Minä ja lapset haluasimme koiran, mutta ukko ei suostu...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Taru"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="ap";26196375]No oon mä niitä perusteluja tässä laittanutkin, mutta muutama tulee mieleen:

1) Tulee liikuttua itsekkin enemmän
2) Lapset oppii vastuunottoa, empatiaa yms. (lapset nyt 5 ja 3)
3) Koirat on ihania!
4) Lapsia ei enää tehä[/QUOTE]

Koirat on ihania on yhtä pätevä perustelu kuin miehen että ei ole. Mikä ihmeen perustelu tuo lapsia ei enää tehä on??? Pitääkö ottaa koira kun lapsiluku on täynnä? WTF?? Ja ei ne lapset sitä vastuunottoa ja empatiaa automaattisesti opi siksi että perheessä on koira! Sun perustelut ei kyllä ole lainkaan vakuuttavia etkä taida tajuta mitä se koira vaatii. Miehesi taas tuntuu tajuavan, onneksi.

Mulla on mennyt ihan helvetisti rahaa koiriin tämän vuoden puolella. Mulla on kaksi koiraa jotka ovat keskikokoisia.

Eläinlääkäri: 687€
Harrastukset, kisat ja kokeet: 375€
Tarvikkeet, lisäravinteet yms.: 206€
Vakuutukset yms. kulut: 102€
Ruoka: 260€

YHTEENSÄ: 1630€

Eli kuukaudessa koiriin menevä summa on ollut 400 euroa.

Toki harrastaa voi halvemmallakin, vakuutusta ei ole pakko ottaa (mutta tällöin menee sitten kaikki ell-kulut omasta pussista!) ja kyllä koira hengissä pysyy markettipöperölläkin.

Mutta tuossa yllä nyt on se meidän koiriin mennyt rahasumma, eikä sitä voi kovin pieneksi kutsua. Eikä summa tule tuosta pienenemään loppuvuotta kohden, koska fysioterapiaan, osteopaattikäynteihin ja eläinlääkäreihin tukee menemään vielä satasia ennen kuin koira on kunnossa.

Ja mitä siihen koiran tuhoamiseen tulee, niin ymmärrän kyllä miestäsi. Meidän nuorempi on pistänyt kämppää kyllä melkosen tehokkaasti osiin. Eilen juuri roudasin yhden hyllykön roskiin, jonka koira oli tuunannut uuteen uskoon...kuva ohessa.

http://4.bp.blogspot.com/-SnW66UgY1wA/T6EewIBsX0I/AAAAAAAAACE/_aIQLTUxRAc/s1600/P4290379.JPG

Koira on syönyt suunnilleen puoli maailmaa, sis. esikoisen vikingin coret, miehen satasen maksavat treenihousut, pyöräilykypärän, syöttötuolin jalkaa, lipaston alaosaa, seiniä, muutaman maton, useamman koirien pedin, anopin saumurin johdon...lista on loputon.

Ja kyllähän noista karvaakin lähtee ja melkosen usein ne on jaloissa.

Munkaan mies ei riemusta kattoon hypi siitä että meillä on ja tulee aina olemaankin koiria. Mutta toisaalta hän on tehnyt valintansa jo tavatessamme. Niitä oli jo silloin ja kerroin heti alkuun, että tulee olemaan jatkossakin. Joten nyt on myöhäistä valittaa. Uutta pentua suunnitellaan (minä suunnittelen, mies myötäilee) jo.

Minä kyllä tällä hetkellä (koirallisena ) liputan VAKAAN TALOIDELLISEN tilanteen puolesta ennen kuin koiraa pitäisi kenenkään edes harkita. Sattuipa niin somasti, että meillä koira alkoi sairastamaan, ihan yllättäen, ja siihe upposi 1500€ tuosta vaan. Monesti jouduttiin käyttää ell:llä, ja joka kerta jotain kokeita ja uusia menoeriä. Lopulta, kun syy löytyi, lääkitys saatiin alkamaan, ja koira kuntoon uskallettiin mkiehen kans listaamaan kaikki kulut yhteen. Meinasin perseelleni lentää, kun mies sanoi loppusumman.

Tottakai, tärkeintä oli saada koira kuntoon, mutta kyllä se väkisin pistää miettimään, että mihin muualle tuon rahan olis voinu laittaa.

Koirista ON vaivaa, niin se vaan on. Mutta en minä nuita mussukoita minnekään silti antaisi, ja itku ei ole kaukana jos erehtyy ajattelemaan päivää, kun esim. tuosta (sairaasta ) vanhemmasta koirasta aika joskus jättää.

AP, mieti vielä kerran, ennen kuin jatkat painostusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26196392:
Mitä ap teet työksesi? Millaisia päiviä?
Onko aikaa ja jaksamista?

