Mimmonen työ on "research scientist"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tietämätön"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tietämätön"

Vieras
Olen tässä tapaillut yhtä miestä, joka oli työkseen tommonen. Kertokin jotain siitä työstä, mutta enempi jotain muuta. Kemiaa se sen työ oli. Osaisko joku kertoo hiukan lisää että mimmosta toi työ on, mimmoset työajat ja mimmoinen palkkaus. Mies oli 42v ja ollut tossa duunissa yli 10 vuotta.

Ei ollu silti mikään "hullu tiedemies". Hiukan ehkä nörtti, mutta hyvällä tavalla. Kuiteskin itelläkin ikää jo se 35v joten ei enää etsi mitään samanlaista kuin nuorena. Suhtautuu lapsiin positiivisesti eikä ilmeisesti oo mitään pakkomiellettä tehdä niitä lisää. Hänellä ittellä ei siis oo lapsia ennestään.

[QUOTE="Jenis";28311895]Eiköhän se oo arkisesti ihan tutkijana yliopistolla tai jossain kemian alan firmassa. Siisti sisätyö, pitkä ja kapea leipä ;)[/QUOTE]

Firmassa on töissä. Ja on varmaan varma duuni, mutta miten paljon kuussa. Jotenkin kuitenkin luulisin että kun on korkeekoulutettu niin palkka jotain ihan eri tasoo kuin vaikkapa mulla...

Varmaan töissä tuotekehityspuolella, jos on yksityisellä töissä. Minä työskentelen tutkijoiden keskuudessa. Ihan normaalia porukkaa ovat.

Jos palkka noin kovasti kiinnostaa, niin kysy mieheltä suoraan. Ei me sitä voida tietää. Et kyllä anna kovin fiksua kuvaa itsestäsi.

[QUOTE="Jenis";28311895]Eiköhän se oo arkisesti ihan tutkijana yliopistolla tai jossain kemian alan firmassa. Siisti sisätyö, pitkä ja kapea leipä ;)[/QUOTE]

Pitkä leipä ei pidä enää nykyaikana paikkaansa. Siistikään ei välttämättä kemian alalla. Siellä lotrataan paljon vaarallisten aineiden parissa.

Johan on kysymys. Eikä se mies vois kertoo työajat ja palkkansa?

Työajat oletettavasti normi virastoaika liukumilla.

Palkka on se mitä on onnistunut neuvottelemaan. Riippuu onko valtiolla vai yksityisellä. Kokemus vaikuttaa, tutkimustiimi myös.

Mutta työ on tutkijan työtä todennäköisesti. Jos ala on kemia, niin tutkii jotain siihen liittyvää. Mitä, niin en voi tietää. Kemia on laaja käsite.

[QUOTE="Heidi";28311930]Pitkä leipä ei pidä enää nykyaikana paikkaansa. Siistikään ei välttämättä kemian alalla. Siellä lotrataan paljon vaarallisten aineiden parissa.[/QUOTE]

Mutta toisaalta kemia on myös muutakin kuin aineiden kanssa lotraamista.

Ja ei ne tutkijat välttämättä tee itse muuta kuin istuu tietokoneella. Tilaavat analyysit labrasta ja analysoivat tuloksia. Riippuu niin paljon mikä on tutkimuskohde.

Ap:lle kysymys. Ootko katsonut mitä linkedin kertoo miehestäsi? Urakehitys, koulutus?

Aika erikoinen kysymys... Miksi et kysy noita suoraan mieheltä?

Mutta tutkijan työtähän tuo on, tuo "research" kertoo mahdollisesti siitä, että tekee työtä enemmän teorian ja soveltamisen parissa kuin lotrailee nesteillä. Varmaan ihan virastoajat 8-16 tai 9-17. Työpaikasta riippuen saattaa sisältää matkustamista.

Palkka nyt voi olla mitä tahansa, veikkaisin kuitenkin että kolmesta tonnista ylöspäin, noilla työvuosilla luultavasti enemmän.

Tuota...mitä se miehen palkka sinulle kuuluu?
En minä ainakaan puhu kenellekään tienesteistäni enkä oleta että miehetkään niistä puhuvat. Olisi tosi tökeröä mennä edes kysymään. Jos on joku hoitsu tai muu, jolla on periaatteessa listapalkka, asia ehkä vielä menee. Mutta ei enää jos palkka on itse neuvoteltu.

Yleensä tutkijoilla on vapaat työajat, kuten itsellänikin. Yleensä päivätyö, mutta eipä noita kellonaikoja kukaan vahdi.

[QUOTE="Outoa";28312524]Tuota...mitä se miehen palkka sinulle kuuluu?
En minä ainakaan puhu kenellekään tienesteistäni enkä oleta että miehetkään niistä puhuvat. Olisi tosi tökeröä mennä edes kysymään. Jos on joku hoitsu tai muu, jolla on periaatteessa listapalkka, asia ehkä vielä menee. Mutta ei enää jos palkka on itse neuvoteltu.

Yleensä tutkijoilla on vapaat työajat, kuten itsellänikin. Yleensä päivätyö, mutta eipä noita kellonaikoja kukaan vahdi.[/QUOTE]

No ei mun sitä tarkkaan tarvinnukkaan tietää. Mutta ilmeisesti kumminkin ainakin mun mielestä tosi korkee se palkka. Kun ite tienaa alta 2 tonnia niin kivahan se on että toinen osapuoli tienaa ainakin sen saman. Mulla on vaan kokemusta miehistä, jokka tienaa tosi vähän ja vieläpä epäsäännöllisesti.

Tää mies vaikuttaa just sopivalta mun suunnitelmiin. Ei rikas mutta tulee omillaan toimeen.

