Minä nostan kädet pystyyn tuon koiran kanssa =(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Narf
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Narf

Uusi jäsen
30.10.2007
3
0
1
En jaksa enään....kaks vuotta sen kanssa taistellut.
Olen yrittänyt ja yrittänyt kouluttaa, ilmeisesti minu keinot vain ei riitä :(
Koira kiskoo remmissä, siis kiskoo kunnolla voimiensa takaa, minä en pärjää sille.Ulkoilusta on tullut pakkopullaa.Käytössä on kuonopanta, ei siitä kyllä sinänsä apua ole, muuta kun että saan pidettyä koiran asteen verran paremmin hallinnassa.
Ja koko ajan kun on kokoa tullut lisää, on ulkoiluttaminen käynyt koko ajan hankalammaksi.Kädet on aina lenkin jälkeen kipeät ja joskus jopa ranteet naarmuilla :/ Nurinkin on menty. Kiskomisen lisäksi ongelmana on remmirähjääminen, aina pitää ettiä sellanen reitti, ettei vain muita tulisi vastaan.
Ja tällä asuinalueella, se on aika mahdotonta.
Ei voi sietää muita koiria/eläimiä ollenkaan, hyökkää päälle kyselemättä, oli kyseessä sitten pentu tai aikuinen, kokoon ja suupuoleen katsomatta.
Nyt on myöskin alkanut murisemaan lapsille, ihan oikeasti minua pelottaa, kun en uskalla luottaa koiraan yhtään :'(

Tottahan se osaa olla ihanakin, mutta totuuden nimissä sanon, että minä voin välillä oikein fyysisesti pahoin tuon koiran takia.
En halua enään edes samanlailla koskea koko eläintä, niinkun ennen.
Ja koira vaistoaa se, ei yritäkään tulla lähelle, niinkuin aiemmin.

Itkua taas väännän, kun en tiedä mitä pitäisi tehdä :'(
Luopuminen on pyörinyt mielessä jo jonkin aikaa, mutta en tiedä haluanko koiraa uuteen kotiin, koska pelkään ettei sen kanssa pärjää muutkaan, ja siitä tulee kiertolainen.

Niinkuin jo mainitsin, olen kouluttanut, monilla eri konsteilla, mutta kun ei niin ei.
Onko minulla ongelmakoira?Vai olenko minä se ongelma?
Jos kyseessä on johtajuus juttu, niin olenko päästänyt koiran niskanpäälle tietämättäni?

On niin paha mieli :'( Epäonnistunut olo.

Kiitos, että sain avautua

Hankala kommentoida kun ei tarkkaan tiedä tilannetta. Paras olisi ehkä jos ottaisit yhteyttä ongelmakoirakouluttajaan, joka tutkisi tilannetta ja esim. sanoisiko onko koiran mahdollista jatkaa elämää toisessa perheessä.
Btw, Tuire Kaimion uudessa kirjassa puhutaan tuosta johtajuusongelmasta ja johtajuudesta, että sitä ei oikeasti ole olemassa koiralaumoissa. Eli ei sun välttämättä tarvi sitä niin ajatella. Mutta ammatti-ihminen voisi auttaa tässä tilanteessa. Ei sen koirankaan ole hyvä olla kun se huomaa ettei siitä pidetä. Sä oot kuitenkin sen ykkösihminen. Ja ei se koira pahaa tarkoita, siihen kykenee vain ihmiset. :hug: Tsemppiä tilanteen selvittämiseen. Ongelman purku alkaa siitä että myöntää sen olemassa olon.

Mäkin suosittelen sulle ongelmakoirakouluttajaa. Me ja meidän pizki saatiin sitä kautta apu. Useimmissa tapauksissa ongelmana on omistaja, ei koira, ja silloin siihen voi vaikuttaa todella paljon. Hae ihmeessä apua kun sitä on tarjolla. Mä aloitin niin että soitin Suomen Kennelliittoon ja kysyin ketä ongelmakoirakouluttajia meidän lähellä on ja kenelle niistä uskaltaa oikeasti mennä. =)

Tunnen myötätuntoa. Itselläni on koira 30 kg ja vetää, vaikka johdonmukaisesti on koulutettu. Käytössä myös sellainen Halti vedonestopanta. Toimii kyllä hyvin, mutta ei silloin kuin ohitetaan toinen koira lähietäisyydeltä.