Oon lähihoitaja ja erilaisia vuoroja, mutta niitä saa tosi hyvin sumplittua ja järkättyä. Nyt kun noi vauva-ajat on takana, niin kyllä niitä voimia löytyy sen verran ja toisaalta antaahan eläimet kanssa paljon.

Eli kyllä sitä aikaa ja jaksamista tarpeeksi on. Ja ulkoilla voi koko porukallakin.

Eli useamman tunnin päivässä saavat olla ulkona? Kun yleisesti ihmiset mieltää aamu- ja iltalenkin max. puolen tunnin pituiseksi ja se ei riitä koiralle. Mun mielestä koiran on päästävä ulos ja puuhailemaan useammin kuin kerran aamulla ja illalla. Eikä niinkään lenkin pituus vaan se aika joka vietetään ulkona tutkien ja haistellen ja reittien ja hajujen vaihtelevuus on ehkä mulla tärkein kriteeri. Perhe koiraankin menee useampi tunti päivässä aikaa.

Ovat useamman tunnin päivässä ulkona. Meillä on myös aidattu takapiha, jossa koirat nyt kevään ja kesän aikana saavat yleensä täysin vapaasti olla päivisin, lekottelevat siellä nurmella tai leikkivät keskenään/muksujen kanssa. Totesin tosiaan alunperinkin että meillä käydään PITKILLÄ lenkeillä aamuin illoin, mutta ihmiset alkoivat heti hössöttää, että ei riitä aamu- ja iltalenkit, kun eivät osanneet ilmeisesti lukea tekstiäni kunnolla. :D Bernhardinkoira käy tosin joskus vain puolen tunnin lenkeillä, mutta kyseessä on seniori ja koiraa ei vain huvita kävellä älyttömiä matkoja. Pistää stopin päälle ja suostuu lähtemään vain kotia kohti. Muut ovat 1-2h lenkillä aamuin illoin ja siinä saadaan melkoinen matka mentyä, vaihtelevia reittejä koska itselläkin puutuisi aivot jos joka kerta samaa matkaa kierrettäisiin.

Ei jumalauta! Voin vaan kuvitella miten se sun äijäs ajattelee. Nyt jo ilmeisesti taloutenne on enemmän sen varassa. Sitten ukko joutuis kustantamaan vielä omasta pussistaan asian jota ei edes halua! Saakeli vieköön, että on typerää. Ota nyt järki käteen ja unohda se koira...

Tosin eipä taida neuvo auttaa. Oma arvaus on se, että teillä on koira jo tänä vuonna kun "voitat" ukkos näännytystaktiikalla. Ja se tulee aiheuttamaan lukuisia riitoja perheessänne. Aina kun tulee jo ylimääräinen kulu, niin ukko kiristelee hampaitaan kun on alusta asti vastustanut sitä koiran ottamista.

Pahinta tossa on se, että kun ette sitä kumminkaan yksissä tuumin ota, niin ukko väistämättäkin miettii, että voi perkele kun piti se elikko ottaa...

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
[QUOTE="ap";26196363]Noh meillä siivotaan aika puoliksi, mutta samalla tavalla ne lattiat imuroidaan oli koiraa tai ei.

Kun mä tapasin mun miehen (ja meil ei ollu lapsia) niin halusin jo koiraa, mutta ukko sanoi silloinkin ei, mutta suostui sitten siihen että hommataan kissa. Ja se kiintyi siihen kissaan tosi paljon ja kun se kuoli niin mies itki ja otti sen todella, todella raskaasti. Eli mikään eläinvihaaja hän ei ole. Uutta ei hommattu, koska olin silloin raskaana...

Uskon, että sama tapahtuis koiran kanssa. Hän oli nimittäin kissaakin vastaan, mutta sanoi, että "ennemmin kissa sitten". No nyt minä haluan nimenomaan koiran, ei kissaa. Sinällään kissasta ei tässä yhteydessä oo ees puhuttakaan.[/QUOTE]

Minun mies on aika samanlainen, vastustaa kaikkea amutta silti tykkää :D
Puhuin jo tavatessa että haluan koiran, mies sanoi että katsotaan sitä myöhemmin. sitten puhuttiin lapsista ja mies kerta toisen perään sanoi että myöhemmin, myöhemmin. tulin sitten raskaaksi, ja miehen innostus kasvoi odotusaikana. nyt rakastaa lastaan eniten maailmassa.
aloin puhumaan toisesta lapsesta, taas sitä myöhemmin sitten -puhetta. lopulta sovittiin että yritetään kumminkin. sitäkään päätöstä ei ole katunut :)
sitten halusimme lasten kanssa lemmikin: mies oli taas ei ei -linjalla. lopulta myöntyi ja hankimme kanin. ja kukahan sitä on vuodesta toiseen hyysännyt ja hemmotellut eniten?? mies tietenkin!
koiraa en halua ennen kuin muutamme isompaan asuntoon. lisäksi miehellä on ollut lapsena koira, josta piti todella paljon. tiedän että taas se ei-vastaus muuttuu ja lopulta joskus sen koirankin otamme. :)

Ei jumalauta! Voin vaan kuvitella miten se sun äijäs ajattelee. Nyt jo ilmeisesti taloutenne on enemmän sen varassa. Sitten ukko joutuis kustantamaan vielä omasta pussistaan asian jota ei edes halua! Saakeli vieköön, että on typerää. Ota nyt järki käteen ja unohda se koira...

