minä väitän näin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aniida
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aniida

Aktiivinen jäsen
08.02.2007
1 293
0
36
Minä väitän että nykyään suurin osa vanhemmista pelkää/arkailee komentaa omia lapsiaan. pelätään konflikteja ja lapsen itkua.

Selvitän nyt heti alkuun että en tarkoita komentamisella ruumiillista kuritusta tai naama punaisena huutamista vaan rajojen asettamista, ei-sanan sanomista ja tekoja joilla aikuinen näyttää lapselle että aikuinen on se joka määrää, ei lapsi. Asioista voidaan neuvotella mutta vain aikuisen antamissa rajoissa.

Muutamia esimerkkejä:

1) Tuttavaperhe on ollut luonamme kylässä, poika 3v ei halua lähteä kotiin, vanhemmat seisovat eteisessämme ulkovaatteet päällä ja maanittelevat poikaa lähtemään yli puolituntia, sen sijaan että hakisivat poikansa olohuoneestamme ja sanoisivat tiukasti ei, nyt me lähdemme, nyt puetaan pelkäämättä sitä vääjäämätöntä itkukohtausta.

2) Olemme ravintolassa, viereisessä pöydässä noin 3-4 vuotias vuotias lapsi nousee seisomaan tuolilla. vanhemmat kieltävät seisomasta penkillä, lapsi ei tottele, joten äiti ottaa lasta kädestä kiinni jotta lapsi ei vaan tipahda tuolista sen sijaan että olisi istuttanut lapsen tiukalla käskyllä.

3) Kuinka monta kertaa olen kuullut sanottavan että "jos et nyt tottele niin kerron isälle...kun isä tulee kotiin..." eli äiti siirtää komentamisen vastuun isälle.

4) kävelytiellä 4-5 vuotias lapsi pyrähtelee kävelytieltä pyörätielle ja takaisin. Äiti käskee kävelytielle, lapsi ei tottele. äiti sanoo "no, juokse sitten mutta älä syytä mua jos jäät pyörän alle"....

5) Tuttavaperheen lapsi käyttäytyy huonosti, riehuu ja sotkee muiden leikit, rohmuaa kahvipöydästä kaikki keskit itselleen jne. Vanhemmat kieltävät sanoen, että "mörkö" tlee jos et ole kunnolla. Lapsi pelästyy ja uikuttaa "en halua mörköä"...Me mieheni katsomme ihmeissään tätä, joten vahemmat selittävät että mörkö on joku pehmoeläin jota lapsi pelkää ja se otetaan esille kyseisissä tilanteissa eli jos lapsi ei tottele...---> eli vastuu siirretään itsestä johonkin sam.perin mörköön jota lapsi sitten pelkää kuollakseen.

Väitän näin, sillä se on myös minulle itselleni välillä vaikeaa. On vaikeaa aiheuttaa julkisella paikalla tai kylässä konflekteja joissa lapsi huutaa ja kiukkuaa, on onhottavaa sanoa ei jos lapsi haluaa tehdä jotain joka on hänestä kivaa, mutta vaarallista tai vain epäsopivaa käytöstä johonkin tiettyyn tilanteeseen. On inhottavaa ja vastenmieleistä kieltää omaa kullannuppua.

Mutta sitli minä kielleän, välillä tuntuu että kielllän liikaakin ja sitten sitä yhdessä mieheni kanssa pohditaan, mihin vedetään rajat, mikä on fiksua ja missä annetaan periksi.

mihin teillä vedetään rajat? mistä kielletään? mistä i? annetaanko joskus periksi ja milloin se hetki on välttämätön? vai eikö koskaan anneta periksi? aina samat säännöt tilanteeesta riippumatta? Kuka ottaa vastuun? Kuinka pikälle neuvotellaan?

No meillä ainakin on tiettyjä sääntöjä, joita noudatetaan aina, ilman poikkeuksia. Vastuu on tietenkin meillä molemmilla vanhemmilla ja jos toinen vaan lapsien kanssa niin sitten hänellä. Aika pitkälle sääntöihin vaikuttavat yleiset käyttäytymissäännöt ja hyvien tapojen noudattaminen sekä turvallisuusseikat. Uusissa tilanteissa on tietenkin aina neuvottelun varaa, mutta viimekädessä päätöksen tekevät vanhemmat.

En lukenu ku alusta mutta osittain on varmaan totta :)

Tästä tuli mieleen kummityttöni äiti joka sanoi näin : En mä viitti komentaa ku kerran pari, pääsen paljon helpommalla kun annan periksi :whistle: :whistle:

Ja tämä kuulemma koskee melkein mitä vaan, jos ei heillä ( 3 lasta ) mee sanominen perille parista kertaa niin antaa periksi :|

meillä puoltoista vuotias tyttö ja kiellettyjä asioita on tässä vaiheessa paljonkin, kun sitä ei sanaa ja sen merkitystä opetellaan. jos johonkin sanon ei, niin vien sen ns "loppuun asti" eli se on EI niin kauan että menee perille. jos joskus käy niin että en syystä tai toisesta jaksa sitä puolen tunnin kieltämistä, niin en ole huomaavinaan että tekee kiellettyä ja lopettaa näin itse sen hetken päästä. mutta siis jos kerran menen sanomaan EI niin periksi en anna.