Räminätölkkiä käyttäisin muuten, mutta kun on kaksi koiraa niin en ole käytännössä voinut kokeilla.

Olisin jo antanut pois kun löysin uuden kodinkin koiralle, mutta muuten koira on todella ihana ja mielestäni hyvin kasvatettu, nöyrä ja iloinen. En siis pystynyt luopumaan.

Kannattaa kokeilla eri keinoja ainakin kaksiviikkoa kutakin kunnes joku tehoaa. Itse on ole pystynyt kun pitää aina olla vanha koira mukana. Meidän koiraan melko varmaan tehoaisi rämminätölkki, kun vaan saisi ulkoilutukset järjestettyä.

Ota yhteyttä esin eläinlääkäriin, ja kouluttajaan. Ilmoittaudu samontein kurssille ja ota opiksesi siltä saamat vinkkelit. Usein häiriökäuttäytyminen on kiinni hyvin pienestä, itselle päivänselvästä asiasta :)

Se, mikä voi olla ihmisen mielestä johdonmukaista ja täysin fiksua koulutusta, voi olla koiralle täyttä hepreaa, eikä sovi laisinkaan koiran ajatuksiin :)

tsemppiä, toivottavasti saat asiat kuntoon. Aina niin ei kuitenkaan käy, vaan on paras luopua koirasta, ihan jo sen itsensä vuoksi. Koirakin on onnellinen ollessaan kodissa, missä sen kanssa pärjätään :hug: En tarkoita, että olisit millään tavalla huono koiran omistaja!

Joskus täytyy osata luovuttaa mutta kiitän itseäni etten niin tehnyt vuosisitten rottis urokseni kanssa.tappelu hihnassa oli jatkuvaa...oli kuono pantaa ja kettinki kaulapantaa,juostiin pusikoissa toisia koiria ja ihmisiä karkuun.tilanne oli ihan kauhea.kävimme ongelmakoirakouluttajalla tuloksetta mutta ei luovutettu...löysin toisen kouluttajan johon otin yhteyttä ja sieltä vihdoin avun saimme.kolina purkki oli loisto keksintö.siispä osta pertti vilanderin kirja koirankorjauskirja tai jos sinulla on mahdollisuus käydä hänen luonaan niin suosittelen LÄMPIMÄSTI!

Voimia :hug:

Ongelmakoirakouluttajaa minäkin suosittelisin. Herkästi kun käy niin että siitä tulee kierre, koira käyttäytyy huonosti-taluttaja alkaa jännittämään sitä - siitä syystä koira käyttäytyy vielä huonommin - lisää jännitystä... Monesti se että joku asiansa osaava ulkopuolinen kun näkee tilanteen, osaa hän sitten nähdä ne ongelmakohdatkin, itselleen kun on kovin vaikea olla objektiivinen.

Tuosta vielä että itse ainakin koin ongelmakoirakouluttajan ainoaksi vaihtoehdoksi.Ei tullut mieleenkään lähteä mihinkään kentille sekoileen koiran kanssa joka ei pidä muista koirista ennen kaikkea siinä saattaa sattua pahasti niin itselle kuin toisille koirille.
Meidän koiralla oli äärimmäisen suuri puolustusvietti minua kohtaan ja sitten oli nuo johtajuus hommelitkin menneet hieman sekaisin :whistle:
Mutta nyt asiat hoidossa :)
Täällä ei kai saa mainostaa mutta pakko kehaista että peetsan koulutus jutut on tosiaan toimivia ja koira saatiin "kuntoon" kolmella käynnillä...viimeisellä kerralla ohitettiin vieras koira vapaana ja koirallani ei ollut aikomustakaan lähteä sen päälle rynnimään:)

Yhteistyössä