Tosin eipä taida neuvo auttaa. Oma arvaus on se, että teillä on koira jo tänä vuonna kun "voitat" ukkos näännytystaktiikalla. Ja se tulee aiheuttamaan lukuisia riitoja perheessänne. Aina kun tulee jo ylimääräinen kulu, niin ukko kiristelee hampaitaan kun on alusta asti vastustanut sitä koiran ottamista.

Pahinta tossa on se, että kun ette sitä kumminkaan yksissä tuumin ota, niin ukko väistämättäkin miettii, että voi perkele kun piti se elikko ottaa...

Mutta. Kun eletään yhdessä, niin eikö jokaisen pidä suostua joskus johonkin joka ei ole itselle tärkeää, muutta toiselle enemmän kuin tärkeää?
Saako toinen opiskella? Saako mennä ulkomaanmatkalle kaverin kanssa? Voiko ottaa lemmikin? Saako ostaa moottoripyörän? Voiko käyttää aikaansa omaan harrastukseensa, joka on pois perheen yhteisestä ajasta?

Mutta. Kun eletään yhdessä, niin eikö jokaisen pidä suostua joskus johonkin joka ei ole itselle tärkeää, muutta toiselle enemmän kuin tärkeää?
Saako toinen opiskella? Saako mennä ulkomaanmatkalle kaverin kanssa? Voiko ottaa lemmikin? Saako ostaa moottoripyörän? Voiko käyttää aikaansa omaan harrastukseensa, joka on pois perheen yhteisestä ajasta?

toki kaikesta voi keskustella, mutta koira ei ole mikään tavara. Koira on perheenjäsen ja sellaiseksi sen pitää tulla. Siksi jokaisen perheenjäsenen on rakastettava koiraa eikä niin, että joku sitä vihaa. Näin minä olen aina ajatellut. Moottoripyörä nyt ei välitä, vaikka vaimo sitä kävisi "potkimassa"

• Tykkää
Reactions: misStar
toki kaikesta voi keskustella, mutta koira ei ole mikään tavara. Koira on perheenjäsen ja sellaiseksi sen pitää tulla. Siksi jokaisen perheenjäsenen on rakastettava koiraa eikä niin, että joku sitä vihaa. Näin minä olen aina ajatellut. Moottoripyörä nyt ei välitä, vaikka vaimo sitä kävisi "potkimassa"

En kai tarkoittanutkaan että jos toinen vihaa eläintä, niin silti se otetaan..Hiukan eri asia.
Toisekseen- kuka koiraihminen edes haluaa ottaa miehekseen eläintenvihaajan :O

Tuon kissajutun perusteella, mulle tulee nyt mieleen että jos mies ei halua enää kokea sitä lemmikin menetystä, eikä halua että lapset kokee sen sitten kans..? Tosin se tuskin on ainoa syy.

"Ja ei ne lapset sitä vastuunottoa ja empatiaa automaattisesti opi siksi että perheessä on koira! Sun perustelut ei kyllä ole lainkaan vakuuttavia etkä taida tajuta mitä se koira vaatii. !" <-- Ei automaattisesti tietenkään, mutta kyllä suurin osa niistä tuntemistani lapsista, joilla on lemmikki perheessä, ovat olleet sellaisia että osaavat huomioida ja kunnioittavat eläimiä jne eivät ole mitään raggari-ipanoita. Ja pahimmat tapaukset mitä lapsista tiedän ovat juurikin niitä joiden perheessä ei ole mitään elollista ihmisten lisäksi. En tarkoita että kaikki "lemmikkilapset" olisivat ihania ja helliä jne ja lemmikittömät kamalia riiviöitä, mutta kyllähän koira opettaa lapsia paljon.