Meillä on säännöt ja niistä kyllä joskus lepsutaan. En ala mitään esittämään. Ei sitä aina kehtaa alkaa mesoamaan julkisella paikalla ainakaan. Yleensä ollaan sellasessa paikassa missä on muitakin vanhempia niin sitä on taipuvainen ajattelemaan, että vanhempiahan nämäkin on, kai ne nyt ymmärtää että lapset käyttäytyy joskus näin. Siis saa juuri kiukku kohtaukseen kun kielletään yms.

Varmasti meistä jokainen välttää yleisillä paikoilla tilainteita, joista lapsi saa raivarit. Mutta mäkään en ymmärrä miksi jotkut kieltävät lasta kymmeniä kertoja, sen sijaan, että muutaman kiellon jälkeen lopettaisivat tuhmanteon huudonkin uhalla. Enemmän naurettavaksihan vanhempi itsensä laittaa, kun kieltää tehottomasti, kuin istkuraivarilapsi sylissään/käsipielessään.

Aikas lailla samaa mieltä olen!! Ja tiedän/tunnen itsekkin ihmisiä jotka käyttäytyvät juuri kuten kerroit.

Itselläkin kyllä välillä käy mielessä periksi antaminen ( helpolla pääseminen ) kun "tappelen" ton kolme vuotiaan kuopuksen kanssa, jolla ihan mahdoton uhmaikä!! Huutaa ja kiljuu, potkii ja repii, paiskoo ovia jne. HETI ellei saa tahtoaan läpi, tai pyydetään tekemään jotain epämieluisaa ( esim. syömään, pukemaan, menemään autossa istuimeen jne.... ).

Olen myös huomannut sen että kun komennat lastasi, ei naama punaisena huutamalla eikä käsiksi käymällä, vaan vaikka vaan korottamalla ääntä, josta taas seuraa huuto ja parku, katsoo muut ihmiset erittäin pitkään. Esimerkiksi just kaupassa. "Hyvässä" lykyssä alkaa supina kuulua seläntakaa. Tai vanhemmat ihmiset tulevat sanomaan jotain tyyliin "miksi lapsen nyt pitää paikalla istua, anna olla lapsi" tai "eikö sitä pientä karkkia voida ostaa" :kieh: :/

Niin ja jos lapselle pienenä jo antaa kaiken periksi, koska ei halua toisen huutavan/itkevän tms. miten kummassa sellainen lapsi oppii säännöt, rajoitukset ja muut sitten isompana? Silloin se vasta vaikeaa onkin....

Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Varmasti meistä jokainen välttää yleisillä paikoilla tilainteita, joista lapsi saa raivarit. Mutta mäkään en ymmärrä miksi jotkut kieltävät lasta kymmeniä kertoja, sen sijaan, että muutaman kiellon jälkeen lopettaisivat tuhmanteon huudonkin uhalla. Enemmän naurettavaksihan vanhempi itsensä laittaa, kun kieltää tehottomasti, kuin istkuraivarilapsi sylissään/käsipielessään.

Meillä kyllä annetaan huutaa ihan sumeilematta bussissa, kaupassa jne. Tuskanhikihän siitä tulee ja neuvonantajia pelmahtaa paikalle, mutta lapset huomaa kyllä äkkiä, missä kannattaa alkaa niitä rajoja kokeilemaan, jos eri paikoissa menee eri jutut läpi.

Joo mä en yhtään ihmettele, ettei jengi uskalla komentaa lasta yleisellä paikalla kun on heti muorijoukko kimpussa. Olen sen itsekin kokenut kun lapsi kiukkuaa kärryissä ja siihen tulee heti joku kyselemään, "kiusaako äiti?" :o tai vastaavaa :headwall:
Joo kiusaanhan mä, kun kiellän lasta nousemaan ostoskärryistä ja halkaisemasta päätään kaupan lattiaan |O
Toinen juttu on anoppi joka tietysti tietää lastenhoidosta kaiken. Siellähän lapsi ei saa olla onneton ja kiukuta. Ihmettelin kerran että mikäs niillä nyt niin kestää, oli poika 1v halunnut itse pukea...? Kun on toi pukeminen niin vaikeaa...? Kumma juttu, kun ei me kotona siitä ikinä väännetä kättä. Se on vaan niin, että poika tietää ketä kannattaa totella ja kuka antaa kaiken periksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Alumiinikuu:
Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:

Meillä kyllä annetaan huutaa ihan sumeilematta bussissa, kaupassa jne. Tuskanhikihän siitä tulee ja neuvonantajia pelmahtaa paikalle, mutta lapset huomaa kyllä äkkiä, missä kannattaa alkaa niitä rajoja kokeilemaan, jos eri paikoissa menee eri jutut läpi.

Mä käytän yleisillä paikoilla kaikkia mahdollisia keinoja ettei huutoraivareita tulisi häiritseehän ne kuitenkin kanssa olijoita, mutta jos muut (kannustaminen hyvään käytökseen) tehoa, oten kovan linjan kanssaihmisistä välittämättä.

Yhteistyössä