa, en niin että aloitan elämäntapamuutoksen nyt niin että muutan kerrasta kaiken vaan niin että ensin vähennän ruokamäärää ja totuttelen pienempään ruokamäärään ja että paino alkaisi laskea tästä aluksi. Muutoksia pikku hiljaa eikä kerralla.
 
[QUOTE="a p";26818114]En myöskään halua heti siirtyä kevyttuotteisiin vaan syön sitä mitä teen perheellekin mutta vähemmän. Leivän syönti on liiallista, olin eilen reissussa ja yleensä käyn silloin hesellä tai pitsalla, nyt patongilla. Sämpylä on oma tekemää, kokojyvään ja siinä on auringonkukansiemeniä ja leseitä joten minusta ei mikään paha.[/QUOTE]

Onko noi sit sitä "ruokaa" mitä teet perheelle? Koko perhe on näköjään ruokaremontin tarpeessa. Aloita sillä että syöt kaksi kunnon ateriaa päivässä eikä tollasta leipäpuputtamista ja suklaata.
 
[QUOTE="a p";26818140] Kahvin kanssa haluan syödä aina jotain makeaa ja esim. suklaapatukan asemasta syön nyt neljäsosa palasen suklaasta + olen vaihtanut kahvia teehen.
[/QUOTE]

Et voi laihduttaa ja syödä herkkuja koko ajan.
 
[QUOTE="hmmm";26818395]Et voi laihduttaa ja syödä herkkuja koko ajan.[/QUOTE]

Peesi :)
On itsensä pettämistä napsia herkkuja se kostautuu. Pitää päästä pois tavasta syödä makeita herkkuja. Mieluummin vaikka yksi päivä viikossa jolloin vois herkutella ja syödä sen yhden suklaapatukan
 
[QUOTE="hmmm";26818383]Onko noi sit sitä "ruokaa" mitä teet perheelle? Koko perhe on näköjään ruokaremontin tarpeessa. Aloita sillä että syöt kaksi kunnon ateriaa päivässä eikä tollasta leipäpuputtamista ja suklaata.[/QUOTE]

Siis tonnikalapasta on ruokaa mitä teen koko perheelle + salaatti. Eilen mies teki hälle ja muksulle ruoan, me oltiin toisen muksun kanssa reissussa jossa syötiin patongit. Näin kesäaikaan me herätään niin myöhään että syödään yksi lämmin ateria ja muuten muksut syö kasviksia ja hedelmiä (syövät onneksi reilusti paremmin kuin äitinsä) Sitten "arkena" lapset syö koulussa ja hoidossa ja minä töissä toisen lämpimän aterian.
Ja kun normaalisti syön herkkuja useita satoja grammoja joka ikinen päivä niin nuo suklaamäärät eli PUOLI PALAA päivässä ei minusta ole ollenkaan paha edelliseen verrattuna. Magnum toki oli liikaa mutta ei kuitenkaan kokonaiskalorien kannalta mennyt överiksi.

Aiemmin olen laihduttanut painonvartijoiden avulla kymmeniä kiloja ja pitänyt esim. sen yhden suklaapatukan (esim. Jim tai Pätkis) päivittäisenä paheena ja todennut että se on ihan hyvä juuri sen ahdistuksen kannalta.
 
[QUOTE="a p";26818427]Siis tonnikalapasta on ruokaa mitä teen koko perheelle + salaatti. Eilen mies teki hälle ja muksulle ruoan, me oltiin toisen muksun kanssa reissussa jossa syötiin patongit. Näin kesäaikaan me herätään niin myöhään että syödään yksi lämmin ateria ja muuten muksut syö kasviksia ja hedelmiä (syövät onneksi reilusti paremmin kuin äitinsä) Sitten "arkena" lapset syö koulussa ja hoidossa ja minä töissä toisen lämpimän aterian.
Ja kun normaalisti syön herkkuja useita satoja grammoja joka ikinen päivä niin nuo suklaamäärät eli PUOLI PALAA päivässä ei minusta ole ollenkaan paha edelliseen verrattuna. Magnum toki oli liikaa mutta ei kuitenkaan kokonaiskalorien kannalta mennyt överiksi.

Aiemmin olen laihduttanut painonvartijoiden avulla kymmeniä kiloja ja pitänyt esim. sen yhden suklaapatukan (esim. Jim tai Pätkis) päivittäisenä paheena ja todennut että se on ihan hyvä juuri sen ahdistuksen kannalta.[/QUOTE]

Mieti miksi makea on ainoa asia josta saat sellaista mielihyvää ettet ahdistu :(
Kuulostaa että sun elämässä on paljon enemmänkin pielessä kuin ainoastaan ruokavalio .
 
[QUOTE="jaaha";26818460]Mieti miksi makea on ainoa asia josta saat sellaista mielihyvää ettet ahdistu :(
Kuulostaa että sun elämässä on paljon enemmänkin pielessä kuin ainoastaan ruokavalio .[/QUOTE]

Niin, kuten sanoin tällä on taustat jo lapsuudessa. Sen olen ymmärtänyt vasta viime vuosina. Elämäni on pääosin onnellista ja minulla on hyvä olla mutta ahdistushäiriö kiusaa vielä.
 
Syömällä joka päivä jonkun makean herkun ylläpidät makeanhimoa, pidä mielummin karkkipäivä kerran viikossa (jolloin laihdutuksen aikana sallit itsellesi esim. yhden suklaapatukan).

Itse sain makeanhimon kuriin vain vähähiilarisella ruokavaliolla. Hiilareita syön n. 50-80 g päivässä, pääasiassa kasviksista ja maitotuotteista (viljaa en syö lainkaan). Rasvaa ja proteiinia en rajoita ollenkaaan, syön niin että nälkä lähtee (3-4 kertaa päivässä)
 
[QUOTE="a p";26818518]Niin, kuten sanoin tällä on taustat jo lapsuudessa. Sen olen ymmärtänyt vasta viime vuosina. Elämäni on pääosin onnellista ja minulla on hyvä olla mutta ahdistushäiriö kiusaa vielä.[/QUOTE]

Sisulla pääset siitäkin irti :) muuten olet loppuikäsi lihava tai jatkuvasti laihiksella.
sun pitää löytää joku toinen keino purkaa ahdistusta kuin makea ja herkut.
 
[QUOTE="jaaha";26818572]Sisulla pääset siitäkin irti :) [/QUOTE]

En suoraan sanottuna usko tuohon. En myöskään siihen että sisulla olisin päässyt eroon masennuksesta tai sisulla pääsisin eroon ahdistuksestani ja sisun avulla olisin välttänyt mm. osastojaksot. Kyllä se vaatisi muutakin kuin sisun että siitä pääsisi kunnolla eroon.
 

Yhteistyössä