Ja joo, koiraan voi mennä tosi paljon rahaa, kuten chef sanoi. Tosin uskon, että esim noilta sairaskuluilta voi hyvin pitkälle välttyä sen mukaan minkä rodun valitsee ja millainen perimä koiralla on. Tietenkään ei voi tietää mitä koiralla tulee, mutta uskon että sillä miten terve suku koiralla on ja jos ei ole esim joku cavalierkingcharlesinspanieli tai joku muu varsin paljon sairasteleva rotu, niin kulut pysyy kohtuullisina.
Olen myös sitä mieltä, että kunnolla koulutettu koira, joka saa tarpeeksi aktivointia ja liikuntaa, ja jolla ei ole eroahdistusta, ei tuhoa mitään huonekaluja sun muita. Pentuna tietysti voi pureskella yhtä sun tätä mutta en usko että mitään mittavia tuhoja koira saa silloinkaan aikaan ellei sitä yhtäkkiä sitten jätetä useammaksi tunniksi yksin ilman mitään yksinoloharjoitteluja.
Rotuvalinnalla voi vaikuttaa myös siihen "karvaosuuteen".

Meillä tosin koirankarvaa löytyy sieltä sun täältä, ja ehkä eniten lähtee tanskandogista vaikka se on lyhytkarvaisin kaikista. Mutta ei meillä imuroida kuin 2 kertaa viikossa ja koirankarvaa ei silti löydy kaikkialta älyttömiä määriä. Karvanlähtöaikana tosin akita tiputtelee oikein tupsuja ympäriinsä, mutta muuten karvoja ei ole häiriöksi asti. Paitsi autossa ehkä, jos ei ole hetkeen siivottu - silloin saa varmasti mukavat karvapeitteet takkinsa kaunistukseksi penkille istuessaan.

En väitä etteikö meillä kyllä koirat sotkiskin. Bernhardilainen on kamala kuolaturpa, tosin tämä on pikemminkin rotuominaisuus. Aina leuanalus märkänä ja välillä oikein päristelee niitä huuliaan että limat roiskuu ympäriinsä. :D
Muut koirat eivät kuolaa, ollenkaan. Eivätkä syö hevosen kokoisia annoksiakaan.

Pelkkää iloa ja huvia koirista ei tietenkään ole, mutta edelleenkin noihin menevät rahat on tähän mennessä olleet minimaaliset lapsiin verrattuna, vaikkei meillä tosiaan niitä muksujakaan hemmotella (ei ole varaa sellaseen, eikä muutenkaan osteta ylenpaltoin leluja, nameja jne..). Mutta en vaihtais noita koiria mihinkään. Ne pitää huolta, että mä pysyn kunnossa, kun muuten olen niin mukavuudenhaluinen akka että lösähtäisin enemmin sipsipussin kanssa telkkarin ääreen kuin lähtisin lenkille. Ja lapsille niistä on tosi paljon seuraa ja iloa, niiden turkkia vasten ovat saaneet itkeä ja nauraa ja ovat oppineet monenlaista eläimistä ihan meidän koiria tarkkailemalla. Toimivatpa nuo talon vahtinakin. Meillä meinasi viime kesänä nuorten miesten kolmikko murtautua taloon, mutta koirat esti aikeet. Ja nuo vaan on sellaisia ettei noihin voi kyllästyä. Välillä jos koirat käy rasittaviksi riehuessaan/kiehnätessään ympärillä niin tarvitsee vain komentaa ne nukkumaan niin menevät omille paikoilleen.

Ai niin, uskon että mulla koirat on pitäneet allergiat hyvin loitolla. Meillä on suvussa tosi paljon sellaisia jotka on allergisia kaikelle mahdolliselle aasta ööhön, ja näillä henkilöillä ei nimenomaan ole lemmikkejä. Meillä on aina ollut perheessä koiria (ja yhteen väliin pikkujyrsijöitä) ja mulla ei ole mitään pahempia allergioita. Allergiatestien mukaan muutama kasvi ja myös koirat oireilivat, mutta käytännössä koirat ei kyllä aiheuta mulle mitään, koivun siitepöly vähäsen.

En kai tarkoittanutkaan että jos toinen vihaa eläintä, niin silti se otetaan..Hiukan eri asia.
Toisekseen- kuka koiraihminen edes haluaa ottaa miehekseen eläintenvihaajan :O

Tuskin kukaan. Kuitenkin aloituksessa käynyt hyvin ilmi, että mies ei koiraa halua. Ei varmaan vihaa sitä, mutta jos se väkisin kotiin tulee, niin sitä voi alkaa vihaamaan. tiedän että näin on käynyt monessa perheessä. Esim. yhdessä tuttavaperheessä jossa monta pientä lasta ja mies halusi koiran ja vaimo ei. Koira sitten tuli taloon ja nyt vaimo vihaa sitä koiraa yli kaiken. Onko ihan oikein?

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26196503:
Kyllä ehdottomasti sen laskut maksavan henkilön sana painaa ja paljon tällaisissa tilanteissa.