[QUOTE="ap";28312550]No ei mun sitä tarkkaan tarvinnukkaan tietää. Mutta ilmeisesti kumminkin ainakin mun mielestä tosi korkee se palkka. Kun ite tienaa alta 2 tonnia niin kivahan se on että toinen osapuoli tienaa ainakin sen saman. Mulla on vaan kokemusta miehistä, jokka tienaa tosi vähän ja vieläpä epäsäännöllisesti.

Tää mies vaikuttaa just sopivalta mun suunnitelmiin. Ei rikas mutta tulee omillaan toimeen.[/QUOTE]

Usein se menee niin, että suuret tulot, suuret menot.
Mutta ihan taatusti saa kaksinkertaisen bruttopalkan sinuun verrattuna ja enemmänkin. Verotus kyllä tasaa aika tehokkaasti.

[QUOTE="Outoa";28312645]Usein se menee niin, että suuret tulot, suuret menot.
Mutta ihan taatusti saa kaksinkertaisen bruttopalkan sinuun verrattuna ja enemmänkin. Verotus kyllä tasaa aika tehokkaasti.[/QUOTE]

No tyyppi elää vaatimattomasti tai ainakaan leveillen. Pienessä omistuskaksiossa Helsingin keskustan kupeessa. Autoa ei ole jne.

[QUOTE="tiki";28312793]Vähän veikkaan, että mies kyllästyy suhun aika pian...vaikutat siltä. Yleensä fiksut ihmiset haluaa fiksua seuraa...[/QUOTE]

Miten tuli sama ajatus mieleeni... :)

[QUOTE="ap";28312677]No tyyppi elää vaatimattomasti tai ainakaan leveillen. Pienessä omistuskaksiossa Helsingin keskustan kupeessa. Autoa ei ole jne.[/QUOTE]

Niin, onko se vaatimattomasti?

Sinkkumies asuu kaksiossa Helsingissä ilman autoa?

Mihin tarvitsisi autoa, kun julkiset kulkee? Lisäksi saattaa ajatella ekologista puolta.
Mihin sinkku tarvitsee kaksiota suurempaa?
Asunto saattaa olla maksettu jo, niin onhan siinä pääomaa. Tai sitten lyhentää lainaa kaikessa rauhassa.

Miten sitten korkeastikoulutetun tutkimustyötä tekevän (jos sillä nyt mitään merkitystä on) sinkkumiehen pitäisi pk-seudulla asua??

Alkuperäinen kirjoittaja minä DI;28312828:
Miten sitten korkeastikoulutetun tutkimustyötä tekevän (jos sillä nyt mitään merkitystä on) sinkkumiehen pitäisi pk-seudulla asua??

Varmaan Tuusulassa 150 neliön omakotitalossa ja ajaa autolla kaikkialle?

[QUOTE="tiki";28312818]Niinpä :). Kun ite kans noissa piireissä pyörii, niin sen vaan huomaa...
terv. TkT :)[/QUOTE]

Joo, mulla kans tutut pariskunnat on kyllä (siis varsinkin tutkimuspuolen ihmiset) molemmat hyvillä koulutuksilla ja työpaikoilla ja palkoilla (kun ap:lle oli niin tärkeää).

Ja todella monilla vähintään toinen tekee tai on tehnyt väikkärin. Lapsiperheillä on tuntunut olevan niin, että ensin toinen tekee ja sitten toinen perään. Meillä miehellä tehty jo ja itse suunnittelemassa.

Tutkijaluonteiset ihmiset on mun tuntemuksen mukaan myös yksityiselämässään sellaisia pohtijoita ja tykkäävät pyöritellä asioita suuntaan ja toiseen ja keskustella asioista toisten kanssa saaden uutta näkökantaa asiaan. Tai miten sen nyt vielä vaikeammin selittäisi... :)

Mutta ap: mukaan mies ei ole mikään "hullu tiedemies", joten en tiedä sanoa tästä miehestä sitten. :)

Mitä tuo hullu tiedemies muuten tarkoittaa?

[QUOTE="ap";28312550]Tää mies vaikuttaa just sopivalta mun suunnitelmiin. Ei rikas mutta tulee omillaan toimeen.[/QUOTE]

Oletko tosissasi. Sen sijaan, että pähkäilet tämän miehen tuloja, niin kannattaisi alkaa sivistää itseään. Eli tartut seiskan sijaan vaikka ihan hesariin. Täytyy sanoa, että viestien perusteella en hirveän pitkää suhdetta teille povaa.

Alkuperäinen kirjoittaja minä DI;28312860:
Joo, mulla kans tutut pariskunnat on kyllä (siis varsinkin tutkimuspuolen ihmiset) molemmat hyvillä koulutuksilla ja työpaikoilla ja palkoilla (kun ap:lle oli niin tärkeää).

Ja todella monilla vähintään toinen tekee tai on tehnyt väikkärin. Lapsiperheillä on tuntunut olevan niin, että ensin toinen tekee ja sitten toinen perään. Meillä miehellä tehty jo ja itse suunnittelemassa.

Tutkijaluonteiset ihmiset on mun tuntemuksen mukaan myös yksityiselämässään sellaisia pohtijoita ja tykkäävät pyöritellä asioita suuntaan ja toiseen ja keskustella asioista toisten kanssa saaden uutta näkökantaa asiaan. Tai miten sen nyt vielä vaikeammin selittäisi... :)

Mutta ap: mukaan mies ei ole mikään "hullu tiedemies", joten en tiedä sanoa tästä miehestä sitten. :)

Mitä tuo hullu tiedemies muuten tarkoittaa?

No just näin. Ei mekään työasioista miehen kans puhuta tai jauheta tiedeasioita. Ei todellakaan, mutta on se kiva, että toinenkin on "ajatteleva ihminen" :).

Yhteistyössä