Siksi kannattaakin laskea realistisesti mitä siihen koiraan uppoaa ainakin ja kuinka paljon siihen saattaa upota rahaa. Itse olen tällaisen laskelman tehnyt oman lemmikin kanssa. Koiraa minulla ei enää ole joten en pysty kyllä muistamaan mitä itsellä koiraan aikanaan upposi rahaa, paljon sitä kuitenkin on mennyt. Eläinrakas ihminen yleensä kiintyyn siihen tulevaan lemmikkiin sitten, kun se on perheessä, niin siihen antaa itselleen luvan. Munkin mies oli vastaan, mutta aikansa omassa rauhassa pähkäiltyään myönty ja nyt se on lemmikin suurin puolustelija jos jotain ilkeyttä on tehty ja minä se joka toruu. Jos mies on jo kissaa rakastanut, voi olla silläkin vastaan, että pelkää sitä menetystä.

Ap voisi aloittaa miettimällä minkä rotuinen koira teille sitten olisi tulossa ja listata sen vaatimat asiat. Sitä kautta voisi löytyä myös ihmisiä jotka osaa kertoa paljon heidän koiraan menee. Läheisiltä kannattaa varmistaa koiran hoito mahdollisuudet, ei vain olettaa koiralla hoitajia olevan.

Tuskin kukaan. Kuitenkin aloituksessa käynyt hyvin ilmi, että mies ei koiraa halua. Ei varmaan vihaa sitä, mutta jos se väkisin kotiin tulee, niin sitä voi alkaa vihaamaan. tiedän että näin on käynyt monessa perheessä. Esim. yhdessä tuttavaperheessä jossa monta pientä lasta ja mies halusi koiran ja vaimo ei. Koira sitten tuli taloon ja nyt vaimo vihaa sitä koiraa yli kaiken. Onko ihan oikein?

ei tietenkään ole oikein, eikä reilua kenellekään.
En mä tuollaisessa tilanteessa ottaisi koiraa. Ajattelin tilanteen niin että pariskunta keskustelee toisilleenn tärkeistä asioista ja silloin se toinen voi ymmärtää että se koira on toiselle erittäin tärkeä, joten suostuu siihen ja sitoutuu myös.

Kai sä nyt kuitenkin ymmärrät, että uusi koira (joka on siinä perheessä seuraavat 15 vuotta ja vaatii päivittäistä huolen pitoa koko tuon ajan) on hippasen eri asia, kuin ulkomaanmatka (kestää viikon-kaksi), opiskelut (jotka ovat panostus perheen talouteen tulevaisuudessa), tms.

Mä olen sitä mieltä, että jos mies ei halua vaikkapa jyrsijöitä, mutta muu perhe haluaa, ne voidaan silti hankkia. Tämä siksi, että jyrsijät osuvat terraariossa, eikä niistä IHAN OIKEASTI ole vaivaa sille miehelle milloinkaan. Mutta koira on jo totaali eri asia. Siitä on joskus väkisinkin vaivaa.

Tuon kissajutun perusteella, mulle tulee nyt mieleen että jos mies ei halua enää kokea sitä lemmikin menetystä, eikä halua että lapset kokee sen sitten kans..? Tosin se tuskin on ainoa syy.

"Ja ei ne lapset sitä vastuunottoa ja empatiaa automaattisesti opi siksi että perheessä on koira! Sun perustelut ei kyllä ole lainkaan vakuuttavia etkä taida tajuta mitä se koira vaatii. !" <-- Ei automaattisesti tietenkään, mutta kyllä suurin osa niistä tuntemistani lapsista, joilla on lemmikki perheessä, ovat olleet sellaisia että osaavat huomioida ja kunnioittavat eläimiä jne eivät ole mitään raggari-ipanoita. Ja pahimmat tapaukset mitä lapsista tiedän ovat juurikin niitä joiden perheessä ei ole mitään elollista ihmisten lisäksi. En tarkoita että kaikki "lemmikkilapset" olisivat ihania ja helliä jne ja lemmikittömät kamalia riiviöitä, mutta kyllähän koira opettaa lapsia paljon.

Ja joo, koiraan voi mennä tosi paljon rahaa, kuten chef sanoi. Tosin uskon, että esim noilta sairaskuluilta voi hyvin pitkälle välttyä sen mukaan minkä rodun valitsee ja millainen perimä koiralla on. Tietenkään ei voi tietää mitä koiralla tulee, mutta uskon että sillä miten terve suku koiralla on ja jos ei ole esim joku cavalierkingcharlesinspanieli tai joku muu varsin paljon sairasteleva rotu, niin kulut pysyy kohtuullisina.
Olen myös sitä mieltä, että kunnolla koulutettu koira, joka saa tarpeeksi aktivointia ja liikuntaa, ja jolla ei ole eroahdistusta, ei tuhoa mitään huonekaluja sun muita. Pentuna tietysti voi pureskella yhtä sun tätä mutta en usko että mitään mittavia tuhoja koira saa silloinkaan aikaan ellei sitä yhtäkkiä sitten jätetä useammaksi tunniksi yksin ilman mitään yksinoloharjoitteluja.
Rotuvalinnalla voi vaikuttaa myös siihen "karvaosuuteen".

Meillä tosin koirankarvaa löytyy sieltä sun täältä, ja ehkä eniten lähtee tanskandogista vaikka se on lyhytkarvaisin kaikista. Mutta ei meillä imuroida kuin 2 kertaa viikossa ja koirankarvaa ei silti löydy kaikkialta älyttömiä määriä. Karvanlähtöaikana tosin akita tiputtelee oikein tupsuja ympäriinsä, mutta muuten karvoja ei ole häiriöksi asti. Paitsi autossa ehkä, jos ei ole hetkeen siivottu - silloin saa varmasti mukavat karvapeitteet takkinsa kaunistukseksi penkille istuessaan.

En väitä etteikö meillä kyllä koirat sotkiskin. Bernhardilainen on kamala kuolaturpa, tosin tämä on pikemminkin rotuominaisuus. Aina leuanalus märkänä ja välillä oikein päristelee niitä huuliaan että limat roiskuu ympäriinsä. :D
Muut koirat eivät kuolaa, ollenkaan. Eivätkä syö hevosen kokoisia annoksiakaan.

Pelkkää iloa ja huvia koirista ei tietenkään ole, mutta edelleenkin noihin menevät rahat on tähän mennessä olleet minimaaliset lapsiin verrattuna, vaikkei meillä tosiaan niitä muksujakaan hemmotella (ei ole varaa sellaseen, eikä muutenkaan osteta ylenpaltoin leluja, nameja jne..). Mutta en vaihtais noita koiria mihinkään. Ne pitää huolta, että mä pysyn kunnossa, kun muuten olen niin mukavuudenhaluinen akka että lösähtäisin enemmin sipsipussin kanssa telkkarin ääreen kuin lähtisin lenkille. Ja lapsille niistä on tosi paljon seuraa ja iloa, niiden turkkia vasten ovat saaneet itkeä ja nauraa ja ovat oppineet monenlaista eläimistä ihan meidän koiria tarkkailemalla. Toimivatpa nuo talon vahtinakin. Meillä meinasi viime kesänä nuorten miesten kolmikko murtautua taloon, mutta koirat esti aikeet. Ja nuo vaan on sellaisia ettei noihin voi kyllästyä. Välillä jos koirat käy rasittaviksi riehuessaan/kiehnätessään ympärillä niin tarvitsee vain komentaa ne nukkumaan niin menevät omille paikoilleen.

Ai niin, uskon että mulla koirat on pitäneet allergiat hyvin loitolla. Meillä on suvussa tosi paljon sellaisia jotka on allergisia kaikelle mahdolliselle aasta ööhön, ja näillä henkilöillä ei nimenomaan ole lemmikkejä. Meillä on aina ollut perheessä koiria (ja yhteen väliin pikkujyrsijöitä) ja mulla ei ole mitään pahempia allergioita. Allergiatestien mukaan muutama kasvi ja myös koirat oireilivat, mutta käytännössä koirat ei kyllä aiheuta mulle mitään, koivun siitepöly vähäsen.

Itsekkään en omia koiriani pois vaihtaisi, huolimatta kaikesta ylimääräisestä puuhasta, mitä tarvitsevat. Eli iloa saan niistä enemmän kuin haittaa. Mutta ymmärrän ap:n miestä siinä, jotta hän ei ehkä koe samanlaista iloa koirasta, eikä koe saavansa "uhraukselleen" vastinetta. Eli koira antaa vain vaimolle ja lapsille jotain ja mies kantaa siitä huolimatta osansa vaivasta. Kaikki ei vain koe sitä iloa ja onnea minkä koira voi antaa omistajalleen, eikä kaikkien tarvitsekkaan kokea.

Minäkin uskon tähän, vaikka allerginen olenkin.

"Minäkin uskon tähän, vaikka allerginen olenkin." - Asiastahan on ollut tosi paljon tutkimuksiakin. Koiranomistaja tosin varmasti altistuu useammille pöpöille muutenkin, ainoastaan hyvällä tavalla, kun kotona ei koko ajan ole leikkaussalimaisen steriiliä ja siistiä - kuten muutamilla koirattomilla olen nähnyt, en tietysti tarkoita että kaikilla on, mutta esimerkiksi serkkuni on allerginen about kaikelle mahdolliselle karvaiselle, plus pölylle, joka ainoalle kasville ja ruoka-aineelle ja ties mille. Heillä ei ikinä ole ollut mitään lemmikkiä lapsuudessakaan, ja kotona on aina puhdasta kuin sairaalassa. Uskon että heille tekisi jokunen koirankarvatupsu vain hyvää tuossa tapauksessa..

Ja totta, kaikki eivät siitä koirasta iloa saa. Mutta minusta vaikuttaa että tuolla ap:n miehellä on yksi isoin tekijä se että hän tietää ettei koira elä kuin lyhyen ajan, ihmiseen verrattuna, ja hän pelkää juuri sitä luopumista ja muuta vastaavaa, niin itsensä kuin muidenkin perheenjäsenten kohdalla.

Mä kyllä uskon että koira menee siinä sivussa missä muutkin perheenjäsenet. Ne ihmiset on eri asia jotka hankkivat jonkun saksanpaimenkoiran tai muun vastaavan, siis sellaisen koiran jonka kanssa pitää ihan oikeasti niska hiessä harrastaa. Nämä ihmiset ihan oikeasti elävät niille koirilleen ja ovat onnellisia niin mutta he myös tekevät helvetisti työtä koiriensa kanssa. Ap ei ymmärtääkseni ole ottamassa mitään ympäriinsä touhottavaa jokapaikanmenijää, joka vaatii 10h agilitya ja 4h tokoa ja 5h nina ottosson-aktivointileluilla leikkimistä päivittäin.

Mutta onko miehen asenne tuollainen, vain ajatusta omasta koirasta kohtaan? Vai onko esimerkiksi vierailulla ollessakin, että "älkää sitten päästäkö sitä koiraa minun luo" jne, eli koirat yleensäkin aiheuttavat lähinnä inhonväristyksiä eikä hän niistä välitä. Jos mies noin muuten tykkää koirista niin uskon kyllä että voisi tykätä sellaisesta kotonakin, mutta jos mies on se joka enimmäkseen sen perheen elättää, niin järkisyyt nousee koiran hankintaa vastaan. Siksi kannattaa tehdä joku realistinen arvio siitä, miten paljon koiraan menisi rahaa. Niin meilläkin tehtiin ennen kuin omaa koiraa uskallettiin hankkia. Meilläkään ei ole maailman terveimmät rodut kyseessä muutenkaan, tanskandoggi ja bernhardilainen kun ovat näitä jättirotuja, ja akitalla taas on jo sisäsiittoisen kannan takia riski saada vakavia autoimmuunisairauksia tai iho-ongelmia ja allergioita. Koiria valitessa perehdyttiinkin tarkkaan, että on terveistä suvuista. Ja tähän asti mennyt oikein mukavasti, ovat tosiaan selvinneet markettiruoalla (Hau-hau Champion, joskus Jahti-Vahtia, toisinaan ostetaan eläinkaupasta jotakin muttei kaikkia ruokia sieltä) ja pakastealtaasta saatavilla koiran luilla (sellaisilla missä on lihaa jne eli ei mikään mössöpuruluu vaan ehtaa tavaraa) ja ihan päivällisiltä ylijäävillä tähteillä & jos jotain on mennyt vanhaksi.

Voihan koiralle aina ilmestyä jotain yllättäviä kuluja, ja siihen pitää osata varautua, sitä en kiistä. Mutta vaikkei meidänkään perhe mitenkään varakas ole, niin keksittäisiin kyllä joku keino millä eläinlääkärikulut maksettaisiin jos tulisi jotain äkillistä. Periaatteena meillä on, että koirat saavat sen tarvittavan hoidon aina.

jos toisen suhtautuminen on tuo. kannattaa vakavasti sitten harkita sitä koiran ottoa. se kun on hoidettava ja ulkoilutettava olit vaikka kuinka sairas. tai jos haluat aamulla nukkua pitkään, ei se onnistu, koska koira on hoidettava aamulla vaikka kuinka nukuttaisi. toki tuota voi hieman kiertää, jos pystyy käyttämään koiran yöllä ulkona ja laittamaan vaikka rakeita ja vett kuppiin, ettei heti aamusta tarvii. lisäksi se voi sairastua vakavastikin, ja silloin sen hoitaminen voi tulla kalliiksi. ruokaan ja sellaiseen ei paljon rahaa kuukaudessa mene. mutta sairastaminen tulee kyllä käymään kukkaron päälle, ellet halua ottaa koiravakuutusta, joka sekin maksaa, riippuen mitä siihen kuuluu, sen pari sataa euroa.

Mulla testattiin koira-allergia ennen koiran ottamista - ei allergiaa. Koira otettiin ja koira-allergia puhkesi aika nopeasti. Ei siis kannata uskoa sokeasti että allergiat pysyvät loitolla jos on karvaisia eläimiä, allergiat voivat myös siitä puhjeta.

"Mulla testattiin koira-allergia ennen koiran ottamista - ei allergiaa. Koira otettiin ja koira-allergia puhkesi aika nopeasti. Ei siis kannata uskoa sokeasti että allergiat pysyvät loitolla jos on karvaisia eläimiä, allergiat voivat myös siitä puhjeta."

- Tottakai voivat puhjeta. Mutta kannattaisi siksi käydä ennen koiran hankintaa kuitenkin testeissä, ja ottaa vaikka koira hoitoon vähäksi aikaa tms jotta näkisi tuleeko jotain oireilua. Mutta siis jos koiran kanssa on mutkatonta yhteiseloa ollut pitemmän aikaa, niin koira kyllä parantaa vastustuskykyä ja varmasti tavallaan suojaa muilta allergioilta ja yliherkkyyksiltä.

"jos toisen suhtautuminen on tuo. kannattaa vakavasti sitten harkita sitä koiran ottoa. se kun on hoidettava ja ulkoilutettava olit vaikka kuinka sairas. tai jos haluat aamulla nukkua pitkään, ei se onnistu, koska koira on hoidettava aamulla vaikka kuinka nukuttaisi. toki tuota voi hieman kiertää, jos pystyy käyttämään koiran yöllä ulkona ja laittamaan vaikka rakeita ja vett kuppiin, ettei heti aamusta tarvii. lisäksi se voi sairastua vakavastikin, ja silloin sen hoitaminen voi tulla kalliiksi. ruokaan ja sellaiseen ei paljon rahaa kuukaudessa mene. mutta sairastaminen tulee kyllä käymään kukkaron päälle, ellet halua ottaa koiravakuutusta, joka sekin maksaa, riippuen mitä siihen kuuluu, sen pari sataa euroa."

- Lapseenkin menee rahaa. Pienten lastenkaan kanssa ei nukuta puoleenpäivään. Oikeastaan täytyy sanoa, että meillä, on aina lapset olleet ylhäällä aikaisin, ja koirat kuorsaavat tyytyväisinä joskus jopa puoleenpäivään asti. Eli koirat eivät ole kyllä niitä joiden takia aamulla pitää herätä ;) Ja lapsiakin pitää hoitaa, vaikka olisi itse kipeänä. AP:n mies on sitä mieltä, että koiran kanssa ei jaksaisi vääntyä ulos jne. Eikö sitten lasten kanssa ikinä käydä kävelyllä, tai ulkona? Samalla kertaa hoituisi koirankin ulkoilutus.
En sinänsä usko että normaali, perusterve koira sairastelee niin että yhtäkkiä tulisi kamalan kalliiksi. Kyllä siinä varmasti on ihan suvussa ollut jotain vastaavaa / tai kyseessä on joku rodulla mahdollisesti muutenkin herkemmin ilmenevä juttu. Koiran kanssa voi tulla äkillisiä kuluja, mutta sanoisin että ne on todella harvinaisia, nimim. 27v koirien kanssa ollut ja äkillisinä juttuina noihin on mahtunut, yksi vatsalaukunkiertymä vinttikoiralla ja yksi tapaus jossa auto töytäissyt koiraa. Muita äkillisiä ei ole ilmentynyt :)

Tottakai voivat puhjeta. Mutta kannattaisi siksi käydä ennen koiran hankintaa kuitenkin testeissä, ja ottaa vaikka koira hoitoon vähäksi aikaa tms jotta näkisi tuleeko jotain oireilua.

No niinhän mä just kävinkin, kuten kirjoitin. Ja seurustelin silloin nuoren miehen kanssa jonka kotona oli koira ja olin siellä tosi paljon, monta päivääkin putkeen ilman mitään oireita. Eikä aikaisemmin ollut mitään oireita eläimistä, mm. harrastin ratsastusta monta vuotta ja kavereilla oli paljon eläimiä, lapsuudessani vietin kesällä paljon aikaa maatilalla jossa oli eläimiä, myös sisällä eikä vain navetassa (jossa myös pyörin paljon). Mitään oireita ei ollut koskaan kunnes otin oman koiran ja allergia puhkesi. Ja sen jälkeen on tullut muitakin allergioita. Lapsuudesta asti tullut altistus eläimille ei siis mun kohdalla estänyt yhtään mitään, päinvastoin. Eli se voi mennä siis kumminpäin tahansa, eikä sillä voi perustella koiran ottamista että vastustuskyky kasvaa, kun siinä voi käydä just toisinpäin.

Älä ota koiraa ellei kaikki perheenjäsenet sitä halua. Onko sitten kiva kuunnella nalkutusta "sun koiras söi mun laturin", "sun koiras ripuloi eteisen matolle, siivoa", "sun koiras karkas pihasta, hae se" sun koira sitä, sun koira tätä. Ei tulis mieleenkää kuunnella mieheltäni tollasta ja varinkin kipeänä ollessa, täytyy toisen ehdottomasti hoitaa koiran ulkoilutus yhtä hyvin kuin sinä hoitaisit. Ilman nurinaa ja riitelyä.

Yhteistyössä